VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Krok za krokem analýzou klíčových slov

Každý, kdo má své webové stránky a něco na nich nabízí, chce, aby měl vysokou návštěvnost a čtenost případných příspěvků na blogu. Kvalitní obsah je dnes klíčovým faktorem pro algoritmy vyhledávačů.

Na základě skrytých propočtů algoritmus vyhodnotí relevantnost informací a vedoucích odkazů (tzv. zpětných odkazů) na samotný web. Poté je stránce přiřazen rank, tj. umístění ve vyhledávači. Jak dosahovat kvalitního obsahu prozradím v tomto technickém článku.

Je celá řada faktorů, které ovlivňují, zda bude článek zajímavý a tedy i čtený. Zde se zaměřím jenom na analýzu klíčových slov v rámci SEO optimalizace webu. Nebudu vypisovat, co se skrývá pod SEO, k čemu slouží klíčová slova a jaké máme jejich typy. Na to najdeš na internetu celou řada jiných webů a průvodců. Nedávno jsem zpracovávala analýzu klíčových slov pro pojem dobrovolnictví a chci ti ukázat pár triků a rad, jak postupovat.

Na začátek ti mohu doporučit web Briana Deana, který je opravdový guru přes SEO včetně linkbuildingu. Dále si rozjeď účet, pokud ještě nemáš, na Gmail a podívej se na jejich nástroj AdWords Keyword Planner (dále jen KPL). Pomocí něho vygeneruješ další klíčová slova, zjistíš, jak moc jsou vyhledávaná v Google, jakou mají přibližnou cenu a sestavíš si je do plánu. Výhodou je, že nemusíš hned spouštět reklamní kampaň. Vyklikej si registraci. Nelekni se, že budou po tobě chtít platební údaje, šlo je nezadat.

Jak postupovat při počáteční klíčové analýze?

  • identifikovat si personu
  • připravit si Niche topics
  • z Niche topics získat klíčová slova
  • získat více tzv. long-tail klíčových slov
  • porovnání trendu vyhledávání u některých klíčových slov
  • vyhodnocení – obecný nebo konkrétní článek?
  • příprava titulku, perexu, meta-description, osnovy

Identifikace persony

Vždy musíš vědět, pro koho píšeš článek. Není možné cílit na všechny ani to není doporučované. Ostatně čím užší cílovka, tím spíše se naladíš a zaujmeš. Například po pojem dobrovolnictví může persona vypadat následovně:

  • dívka nebo kluk od 20 do 28 let, který chce levně cestovat v zahraničí, nebojí se práce rukama a má alespoň 1 měsíc času vycestovat, nevadí mu/ji mluvit cizím jazykem, rád/a se pouští do neznámých věcí, láká ho vyzkoušet si dobrovolničení

Nebo příklad persony pro tento článek:

  • osoba, která chce zlepšit přidanou hodnotu svých textů nebo začít psát, někdy už slyšela o SEO optimalizaci, nemá problém zkoušet nové technologie (rád/a se učí), tráví čas na internetu vyhledáváním technických novinek

Příprava Niche topics

Analýzu nezačínám vymýšlením hned klíčových slov k danému tématu, ale jdu na to od konce. Představím si, jaká sousloví (věty a fráze) může má persona zadávat do vyhledávače. To jsou má Niche topics.

V čem spočívá jejich výhoda? Zadám si tyto fráze sama do vyhledávače, podívám se na články, tím získám přehled informací a hlavně celou řadu klíčových slov ve článcích z různého úhlu pohledu.

Kde dále získat Niche topics? Například na diskuzních fórech. Našla jsem si stránky zabývající se dobrovolnictvím a už jsem viděla, jaké otázky kladou potenciální zájemci o dobrovolnictví. Na netu existují fóra snad už úplně ke každému tématu.

Další možností je podívat se na strukturu osnovy na Wikipedii. Otevři si stránku na Wiki, která se týká tvého tématu, a hned na začátku máš osnovu. Přesně tyto položky navádí, co lidi v daném tématu zajímá. Wiki má jistě SEO zmáknuté.

Získávání klíčových slov z Niche topics

Pokud máš podle tebe dostatek frází, můžeš přistoupit k dalšímu kroku – získání seznamu klíčových slov. Zde je celá řada možností, proberu postupně:

Pročti články

Zadej fráze do vyhledávače a pročti první odkazy. Ve článcích tě už napadne, co jsou klíčová slova.

Našeptávač v Google a návrhy dole v prohlížeči

Zadávej fráze po slovech (případně už získaná klíčová slova) do vyhledávání. Sám Google ti bude v našeptávači nabízet klíčová slova, co v souvislosti s tvým tématem lidi na internetu vyhledávají. Druhou možností prohlížeče je sjet na stránce dolů, pod seznam nabídnutých odkazů, zde jsou opět vypsány nějaké fráze související s tvým tématem.

