VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Jak na affiliate marketing krok za krokem Aneb vydělávej blogem 1. díl

Jak na affiliate marketing krok za krokem

“Affiliate marketing, affiliate partnerství. Už děláš affil a máš své ID partnera. WTF, co to je?” Něco takového mi běželo cca před rokem hlavou a vůbec jsem nechápala, jak bych nějaký affil mohla využít na blogu. A hlavně proč?! Pokud s blogováním začínáš a chceš si kapku přivydělat, nebo naopak ho už máš pěkně rozběhnutý a rád bys zúročil do něj investovaný čas, pak si přečti “můj” návod, jak na affiliate marketing krok za krokem.

Na internetu najdeš celou řadu materiálů o affilu. Sama ti na konci článku dám nějaké tipy, kde se dále vzdělávat. Proto se nediv, že tento článek je drobek rozsáhlejší s řadou mých ozkoušených (ne)zdarů. Když tak si najdi jen to, co tě aktuálně zajímá:

Co je to affiliate marketing?

Nomádská stezka není učebnice a od dob matiky na vysoké nějak nemusím definice (možná proto se z nezaměstnané matematičky stala cestovatelka s propiskou v ruce). Proto ti pojem vysvětlím na příkladu.

Hanča má svůj web o životě freelacerky na cestách. Přijde za ní Matouš a nabídne, že Hanča může speciálním odkazem nabízet svým čtenářům knížku Travel Bible. Když ji někdo přes odkaz koupí, dostane Hanča provizi. Situace je tzv. win-win-win. Matouš prodal svou knížku (vydělal), Hanča za svou námahu (věnovaný čas promo knížky) dostala finance. Čtenáři věří Hanče a koupí si dobrou knížku, která rezonuje s tématem webu a tudíž i s nimi. Spolupráce Hanči a Matouše se nazývá affiliate marketing, někdy také affiliate partnerství (Hanča je partner Travel Bible). Onen odkaz je tzv. affil a je v něm skryto Hančin jedinečný identifikátor, tzv. ID.

Ukázkový příklad je samozřejmě zjednodušený. Ono to partnerství nejde navázat bez určitých podmínek, které budou zmíněné v dalších podkapitolách. Ty provize nebývají nějak horentní sumy a propagace tě nějaký ten čas bude stát.

Affiliate marketing vnímám jako novodobou alternativu k obchodním prodejcům/cestujícím. Zatímco dříve se objížděla firma za firmou a nabízely se produkty face to face, dneska se digitalizuje. Recenze s produkty se přestěhovaly na weby. Právě díky konkrétně zaměřenému webu, věrným čtenářům (tzv. kmenu) lépe zacílíš a častěji nastane win-win-win situace.

Takový partnerství na jednom webu můžeš mít více. Domluvíš se, někam registruješ, získáš své ID, operuješ s ním na webu a sleduješ výsledky tvého snažení. Když máš 1, 2 či 3 partnerství, asi správu stihneš za nějaký večer v týdnu. Ovšem při větším množství afillů to není možné stíhat v rozumném čase. Proto existují tzv. affiliate sítě. Registruješ se na 1 portál, kde je více potenciálních partnerů, od kterých můžeš sbírat provize. Jednou z tzv. sítí (a já ji využívám) je CJ Affiliate.

Než ti povím něco dále, chci jen podotknout, že rozhodně nejsem žádný specialista na affiliate marketing. Přesto ti předám můj recept, jak na affiliate marketing krok za krokem na základě veškeré vlastních zkušeností z mého webu.

Výhody a nevýhody affilu

Proč se zabývat affilem? Protože je to jedna z možností, jak si vydělávat blogováním. Už dříve jsem ti sepsala 5 možností, jak si (při)vydělávat blogováním a jedna z nich byla právě affiliate marketing. Mimochodem, nemusíš mít ani web, abys mohl být něčí affiliate partner. K promování odkazů (produktů a služeb) ti bohatě postačí pouze FB profil nebo Instagram. Ale za mě je web nejlepším řešením.

Navázaná partnerství ti pomohou ušetřit peníze na cestování. Něco málo jsem ti naznačila v článku 6 ověřených tipů, jak ušetřit na cestách a přesto cestovat komfortně. Přiblížím ti to zase na příkladu.

Mám spolupráci například s Pelikánem přes tento odkaz (neklikej, pokud mi třeba v budoucnu nechceš dát mini příspěvek). Pokud si se spolucestujícími najdu letenky na Pelikánovi, nechám je nakoupit přes tento odkaz. Zpětně získám provizi, o kterou se férově rozdělím se zbylým “osazenstvem zájezdu”. Podobně to funguje na Bookingu, RentalCars a celé řadě dalších portálů.

V neposlední řadě vnímám affil jako něco, čím se skvěle podpoří web, práce blogera, jeho produkt. Na některých webech bývají “donate tlačítka” a možnost influencerovi zaslat určitou finanční částku. Ale ruku na srdce, poslal jsi někdy něco? Přece jenom nabízený produkt, který ti přijde zajímavý spíš koupíš, a nějakou tou částkou podpoříš i přeprodejce. Navíc si můžeš vybrat, zda chceš přeprodejce podpořit. Z odkazu obvykle poznáš (i když affil ID se dají maskovat), zda jde o affilovanou recenzi. Můžeš odmazat a nakoupit přímo z e-shopu.

Má osobní zkušenost s affiliate marketingem

První pokusy s affiliate marketingem začaly v dubnu 2017. Nejprve jsem doporučovala knížky, které jsem si sama koupila, líbily se mi a později jsem zjistila, že nabízejí taky affil partnerství. Takto jsem napsala například recenzi na Travel Bibli. Nijak extra jsem článek nepromovala. Až v prosinci 2017 jsem přišla affilu víc na chuť a přidala se například k EasyLingo (zlepšení AJ o 1 úroveň už za 30 hodin). Propojení s Bookingem, Pelikánem a přihlašování do affil sítí proběhlo taky na přelomu roků 2017/2018.

Za ten poslední půl rok mi affil přinesl asi 5000 Kč. Vím, není to mnoho. Na druhou stranu ti peníze do ruky nikdo nedá a pro mě jsou to takové letenky do Dubaje. 😀 Co víc, článek o Travel Bibli jsem jednou napsala (už nevím, kolik hodin zabral) a od té doby vygeneroval zisk cca 3000 Kč. A může vydělávat dál. Pasivně i bez mého promování. Dokonce i ve chvíli, kdy spím. Aktuálně hodlám affil využívat zejména k šetření na cestách.

Nevýhody affiliate marketingu

Popravdě, nevím, zda je to nevýhoda, ale někoho to může odradit. Měl bys mít živnost (tj. IČO). Resp. většina affil sítí ho po tobě bude chtít, i když se údajně najdou výjimky jako síť espoluprace (nemám osobní zkušenost). Já jsem v začátcích affilu už podnikala, takže tento problém jsem nikdy neřešila.

Proč je nutné mít živnost? Tady si vypomůžu zákony. “Pokud bude tvoje činnost naplňovat znaky podnikání, tedy půjde o činnost samostatnou, soustavnou, výdělečnou, prováděnou za účelem zisku, na vlastní jméno a odpovědnost, prováděnou živnostenským způsobem nebo obdobným způsobem, musíš se stát podnikatelem.” Affiliate partneři tyto znaky v drtivé většině případů naplňují. Abys tedy takto mohl podnikat, potřebuješ živnostenské oprávnění.

Ve výsledku tedy vystavuješ fakturu na částku, kterou ti sdělí affiliate partner. To znamená, že výdělek pak musíš ještě zdanit. K věcem typu jako “affiliate provize na ruku” tě tady navádět nebudu. Ale nepopírám, že to tak někdy nefunguje…

Předchozí problém je blízký dalšímu. Možná tě napadlo affilovat něco ze zahraničí, byť i jen ze Slovenska. Samozřejmě, že to jde, ale musíš začít řešit DPH. To se mně osobně zatím nechtělo.

Další nevýhodou, tedy alespoň pro netechnické jedince, může být nějaká ta technická kontrola, že přihlášený web do partnerství je tvůj. Obvykle při registraci uvádíš web a oblast zájmu. Někteří partneři (například Booking) kontrolují, že jsi majitelem webu/domény. Co to v praxi znamená? Můžou po tobě chtít následující:

  • Umístit html kód do hlavičky homepage.
  • Vytvořit novou stránku na webu a umístit část kódu do sekce <body>.

Ale neděs se. Booking má i třetí manuální variantu, akorát na tuto verifikaci webu si pár dnů počkáš a po tu dobu nemůžeš affilovat.

Jako poslední věc-nevýhodu zmíním traffic. Pokud chceš mít nějaké zisky z provizí, měl by tvůj web být rozumně navštěvovaný. Otázka zní, co je to rozumně? Na to nejde přesně odpověď, dám ti raději příklad.

Na webu mám recenzi na knížku Travel Bible (plus odkaz na recenzi z jiných článků). Tento článek má cca 3300 čtení. Přes můj odkaz přišlo na prodejní stránku knížky 533 lidí (nejenom přes článek). Z nich pouze 15 nakoupilo, tj. konverze okolo 2,8 %.  Řekla bych, že toto jsou ještě pěkná čísla. Jen si udělej obrázek o tom, kolik lidí na web by ti asi mělo chodit…

Buď v obraze a pracuj s vychytávkami bez stresu

Chceš dostávat podobné rady pro práci na cestách?

  • Tu nějakou recenzi na vyzkoušené aplikace.
  • Tam zase tipy pro získání externích zakázek ze zahraničí
  • A jindy třeba tipy, jak se (ne)pracuje z tama a tama.

Zásadně nekecám (všechny pracovní věci zkouším a testuji na sobě) a nespamuji.

Chci vychytávky

Co všechno můžeš affilovat

Prakticky můžeš affilovat cokoliv. Výrobky z e-shopu, akční letenky, auta z půjčoven, knížky z knihkupectví i třeba elektroniku. Už i heuréka nabízí partnerství a skrze ní můžeš nabízet kde co. Má to ale své ALE. Pokud máš web o kosmetice, myslíš, že přes něj prodáš macBook?

Proto na to jdu jinak:

  • Mám jasně vymezené téma blogu a znám svou cílovku. Vím, co je zajímá, co u mě hledají a k tomu můžu napasovat produkty.
  • Píšu (recenzuju) jen to, co mám ozkoušené (a často nakoupené za své).
  • Navíc ten produkt mi musel pomoci, musím ho mít ráda. Nestačí mi, že ho aktivně využívám. Například používám šablonu Mioweb, ale nadšením z ní neskáču, tak ji ani neaffiluju.
  • Affilované produkty musí dotvářet portfolio produktů/služeb, které nabízím já. Je to takový ucelený nákupní košík z Nomádské stezky.

Za mě je základem úspěšného přivýdělku na affilu ta užší specifikace blogu a znalost cílovky. Ostatně toto jsou 2 z častých chyb (nejenom) začínajících blogerů, jak zmiňuju ve videu:

Co affiluju na Nomádské stezce

Postupem času se mé portfolio rozrostlo, jak jsem poznávala různé produkty a služby. Ber to jako inspiraci pro tebe a měj na paměti, že mám cestovatelsko-pracovní web. Tvé téma může být zcela odlišné.

Začala jsem knížkami o nomádění, letenkách a cestování, protože prostě jsem knihomilka. Jako holka ujíždím na nákupech akčních letenek a všemožných knížek. U mě si tak přečteš recenze na Digitálního nomáda, Travel Bibli nebo rozhovor s blogerkou Jankou o její knížce Cestuj bez milionov. Právě díky ní jsem se naučila nakupovat levné letenky. Všechny zajímavé knížky najdeš v postranním sidebaru na hlavní stránce blogu nebo pak dole v patičce. Málem bych zapomněla na průvodce od Lonely Planet, které jsou v sidebaru u jednotlivých článků.

Později se k tomu přidala online kurzy, které jsem sama absolvovala. Tu a tam na mém webu tak najdeš odkaz na kurz Google Analytics, kurz copywritingu Copykiller, kurz angličtiny s EasyLingo anebo kurz psaní všemi deseti Psaní hravě od digitálních nomádů.

Díky svému online podnikání jsem poznala taky řadu nástrojů, které potřebuji ke své práci. Jedním z nich je i fakturační automat SimpleShop, který si nemůžu vynachválit. Stala jsem se i jeho partnerkou.

Nakonec jsem všechno završila mixem partnerství u Bookingu, Flixbusu a na Pelikánovi. Tady nepředpokládám příjem z provizí od čtenářů webu, ale spíše od mých spolucestovatelů v rámci šetření na cestách, jak jsem popisovala výše.

Praktické rady: Jak na affiliate marketing krok za krokem

Už se blížím k praktičtější části pro ty, kteří chtějí do affilu naskočit. Pokud už máš živnost, prakticky nemáš co ztratit. Pominu-li čas.

Kde si najít affil partnery?

Jestli už máš vybraný produkt, mrkni se do patičky stránky. Obvykle tam bývá něco jako Partnerství/Affiliate marketing. Nebo zadej do Google “tvůj vyhlídnutý produkt + affiliate partnerství”. Není od věci se mrknout do velkých affil sítí, zda v nabídce nemají tvé žádané partnery. Já využívám CJ a TradeTracker (tady najdeš např Flixbus a Pelikán).

V neposlední řadě máš pusu, tak se ozvi (napiš e-mail). Takto jsem postupovala u knížek (vyjma Travel Bible) a kurzu Copykiller. Jednoduše jsem se zeptala jejich autorů a nikdo mě nikdy neodmítl. Někdy tě osloví affiláci sami, ale to už musíš mít opravdu zajímavý web.

Jak vypadá registrace?

Nic složitého. V příslušném formuláři na stránce vyplníš své jméno, web (případně sociální sítě) a zaměření webu. Někde po mně ani ten web nechtěli. Jinde je naopak zajímalo i mé IČO. Může následovat verifikace, že jsi skutečný vlastník webu. To se mi stalo pouze u Bookingu a affil sítí. Občas ti zašlou verifikační e-mail pro dokončení registrace.

Pokud jsi úspěšně registrovaný, je ti vytvořen účet. V něm máš jednak statistiky úspěšnosti, ale taky tvé affil ID a produkty, co můžeš promovat. Tyto účty mají obvykle “pitomou URL adresu” typu “https://eshop.lonelyplanet.cz/affiliate-login/”, kterou si já nezapamatuju. 🙂 Proto ti doporučuji si vytvářet záložky ve tvém oblíbeném prohlížeči.

Jak na affiliate marketing krok za krokem - záložky affil účtů

Ukázka mých affialiate účtů v záložkách Chrome

Vhodné je rovněž si evidovat statistiky a tržby včetně login přístupů do účtů, ať pořád jak já neresetuješ hesla. Já si to píšu na jedno místo do Evernote (původně jsem měla Excel). OK, možná to není nejbezpečnější, ale tento online nástroj, který můžeš mít i jako desktop aplikaci za to stojí. Těch nástrojů k online práci využívám samozřejmě více.

Co a kde affilovat?

Pokud máš ověřený affil účet, přichází na řadu hlavní část – propagace produktů na tvém webu a sociálních sítích. Nejprve si v účtu najdi tvé ID. Většinou (ale ne nutně) se jedná o změť znaků, například affw=c52decdb70. Ale může to být lepší – bozibibleref=57. Když máš ID, dáš ho jednoduše za tu URL, kam na web prodávajícího chceš směřovat – například https://travelbible.cz/?bozibibleref=57. Tyto odkazy s tvým affil ID můžeš sázet do článků na blog, nebo jen jako odkaz na sociální sítě (dokonce ne nutně tvé).

Affil ale může mít i jinou podobu. Například na Bookingu máš na výběr z celé řady možností – akční bannery s proklikem, vyhledávací okénko ubytka, samotný odkaz, atd.

Jak na affiliate marketing krok za krokem - Ukázka různé prezentace produktů na Bookingu

Ukázka, jak různě můžeš promovat produkty na Bookingu – zdaleka nejde pouze o odkaz

Co funguje nejlépe? Těžká otázka. Hodně záleží od cílovky a jak “moc agresivní” jsi. Tj. rvát všude bannery se asi nevyplatí. Za mě nejlépe vedou recenze na produkty ve spojitosti s nějakou akcí. S některými partnery domlouvám speciální ceny přes mé odkazy, které jinde na internetu nenajdou. Toto mám nastavené ve VIP sekci slev pro freelancery a cestovatele.

U Travel Bible zafungovala kombinace časově omezené akce s vyskakovacím pop-up oknem na mém webu. Po cca 100 sekundách se čtenáři objevilo okno, které informovalo o akci a v tlačítku byl můj affil odkaz.

Jak na affiliate marketing krok za krokem - Ukázka pop-up s affilem

Ukázka pop-up s affilem na knížku TravelBible

Sebehezčí článek je ti na webu k ničemu, když se o něm neví, resp. na něj nepřijdou čtenáři. Částečně ti pomůže SEO, ale vysvětlení této problematiky by vydalo na desítky dalších článků. Mnohem rychlejší je se trošku propagovat – ve skupinách, přes Google Alert nebo na diskuzních fórech, jak prozrazuju ve článku Kde, jak a proč propagovat blog.

Nechci, aby bylo vidět mé affil ID

Ten humáč v odkazu nemusí být vidět, když nechceš. Dá se překrýt. Sama to nedělám, protože se za affiliate partnerství nestydím. Nabízím přece jen to, co mně samotné dává smysl. Ale dám ti hned 2 tipy, jak ID můžeš schovat.

Pokud máš web postavený nad redakčním systémem WordPress, pak si stáhni a aktivuj plugin Pretty Link. V jeho administraci přenastavíš tvůj affil odkaz na cokoliv, co se ti bude hodit. Ti, co web nad WP nemají, nemusí smutnit. Stejnému účelu poslouží i zkracovač bit.ly. Jestli se ti nelíbí, ty odkazy, co bit.ly vytváří, registruj se k nim. Je to zdarma a umožní ti to spravovat vzhled linků za bit.ly doménou.

Jsou tu nějaká právnická ALE?

I v případě affiliate marketingu bys měl myslet na nějakou “slušnost”, nejenom tu právní. Jestliže prodáváš eBooky/online kurzy měl bys v úvodním prohlášení zmínit, že tvůj produkt obsahuje odkazy na třetí strany. Sama to tam postupně doplňuji. Rovněž k rozesílce e-mailů s affil odkazy bys měl být oprávněný souhlas (inu, GDPR došlo i sem) přihlášených kontaktů k tomu, že jim zasíláš promo na produkty třetích stran.

Možná je těch ALE ještě víc, ale jak jsem předesílala, nejsem affil specialistka. Mrkni se raději na další affiláky z onlinu:

Snadný tip, co udělej ještě dneska

Pokud tě affiliate marketing nadchnul, určitě doporučuji před zběsilou registrací do různých partnerství, prostudovat následující zdroje:

Navnadil tě článek, jak na affiliate marketing krok za krokem? Chceš si jím (při)vydělávat? Tak dej tu možnost i svým kamarádům a pošli článek dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj úsměv i dík.

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů