VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
SEO (zkratka z Search Engine Optimization) je jednoduše řečeno snaha webovky optimalizovat pro vyhledávače. Jedná se o soubor různých metodik a technik, které ti pomohou protlačit tvé stránky na přední místa ve vyhledávačích. Lidi pak při zadání klíčových slov do vyhledávacího pole uvidí tvou stránku mezi předními a spíše ji navštíví. Ale nebudu ti nic nalhávat, je to tvrdá práce se tam probojovat a tvůj “rank” se mění ze dne na den.
9. 6. 2017 mi psal Martin, že můj článek Práce na Maltě se u něj na webu umísťuje na 4. místě ve vyhledávači. O 6 dní později ho vidím “až” na 6. místě. Dneska (15. 6.) je na 2. místě. Důvodů k úsměvu mám víc, neboť mezi prvními 8 články (klíčové slovo “Práce na Maltě”) jsou 3 ode mě. Není to sice má zásluha, ale přineslo mi to možnost dvakrát přednášet pro Europe District střediska v ČR s dobrým ohodnocením.
Konec chlubení a pojďme se podívat na tvrdou práci, rozuměj techniku, jak si zase o něco zlepšit “pozici” u vyhledávače. Minule jsme si povídali o klíčové analýze krok za krokem, abychom si zlepšili texty v článcích a přilákali čtenáře. Dnes se podíváme na linkbuilding, neboli česky techniku budování zpětných odkazů.
Článek je delší, než klasické o cestování, knihách a dalších tématech ze světa nomádů, proto na úvod předešlu, co se dozvíš:
Samozřejmě ti přidám nějaký ten online nástroj (i zdarma), kde si to vyzkoušíš. Nebudou chybět ani obrázky, abys mě dokázal sledovat a neříkal, že zase mluvím španělsky (ani nemohu, jsem v Portugalsku a nevládnu ani jedním portugalským slovíčkem).
A teď už jdeme na to!
Pokud se podíváš na tetku Wikipedii, tak ta ti prozradí následující:
Linkbuilding je jednou z off-page metod optimalizace pro vyhledávače. Cílem je propagace daného webu. Využitím linkbuildingu se zvyšuje pravděpodobnost, že si někdo někde přečte odkaz na dané stránky a klikne se na ně.
Přeložím do češtiny:
Linkbuilding je metoda SEO, kdy navazuješ partnerství a spolupráci s jinými webovkami, kde můžeš umístit odkaz na tvé stránky. Protože odkaz je na cizím portálu, mluví se o off-page metodě (ano, existují i on-page). A protože odkaz vede ZPĚT k tobě na web, buduješ tzv. zpětný odkaz.
Čím víc je takto rozesetých tvých odkazů ve světe internetu, tím větší je šance, že na ně někdo narazí, klikne a ty získáš nového návštěvníka webu (a potenciálního kupce/klienta).
Fajn, tak teď možná naznáš, že je super se dostat na co nejvíce portálu a propašovat tam odkaz, stůj co stůj. Tak to tě zklamu. Vytvářet odkazy na jiných portálech jen tak je nesmysl. Měly by splňovat několik předpokladů, abys ve výsledku nebyl vyhledávačem (Googlem) penalizován a spíše si “rank” nezhoršil.
Začnu třemi anglickými větami od Briana Deana (mimochodem jeho web www.backlinko.com stojí za sledování):
Z předchozího vyplývá, že mnohem cennější je link na stránkách s autoritou, tj. “žádný neznámý zapadlý blog”. Jak poznat, zda web má doménovou a stránkovou autoritu? Existují nástroje, kde po zadání linku (url adresy potenciálního webu pro tvůj zpětný odkaz) uvidíš jakýsi index, který určuje “autoritu”. Zkusit můžeš například Ahrefs. Rovnou říkám, že je placený, ale je tu sedmidenní zkušební verze.
Druhá možnost je na to jít se selským rozumem. Asi každý cítí, že link na takovém BBC je 1000x (no asi ještě vícekrát) lepší, než mít odkaz na blogu neznámého pisálka. ALE… Nezapomeň na 3. bod. Relevantnost webu k tématu vašeho webu je taky důležitá. Relevantní je takový, který se zabývá podobným nebo i stejným tématem jako TY.
Závěr? Umísťuj své zpětné odkazy na weby s vysokou autoritou, ale relevantní k tvému prezentovanému obsahu.
Uvedu ti to na mém příkladu:
Například já mám linky u Martina Rosulka, neboť jeho web se zabývá digitálním nomádstvím. Podobně jsem i na stránkách Travel Bible. Oba portály jsou jedny z největších, které se týkají nomádství a ještě je to mé téma. Navíc kluci v pozadí rozumí SEO, takže mé články jsou i vysoko. Jdi na to podobně, ale k tomu se ještě dostaneme.
Už víš, na jaké portály se ti vyplatí investovat čas (někdy i peníze), aby ses dostal se tvým odkazem. Ale je samozřejmě rozdíl, jestli skončíš někde v patičce stránky anebo jsi uprostřed hodně komentovaného a sdíleného článku.
Když se ti podaří dostat se na web a třeba i doprostřed článku, pak naveď prohlížeč dobře na to, co se skrývá pod odkazem. Google i další to chtějí vědět. Nepiš tedy, že další informace naleznete TADY (zde,… doplň si) a na to TADY dáte odkaz. Použij klíčová slova. A to nejenom na samotný prolink, ale i na slova okolo odkazu – to jsou tzv. co-citations. Prohlížeče tak očekávají, co se bude skrývat na odkazovaném webu.
Opět malá ukázka pro lepší vysvětlení:
Chci například udělat odkaz na můj eBook Z necestovatelky digitální nomádkou. Všimni si, že jsem nenapsala, že odkaz na mou knihu je tady. Dokonce jsem přidala do odkazu i slovo eBook, aby Google hezky věděl, co se tam bude pravděpodobně skrývat.
Při čtení článku tě možná napadlo, nebo si na internetu narazil na takový požadavek (jsou velmi časté), že si nalezneš/založíš náhodné weby, kde jde přidat článek/blog a vložíš tam tvůj zpětný odkaz.
Tak tomu se vyhni velkým obloukem. Mohl bys být prohlížeči penalizován. Jak přesně funguje algoritmus penalizací na Google zvenku není známo, ale věř, že tam je. Můžeš dostat i tzv. manuální penalizaci, kterou ti někdo pošle přes Google Search Consoli. Co přesně ti tento zdarma nástroj od Google nabízí, ti řeknu někdy příště. Je to dobrý doplněk je Google Analytics, který doufám už používáš.
Za co dále ti hrozí penalizace? Například za zpětný odkaz na webu, který má malou návštěvnost. Prostě Google vyhodnocuje podezřele, že jste na webu, o který není zájem. Vypadá to, že jste chtěli jen získat zpětný odkaz k sobě a nejste vlastně zajímaví. Ne vždycky ale vidíš, jaká je čtenost článků, nebo návštěvnost webu (někdo to tam má umístěné, většina spíše ne). Opět ti může pomoci například Ahrefs.
Jdeme do finále a prozradíme si, jak získat (zdarma) zpětné odkazy. Vždyť o to nám jde celou dobu.
Nejvíc fajn by bylo, když někdo sám z vlastní iniciativy nazná, že náš web je “dobrej a super”, takže link na tebe vloží na svůj web sám. Těmto zpětným odkazům se anglicky říká editorial link.
Ale, jak už to většinou bývá, takto jednoduše to minimálně na začátku byznysu nejde. Musíš nejprve dát o sobě vědět, pak už se ti renomé i autorita zvednou samy. Ukažme si tři základní strategie, jak budovat zpětné odkazy.
Česky bych techniku nazvala jako hledání pravděpodobné spolupráce a webů, kde bude zájem přidat náš odkaz.
Postup:
Čekej, že přijdou odmítnutí. Ale pokud vytrváš, vždycky se objeví nějaký zájemce. Já takto dostala první možnost u Martina Rosulka. A zrovna nedávno, týden dozadu, jsem se spojila s autory webu digitalninomad.cz a už pro ně píšu tematický článek, kde bude prolink na můj web.
Druhá metoda spočívá v hledání stránky na webu, kde jsou odkazy, tzv. zdrojové stránky. Ne všechny weby (zejména osobní) mají takovou stránku. Nicméně zdrojová stránka je přesně místo, kam se dávají odkazy na cizí weby. Proto je snadné tam dostat i ten váš.
Postup:
Další skvělou možností, jak někam dostat tvůj odkaz je i najití tzv. “rozbitých odkazů”. Pak jen emailem slušně upozorníš autora webu a nabídneš tam tvůj relevantní článek (samozřejmě pokud ho máš).
Postup:
Podobně se dá využít dead links (mrtvých odkazů). Zejména na Wikipedii jich najdeš celou řadu. Jedná se o chybějící texty k dané problematice. Zkus jich využít pro sebe.
Slíbila jsem ti nějaké užitečné nástroje pro linkbuilding. Některé zazněly v textu, zbytek najdeš v článku o nástrojích vhodných pro linkbuilding.
Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, linkbuilding, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.
Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a víc cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.