VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Posviť propagaci blogu na zoubek. Jak, kde a proč?

Psal jsi, škrtal, bolelo to, byl to porod, který trval XYZ hodin. Ale už je to venku. Teď nedočkavě koukáš, kolik čtenářů přečetlo tvůj nový a podle tebe vytuněný článek plný informací. A ono nic. Čísla bys spočítal na prstech jedné ruky. Jak to? Zeptej se sám sebe: “Nezapomněl jsi na propagaci blogu?”

Mnohé digitální agentury (něco jsem vyčetla na Včelišti), ale i významní blogeři (například Jirka Rostecký z Mladého podnikatele) uvádějí, že poměr mezi finanční částkou za samotný text a propagaci onoho textu činí 50/50. Co nám to říká? Nic víc než to, že propagaci blogu bys měl vyhradit tstejně času (zdrojů, financí… Doplň si sám.) jako jeho psaní.

Jak na propagaci blogu - Věnuj tomu čas

50 % čas vlož do psaní článku a druhou půlku pak do jeho propagace.

“To se jí to mluví. Dávám článek do všech tematických skupin na Facebooku a ono stále nic.” Taky jsem propagovala jen skrze “ksichtknihu“, ale těch možností je mnohem víc. Hodila jsem je tedy na papír, ať si každý přebere, zda fakt věnoval propagaci blogu dostatek času.

Jen tak na okraj, v článku pomíjím SEO webu a tudíž návštěvnost webu z vyhledávačů. Je to důležitá součást práce blogera, ale zaslouží si samostatný článek. Nehledě na to, že výsledky dobře optimalizovaného webu neuvidíš hned. Pojďme lákat čtenáře okamžitě. I když to by neměl být tvůj jediný záměr okolo blogování. Aby to pak nesklouzlo ke sbírání lajků u koťátek na FB fanpage, která má tematicky s koťátky společné snad jen lásku k domácím mazlíčkům.

Ojojoj, článek bude z těch mých delších, abych vysdílela maximum z know-how. Tak ti tu radši udělám rozcestník po článku:

Chceš-li další várku technický rad alias První pomoc pro neajťačky, pak mi zanech e-mail a já už s tím něco udělám. Spam to nebude, neboj.

5 + 3 rady pro lepší propagaci blogu

Buď pravidelný

Každá trochu lepší redakce má ediční plán a ví, kdy který článek vyjde. Jak by to vypadalo, kdyby si Blesk dal pár dní pohov?! (Osobně si myslím, že bychom tedy o nic důležitého nepřišli, ale…) Nemusíš přispívat denně, ba ani týdně. Ale pokud si nastavíš jeden příspěvek za měsíc o prvním úterku, tak to dodržuj. Čtenáři si navyknou a budou ho čekat. Sestav si svůj ediční plán, třeba v nástroji Trello, které ostatně doporučuji mezi mými TOP online nástroji.

Má zkušenost:

Loni jsem se snažila (a myslím úspěšně) přispívat jednou za 5 až 7 dní. Držela jsem si návštěvnost od 3000 do 4000 za měsíc. V říjnu jsem odjela na Kubu, kde nebyla wifi, a následně na celý prosinec na Nový Zéland, kde jsem publikovala snad jen 2 články. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. V prosinci přišlo jen 1144 návštěvníků. Na propagaci těch 2 článků jsem se jaksi vybodla.

Jak na propagaci blogu - propad v prosinci 2017

Můj propad, když jsem měsíc kašlala na propagaci blogu

Takže se shodneme, že pravidelné příspěvky dávají smysl. Ale kdy? Radši ráno, nebo večer? Je dobrá obědová pauza? To záleží na tvém publiku. Musíš jej znát. Vždyť jen tak jim servíruješ obsah, který chtějí číst. Pokud jsi jak mí někteří klienti a na otázku, kdo je tvá cílovka, kroutíš hlavou, tak to rychle změň. Zapoj do hry Google Analytics podle mého návodu a podívej se, kdo ti chodí na blog.

Piš o tom, co lidi skutečně zajímá

Když napíšeš něco, co je zajímavé, kontroverzní nebo někomu vyřeší problém, budou čtenáři tvůj článek sdílet. Vzniká organické šíření článku. Super, ne?

Jak poznat, co mé čtenáře zajímá? Znáš své zaměření a jistě si tu a tam děláš analýzu klíčových slov. Tak pak víš, co lidé na tom Internetu pořád hledají (kromě lajkování a tvítování). Pokud klíčovku neumíš nebo si nejsi jistý v kramflecích, projdi si analýzu klíčových slov krok za krokem.

