VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

5 zlepšováků pro ještě lepší správu Facebook stránky

V minulém článku jsem dávala nějaké rady k tomu, jak získat víc fanoušků na Facebook stránce. Aby ti přinášela nějaký zisk je potřeba dosáhnout aspoň 1000 fanoušků. Pak se můžeš věnovat i prodejnímu účelu. I k němu jsem ti nabídla nějaké tipy. V dnešním článku se zaměříme na celou řadu drobností, aby ti stránku fungovala, tj. fanoušci se na ní bavili, a pak i nakoupili. Všechny dále zmíněné tipy jsem si sama vyzkoušela a používám je při správě své i klientských FB stránek.

Článek patří opět k jednomu z těch delších a techničtějších, takže tady máš rozcestník, aby ses mohl prokliknout na to, co potřebuješ:

Informuj své návštěvníky

Začneme zlehka. Máš na své fanpage uvedené informace o tvém brandu/firmě/osobnosti? Klikni v levém menu na Informace a hned uvidíš, co tam o sobě máš. Většina firem tohoto prostoru příliš nevyužívá a přitom to může být užitečné místo pro nově příchozí fanoušky. Uvádí se tady například otevírací hodiny, místo provozovny, tiráž, platební možnosti, tvůj (nebo firemní) zkrácený osobní příběh a mnoho dalšího. Podívej, co tam mám já:

Chceš si doplnit informace a nevíš jak? Pak opět klikni na Informace v levém menu tvé FB stránky (umístění záložky v menu může být libovolné). Nebo můžeš kliknout na tři tečky (vedle Tohle se mi líbí, Sleduji, Sdílet) a hned nahoře je možnost “Upravit informace o stránce” – viz následující obrázek.

Jednotný vizuál

Tvé příspěvky by měly mít takový styl (vizuál, design), že je pozná každý i na dálku. Respektive tví fanoušci uvidí příspěvek a hned se jim spojí s tvou FB stránkou. Poznají tě mezi stovkou příspěvků na jejich zdech.

Stále nevíš, co si pod vizuálem představit? Pak ti ukážu několik svých posledních příspěvků.

První je jednoduchý obrázek s upozorněním na slevu:

Na druhém sdílím citát. Opět je tady logo, nožička a fialová barva.

Na následujícím příspěvku se fanoušků ptám na jednoduchou otázku.

Všimni si, že i když se jedná o 3 tematicky rozdílné příspěvky, tak mají něco společného. Převládá na nich stejné barevné schéma i rozložení „identifikačních“ prvků. Taky je tu umístěné logo a označení webové stránky.

Ani já jsem se dříve o vizuál nestarala, ale v poslední době jsem si ujasnila:

  • jaké barvy ke mně patří – bílá s fialovou
  • kde chci mít logo, respektive symbol, který mě označuje – šlápota
  • jakým písmem chci psát

Jednak se tím dostávám lépe do povědomí mých fanoušků. Vědí, co mohou čekat a soustředí se pak na sdělení. Druhak ti to zjednoduší přípravu příspěvků.

Na druhou stranu tu s jednotným stylem nepřežeň. Pokud bude vše vypadat jako přes kopírák (jako z jedné šablony), lidi to začne nudit a nekliknou na příspěvek. Sníží se ti tak “míra projeveného zájmu” a tím i organický dosah příspěvku. Ujasni si hlavně styl/barvu písma, umístění loga a url stránky.

Můj tip: Obrázek u blogových článků ponechej jednoduchý, postačí fotka. Tady si s žádným vizuálem nehraj, nemá to podle průzkumů takový efekt, aby ti za to ten strávený čas stál. Já dávám vizuál obrázek pouze technickým článkům (jako je i tento).

Vlastní zkušenost: Pro grafiku (včetně loga) používám nástroj Canva. Pracovat v něm zvládne lehce i negrafik. Nástroj navíc obsahuje řadu levných fotek (1 USD) z jejich fotobanky, které můžeš nakupovat.

Fotky už nejsou problémem

Pokud jsi věčně řešil problém špatně oříznutých fotek na úvodní fotografii na stránce, jejich pomalé načtení či zakázání boostování (propagace příspěvku s fotkou), tak čteš správnou sekci.

Jinak velké fotky Facebook zobrazí na počítači, smartphonu nebo obyčejném mobilu. Uvedu rozměry pro počítač, zbylá zařízení si je příslušně oříznou (zmenší):

  • profilová (cover) fotka: 170 x 170 px – vždy dbej na to, ať je čtvercová
  • úvodní fotka: 820 x 312 px – pro rychlé stahování si hlídej, že její velikost je pod 100 kB
  • reklamní fotka: záleží, kterými kanály reklamu šíříš (Facebook timeline, pravý sloupec na FB, FB Messanger, Instagram) – obecně se doporučují rozměry 800 x 800 px

Doporučuji používat formát png před jpg.

Můj tip: Využití úvodní fotky jako magnet pro zákazníky

Předpokládám, že na své stránce máš Lead Page neboli magnet, tj. stránku, kde nabízíš nějaký magnet (eBook, kurz, newsletter, video) výměnou za kontakt. Budovat databázi kontaktů je jeden z prvních a důležitých kroků v online podnikání. To ostatně potvrdilo i TOP 14 expertů, kterým jsem položila dotaz na jejich začátečnickou chybu. Pokud ji nemáš, tak to ihned naprav.

Získávat kontakty z FB můžeš i prostřednictvím soutěží nebo Lead Ads reklamy, o jejím nastavení jsem psala dříve. Další možností, jak směřovat Facebook návštěvníka na stránku s magnetem je se zapojením úvodní fotky.

Obrázek v sobě obsahuje zdánlivě “tlačítko”. To však není pravé, ani tam žádné nejde vpašovat. Nicméně, když fanoušek klikne na fotku, zobrazí se mu vedle i prostor na informace. Tam můžeš napsat něco o magnetu s odkazem na web. Inspiruj se klidně mým příkladem:

Vlastní zkušenost: Zamítnutá reklama

Možná se ti stalo, že nějaký příspěvek nešel boostovat (propagovat) nebo ti Facebook zamítl reklamní kampaň. Jednou z častých chyb je opomenutí faktu, že reklamní fotka nesmí obsahovat víc jak 20 % textu. U reklamy máš možnost si nechat množství textu ručně překontrolovat. Ale neboj se, pokud to neuděláš a reklamu ti zamítnou, že bys přišel o peníze. Nic se ti z karty nestrhne.

Jestli neznáš boostování a nevíš, které příspěvky je nejlepší takto propagovat, tak vyhlížej další příspěvek z rubriky Technické okénka nejen pro digitální nomády. Příště se budu věnovat víc reklamě a automatizaci.

Štábní kultura příspěvků

Lidé si chodí na Facebook odpočinout, chtějí se bavit a ne být zahlceni reklamou. Když jim budeš vhodně mixovat prodejní a zábavné příspěvky, tak si vybuduješ důvěru a časem nakoupí. Navíc lajky a sdílení u zábavných příspěvků (u prodejních jich moc nečekej) dávají větší organický (tzv. přirozený bez reklamy) dosah tvým příspěvkům a přilákají další potenciální fanoušky. To vše zdarma a to se vždy hodí. Jaké příspěvky tedy vedou?

  1. Jednoduché – nepiš nic složitého k zamyšlení, jedna otázka a konec
  2. Účelné – stanov si na začátku, jaký účel má příspěvek mít (komentáře, lajky, sdílení???) a nekombinuj víc účelů dohromady
  3. Vyvolávající pocit, že sdílitel je chytrý (uvědomělý, empatický) – tj. lidé rádi sdílí moudra, citáty, aby ukázali, jak s tím souhlasí a myslí si to taky (proto sdílí, lajknou)

Co naopak nefrčí jsou příspěvky s odkazem ven z Facebook. Ano, bohužel jsou to například naše blogové příspěvky, kterými fanoušky směřujeme na web. Snaž se omezit další URL v příspěvcích a blogové případně podpořit reklamou.

Říká se, že mezi příspěvky obecně vedou videa a úplně nejvíce pak ty Live přímo od Facebooku, ale u mě to tak není. Vždy záleží na tvých fanoušcích. Co se jim líbí/nelíbí zjistíš ze statistik, což jsme si ukazovali v minulém článku o Facebooku: Buď vidět, nebo zemři.

Vrátím se k bodu B. Je sice fajn, že si naplánuješ účel, ale pokud příspěvek nezakončíš výzvou k akci, pravděpodobně se to celé mine účinkem. Vzpomeň si na dobu, kdy jsi ty začínal s Facebookem, taky tě nenapadlo tolik lajkovat, komentovat a sdílet. Proto své fanoušky popostrč. Chceš lajk? Fajn, tak přímo do příspěvku napiš: “Souhlasíš? Tak dej palec.” Na ukázku dávám svoji slideshow, kde v textu k příspěvku je jasné SDÍLEJ (Poznámka na okraj: plugin bohužel neukazuje text k příspěvku, musíš na něj kliknout).

Když už jsem nakousla ty body, tak mám poznámku i k bodu C. Asi ti nikdo nezasdílí něco s pravopisnou chybou. To by asi nebyl, už tak chytrý, ne?! 🙂 Takže určitě kontroluj i své statusy. Ano, i já se někdy v zápalu sdělovacího nadšení utnu. Přesto se snažím používat například Word pro kontrolu pravopisu, nebo si slovo zadám do Google vyhledávače. V neposlední řadě zkus i tento nástroj pro kontrolu češtiny.

Co dělat, když už jsi vysdílel blog článek s chybou v nadpisu, nebo chceš zvolit jiný obrázek v náhledu? Změnil jsi to na webu, ale na FB stále vidíš původní verzi? To se stává, FB se hned neaktualizuje. Pak zapoj do hry URL debugger (nebo také URL Linter). Jedná se o vývojářský nástroj přímo od Facebooku. V zásadě slouží na 2 věci:

  • ověříš, že ve svém HTML kódu webu máš správně META tagy – tj. jak FB vidí tvůj příspěvek vysdílený z webu na Facebooku (jaký se zobrazí titulek, obrázek, text pod obrázkem, apod.)
  • přinutíš Facebook aktualizovat změny ve tvém článku – tj. to, co potřebuješ, když jsi udělal chybu v nadpisu, chceš jiný obrázek

Můj tip: Facebook vytvořil nová pravidla ohledně úprav vysdílených článků. Už nepůjde měnit nadpis, obrázek a další věci přímo při sdílení. Mnohem víc se o tomto problému dozvíš v Davidově podcastu Zákaz editace linku. Pod audio rozhovorem je i odkaz na zajímavé články s touto problematikou. Doporučuji si nastudovat.

Statistika není nuda

Já miluji čísla (není to vystudovanou matematikou), proto mi Google Analytics ani Search Console nestačí a do sleduji pravidelně i údaje z FB pixelu. Díky němu:

  • vidíš, na jaké webové stránky ti lidé z Facebooku chodí
  • vidíš, kolik ti jich tam přijde
  • víš, z jakých zařízení (mobil, počítač) chodí
  • můžeš údaje z FB pixelu využít k zacílení placených reklam (například zvolíš skupinu, co navštívila tvou prodejní stránku apod.)
  • můžeš údaje z FB pixelu užít i k tzv. retargetingu (pokročila marketingová technika, kdy umíš zákazníky, kteří například nedokončili nákup, “pronásledovat” svou reklamou po internety)

Graf přístupů návštěvníků z FB na můj web

O nastavení FB pixelu jsem psala podrobněji už v minulém článku o FB: Buď vidět, nebo zemři. Proto se teď víc zaměřím na analýzu vlastní úspěšnosti příspěvků/fanoušků a úspěchu naší konkurence.

V obou případech používám nástroj Analyzér od Wisdom (je to zdarma), kam jednoduše zadám FB stránku, kterou chci analyzovat (mou i konkurenční). Už vidím statistiky typu počet fanoušků, jejich zapojenost (tj. počet lajků, sdílení), počet příspěvků za den, nejúspěšnější příspěvky a další. Já si tyto údaje zapisuji do tabulky týden po týdnu, abych viděla:

  • kolik přibylo fanoušků
  • jak moc jsem investovala do reklamy
  • jaké příspěvky se (ne)povedly

Statistiky z Analyzéra pro mou fanpage

Poslední věcí, kterou sleduji ze zájmu i pro inspiraci, jsou příspěvky mé konkurence. Nejprve jsem si přidala 5 FB stránek, které se věnují podobnému tématu, nebo mě prostě zajímají. Jak na to?

  • Jít na FB stránku do Nastavení – tady do Příspěvků
  • Nahoře se přepnout na třetí záložku „Nejlepší příspěvky ze stránek pro srovnání“ a vybrat konkurenci (zadáním názvu jejich FB stránek)

Teď už na stejném místě můžeš sledovat, které příspěvky od tvé konkurence si vedly v posledních dnech nejlépe. Klidně se inspiruj, ale nikdy nekopíruj. Máš přece svůj vizuál, znáš fanoušky a používáš vlastní fotky. 🙂

Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, linkbuilding, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.

Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a víc cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.

Tagy:
Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.