VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Ne.
Nebudu ti tady dávat rady, jak prorazit na další z velkých sociálních sítích, jakou bezesporu YouTube je. Ale přesně takto zní titul knihy od Nicka Willoughbyho, kterou jsem dostala od nakladatelství Svojtka&Co. Nick je učitel nejenom tvorby videí dětí a snaží se jim čtivou formou předat základy tohoto volnočasového koníčku, kterým se dá v dnešní době i živit. Ale k tomu vede cesta dlouhá, často i trnitá. Ale já už své světýlko na konci tunelu vidím.
Pozval jsi kamarády na večer a těšil se, jak jim předvedeš své video z dovolené. Záznam běží, ale nikdo se nesměje. Dokonce sám sebe přistihneš, že zíváš a postrkuješ hodinovou ručičku vpřed. Nuda. Žádné fanfáry se nekonají.
Pokud jsi zažil podobnou situaci, tak rozhodně neházej kameru do koše a nevzdávej se. “Žádný učený z nebe nespadl.” Já navíc mám svou zásadu, že se nechci mořit se vším pouze svými chybami, ale ráda se přiučím od lepších z oboru. Proto jsem s povděkem přijala i darovanou knížku navzdory faktu, že je psaná pro mladší generaci. “Aspoň ji pochopím, no ne?!” 🙂
Autor Nicky v knize vysvětluje, že video není jen vzít si kameru, zapnout čudlík, smýkat s ní po scéně sem a tam, pak zmáčknout čudlík a myslet si: “Jsem video král.” Hezky polehoučku vysvětluje důležité pojmy od toho, jakou si pořídit kameru až po uploadnutí videa na YouTube.
Svou kameru už dávno mám, proto mě spíš zaujala kapitola, jak pracovat se scénou, hlídání si osvětlení a co s mluvením v exteriéru. Hořkou slinu jsem musela polknout při vysvětlování rozdílu statického a dynamického záběru, kdy autor doporučoval radši držet kameru v jedné poloze a hýbat s aktéry děje. Ano, doteď jsem měla tendence taky mávat kamerou ze strany na stranu. Už to dělat nebudu, naposled jen z velbloudího hřbetu (ale udrž na takovém zvířeti pevnou ruku). A asi si pořídím stativ, aspoň malý tripod pro GoPro.
Další AHA moment knihy přišel ve chvíli, kdy Nick na konkrétním scénáři vysvětluje, kdy je lepší použít záběr typu celek, kdy naopak detail. Nebo to bude polodetail? Mám kapku problém s tím, že mám akční kameru bez možnosti zoomování.
“Ale zabírat přece můžeš zblízka. Anebo z dálky od scény.”
“To je fakt.”
Tím ale teprve veškerá filmařská práce začíná. Dost pravděpodobně máš hodiny a hodiny materiálu a teď potřebuješ sestříhat výsledné video o maximálně 3 minutách. Autor popisuje základy práce s programem pro Windows i iOS. Já už jsem si předtím hrála s iMovie (free software pro mac), takže intuitivně jsem vše znala. Ale pro začátečníky je to užitečná pasáž knížky, která je navíc doplněná celou řadou screenshotů pro lepší pochopení probírané tematiky.
Co všechno obnáší postprodukce?
Poslední kapitola knížky se věnuje práci s Youtubem – jak si založit YouTube kanál, nahrát video a jeho sdílení se světem. Autor lehce nakousne i problematiku SEO pro videa, vždyť prohlížeče nabízí mezi vyhledanými odkazy i videa. Proč tedy nemít svá videa výš, získat odběratele a do budoucna tak nezpeněžit tento koníček.
Jak optimalizovat video na internetu?
Samozřejmě o videu dej světu vidět. Rozuměj: sdílej ho na sociálních sítích s jasnou výzvou k akci – nejčastěji s žádostí o odběr.
Knížka se mi líbila a rychle se četla. Je útlá a přesto obsahuje dostatečné množství informací k natočení a uploadnutí prvních videí na Internet. Já rozhodně nejsem ještě video královna, i když už jsem natáčela video výměnou za pobyt a jídlo zdarma v marockém hotelu. Ostatně tady je i videjko:
Tak nějak bych si dovedla představit život Youtuberáka na cestách a pomalu tam mířím. Nicméně teď nechci psát o tom, jak se dá YouTubem vydělávat (bude v nějakém budoucím článku). Dám ti několik vlastních postřehů, které sbírám jako zpětnou vazbu na mé “video pokusy”.
Bez mučení přiznám, že tvorbě videí jsem propadla a je to jedna z mála mých aktivit, kdy nemusím být online. Není nad to popadnou kamerku, zasnít se, a pak zmáčknout ten čudlík. Ale nesmýkat, nekoulit očima…
Tak o tomto zatím Nicky nepíše, ale sama jsem si dělala průzkum, neboť to je mým blízkým cílem. Už jsem psala 5 možností, jak si přivydělávat blogem, tak teď hurá na pár tipů ze světa videí. Jsou si dost blízká.
Jako s blogem i s YouTube kanálem se můžeš „živit reklamou“, kterou ti YouTube vloží do videí. Proč „živit“ v uvozovkách? Protože v českém rybníčku to není žádná sláva. Údajně to vychází na 1 USD za 1000 zhlédnutí. Takže to chce fakt hodně odběratelů a musí klikat na reklamy (platí se za proklik). Navíc se musíš registrovat k DPH.
Máš svůj produkt nebo službu? Pak videa jsou skvělou propagací a reklamou. Produkt v nich můžeš představit. Nebo naopak vytvořit tutoriály s cennými radami k tvé službě. Nejedná se o přímý prodej, ale spíše propagaci sebe sama. Prostě YouTube je dalším reklamním kanálem, jakým je třeba Facebook. Počítej se spoustou času, který ti na začátku nikdo nezaplatí. Ale však to děláš z nadšení pro věc, ne? 🙂
Nejlepším řešením, pokud ti zakázky nedohazuje agentura. V naší zemí hodně funguje tzv. barterová výměna. E-shop ti nabídne produkty zdarma výměnou za natočení recenzního videa. Ovšem nejlepší je videa vytvářet na zakázku pro klienty a sponzory. Nebo mít vlastní stream, kanál, TV show… I k tomu se dá dopracovat a já jdu tímto směrem a budu o tom určitě psát v dalších článcích.
Pokud teprve s videjky začínáš, pořiď si knížku Jak se stát youtuberem: Hvězdou ve svém vlastním videu a postupuj podle Nickyho rad. Můžeš odebírat mé Technické rady, kde se věnuji SEO, copywritingu a teď nově i youtubování. A abych nezapomněla na výzvu k akci: nezapomeň odebírat můj YouTube kanál Cestuj na pohodu a bez nervů.