VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Jak vydělávat pomocí Instagramu Aneb vydělávej blogem 3. díl

jak vydělávat pomocí Instagramu

Instagram se stává zářící hvězdou mezi sociálními sítěmi. Za loňský rok vyrostl z 1,2 na 2,1 milionů uživatelů, a to zmiňuji čísla pouze pro ČR. Obecně ve světě na něj měsíčně zavítá asi miliarda uživatelů. A růst se nezastavuje! Proč jej tedy nevyužít a nepodpořit tím své podnikání? V dalším díle seriálu o blogování se podíváme, jak vydělávat pomocí Instagramu a jak si tu budovat vlastní brand.

Instagram je služba třetích stran, tedy ne přímo tvůj blog a prostor, který ti nemůže nikdo vzít. Ale často blogeři (obecně influenceři) ke své práci využívají tuto sociální síť. Proto jsem do seriálu “Vydělávej blogem” zařadila po prodeji eBooků krok za krokem (2. díl) a vysvětlení affiliate marketingu (1. díl) rovněž 3. díl o (při)výdělcích skrze Instagram (dále taky IG).

Podle čísel z portálu Feedit je aktuálně (rok 2018 a dál) možné reklamní kampaní na IG zasáhnout až 2,1 milionů uživatelů starších 13 let. Těch od 18 let a více dokážeš vhodnou kampaní zasáhnout cca 1,8 milionů. To nejsou zrovna zanedbatelná čísla! Proto na podporu Nomádské stezky, motivaci druhých lidí ke změně v životě a hledání mé inspirace (v jídle, mateřství a cestování) mám založený Instagram profil.

Můj vztah k Instagramu

Je jedním slovem komplikovaný. 🙂 Jak jsem zmínila, založený ho mám, ale nepracuji s ním nijak pravidelně, což je chyba (podobně jako u ostatních soc. sítích). To zmiňuji i v mém video o Instagramu:

 

Osobně se stále považuji za nováčka, který má IG hlavně pro budování brandu a hledání inspirace v určitých tématech. Přesto mi IG přivádí čtenáře na blog (cca 1 % ze všech návštěvníků), kde je mohu dále zaujmout (a třeba něco nakoupí). To považuji za svůj nepřímý prodej skrze Instagram.

Nicméně na Instagramu lze na přímo vydělávat a zdaleka nemusíš mít založený “prodejní blog”, kam z IG přivádíš návštěvníky. Na otázky okolo možnosti prodeje, budování brandu, získávání fanoušku a využívaných nástrojů jsem se vyptala konzultantky na soc. sítě Denči Drbohlavové. Ve spolupráci s ní vznikl následující článek (já jen doplnila své zkušenosti). Denise tímto děkuji za sepsání článku a pojďme si ji představit.

Denisa Drbohlavová
Denisa Drbohlavová
www.jaknabrand.cz

Mým cílem je motivovat ostatní k tomu, aby dělali co je baví a pomáhat jim na jejich cestě. Nejvíce se teď zaměřuji na Instagram, protože v něm vidím sílu a potenciál pro začínající podnikatele a firmy, které chtějí ukázat ostatním jejich práci. Zároveň jsem autorkou webu Jaknabrand.

Článek je opět jeden z delších, proto jsem ti připravila rozcestník, aby sis rychle našel, co zrovna potřebuješ:

Denčiny tipy a rady, jak pracovat s Instagramem

Brand, nebo-li naše značka – co si pod tím představíš? Je to vizitka, pod kterou se prezentuješ. Jsme rádi, když si ji lidé zapamatují, všimnou si loga a když někde jméno značky vidí, spojí si ji s námi.

V době sociálních sítí jsme se do toho ale trošku zamotali. Budujeme si vlastní brand, ale na sociálních sítích mezitím vystupujeme pod vlastním jménem. Ani první, ani druhé není špatně, ale dobré je si mezi tím určit hranici a zvolit si způsob, který bude pro náš brand nejvíce přínosný.

Občas se stává, že sami nemáme jasno v tom, jak chceme, aby nás ostatní znali. Nedělala bych kolem toho takovou vědu a rozdělila to na dvě skupiny. V té první máme produkt. Vlastníme například e-shop s vlastním brandem a chceme, aby se naše zboží dostalo do povědomí mezi ostatní. V té druhé nabízíme služby a rádi bychom budovali brand kolem našeho jména. Proto si v první řadě musíme ujasnit, jak chceme, aby nás ostatní znali.

Proč používat Instagram k podpoře našeho brandu?

Ať už v prvním, nebo druhém případě, Instagram nám nabízí jedinečnou možnost, jak podpořit náš brand. Už dávno se nejedná pouze o komerční platformu. V dnešní době nám Instagram umožňuje propojit se s ostatními jako nikdy před tím. Dříve stačilo pár placených reklam na Facebooku, nebo Google Ads, napsat pár článků s kvalitním SEO a bylo vystaráno. V dnešní době už růst brandu vyžaduje malinko více úsilí a interakce s tvými fanoušky. Nezapomínej, že čím více budeš vidět, tím lépe.

Tip z Nomádské stezky: Samozřejmě SEO, reklamy, propagace a další technikálie jsou stále důležité. Pokud tě některý z pojmů zajímá více do hloubky, podívej se do rubriky Technikálie vhodné nejenom pro blondýny.

Pokud to s podnikáním myslíš vážně, ujisti se, že i na osobním profilu (Facebook, Twitter, Youtube…) máš alespoň zmínku o tom, co děláš a čemu se věnuješ. Je to důležité především proto, aby každý, kdo navštíví tvůj profil, viděl, že podnikáš, nebo pochopil, jaké produkty nabízíš. Díky tomu poroste povědomí o tvé značce a především nikdy nevíš, koho takto můžeš zaujmout.

Jak začít podnikat pomocí Instagramu

Jak jsem výše psala, Instagram je platforma, která spojuje lidi dohromady. Chceme to, co mají ostatní a chceme s nimi sdílet, jak se daří nám. Pokud máš produkt či službu a chceš Instagram využívat především pro podnikatelské účely, ujasni si, jakou formou se budeš prezentovat na základě toho, kdo jsou tví cíloví zákazníci. Vysvětlím na příkladu:

Pokud máš produkt, který je vhodný pro určitou cílovou skupinu – například maminky, tak bych přemýšlela o založení Instagram účtu pouze pro tvé produkty a osobní profil mít zvlášť. Hodně záleží na tom, jak moc plánuješ na Instagramu sdílet tvé soukromé věci a podobně. Pokud bych cílila na podnikatele, kterým je třeba se prezentovat, nemyslím si, že by je zrovna zajímalo, co jsem měla k snídani.

Co si z toho odnést? Než si založíš účet na Instagramu, zvaž, zda:

  • Budeš budovat brand na tvém aktuálním soukromém účtu (a třeba ho propojíš s fanpage na FB),
  • nebo si založíš čistě nový účet pouze pro podnikání. K tomu je vhodný tzv. firemní účet.
Doplnění z Nomádské stezky: Já osobně mám firemní účet, protože využívám statistik, které na osobním účtu nejsou. Založení IG je rychlovka, stačí ti e-mail. Následně můžeš z mobilu propojit IG účet s tvou FB fanpage. Pak dostáváš notifikace o zprávách i na Facebooku. Rovněž je tady můžeš odbavovat (odepisovat jim na komentáře) – vhodné pro lenochy typu já, kteří neradi píšou na mobilu.

Prodej produktů či služeb na Instagramu

V druhé fází, když už máme jasno, jak a co chceme sdílet a jakou formu si zvolíme, přichází na řadu strategie. Nejsem zastánce komplexní strategie na Instagramu, protože dle mého názoru se pořád jedná o komunitní platformu. Proto je dobré být přirozený (autentický). I když prodáváme, mělo by to být nenucené.

V první řadě je důležité nastavení našeho profilu od samotného základu. Nepodceňuj popisek (alias BIO) v profilu. Máte přibližně 5 sekund na to, abys zaujal nového návštěvníka. Klidně zapoj kreativitu a smajlíky. Přidej také odkaz na web, máš-li ho. Jedná se o jediný proklikávací odkaz na IG, pokud nemáš 10 000 followers.

jak vydělávat pomocí Instagramu

Na obrázku ukazuji jeden z příkladů kreativního profilu mé oblíbené influencerky

Jak získat sledující na Instagramu

Aby bylo vůbec možné přes Instagram prodávat, je potřeba získat sledující. Jsou dvě možnosti, respektive tři, ale té třetí nejsem zastáncem. Nejdůležitější částí je především budování komunity kolem tvé značky. Pár let dozadu bylo mnohem jednodušší dosáhnout většího počtu sledujících, ale s popularitou Instagramu je teď mnohem důležitější kvalita tvých sledujících, nežli pouze jejich počet. Proto dbej na to, aby obsah byl relevantní a tvé fanoušky bavil. A jak tedy sledující získat?

1a) Organické získávání sledujících

Tahle cesta tě nemine ani v druhém a třetím případě. Jedná se také o nejdelší cestu. Je potřeba Instagram využívat aktivně, protože s počtem přibývajících uživatelů této soc. sítě je boj o první místo, a ten, kdo Instagram nevyužívá, tak začne padat díky IG algoritmu dolů.

Proto využívej veškeré nástroje, které Instagram vytvořil, jako jsou třeba instastories, IG TV (poslední novinka), plánované příspěvky, atd… Čím víc aktivní budeš, tím lépe. Avšak netvrdím, že být na Instagramu 20 hodin denně ti přinese ovoce.

Zvol si zlatou střední cestu. Publikovat příspěvky každý den není zapotřebí. Spíš se zeptej sám sebe, jak moc jsou tvé produkty či služby zajímavé, abys své fanoušky nepřehltil. To se především na začátku opravdu může stát.

Pokud si přepneš účet na podnikatelský (firemní), můžeš sledovat, kdy jsou fanoušci online, nejvíce aktivní a jaké příspěvky měly největší úspěch (dosah). Podle toho pak plánuj další sdílení příspěvků.

1b) Spolupráce s Influencery

Kromě nástrojů IG je právě spolupráce s influencery jednou z možností, jak získávat organicky další followery. Slovo influencer ti určitě není neznámé. V dnešní době se spolupráce s nimi považuje za samostatnou marketingovou strategii. Hodně záleží na tvém oboru, rozpočtu a také na cílových zákaznících. Nelze ale říci, zda ti spolupráce vždy přinese výsledky, a proto je důležité dávat si pozor na následující:

  • Aby daný influencer byl s tvou značkou spojený a především s ní souzněl. Stává se, že firmy oslovují influencery namátkově a hromadně. Pak se lehce stane, že s mléčnými produkty oslovíš influencera, který je vegan a všude tak vystupuje. Proto prosím mysli na to, že se jedná také o lidi a ne pouze o nástroje, které ti přinesou peníze.
  • Kdo jsou jeho fanoušci? Pokud je tvůj produkt pro cílovou skupinu 30+, nemá význam cílit na influencera, jehož fanoušci se skládají ze skupiny 15-20 let. Každý influencer by ti měl předložit své statistiky (nebo i media kit), kde zjistíš, na koho cílí.
  • Zda jsou jeho fanoušci aktivní? V dnešní době se často se stává, že si můžeme sledující na Instagramu koupit, ale většinou se jedná o takzvané “mrtvé” fanoušky. Potom by spolupráce s takovým influencerem neměla žádný smysl. Toto lehce zjistíš pohledem na engagenment (tzv. zapojenost) fanoušků pod příspěvkem – počet srdíček a komentářů. Pokud čísla nejdou k 3,5 až 5 % ze všech sledujících, pak účet obsahuje pravděpodobně řadu “mrtvých” fanoušků.

Jak se pohybují finanční odměny influecerů je hodně individuální. Co influencer, to jiná “pravidla”. Někomu stačí barter (zboží za službu), jiní požadují finanční ohodnocení. Z mé vlastní zkušenosti požadují influenceři, kteří mají kolem 5 000 sledujících, spíše finanční ohodnocení. Pokud se jim ale produkt opravdu líbí, udělají vám propagaci pouze výměnou za tvůj produkt.

Tip z Nomádské stezky: O spolupráci s influencery z druhé strany psal manželský pár Loudavým krokem na svém druhém webu Power of Doing. Zejména doporučuji prostudovat online nástroj Igblade, který v článku zmiňují. Zjistíš tím engagenment libovolného IG účtu.

1c) Příspěvky na Instagramu

Tvoř obsah. To je základ všeho. Aby se k tobě lidé vraceli, nebo tě začali sledovat noví, je třeba tvořit zajímavý obsah. Používej příběhy (alias instastories) a vyhraj si s nimi. Mezi mé oblíbené patří: Over, Later, Unfold. Zkoušej, co tvé fanoušky baví nejvíc. Po pár měsících to vyhodnoť a po případě změň strategii.

Doplnění z Nomádské stezky: Snaž se mít sladěný feed. K tomu ti dobře poslouží presety – něco jako grafická šablona, přes kterou proženeš své fotky, aby vypadaly podobně (měly stejný tón). Na to existuje řada nástrojů. Já osobně k úpravě fotek používám appku Snapseed. Denča sepsala všechny své oblíbené appky v poměrně obsáhlém článku Nejlepší aplikace na IG. Mimochodem, nezapomínej mít i prodejní instastories a příspěvky. Ale nepřeháněj to – doporučuje se tak 1 až 2 prodejní příspěvky na 10 zveřejněných. Ozkoušej si sám, co ti bude fungovat.

2) Placená reklama na Instagramu

Pokud máš přepnutý profil na firemní, můžeš si platit reklamu. Doporučuji si nejdříve rozmyslet rozpočet a především vytvořit obsah na tvém Instagramu. Tj. uveřejni minimálně 9 příspěvků, než se pustíš do placené reklamy.

Málokdo začne sledovat profil, který je nový a nemá ještě žádný příspěvek. Reklamy vždy tvořím přes Facebooku Ads Managera (tam, jak děláš placené reklamy na Facebooku), který ti dovolí mnohem přesněji zacílit přímo na tvou konkrétní skupinu. S reklamami, které byly spuštěny přímo v aplikaci Instagram, nemám zatím dobré zkušenosti.

Doplnění z Nomádské stezky: Měj na paměti, že pro publikování reklam na Instagramu musíš být identifikovaná osoba, tj. stejně jako v případě Facebooku. Je potřeba pak v tom měsíci, kdys dělal reklamu, přiznat DPH pro službu mimo EU (což FB a IG jsou).

3) Roboti na Instagramu

Třetí možností, jak získat sledující na Instagramu, je za použití takzvaného robota. Jedná se o aplikaci či web, který za vás dává komentáře, lajkuje a sleduje ostatní uživatele na Instagramu za účelem opětovného sledování. Je to hodně populární téma a neříkám, že to nefunguje. Z mé vlastní zkušenosti to ale nedoporučuji.

Zaprvé to není v souladu s pravidly Instagramu, což může znamenat zrušení tvého účtu. Za druhé to může stát hodně peněz, které ti už nikdo nevrátí, což za “mrtvé” fanoušky utrácet nechceš.

Doplnění z Nomádské stezky: Pokud tě zajímá, které služby třetích stran jsou schválené od vedení Instagramu, pak se podívej do následujícího odkazu. Možná zjistíš, že využíváš nějakou appku, která je v rozporu s pravidly Instagramu.

Proč mít vlastní webovou stránku

Sociální sítě jsou super pro tvorbu a budování brandu a především pro získávání dalších kontaktů. Ber ale na vědomí, že pořád se jedná o platformy, kde není ve tvých rukou, jaká pravidla budou nastavena. Není tomu tak dávno, kdy byl na Facebook stránce organický dosah kolem 10 až 20 %. V dnešní době se většinou jedná o pouhá 3 %. Proto je vhodné mít vlastní web, kam si své fanoušky přivedeš a už je potom na tobě, zda zvolíš newsletter jako metodu, jak si s nimi udržovat další vztah (kontakt), nebo jinou marketingovou strategii.

Závěrem jedno malé shrnutí ode mě:

  1. Zvaž, zda si založíš firemní profil – doporučuji v případě, kdy chceš prodávat produkty. Díky propojení s Facebookem bude možné označovat produkty v příspěvcích. Nově Instagram testuje možnost učinit nákup přímo v aplikaci IG bez nutnosti opuštění platformy.
  2. Vyplň si profil tak, aby zaujal hned na první pohled.
  3. Vytvoř si vlastní styl příspěvků a toho, jak se budeš dále na Instagramu propagovat. Nikdy to nebude dokonalé od samého začátku, ale postupem času si najdeš vlastní styl. Doporučuji držet se jednoho konceptu po nějakou dobu a poté ladit.
  4. Popřemýšlej o placené propagaci a vytvoř si rozpočet pro správu účtu.

Ještě jednou děkuji Denči za nalezení si času sepsat tak obsáhlý článek o Instagramu. Pod zmínku “měj vlastní web” bych se podepsala. Závěrem ti napíšu ještě několik tipů, jak vydělávat pomocí Instagramu a kde jsem se já osobně učila pracovat s touto “mladou” sociální sítí.

Jak vydělávat pomocí Instagramu

Zmíním dvě základní možností, jak můžeš vydělávat pomocí Instagramu. V obou situacích (pokud nechceš pouze barter služby) budeš muset být podnikatel. U influencerství teoreticky můžeš uzavírat ještě DPP/DPČ. Záleží, zda nemožnost fakturace neodradí případné spolupracující.

1) Prodej produktů a služeb

Jak Denča výše psala, nově nemusíš pouze vytvářet placené reklamy a příspěvky, které povedou potenciální kupce k tobě na web (e-shop). Aktuálně (rok 2019) se testuje a ladí Obchod, kdy by se dalo nakoupit přímo na platformě IG. Tagování produktů na fotce by postupně mělo být zapnuto na všech firemních profilech. Ale nelekej se, pokud tam tuto funkcionalitu stále nemáš. Samozřejmě toto všechno půjde jen na firemních profilech.

2) Influencerství (spolupráce)

Toto je pro mě zajímavější oblast, jak si (při)vydělat. V zahraničí to poměrně funguje, u nás ti firmy nabídnou spíše barter (rozuměj nabídnou ti zboží zdarma a ty ho prezentuješ, maximálně ještě získáš affil odkaz s provizí z prodeje).

Kde získat spolupráce? V zásadě máš dvě možnosti – sám proaktivně oslovuješ firmy (ale pozor na nevyžádanou poštu), anebo se necháš oslovit. Proaktivní buď na sociálních sítích, v řadě FB skupin hledají influencera (a často i jen mikroinfluencera s pár stovkami followers), který by prezentoval jejich výrobky. Pak se stačí jen ozvat do komentáře či SZ a nic tím neporušuješ. Existuji samozřejmě agentury a portály, které jsou prostředníkem mezi influencerem a firmou. Smíšené ohlasy jsem slyšela na Lafluence, ale osobní zkušenost nemám.

Nezapomeň na transparentnost v označování spoluprací. V ČR na to zatím zákon nemáme, ale myslím si, že je slušnost přiznat, že se jedná o placenou/barterovou spolupráci s danou značkou. Použij pod příspěvkem například hashtag #spoluprace.

Pokud chceš, aby tě firmy (značky) samy oslovovaly, měj o tom zmínku – na Instagramu i na webu. Na vlastním webu je to snazší, neboť tu můžeš uveřejnit i tzv. media kit. Však se mrkni, jak jsem zpracovala stránku Blogerská spolupráce.

V neposlední řadě měj při uzavírání spolupráce na paměti to, zda tento produkt chceš skutečně prezentovat. Je v souladu s tvým tématem blogování a životní filozofií? Nepohoršíš tím tvé fanoušky? Osobně prezentuji jen to, co bych si stejně koupila (anebo už jsem koupila) a zároveň to koresponduje s tématem Nomádské stezky.

Kde se dále vzdělávat (skrze IG)

Stejně jako v jiných oblastech online marketingu, i v případě Instagramu jsem se značně vzdělávala. Využila jsem zdarma, ale i placených zdrojů. Všechny dále uvedené mám přečtené/viděla jsem. Nech se inspirovat.

1) Denčin eBook o zapojení IG do podnikání

Začala jsem klasicky eBooky, které ráda čtu. Navíc Denča ten svůj nabízí zatím zdarma, tak proč si ho nepřečíst. 🙂

 

2) Konzultace s Klerwonder

Když jsem chtěla vystylovat svůj feed a naučit se lépe využívat sílu hashtagů, využila jsem slevové nabídky od šikovné influencerky Klárky “Klerwonder”. Aktuálně (březen 2019) se jí narodil malý Artur, tak nevím, jak bude aktivní v pomoci. Ale za zkoušku nic nedáš, ozvi se jí na webu. Případně se vzdělávej ze zveřejněných článků na blogu.

3) Kurzy na Udemy

Jestli ti nevadí angličtina, řadu online kurzů (nejenom) o IG najdeš na portále Udemy (bohužel přesný název mého kurzu už nedohledám). Kurzy jsou povětšinou placené, ale neboj se. Často bývají slevové kupóny, kdy získáš kurz za pouhých 10 USD.

4) Kurz od Pavla Říhy

Ačkoliv “agresivní” marketing tohoto jinak pracovitého infopodnikatele mi zrovna nesedí, jeho některé kurzy jsou vynikající. Zrovna ten o Instagramu je promakaný – názrovně ve videích ukazuje vše od založení profilu přes získání followerů až po samotný prodej.

Jak levně získat kurz od Pavla? Stáhni si zdarma jeho eBook Z nuly na milión (já si dokonce pořídila jeho tištěnou verzi). Za pár dní ti přijde dárek v podobě měsíčního členství Placen za svou existenci. První měsíc stojí pouhou 1 Kč. Za tu dobu stihneš shlédnout videa, a pak se rozhodneš, zda členství zrušíš či se budeš u Pavla vzdělávat dál.

 

5) Kompletní kurz Podnikání z pláže

Produkty infopodnikatelky Stáni Stiborové Mrázkové jsem zmiňovala několikrát. Stále si stojím za jejich kvalitou a rozumnou investicí, pokud máš kvalitní know-how a jen nevíš, jak ho online předat široké veřejnosti (tvé potenciální cílovce).

Stáňa navíc své kurzy neustále aktualizuje a ty máš doživotní přístup. Pokud si tedy zakoupíš kurz Podnikání z pláže (verze základka), získáš i její tipy na Instagram, který nově a úspěšně rozjela. To je aktualizovaná novinka roku 2018/2019, kterou poskytla i bývalým žákům kurzu. Samozřejmě i těm budoucím. 🙂

Snadný tip, co udělej ještě dneska

Vyber si ještě teď jeden z mých 5 doporučovaných zdrojů o Instagramu a začni se vzdělávat. Následně si ujasni, co chceš prezentovat a jak povedeš svůj brand. Neboj se ozvat a poradit se!

Inspiroval tě článek k podnikání za pomoci Instagramu? Možná i tvůj kamarád hledá, jak vydělávat pomocí Instagramu. Dej tak o článku vědět a sdílej ho se světem. Za jeho šíření ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů