VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Vytvářet videa a dávat je na YouTube by měla být především zábava. Ale koho by netěšilo zvětšující se číslo odběratelů, počtu shlédnutí nebo lajků u jednotlivých videí, že? Přece jen neuploadujeme videa na veřejnost pro srandu králíkům, ale chceme nějakou diváckou reakci. Jak si ale zvýšit sledovanost na YouTube kanále? Jak se může dostávat video do vyšších pozic při vyhledávání?
Odpověď není jednoslovná. Ba ani jednořádková. Algoritmy Google a YouTube jsou složité a neveřejné. Nicméně, podobně jako u článků, i u videí je potřeba přemýšlet nad SEO optimalizací při nahrávání videa na YouTube. Pojďme se na pár SEO vychytávek, které postupně zkouším na svém kanále Cestuj na pohodu a bez nervů, podívat dále v článku. A pokud nechceš přijít o podobné zdarma „technické manuály“, tak mi zanech kontakt a já ti je přepošlu.
V další části textu ti ukážu postupy, jak si nastavit některé věci na YouTube. Ale aby ti vše fungovalo, tak předpokládám pár věcí:
Ale teď už jdeme na optimalizaci videí na YouTube. Jdi na svůj kanál do Studia pro autory (někdy se to nazývá Správce videí). Vyber si jedno z videí a klikni na tlačítko Upravit.
Začneme tím nejrychlejším a nejjednodušším – tím jsou texty. Ke každému videu máš možnost vložit:
Všechno bys měl vyplnit, přitom měj na paměti následující rady:
Název by měl odpovídat tomu, co je na videu – tedy výstižný a popisný, ale přiměřeně dlouhý. To znamená, pokud vysvětluješ, jak si složit papírového draka, tak napiš něco ve stylu: “Návod, jak poskládat papírového draka” nebo “Jak rychle složit papírového draka za 5 minut”.
Klíčová slova (označované jako tagy) vybírej s ohledem na to, co se ve videu vyskytuje. Neomezuj se jen jednoslovnými klíčovými slovy, zapoj i tzv. long-tail klíčová slova. Pokud ti není úplně jasné, jak tato slova najít a co to vůbec long-tail znamená, tak postupuj podobně jako při analýze klíčových slov před psaním článku. Podle tagů se vybírají na YouTube související videa na přehrávání. Dej si na nich tedy záležet.
Nakonec vyplň pole description, kde užívej klíčová slova, která jsi nasázel v boxu pod popisem. Nejlépe v tom tvaru, v jakém sis je je zvolil, tj. neskloňovat, nečasovat. Do popisku určitě přidej i odkaz na tvůj web a další sociální sítě. Nezapomeň ani na CTA (= call to action). Ostatně ten by měl zaznít i ve videu. Co to je? Nějaká pobídka posluchačů k činu – dát ti lajk, komentovat, odpovědět otázku nebo třeba odebírat tvůj kanál. To záleží na záměru natočeného videa.
Můj tip: Zkus vytvořit popisek o délce přes 500 znaků. Video by mělo od YouTube získat skryté plusové body pro jeho další šíření.
I když toto přímo nesouvisí se SEO, je vhodné každému videu vložit miniaturu – náhledový obrázek. Sám přece víš, že když si vybíráš mezi videy na YouTube, tak dáš i na náhledový obrázek, tj. to co vidíš v Playlistech a nabídce při vyhledávání.
YouTube ti v nastavení nabídne 3 miniatury. Pokud se ti nelíbí, nebo chceš být originální, vytvoř si vlastní náhledový obrázek. Jeho rozlišení by mělo být 1280 x 720 px (šířka musí být minimálně 640 px). Velikost musí být menší jak 2 MB.
Abys mohl nastavit vlastní miniaturu, musíš mít ověřený účet na YouTube. Trvá to jen pár minutek. Necháš si na mobil poslat SMS kód. Doporučuji si ověření udělat, získáš tím i mnoho dalších výhod:
Můj tip: Já si miniatury vytvářím v online grafickém nástroji Canva, který je zdarma a celkem intuitivní. Rovněž si v něm můžeš levně koupit jejich fotky z fotobanky, obvykle za 1 USD. Tento nástroj využívám i pro FB příspěvky, nebo úpravy fotek pro Instagram.
Začni tím, že video zařadíš do kategorie, kam svou tematikou spadá. Klikni na Rozšířená nastavení pod videem ve Správci videí. Napravo vidíš Kategorie a ze selectboxu vyber tu nejvíc odpovídající kategorii. U mě je to například Cestování a události.
Dále do videa přidej závěrečnou stránku, neboli End screen. Tato relativně nová funkcionalita YouTube ti pomůže přidat na konec videa (do posledních 20 sekund) následující 4 prvky:
Nahoře v menu zvol čtvrtou položku Závěrečná obrazovka a poznámka. Pak si v pravém menu vyklikáš, jaké ze 4 prvků chceš ve videu mít. Může jich být i více. Na časové ose u videa si posuneš, kam se End screen má časově zařadit a jak dlouho má být ve videu zobrazen. Taky si můžeš vybrat šablonu, jak má graficky vypadat tvá závěrečná obrazovka.
Na závěr do videa vlož aspoň jednu Kartu, neboli Card. Princip je podobný jako u End screen. Nahoře v menu zvol položku Karty, v pravém menu si pak vyber, jakou kartu chceš. Jedná se o všelijaké interaktivní prvky, které diváka k něčemu vybízí. Takže v podstatě taková Call to action. Můžeš si nastavit mini anketu ve videu, nebo třeba pobídku k odběru tvého kanálu či odkázat na nějakou URL adresu.
Všechny výše uvedené věci (texty, miniatura, karty, závěrečné obrazovky) jsem aplikovala na jedno z mých videí (ok, přiznávám, jsem líná to upravit hned u všech). Na výsledek se koukni:
Je toho mnohem více, co jde s videy na YouTube dělat, například jim vybrat správný jazyk, přiřadit poznámky, zařadit je do Playlistu (a těm přiřadit klíčová slova). Ale to zase v dalším YouTubovacím povídání. Teď už ti dám jen poslední SEO bonus k videím.
Pokud používáš prohlížeč Google Chrome, tak si musíš stáhnout jeho rozšíření vidIQ. Díky němu lépe prozkoumáš, jak se video stane virálním (tj. šíří se světem YouTube samo od sebe). Zároveň sleduješ hodnocení tvých videí – vidíš, jakou hodnotu mají tebou vybírané tagy (klíčová slova), zda máš bonus za 500+ znaků v popisku, jaký je tvůj engagement videa (souhrn komentářů, lajků a odběratelů).
Kromě SEO hodnocení tvých videí, vidíš (a to je ještě lepší) SEO hodnocení konkurence. Jak lépe se učit něčemu novému než od těch úspěšnějších v oboru?! Sleduj hodnocení cizích klíčových slov a zkus je aplikovat u vlastních videí.
Můj tip: Bohatě si vystačíš s Basic verzí vidIQ, která je neplacená. Nicméně existují i placená rozšíření, pokud jsi machr na SEO.
Baví tě svět YouTube jako mě, ale se SEO, copywritingem nebo samotnými videi trochu bojuješ? Chtěl bys zjistit, jak toto vše dělat jako svou práci, která tě baví a hlavně uživí na cestách? Pak stačí málo, napiš mi, kdy máš čas a dáme Skype konzultaci. Nejenom o digitálním nomádství! Ale to už je na tobě, s čím vším chceš poradit.