Práce s KPL

Otevři si KPL a vyber si možnost Hledání nových klíčových pomocí sousloví, webu nebo kategorie.

Zadej 3 až 4 klíčová slova a spusť vyhledávání. Nyní už je to jen otrocká práce procházení možností a přidávání do plánu.

Na co se ale často zapomíná, tak výsledná tabulka má dvě záložky – Návrhy reklamních sestavNávrhy klíčových slov. Určitě se podívej i do první zmiňované, a to ani když neplánuješ reklamu.

Ve výsledném plánu, pokud nespustíš kampaň, neuvidíš denní proklik uživatelů na toto klíčové slovo. K dispozici máš pouze průměrný měsíční objem vyhledávání (rozsah v tisících). Ale tento problém jde obejít. Když budeš přidávat z tabulky slovo po slovu do plánu pro zafixovanou stejnou částku, uvidíš denní objem pro toto klíčové slovo.

Získávání long-tail klíčových slov

Header a body klíčová slova má každý, kdo píše o tvé problematice. Pokud se chceš odlišit a přilákat čtenáře, zaměř se na klíčová slova typu long-tail. Navíc existuje celá řada nástrojů, která ti práci usnadní.

Za sebe mohu doporučit zdarma http://soovle.comhttps://ubersuggest.io. Nástroje generují, co nabídnout i jiné prohlížeče jako klíčová slova pro tvé téma. O něco lepší výsledky mi dává druhý zmiňovaný – Ubersuggest.

Opět jde s úspěchem využít diskuzní fóra a rady od Google (dole na stránce). Proces hlavně opakuj, tj. zadej long-tail klíčové slovo a uvidíš, co nového dostaneš, nebo najdeš na fórech. Těchto iterací můžeš udělat několik.

Zjištění trendu klíčových slov

Zejména pokud potřebuješ vyhodnotit, zda psát obecný článek o tématu (například možnosti práce jako dobrovolník), nebo se zaměřit na konkrétní podoblast (například dobrovolnictví přes helpx), užiješ další Google nástroj.

V Google Trend Tool zjistíš, jaky je trend vyhledávání klíčového slova za nějaké období. V Trends jde dokonce srovnávat několik klíčových slov zároveň. Rychle z grafů zjistí, zda se vyhledávají více obecnější klíčová slova nebo nějak zaměřená.

Vyhodnocení a příprava článku

Blížím se do finále. Na základě předchozích kroků máš plán s klíčovými slovy, kde znáš jejich vývoj, objem jejich vyhledávání a zda jsou častěji vyhledávána obecnější nebo specifičtější klíčová slova. Prvním krokem je tedy zvážit zaměření článku. Například mě vyšlo, že lidi více zajímá, jaké jsou obecně možnosti práce jako dobrovolník. Nevyhledávají až tak příliš jednotlivé organizace. Článek jsem psala tedy jako obecný rozcestník.

Posledním krokem je správně zvolený titulek (nadpis), perex a meta-description. Podle výzkumů máš asi jen 10 sekund na to, abys čtenáře zaujal. Proto je název článku a krátký perex to nejdůležitější. Meta-description za hraje roli v tom, co vidí uživatel ve vyhledávači u popisu tvého článku. Doporučuji si do wordpressu nainstalovat SEO Yoast plugin, který ti zhodnotí SEO u příspěvku a ukáže, kde máš případně problém.

Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, link building, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.

Pokud ti článek pomohl a líbil se, neváhej ho sdílet se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a nejenom více cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Eva napsal:

    Pěkný den, Hani,
    ten plugin SEO Yoast ve wordpressu je prosím tě zdarma? A jen dám instalovat? Díky za odpověď.
    Eva

    • Hanka Šormová napsal:

      Evi, ano, je zdarma a teď už ho používám při každém článku. Krásně mám teď zelenou čitelnost i SEO. Nainstaluješ v pluginech, zadej jen jeho název, a pak dej ještě aktivovat. Píše sice své poznámky anglicky, ale to tobě rozhodně vadit nebude. Když tak se doptej. 🙂

  2. Lucie napsal:

    Skvělá práce, díky za informace.

  3. ... napsal:

    AdWords Keyword Planner je dnes Google Ads. Jinak díky.

    • Hanka Šormová napsal:

      Jaj, je pravda, že teď už se tak jmenuje ten nástroj v Google Ads (v jedné záložce). Přece jen článek je drobek staršího data. D9k. Ať se daří!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.