Kromě toho, že si mých čtenářů přímo zeptám, co by chtěli vyřešit, mám ještě jeden trik na volbu tématu na článek. Kromě Google Analytics jsem do hry přibrala i nástroj Search Console. Tady hned vidím, přes jaká klíčová slova z vyhledávače lidé přišli na můj web. Dokonce tu najde, i co lidé hledali na mém webu (pokud máš tedy okénko vyhledávání na blogu zapnuté).

Vytěž maximum ze sociálních sítí

Většina z nás využívá Facebook a především oborové skupiny. Ale neustálé změny v algoritmu News Feed už tolik nepropagovaným příspěvkům nenahrávají. To ale neznamená, že organický dosah na FB umřel, jen musíš fakt zaujmout. Můžeš si zaplatit reklamu, ale chce to budget a znát svou cílovku. AHA. Vidíš, už jsme zase tam. Musíš vědět, pro koho píšeš, abys zacílil dobře reklamu a podpořil propagaci blogu.

Jak na propagaci blogu - ukázka instastories

Ukázky dvou instastories, které využívám k propagaci blogu na Instagramu. Mám ho v AJ, proto anglický text.

Sama si moc reklamy neplatím a radši do hry zapojím další sociální sítě. Nově přidávám instastories na Instagramu o tom, že vyšel nový článek na blogu. Stejnou grafiku šupnu i do Můj příběh na FB. Z vlastní zkušenosti musím říct, že na FB tuto story shlédne víc lidí. Ale je fakt, že na Instagramu mám málo followerů. Na svém Youtube kanálu propaguji cestovatelské příspěvky na blogu. Ale chápu, že ne každému se chtějí tvořit profi videa, i když tak těžké to není.

Občas jsem dávala články na Google+, ale z mého okolí je tam málo lidí, tak se to nechytlo. Twitter nemám, nemohu soudit. Nicméně mám pro tebe jeden tip, pokud píšeš články i v angličtině. Pak k propagaci blogu využij Pinterest. O svou zkušenost se podělila Lenča Zlámalová z webu http://pragueandelsewhere.eu/.

“Pokud píšeš blog i (nebo pouze) v angličtině, tak k propagaci blogu doporučuji Pinterest. Jedná se o vizuální vyhledávač, který má 175 miliónu aktivních uživatelů. Mezi populární témata tady patří například cestování, recepty, móda, kosmetika, interiérový design a wellness. Jestli se tedy tvůj blog zabývá některým z těchto témat, využij Pinterest jako zdroj návštěvnosti. Stačí k tomu vizuálně lákavé vertikální fotografie nebo grafiky.

Z osobní zkušenosti mohu říct, že investovat čas do Pinterestu se vyplatí! Ač na Pinterestu nemám mnoho followerů, tak měsíčně mé piny vidí okolo 200 tisíc uživatelů a každý den mi Pinterest přináší slušnou návštěvnost mého blogu, který jsem založila teprve před rokem. Ke každému článku na mém blogu vytvářím grafiku, kterou poté ukládám na Pinterest do svých a do skupinových nástěnek. Čím víc jsi na Pinterestu aktivní, tím víc jsou tvé piny vidět. Je doporučeno „připínat“ denně okolo 20 % svého a 80 % cizího obsahu.”

Neboj se diskuzních fór

Sice někdy mám pocit, že se diskutuje jen na Facebooku. Ale není tomu tak. Naštěstí. Čti tobě tematicky zaměřená fóra, diskuzní skupiny, a pokud je to relevantní, tak přispěj svým komentářem, který zakončíš odkazem na tvůj článek. Ale nikdy nevynechávej ten komentář.

Například maminky se mohou skvěle angažovat na všech stránkách typu e-mimino, modrý koník a já nevím co ještě (mamka ještě nejsem, jen hrdá tetička). Ze zahraničních fór s živou diskuzí mohu doporučit Quora.

Přemýšlím, kam bych zařadila Reddit. Říká se o něm, že je internet v internetu. Nebo taky další sociální síť, která je jednou z vůbec nejnavštěvovanějších. Zároveň jsou tu skupiny, kde můžeš sdílet své know-how. Následně dochází k jeho hodnocení ostatními členy Redditu, a to formou hlasování. Sama s ním nemám zkušenosti, ale proč nezkusit zase tak trochu jinou propagaci blogu?!

Spolupracuj s dalšími blogery

Tady máš celou řadu možností a ještě si užiješ kopec zábavy. Tak jdeme na ně.

Piš tzv. guest posty. Najdeš-li podobně laděný web a myslíš si, že jim můžeš přispět svým know-how, tak využij šance. Napiš autorovi webu a nabídni svůj článek s tím, že na konci (nebo i v něm) budeš odkazovat svůj web (jiný svůj článek). V žádosti buď maximálně upřímný a hlavně napiš, v čem je tvé know-how dobré a jak tvůj článek pomůže druhému webu a jeho čtenářům. Díky guest postům si zlepšuješ i linkbuilding (budování zpětných odkazů). Pokud ti tento pojem neříká pane, tak si přečti 3 strategie na strašáka jménem linkbuilding.

Má zkušenost:

Zkusila jsem guest posty, nebyla jsem odmítnuta, ale víc mi sedí jiný typ článků, které ti hned prozradím. Propagaci blogu můžeš pojmout i tak, že nabídneš ostatním k tobě přispět (takový guest post naruby). Příkladem je článek 14 podnikatelů prozradilo své začátečnické chyby. Profíkům v oboru jsem položila jednu stejnou otázku, a pak to zpracovala do článku. Ten jsem samozřejmě rozeslala dotazovaným. V koutku duše jsem si říkala, že třeba článek zasdílí mezi své publikum. A stalo se, čtenost má hnedle 7000 za 6 měsíců. Ehm, není to nejvyšší u mě na blogu, takže to nebude všespásná propagace blogu. Ale špatné to není. 

V neposlední řadě jdi na živá setkání blogerů. Užiješ si den mezi svými, načerpáš inspiraci a třeba i to know-how. Nezapomeň na vizitky. Já jsem takto byla na srazu travel bloggerů v Bukurešti. Super zkušenost, velká akce, jen nepíšu blog v angličtině. 🙂

Jak na propagaci blogu - živé setkání s blogery

Setkání s Deb z https://theplanetd.com v Bukurešti na srazu TOP travel blogerů

3 mini tipy k propagaci na závěr

Stavěj na kvalitě. Když je článek o ničem, tak mu nepomůže ani sebelepší propagace. OK, výjimkou jsou bulváry. Pár cestovatelských na blogu taky mám a i s téměř nulovou propagací mají čtenost okolo 8000 lidí za půl roku. Ale u how-to článku bys měl myslet na přínos pro publikum. Ne na tvůj marketingový tah na pozadí. 🙂 Jak takový článek napsat, aby byl po stránce copywritingu tip ťop, jsem sepsala do copywriting kuchařky pro psaní článků. Hodně se mi líbil i příspěvek copy kolegy Honzy, ve kterém radí, jak psát blogové články, aby si lidé přečetli víc než jen obsah.

Nepodceňuj emailing k propagaci blogu. Lidé se sice brodí bahnem a špínou ve svých schránkách, ale vlastní databáze kontaktů je důležitá. Co kdyby Mark Zuckerberg stiskl mystické tlačítko a Facebook s tvou fanpage a miliardou skupin zmizel? Ostatně sbírat kontakty od samého začátku existence blogu radí i 14 podnikatelů ve článku zmíněném výše. Já svou databázi nespamuji, rozhodně neposílám všechno, co napíšu na web. Ale sem tam nějakou zajímavost jim naservíruji. Odhlásit se mohou kdykoliv. 🙂

CTA. Tato magická 3 písmena jsem si nechala na závěr. Call To Action alias Výzva k akci v překladu by neměla chybět v žádném z článkuů. Lidé dočtou (v lepším případě), zavřou a odchází. To jsi chtěl? Přece jen jsi něco článkem sledoval. Co takto čtenáře vybídnou, ať článek sdílí dál. Hned máme už zmiňovaný organický dosah. Takže prosím, sdílej můj článek, pokud ses tu dočetl užitečné informace. Ať se ke mně díky lepší propagaci blogu dostane nějaký ten nový článek.

Už je konec. Ale NE propagaci blogu. To je never ending proces. Nenech se ukolébat, že máš už poměrně široké publikum a pravidelné čtenáře. Vzpomeň si na bod 1, že máš pravidelně přispívat.

Zbývá snad jen dodat, co z toho všeho máš, že se propaguješ jako blázen? Co třeba dobrý pocit, že někomu článek pomohl?! Nebo vynikající sebeprezentaci, co ti přitáhne zakázky/klienty a ty si blogem začneš vydělávat (jako já). To nechám na tobě, jen mi v komentářích dole zanech, které techniky k propagaci blogu používáš ty. Ráda se přiučím.

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře
  1. Iva Rojko napsal:

    Ahoj Hančo,

    patřím mezi bloggerská novorozeňata, takže Ti moc radit nemůžu 🙂 … ale pokusím se tvými radami řídit.

    Jak sis asi všimla, zasdílela jsem tenhle článek na „fejsbůku“ (a díky za srdíčko, jsi moje první 😀 :D). Tvoje stránky jsem tweetla, tak doufám, že ti to někdy v budoucnu pomůže (každý čtenář se počítá). Zjišťuji, že se nejsnáze followeři získávají přes instagram (jen nemůžeš sdílet přímo v příspěvku odkaz na článek, jde to jenom ve stories). Pinterest mám ráda, ale zatím ho používám jen jako „slídil“. YouTube zbožňuji, ale zatím jen jako divák :). Myslím, že Google+ je trošku za zenitem (užívá si klidu se Snapchatem a ICQ). Reddit a Quora jsou pro mě velkou neznámou. Možná je v budoucnu využiju, protože chcí psát i v angličtině, tak díky za tip.

    Vím, že je cesta ke „slavnému jménu“ dlouhá a trnitá… ale konečně jsem přestala jen snít a začala konat. Chtít se živit psaním románů není v dnešní době nikterak lukrativní. Nejspíš bych byla další spisovatel, co umřel na hlad. Nehledě na to, že by se touha po výdělku podepsala i na kvalitě. Blog (i copywriting atp) je podle mě ideální alternativa k naplňování pisatelských tužeb 😀

    Tvůj styl psaní je mi velice sympatický. Tak Tě chci poprosit, jestli bych s tebou nemohla udělat rozhovor. Svůj blog hodlám zaměřit právě na „digitální“ marketing a psaní. Myslím si, že rada od esa v oboru mým čtenářům jen prospěje (a mně taky). Pokud bys byla ochotná, napiš mi třeba email nebo zprávu na fb :). Pokud ne, svět se nezboří a zůstanu jen tvou fanynkou :).

    Přeji Ti krásný den a hodně úspěchů 🙂

    Iva Rojko

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Ivi,
      ani nevíš, jakou radost mi udělal tvůj komentář. Srdíčkem jsem právě značila, že si cením, jak se ti líbil můj článek a informace v něm. Začni konat, můžu ti doporučit sledovat mou rubriku První pomoc pro neajťáky. Budu ji primárně už zaměřovat pouze na copywriting a blogování, neboť tím žiju. Psát romány, dělám na projektu, kde píšu pohádky. Ale ano, má vysoký přesah do vzdělávání, šije se k tomu plyšáček a spolupracujeme s pěstouny. Takže to není skomírání u jedné knihy, jak jsi asi myslela.

      Za rozhovor budu mileráda napiš mi na FB 🙂 A mimochodem, mám svůj YT kanál, kam budu přidávat nový video seznam copyvlogging (nic takového zatím není). Jen čekám, až mi odrátují hubu :))).

      Ještě jednou díky, že ses ozvala a těším na zprávičku na FB
      nomádka Hanča

  2. Niva napsal:

    Tenhle článek mi seslala výborná náhoda, moc se hodí! Trošku se teď trápím, že jsem za půlrok blogovací nezvládla získat ani jednoho pravidelného čtenáře (dle odběru na blogspotu), tak se snažím to vylepšit a tvoje rady mi přijdou k duhu. Jen musím zapracovat na tom pravidelném vydávání článků
    Základy SEO a copywritingu znám, jenom se mi to příčí používat i u blogu, který mám primárně na sdílení zážitků a ne na vydělávání (tam jsem hodně daleko ). Tak uvidíme, jak daleko s tímhle přístupem dojdu…

    Každopádně dneska na tvém blogu strávím pěkně dlouhou chvíli, než všechno přečtu! Ještě jednou díky.

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky, náhody neexistují. Určitě jsi pomyslela na to, jak ti na blogu nejde propagace a chceš to změnit. Zákon přitažlivosti zafungoval a poslal ti článek do cesty. Neboj se, to chce čas, záleží, kolik článků jsi taky za toho půlroku vydala. Opravdu vidím poslední dny progress, když se tomu po Zélandu zase naplno věnuji. Lidé jsou přehlceni informacemi na Internetu a je opravdu těžké je zaujmout a vzbudit jejich důvěru v tobě.
      Tak copywritingu bych se nebála ani na neplaceném webu. Chceš přece psát čtivě, zajímavě a bez chyb, ne? Copywriting už zdaleka není opsaní prodejních/reklamních textů. Pracuje s psychologií chování jedince, dává článku čtivé a hybné momenty.A to ty přec chceš, ne? SEO už je druhá věc.Nemusíš to mít kvůli prodeji. Představ si třeba, že bys ráda svým článkem udělala radost co nejvíce lidem (jako jsem chtěla já tímto článkem), pomoci vyřešit někomu problém… A jak se ten dotyčný má dozvědět, že existuje tvůj článek, když mu ho Google nevyhodí vysoko ve vyhledávači? Buď tě zná odjinud, to je pak ta propagace, nebo tě najde právě přes ty vyhledávače. Navíc na to, že se ti příčí SEO při zábavním blogu, mohu namítnout, proč pak chceš pravidelné čtenáře? To je taky přece proti tomu, že si chceš jen tak psát… A to nemyslím zle, mně to teď jen napadlo, jak čtu tvoji odpověď. Přeji hodně dalších čtivých článků na blogu 🙂 a klidně můžeš tento článek zasdílet, třeba to pomůže tvým kamarádům blogerům. Měj pěkný kreativní den. Nomádka Hanča

  3. O většině jsem doposud neslyšela 😀 Moc děkuji za přínosný článek a určitě se ještě k tobě vrátím! 🙂

    WantBeFitM

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahoj Míšo, to mě moc těší, že ti to pomohlo. Zkoumej na webu, co hrdlo ráčí a klidně články šiř, lajkuj. Pomůžeš mě i dalším. Pěkný kreativní den. Nomádka Hanča

  4. Fit Maddie napsal:

    Na tvůj web jsem narazila právě přes FB skupinu, tudíž si myslím, že svůj účel tato forma propagace opravdu plní ! (y)

    FIT MADDIE

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Maddie,
      no vidíš, jak se to šíří 🙂 Uznávám, že FB mi dává nejvíce návštěvníků. Ale je dobré mít těch kanálů více. Doufám, že i další informace byly pro tebe přínosné a využiješ je na svém blogu. Nebo používáš i jiné osvědčené postupy? Dík za tipy. Nomádka Hanča

  5. To jsou bezva triky. Děkuji za ně. Chtěla jsem se zeptat, jestli náhodou nevíš o nějaké pravidelné akci, kde se právě blogeři setkávají v České Republice – ideálně v Praze. Moc ráda bych se potkala s lidmi osobně. 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Vendy, jsem ráda, že se ti triky líbí a nějak je využiješ i pro svůj blog. Samozřejmě, že se dělají setkání, aspoň my v Brně míváme různé networkingy. Ne vždycky se to týká jenom blogů, často jsou to copywriteři, nebo lidi okolo onlone marketingu nebo podnikatelé na volné noze. Víš, co pomáhá mě? Být na FB v několika skupinách. ZKus tuto https://www.facebook.com/groups/195386911203329. Tady se tuším domlouval i ten sraz v Praze.Snad jsem pomohla a přeji pěkný den. Nomádka Hanča

  6. ichi napsal:

    Krásný den!
    Děkuji za takový článek, vzala jsem si z něj opravdu hodně. Nevím proč, ale nenapadlo mě sdílet články v zájmové skupině. Já opravdu cpu odkazy jen do blogovacích skupin.
    A kouzlo pravidelného přispívání jsem už zvládla okusit a vím, že fakt funguje. Jen to musím líp vymyslet s organizací svého času, protože momentálně mi ta pravidelnost zase nevychází. >.<

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahoj Ichi :), taky pěkný den. Tak učíme se pořád, taky jsem začínala a vím, jak přicházely další AHA momenty :). Tak to je super, pokud pravidelně přispíváš, to si čtenáři zvyknou a budou přicházet… S tím časem asi bojuje tu a tam každý. Chce to hlavně najít vnitřní (ne vnější) motivaci, co nás k tomu blogování vede. Jinak se chystám napsat výhledově článek, kde právě je něco o tom time managementu a jak si to vše seřídit, aby člověk stíhal. CO pomáhá mě a tak… Plus k tomu bude určitě nějaké návodné videjko v mém seriálu na Youtube. Ten asi znáš… Zdraví nomádka Hanča

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.