VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Hledám copywritera, zn.: nechci pisálka!

hledám copywritera

Hledám copywritera, psavce, textaře, pisálka, píšící veverku, whatever… Tak nějak začínají inzeráty s poptávkou po někom, kdo zadavateli vylepší texty na webu, e-shopu, blogu, apod. Ale pozor, není textař jako psavec, o píšící veverce nemluvě. Jaký je rozdíl mezi pisálkem a copywriterem?

Hledám copywritera, neboť když dva píšou totéž, není to totéž

“Psát přece umí každé malé dítě, které dokončí první třídu základní školy.”

Zřejmě na základě této věty si klienti vybírají svého “copywritera” (často v inzerátu označovaného jako copyrightera anebo copywrightera), a pak (často) bývají zklamaní z výsledku. Nový článek na blogu není čtený, Google ho ve vyhledávání neukazuje a nové prodeje nepřinesl už vůbec. Co to? Vždyť si přece zaplatili onoho “pisálka”, odborníka přes texty?!

On sice umí psát každý, kdo zvládne první třídu, ale texty na webu potřebují více, než skládat písmenko k písmenku, občas shluk písmen oddělit mezerou a několik slov zakončit interpunkčním znaménkem. Nejlépe třemi vykřičníky, ať je přece text důrazný!!! Ale pozor, přehnaná kreativita se u dobrého copy taky nenosí. Jak tedy poznat, kdy text píše “pisálek” a kdy “pan Copywriter”?

Copywriter se ptá a naslouchá

Ano, dobrý textař nevezme zadání od klienta a nezačne ihned datlovat do počítače, aby vyplivl obsah v požadovaném počtu NS (= normostran). Zejména pokud se jedná o první spolupráci. Aby text plnil svůj účel (ne nutně jen prodejní), je potřeba vědět pár věcí. Na co by se tedy takový copywriter měl ptát?

  • Kdo je cílovka? Kdo má daný text číst?
  • Jaké jsou potřeby cílovky? Co jím má text vyřešit za problém?
  • Jakým jazykem cílovka mluví? Formálně x neformálně? Slangově x spisovně?
  • Co je účel textu (odborně CTA = call to action)? Prodej? Zvýšit informovanost o nějakém tématu? Rozpoutat diskuzi? Nalákat více čtenářů na web?

Pokud se do hry zapojí textař s přesahem, tj. s pokročilými znalostmi z content a online marketingu, může se ptát i na následující?

  • Mám dopředu vypracovat analýzu klíčových slov?
  • Mám text optimalizovat na nějaké klíčové slovo?
  • Kdo bude sázet text na web? Kdo bude připravovat grafiku?
  • Kde bude text propagován? Půjde e-mailingem? Mám pomoc s textací příspěvku na soc.sítě či textem e-mailu?
Poznámka pro potenciální klienty: Neděste se cizích slov. Dobrý copywriter by vám je měl obratem vysvětlit, pokud vidí, že tápete. Měl by umět používat slova pro danou situaci, vždyť hledání těch správných slov ho živí. 🙂

Samozřejmě copywriter, ale to i pisálek, se bude ptát na cenu spolupráce. Často si ji bude stanovovat sám, ať už v hodinovce, anebo v ceně za normostranu textu. Ale to neberu jako něco, podle čeho lze odlišit pisálka od textaře. Pravděpodobně nikdo nebude chtít psát zadarmo! Špatné by bylo, kdyby otázka na cenu poptávky přišla hned po úvodním pozdravení se. 🙂

Bude se tedy tlachat a ne psát?

Teď jsi možná nabyl dojmu, že copywriter svého klienta “zdržuje od práce” (ptá se), že za ten čas si to klient mohl napsat sám. To jistě mohl, ale v jaké kvalitě! Právě “tato počáteční analýza stavu věci” je to odlišení pisálka od copywritera.

Chce-li někdo vatu na vyplnění prázdného webu, tak mu stačí pisálek, který je často i levnější. Má-li zájem o funkční text, pak “obětuje čas” na tuto diskuzi. V rostoucím a fungujícím podnikání mají analýzy a strategie své místo. A tvorba obsahu si rovněž zaslouží mít svou strategii, plánování a cíle.

Navíc tato konzultace nebude probíhat nad každým úkolem. Vůbec to neznamená, že třem větičkám u příspěvku na Facebooku předchází hodinový telefonát mezi klientem a copywriterem. Proto je pro klienta nejlepší navazovat dlouhodobé spolupráce se svým copywriterem. Stačí jedna delší analýza na začátku navázané spolupráce a copywriter z ní těží i při dalších úkolech. Maximálně se doptá na něco nového.

Přijde ti to zvláštní? Mně ne. V zaměstnání taky probíhá zaškolení nového zaměstnance a i po nějaké době se baví se svým nadřízeným o problémech, úkolech… Pouze v našem modelovém případě nesedíme v kanceláři, ale máme vztah klient + externí pracovník.

A co hrubky?

Možná si říkáš, že jsem opomněla to nejdůležitější, co odlišuje pisálka od dobrého textaře. Gramatické chyby! Ano, výsledný text by je neměl obsahovat. To ale neznamená, že ani dobrý copywriter občas nějakou tu a tam neudělá. Autorská slepota je pověstná! Tady je dobré se domluvit dopředu, zda se bude využívat služeb korektora a kdo jej platí (copywriter x klient)?

Co můžeš očekávat ve výsledném textu od copywritera:

  • Formátování – mezinadpisy, tučnění, citování, odrážky, členění do akorát dlouhých odstavců,
  • jasné formulace, které se dobře čtou,
  • absenci slovních vycpávek,
  • CTA – zakončení textu jasnou výzvou,
  • návrh meta tagů vhodných pro SEO optimalizaci,
  • prolinkování na jiné texty – existují-li a hodí se do kontextu.

Dvě doporučení na závěr

Milý kliente,

tobě doporučuji naslouchat zájemcům na tvůj inzerát. Už jen volba slov a množství otázek ti napoví, s kým máš tu čest. Dobrý copywriter udělá pro tvůj byznys vždy něco navíc i bez tvého dotazovaní. Tak se pozná pravý odborník (nejenom mezi textaři). Vidí, že máš překlepy na soc.sítích? Sám tě na ně upozorní. Pokud ho napadne nějaká obsahová strategie na vylepšení tvých prodejů (téma magnetu, propagace článku, linkbuildingová strategie), rád se s tebou podělí o nápad. Držím ti palce, abys narážel jen na takové copywritery. A ano, obvykle nebudou ochotni psát článek za 100 Kč anebo pracovat za 250 Kč na hodinu. Jestli tě pálí texty a v duchu si říkáš “hledám copywritera”, ozvi se mi.

Psaní zdar!

Milý, začínající textaři,

pokud nechceš být pisálkem, ale toužíš zamířit do hvězdného nebe copywriterů, neboj se, nic ti nebrání. Že jsi netušil, na co vše se máš ptát a co vše byl měl znát jako dobrý copywriter? To málo kdo z nás na počátku. Taky jsme nějak začínali, ale nebáli jsme se dále vzdělávat. Na pomoc ti může být tento rozcestník:

Hodně štěstí!

Líbil se ti článek? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Krok za krokem k práci copywritera

Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.

V eBooku se dozvíš:

  • Dílčí kroky práce copíka (od navázání spolupráce s klientem přes definici cílovky až po propagaci) a každý krok rozebereme včetně příkladů
  • Analýzu klíčových slov krok za krokem (videonávod)
  • Jak napsat článek z draftu po čtivý text s následnou propagací
  • Jak si stanovit cenu za práci a kde vůbec najít nové zakázky
  • Tipy na tvůrčí blok a podporu kreativity, ať nevyhoříš
  • Online nástroje, které tvou práci urychlí a zefektivní

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. sarushef napsal:

    supr článek, zrovna se snažím v tomhle nějak vzdělávát 🙂
    Sarushef blog

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů