VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Dá se blogováním vydělávat? Potřebuji k tomu Živnostenský list? Na co všechno jako bloger z povolání musím myslet? A co GDPR, týká se mě? Čím víc mám konzultací okolo blogování, tím častěji vidím, jak se některé otázky opakují stále dokola. Sepsala jsem ti odpovědi na 9 častých otázek okolo blogování.
Sice už bublina strašáku GDPR po 25. květnu trochu splaskla. Ne každý ho řešil, ale jednou je to zákonné nařízení, tak je třeba se k němu postavit čelem.
Ano, GDPR se může týkat i tebe, pokud máš svůj blog a sbíráš na něm osobní údaje (například e-maily pro rozesílání newsletterů). Pak musíš pořešit souhlasy od tvých čtenářů (potenciálních zákazníků). Některé souhlasy máš od zákazníků ze zákona, o jiné musíš žádat na různých místech blogu. K problematice jsem na podnět jedné z mých čtenářek natočila krátké video:
Poznámka: Ve videu je jedna nepřesnost, která se týká cookies na webu. Původně jsem myslela, že i k nim potřebuješ souhlas návštěvníků. Úřad pro ochranu osobních údajů k tomu nakonec zaujal jiné stanovisko. Doporučuju se mrknou. Nicméně, já jsem si spodní lištičku o informaci, že sbírám cookies na webu ponechala.
To záleží na celé řadě věcí. Bloguješ pro radost, nebo máš s blogem podnikatelské záměry? Jak často přispíváš? Řešíš i fotky, SEO a propagaci blogu?
Někdo napíše článek do hodinky, jiný se věnuje blogování na full time a dělá celou řadu věcí okolo. Ano, blogování není pouze o napsání článku a šmitec. Mrkni se na checklist 10 + 5 kroků, co dělat před a po publikaci článku.
Jak jsem na tom já? Aktuálně přispívám na blog 2x týdně – v pondělí a pátek. Ty dny nedělám nic jiného. Ve středu připravuji videa. Denně jsem aktivní na všech sociálních sítích. Jeden den v týdnu se věnuju eshopu a přípravě eBooků/kurzů/konzultací. Volné dny o víkendu využívám k dalšímu vzdělávání v online marketingu. Závěr? Hodiny ti nevyčíslím. Prostě full time jako každá jiná práce.
Na rozdíl od předchozí otázky, na tuto jde odpověď konkrétně. Propagaci článku věnuj tolik času, kolik jsi investoval do jeho psaní. Ano, je to 50 na 50.
Propagace nekončí tím, že článek vysdílíš v blogerských skupinách na Facebooku. Těch možností je samozřejmě mnohem víc. Namátkou některé z nich: připnuté příspěvky na fanpage, e-mailing, instastories, nástroj Google Alerts (komentování tematických článků) a další. Kde, proč a jak propagovat blog jsem sepsala v samostatném článku.
Možná jsi zaslechl v blogerských vodách slova jako magnet, freebie, apod. Jedná se o jakýkoliv (nejlépe hodnotný) obsah, který poskytuješ svým čtenářům zadarmo. Většinou na oplátku chceš jejich e-mail do své databáze kontaktů. Ale není to podmínkou. Obzvlášť pokud nechceš řešit GDPR.
Zdaleka se nemusí jednat pouze o zdarma eBooky, na které narazíš asi nejčastěji. Nabízet můžeš audio nahrávky, video zdarma nebo nějaké checklisty, případně VIP členskou sekci s články. Je to na tobě a zejména na tvé cílovce blogu.
Sama využívám 3 z výše uvedených možností. Mám ebook a online kurz zdarma a jednu sekci plnou slev pro cestovatele (vhodné i pro copywritery a blogery). A tady už je má ukázka magnetu:
Jdi si za svobodou pracovní i cestovatelskou
Varování! Tento příběh, který se skutečně stal, ti může způsobit závislost na cestování. Přečti si pohádku za života, kterak nezaměstnaná matematička k cestování na full time job přišla.
Povídání je doplněné řadou odkazů, tipů a inspirativních myšlenek.
Značka: Psáno vlastním životem.
Líbí se ti eBooky a chtěl bys je mít na blogu také? Možná ti teď vrtá hlavou, jak si to celé můžeš nastavit? Tak jen v rychlosti, jak to dělám s eBooky já:
Ano i ne. To záleží na tobě. Potřebuješ samozřejmě čas navíc a SEO na první pohled na webu není vidět, ale vrátí se ti to v podobě vyšší organické návštěvnosti. Čtivý článek s dobře zvoleným titulkem je pro čtenáře, dobře nastavené SEO je pro roboty vyhledávačů.
Pokud to s blogováním myslíš vážně, nepodceňovala bych ho. Jen se v něm neutop hned v začátcích blogování. Vrátit se k němu můžeš kdykoliv. Klidně až po půl roce jako já.
Ano. Kromě sebe znám řadu dalších blogerů, kteří pracují jako full time blogeři. Z travel blogerů bych zmínila Veroniku Tomanovou, díky které jsem byla na celosvětovém srazu travel blogerů v Bukurešti. Ze slovenský kamarádů zmíním Janku z Travelhacker blogu a Milana z blogu Bez mapy.
Pokud se ptáš na možnosti, tak těch je opět nepřeberné množství. Zdaleka to nejsou (otravné) bannerové reklamy v článcích. Ostatně, abys takto vydělával, musíš mít fakt vysokou návštěvnost webu. Řada podnikatelů má blog jako portfolio své práce a snáze tak získá nové (a lépe placené) zakázky.
Nicméně zkusit to můžeš s nabídkou tvých produktů a služeb (eBooky, kurzy, e-shop, VIP skupiny, konzultace). Další možností jsou placené PR články umístěné u tebe na webu či tzv. affiliate marketing (někdy nazývané affiliate partnerství). S řadou zmíněných návrhů mám osobní zkušenost a zachytila jsem je v článku 5 možností, jak si (při)vydělávat blogováním.
Ano. Pokud se chceš živit blogováním výše zmíněnými způsoby, musíš být podnikatel (mít živnostenské oprávnění). A to i v případě affiliate marketingu (recenze produktu s prodejním linkem a když někdo přes něj nakoupí, ty získáš provizi). Neříkám, že se tomu tak v praxi vždycky děje, ale já tě k nekalostem nabádat nebudu. 🙂
Dokonce i prodej eBooků (byť i jen jediného za rok) podléhá danění a příjem uvést v ročním zúčtování příjmů. Je to prostě činnost za účelem soustavného výdělku. Nemluvím teď o magnetech zdarma. Z těch nemáš příjem.
Ale mám pro tebe dobrou zprávu. Můžeš si “práci blogera” do začátku “ošahat”. Zkus nejprve barterové spolupráce. Tj. píšeš výměnou za produkt/službu, ne za honorář. V eBooku Jak se stát blogerem z povolání prozrazuji, jak já navazuji spolupráce a podmínky okolo toho všeho.
Nebo začni s magnetem zdarma a uvidíš, jak rychle ti budou přibývat kontakty do databáze. Až přesáhneš určitou magickou hranici, teprve tehdy začni uvažovat o placených produktech.
Ne. Tedy pokud nehodláš za své produkty a služby brát peníze na ruku. Já na svém webu zatím využívám pouze bankovního převodu. Do budoucna plánuji platební bránu ThePay. V ČR je ještě hojně využívaná brána GoPay.
Jako automatizovaný fakturační systém ti dopuručuji již zmiňovaný SimpleShop. Vytvoříš šablonu faktury, zadáš své produkty s cenami a propojíš je s tvou bankou (přes nějaký API klíč či token). Pak už neřešíš nic, vše běží automatizovaně i ve chvíli, kdy spíš nebo cestuješ. Prostě žádný stres!
Upřímně, nemusíš mít ke svému blogu žádnou sociální síť. Nikdo ti to samozřejmě nenařizuje. Ale už kvůli propagaci a komunikaci s fanoušky bych ti nějakou z populárních doporučovala založit.
Kterou? To záleží na tvé cílovce. Píšeš pro maminky? Ty jsou hlavně na Facebooku. Chceš zaujmout mladé do 35 let? Pak zamiř na Instagram. Cílíš naopak na odbornou komunitu, pak zvol G+ a Linkedin.
Ať už zvolíš jakoukoliv, měj na začátku pouze jednu. Zbytečně nebudeš tříštit pozornost a nebude tak tvá fanpage zívat nudou. Sama jsem začínala s Facebookem a teprve po čase přešla na IG a nově na YT. Vše má svůj čas!
Je bloger z povolání tvá vysněná práce? Pak nakopni své blogování s dnešním rychlým tipem, který můžeš udělat hned teď.
Video tutoriál "Bloguj, má to smysl"
Přihlas se k odběru Youtube playlistu o blogování a žádné triky a tipy pro lepší blog už ti neuniknou.
Pomohl ti článek? Pak si ho nenechávej pro sebe, vždyť blogovat chce kde kdo. Třeba i tvůj kamarád chce být bloger z povolání. Za sdílení ti patří můj dík i úsměv!
Podnětné, zajímavé, čtivé a upřímné, díky, tento článek mi pomohl, jako mnohé další :)!
Teri, popravdě, na tento článek jsi mě přivedla ty 🙂 Takže jsem doufala, že ti aspoň trochu zodpoví, co potřebuješ a zbytek doprobereme ústně 🙂 Už se těším
Skvělý výběr otázek ( a samozřejmě odpovědí)! Přesně sedly! 😉
Ahoj Anetko, to jsem ráda, že ti otázky odpověděly věci, na které ses možná v duchu ptala. Těším se na progress na tvém blogu. Zdraví Hanča