Statistiky pod palcem: Zapoj do hry Google Analytics a Search Console

Vzděláváš se ve svém oboru, pak hodiny a hodiny píšeš odborný článek pro své čtenáře, kde si hraješ se SEO. Na závěr článek promuješ na sociálních sítích a konec. Bum. Nic. Maximálně sleduješ naskakující čtenost, pokud ti to tvá webová šablona umožňuje. Ale víš, kolik lidí stáhlo tvůj magnet, kdo vůbec navštěvuje tvůj web a z jakých zařízení? Tušíš, přes jaká klíčová slova k tobě na web doputovali čtenáři? Sleduješ konverze k cílům, které sis vytyčil?

Říkáš: “Jaké cíle?” Píšeš tedy bez nějakého plánu a záměru? Neplánuješ zaujmout své čtenáře, rozšířit jim znalost a přivést je třeba ke svému online kurzu nebo jinému digitálnímu produktu? Není nic špatného si psát blog jen tak pro radost, ale hodně lidí s ním má aspoň do budoucna větší plány a cíle. Je vhodné si nastavit nějakou strategii, a pak ji taky validovat. V dnešním článku ti chci dát tipy na to:

  • které nástroje ti pomohou zjistit víc o tvých čtenářích
  • jak sledovat traffic na tvé stránce
  • nastavit si cíle webu a sledovat jejich naplnění
  • zjistit, na základě jakých klíčových slov se ti dostali čtenáři na stránky
  • zda máš indexované stránky webu u Google

Službu Google Analytics (GA) pravděpodobně už znáš, ale využíváš i jeho “bratříčka” Search Console (SC)? Tento technický článek je zase jeden z delších, proto tady máš klasický rozcestník a vyber si ty informace, které zrovna potřebuješ:

Než budeš pokračovat ve čtení, předpokládám, že už vlastníš účet na Google, nebo si ho teď urychleně založíš. Není to jen přístup ke GA, co tím získáš. Hodit se ti bude i Google Drive pro ukládání souborů, jejich sharování s dalšími spolupracovníky nebo přístup k AdWords Keyword Planneru (o tomto nástroji se zmiňuji ve článku Krok za krokem analýzou klíčových slov).

Přihlas se na svůj účet a rovnou si vše nastavuj a zkoušej. Věř, že později se k tomu nedokopeš. Mluvím z vlastní zkušenosti :)).

Jak si nastavit GA a získat UA

GA je analytický nástroj od Google, který ti zdarma zobrazuje statistická data o čtenářích tvého webu – návštěvnost, geografická data, konverze k cílům, chování na stránkách, apod. Abys ale mohl tato data sledovat, je potřeba propojit GA s tvým webem. To se dělá přes tzv. UA kód, který se ti vygeneruje na stránce GA a ty si ho následně vložíš na web.

Jdi na výše uvedenou adresu. Uvidíš něco následujícího (btw. musíš být přihlášen v účtu).

Dej registrovat a začni vyplňovat údaje. Vše tě v češtině navádí. Nezapomeň vyplnit ani časové pásmo a kategorii. Já zvolila cestování. Google pak má lepší představu, jakým směrem je tvůj web zaměřen.

Následně musíš schválit Obchodní podmínky. Po jejich schválení uvidíš UA číselný kód (tzv. měřící kód) a pod ním i případný kus kódu, který se vkládá do meta tagu stránky.

Vložení měřícího kódu na web

Tím, že ses zaregistroval u GA žádné měření ještě nezapočalo. Podobně jako s FB pixelem (psala jsem o něm ve článku 5 zlepšováku pro ještě lepší správu FB stránky), musíš získaný kód “implementovat” (rozuměj: nějak vložit) na web.

Bohužel pro každý web se to dělá jinak. Ten můj například běží nad redakčním systémem WordPress s grafickou šablonou Mioweb. Proto ti dám návod pro Mioweb a weby běžící nad WordPressem.

Máš-li šablonu Mioweb:

  • v horním menu jdi na Nastavení a klikni na Základní nastavení webu
  • klikni na druhou záložku Kódy
  • hned do první pole vlož GA kód a dej Uložit

Pokud běží tvůj web nad WordPressem:

  • jdi v levém menu do sekce Pluginy
  • stáhni si Google Analytics for WordPress by MonsterInsights – existují i další, ale já jsem spokojená s tímto
  • pak postupuj podle návodu Jak nastavit GA na wordpress blog

Nečekej, že hned uvidíš na GA hromadu dat. Na podrobnější statistiky si musíš počkat. Ale už teď si můžeš zkontrolovat, zda je vše dobře nastaveno. Vyber si libovolnou svou stránku na webu, nech otevřené okno a jdi zpět do GA. V levém hlavním menu vyber symbol hodin (V reálném čase). V grafech bys měl vidět minimálně jednoho uživatele – tebe :).

Toto jsou data z historického období, ne reálného – větší návštěvnost je ve dnech promování článku na soc.sítích

Jak si na GA nastavit cíl

V tomto článku nechci vysvětlovat, co vše znamenají čísilka v sekci Publikum-Přehled. Na to ti doporučuji super kurz Peti Vymětalové o GA. Sama jsem si jím kdysi prošla.

Tady je ukázka například „chování uživatelů“ na webu – jakými stránkami prochází

Pro mě je aktuálně důležité a zajímavé sledovat, jestli lidé stahují eBook, zapisují se do kurzu a dostávají se na pro mě “důležité stránky”. Sleduji tak konverzi k cílům i prodejům. Jak na to?

V levém hlavním menu zvol poslední ikonu kolečka (Správce), ve třetím sloupci klikni na Cíle a zvol červené tlačítko Nový cíl. Čekají tě 3 kroky.

  1. Volba šablony – dej Vlastní
  2. Název cíle – cokoliv, co si zapamatuješ (například Stažení eBooku XYZ) a zadání Typu – dej Cíl
  3. Vyber “začíná řetězcem” a do políčka zadej adresu stránky, kterou chceš kontrolovat, že čtenáři navštívili (například děkovací stránku za stažení eBooku XYZ)

Pozor: Ve třetím kroku musíš zadat URL adresu od lomítka dál, tj. bez domény webu. Například /podekovani-za-stazeni-ebooku.

Naplňování cílů sleduj v sekci Konverze (ikona vlaječky v levém menu). Dej si v podmenu Přehled. Uvidíš něco podobného jako na následujícím screenshotu.

V čem ti pomůže Search Console

Jde o další ze zdarma nástrojů od Google, který monitoruje uživatelské vyhledávání na tomto prohlížeči. Díky němu můžeš například zjistit:

  • kdo z cizích webů odkazuje na tvé webové stránky – obzvlášť zajímavé, pokud se zajímáš o linkbuilding (víc si o něm přečti v článku 3 jednoduché strategie, jak na strašáka jménem linkbuilding)
  • přes jaká klíčová slova doputovali návštěvníci na tvůj web – zjistíš, jaké téma lidé hledají a zajímá je, můžeš podle toho zaměřit další články. Já takto zjistila, že čtenáři hledají info o linkbuildingu, a tak pro ně chystám další článek.
  • jestli na svém webu nemáš nějaké nefunkční stránky, které hážou chybovou 404 hlášku – btw. doporučuji ti založit si nějakou error stránku, která bude vtipná a lidem na ní nabídneš nějakou kompenzaci (inspirovat se můžeš na mé 404 chybové stránce)
  • jestli jsou tvé webové stránky indexované v Google katalogu – lidsky řečeno: zda Google ví, že nějaká tvá XYZ stránka existuje. Nejsi v katalogu? Pak si ihned přihlas svůj web na Google.

Pokud tě tento Google nástroj zaujal, běž si svůj web přihlásit do Search Console. Tady zadáš svůj URL adresu. Jen si dej pozor na to, zda máš webovky s www nebo bez něho. Hlavní stránka služby už tě bude navádět, kam se podívat pro informace. Případně mrkni na screenshoty v galerii.

SC4
SC4
Jaké fráze lidé hledali na Google
« 1 z 3 »

Jak propojit Google Analytics se Search Console

Pokud ti nevyhovuje navštěvovat dva různé portály a sledovat statistiky na různých místech, mám pro tebe dobou zprávu. Search Console jde propojit s GA. Ani já nemám chuť sledovat FB statistiky, GA, SC, statistiky pro Youtube a Instagram na různých místech. Žere to čas a ten uplynutím je v nenávratnu. Takže jsem si propojila GA a SC. Jak? To vidíš na následujícím screenshotu:

Pokud teď chceš sledovat SC z GA, stačí v levém menu zvolit sekci Akvizice-Search Console. Já vybrala například Dotazy, kde vidím, co lidé zadali do Google a přivedlo je to na mé stránky.

Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, linkbuilding, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.

Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a víc cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.

Hanka Šormová
Žena na cestách je mé druhá já. Ráda provázím a ukazuji druhým, jak zanechat listování atlasem světa a měnit si jejich cestovatelské sny ve skutečnost. Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *