VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Statistiky pod palcem: Zapoj do hry Google Analytics a Search Console

Vzděláváš se ve svém oboru, pak hodiny a hodiny píšeš odborný článek pro své čtenáře, kde si hraješ se SEO. Na závěr článek promuješ na sociálních sítích a konec. Bum. Nic. Maximálně sleduješ naskakující čtenost, pokud ti to tvá webová šablona umožňuje. Ale víš, kolik lidí stáhlo tvůj magnet, kdo vůbec navštěvuje tvůj web a z jakých zařízení? Tušíš, přes jaká klíčová slova k tobě na web doputovali čtenáři? Sleduješ konverze k cílům, které sis vytyčil?

Říkáš: “Jaké cíle?” Píšeš tedy bez nějakého plánu a záměru? Neplánuješ zaujmout své čtenáře, rozšířit jim znalost a přivést je třeba ke svému online kurzu nebo jinému digitálnímu produktu? Není nic špatného si psát blog jen tak pro radost, ale hodně lidí s ním má aspoň do budoucna větší plány a cíle. Je vhodné si nastavit nějakou strategii, a pak ji taky validovat. V dnešním článku ti chci dát tipy na to:

  • které nástroje ti pomohou zjistit víc o tvých čtenářích
  • jak sledovat traffic na tvé stránce
  • nastavit si cíle webu a sledovat jejich naplnění
  • zjistit, na základě jakých klíčových slov se ti dostali čtenáři na stránky
  • zda máš indexované stránky webu u Google

Službu Google Analytics (GA) pravděpodobně už znáš, ale využíváš i jeho “bratříčka” Search Console (SC)? Tento technický článek je zase jeden z delších, proto tady máš klasický rozcestník a vyber si ty informace, které zrovna potřebuješ:

Než budeš pokračovat ve čtení, předpokládám, že už vlastníš účet na Google, nebo si ho teď urychleně založíš. Není to jen přístup ke GA, co tím získáš. Hodit se ti bude i Google Drive pro ukládání souborů, jejich sharování s dalšími spolupracovníky nebo přístup k AdWords Keyword Planneru (o tomto nástroji se zmiňuji ve článku Krok za krokem analýzou klíčových slov).

Přihlas se na svůj účet a rovnou si vše nastavuj a zkoušej. Věř, že později se k tomu nedokopeš. Mluvím z vlastní zkušenosti :)).

Jak si nastavit GA a získat UA

GA je analytický nástroj od Google, který ti zdarma zobrazuje statistická data o čtenářích tvého webu – návštěvnost, geografická data, konverze k cílům, chování na stránkách, apod. Abys ale mohl tato data sledovat, je potřeba propojit GA s tvým webem. To se dělá přes tzv. UA kód, který se ti vygeneruje na stránce GA a ty si ho následně vložíš na web.

Jdi na výše uvedenou adresu. Uvidíš něco následujícího (btw. musíš být přihlášen v účtu).

Dej registrovat a začni vyplňovat údaje. Vše tě v češtině navádí. Nezapomeň vyplnit ani časové pásmo a kategorii. Já zvolila cestování. Google pak má lepší představu, jakým směrem je tvůj web zaměřen.

Následně musíš schválit Obchodní podmínky. Po jejich schválení uvidíš UA číselný kód (tzv. měřící kód) a pod ním i případný kus kódu, který se vkládá do meta tagu stránky.

Vložení měřícího kódu na web

Tím, že ses zaregistroval u GA žádné měření ještě nezapočalo. Podobně jako s FB pixelem (psala jsem o něm ve článku 5 zlepšováku pro ještě lepší správu FB stránky), musíš získaný kód “implementovat” (rozuměj: nějak vložit) na web.

Bohužel pro každý web se to dělá jinak. Ten můj například běží nad redakčním systémem WordPress s grafickou šablonou Mioweb. Proto ti dám návod pro Mioweb a weby běžící nad WordPressem.

Máš-li šablonu Mioweb:

  • v horním menu jdi na Nastavení a klikni na Základní nastavení webu
  • klikni na druhou záložku Kódy
  • hned do první pole vlož GA kód a dej Uložit

Pokud běží tvůj web nad WordPressem:

  • jdi v levém menu do sekce Pluginy
  • stáhni si Google Analytics for WordPress by MonsterInsights – existují i další, ale já jsem spokojená s tímto
  • pak postupuj podle návodu Jak nastavit GA na wordpress blog

Nečekej, že hned uvidíš na GA hromadu dat. Na podrobnější statistiky si musíš počkat. Ale už teď si můžeš zkontrolovat, zda je vše dobře nastaveno. Vyber si libovolnou svou stránku na webu, nech otevřené okno a jdi zpět do GA. V levém hlavním menu vyber symbol hodin (V reálném čase). V grafech bys měl vidět minimálně jednoho uživatele – tebe :).

Toto jsou data z historického období, ne reálného – větší návštěvnost je ve dnech promování článku na soc.sítích

Jak si na GA nastavit cíl

V tomto článku nechci vysvětlovat, co vše znamenají čísilka v sekci Publikum-Přehled. Na to ti doporučuji super kurz Peti Vymětalové o GA. Sama jsem si jím kdysi prošla.

Tady je ukázka například „chování uživatelů“ na webu – jakými stránkami prochází

Pro mě je aktuálně důležité a zajímavé sledovat, jestli lidé stahují eBook, zapisují se do kurzu a dostávají se na pro mě “důležité stránky”. Sleduji tak konverzi k cílům i prodejům. Jak na to?

V levém hlavním menu zvol poslední ikonu kolečka (Správce), ve třetím sloupci klikni na Cíle a zvol červené tlačítko Nový cíl. Čekají tě 3 kroky.

  1. Volba šablony – dej Vlastní
  2. Název cíle – cokoliv, co si zapamatuješ (například Stažení eBooku XYZ) a zadání Typu – dej Cíl
  3. Vyber “začíná řetězcem” a do políčka zadej adresu stránky, kterou chceš kontrolovat, že čtenáři navštívili (například děkovací stránku za stažení eBooku XYZ)

Pozor: Ve třetím kroku musíš zadat URL adresu od lomítka dál, tj. bez domény webu. Například /podekovani-za-stazeni-ebooku.

Naplňování cílů sleduj v sekci Konverze (ikona vlaječky v levém menu). Dej si v podmenu Přehled. Uvidíš něco podobného jako na následujícím screenshotu.

V čem ti pomůže Search Console

Jde o další ze zdarma nástrojů od Google, který monitoruje uživatelské vyhledávání na tomto prohlížeči. Díky němu můžeš například zjistit:

  • kdo z cizích webů odkazuje na tvé webové stránky – obzvlášť zajímavé, pokud se zajímáš o linkbuilding (víc si o něm přečti v článku 3 jednoduché strategie, jak na strašáka jménem linkbuilding)
  • přes jaká klíčová slova doputovali návštěvníci na tvůj web – zjistíš, jaké téma lidé hledají a zajímá je, můžeš podle toho zaměřit další články. Já takto zjistila, že čtenáři hledají info o linkbuildingu, a tak pro ně chystám další článek.
  • jestli na svém webu nemáš nějaké nefunkční stránky, které hážou chybovou 404 hlášku – btw. doporučuji ti založit si nějakou error stránku, která bude vtipná a lidem na ní nabídneš nějakou kompenzaci (inspirovat se můžeš na mé 404 chybové stránce)
  • jestli jsou tvé webové stránky indexované v Google katalogu – lidsky řečeno: zda Google ví, že nějaká tvá XYZ stránka existuje. Nejsi v katalogu? Pak si ihned přihlas svůj web na Google.

Pokud tě tento Google nástroj zaujal, běž si svůj web přihlásit do Search Console. Tady zadáš svůj URL adresu. Jen si dej pozor na to, zda máš webovky s www nebo bez něho. Hlavní stránka služby už tě bude navádět, kam se podívat pro informace. Případně mrkni na screenshoty v galerii.

SC1
Základní stránka Search Console
« z 3 »

Jak propojit Google Analytics se Search Console

Pokud ti nevyhovuje navštěvovat dva různé portály a sledovat statistiky na různých místech, mám pro tebe dobou zprávu. Search Console jde propojit s GA. Ani já nemám chuť sledovat FB statistiky, GA, SC, statistiky pro Youtube a Instagram na různých místech. Žere to čas a ten uplynutím je v nenávratnu. Takže jsem si propojila GA a SC. Jak? To vidíš na následujícím screenshotu:

Pokud teď chceš sledovat SC z GA, stačí v levém menu zvolit sekci Akvizice-Search Console. Já vybrala například Dotazy, kde vidím, co lidé zadali do Google a přivedlo je to na mé stránky.

Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, linkbuilding, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.

Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a víc cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Aneta napsal:

    Bezvadný článek a celkově díky moc za super tipy k blogování! Bohužel jsem narazila na jeden problém. Blog mi také běží v redakčním systému WordPress. Zřídila jsem si ho ale na stránce WordPress.com, který je určený přímo pro bloggery a mám placenou základní verzi pro osobní užití. Bohužel zde nemám možnost vložit Google Analytics. Mohu tak sledovat maximálně statistiky přímo ve WordPressu, které nejsou úplně extra vypovídající. Vypadá to, že jediným řešením je Business účet, který mi pro mě zatím přijde docela zbytečný. Máš s tím zkušenost? Je velký průšvih nemít blog napojený na GA? Šlo by to nahradit jiným analytickým nástrojem nebo je opravdu jediným řešením Business účet? Díky moc za odpověď!

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Anet, jsem ráda, že se článek líbil. Co jsem se tak koukala na tvůj problém, tak skutečně GA pro wordpress.com je jen přes ten Business Plan (https://en.support.wordpress.com/google-analytics/). Přiznám se, že já využívám hodně GA, SC a nově tedy datastudio, které jen shrnuje několik grafů z GA a SC dohromady, abych to nemusela procházet. Když jsem hledala nějakou alternativu, vyskočilo na mě toto https://robertnemec.com/piwik-alternativa-google-analytics/. Robert Němec je kvalitní agentura, takže bych na ně dala. Otázka je, zda pro tebe nebude lepší zatím mít ty wordpress.com statistiky a nezvážit odchod na jiný server, kde máš lepší možnosti.Ono takto asi nemůžeš mít na webu ani FB pixel, že? Co se týče otázky, zda je to průšvih nemít GA, tak to hodně záleží, jaké máš plány s blogem. Pokud píšeš jen tak pro radost, ráda sděluješ informace světu, pak to ničemu nevadí. V momentě, kdy chceš blog monetizovat, potřebuješ mít svůj obsahovvý plán a jeho součástí je nutnost znát, pro koho píšeš a to si samozřejmě validovat. Ono v GA se dá nastavit víc věcí, než že se díváš, jaké lidi ti chodí na web. Můžeš tam zkoumat různé konverze, stanovovat si cíle, hledat výrazy, přes které k tobě lidí chodí, co vyhledávají na tvém blogu, a podle toho se snáze píšou články, dělá lepší SEO. Mimochodem, umožňuje ti wordpress.com různé pluginy, například pro SEO? Pokud ne a myslíš to s blogováním vážně (tj. chceš to nějak zfinancovat), zvážila bych odchod. Snad jsem trošku poradila. Měj hezký den, nomádka Hanča

  2. Aneta napsal:

    Ahoj Hani, moc děkuji za odpověď! Ze začátku blogování mi přišel WordPress jako dobrá možnost. Postupně ale zjišťuji, že pluginy v základní verzi jsou dost bída. Naštěstí FB plugin ještě má. SEO bohužel už ne. Chtěla bych blog trošku někam posunout a nejlepší tedy asi bude opravdu odchod. Škoda, že jsem zrovna nedávno platila další rok 🙂 Jaký bys za sebe doporučila server? A neměla bys tip na někoho, kdo by mi třeba pomohl s celým přechodem a popř. dal i pár rad k blogování? Díky moc!

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojkt Anet, za málo, ráda pomůžu, když vím. Za mě je nejlepší fakt jít por wordpress.org, jednak ti to bude blízké a druhak se to pořád vyvíjí. Je zdarma, dobře se spravuje blog a najdeš i hromadu zdarma šablon. Já teda mám placenou od miowebu, ale to do začátku určitě nepotřebuješ. Nicméně při blogování (a pokud chceš obzvlášť jít dál) je dobré mít plán, udělat základní kroky. Jestli chceš, můžu ti k tomu dát to školení, po kterém se ptáš a ještě ti seženu tip, kdo ti pomůže pak s převodem. Jen už mi třeba napiš na mail lumik.kimul@seznam.cz, ať to neřešíme tady veřejně. Zdraví nomádka Hanča

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.