VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Má cesta k biohackingu: Hledání svého “lepšího” já

biohacking

Dostatečně spát, nekoukat před spaním do monitoru/na mobil, meditovat (duševně odpočívat). Tyto všechny rady jsi už pravděpodobně někde viděl, slyšel o nich či se jimi snažíš řídit. Věděl jsi, že mají dost co do činění s tzv. pojmem biohacking? A jak to vlastně souvisí s podnikáním, o kterém nejvíc píšu na tomto blogu?

Co je to biohacking a proč o něm píšu

Záměrně jsem po netu hledala definici tohoto pojmu. Překvapilo mě, jak málo se o něm píše na Wikipedii (angl. verzi), a tak ti podám dvě definice z oborově zaměřených blogů:

Biohacking je šíleně znějící termín pro něco, co vůbec není šílené – touha být absolutně nejlepší verzí sebe sama. (biohacketplanet.cz)

Biohacking je kombinace umění a vědy, které studují jak nejlépe naplnit lidský potenciál. (horpomalu.cz)

Osobně se mi líbí ta kombinace slov “být nejlepší verzí sebe sama” a “naplnit lidský potenciál”. Podle mě přece o tomto je naše bytí na této planetě – být sám se sebou v souladu (rozumět aspoň sobě, protože k pochopení myšlenek druhých se dokážeme jen přiblížit), najít svůj potenciál, své flow a to využívat ke svému i celospolečenskému prospěchu.

Jakékoliv podnikání (nejenom to v online marketingu) je o koncentraci na danou činnost, znalosti svých slabých/silných stránek, využití svého flow k jednání, proto mi dává smysl se biohackingu (aspoň okrajově) věnovat. Nehledě na to, že bonusem se budeme cítit zdravější, porozumíme fyziologickým pochodům a tak nějak budeme víc v pohodě. Jednoduše řečeno: jde o zdravý přístup k sobě samému.

Malá poznámka na okraj: Nejsem žádná neurovědkyně, biologie mě nikdy moc nebrala a ani nejsem profík na biohacking. V tomto článku ti spíše chcu ukázat můj postoj k němu a odkázat tě na další mnohem profesionálnější portály.

Možná se teď ptáš: “A co si teda představit pod hledáním svého nejlepšího já?” Jak víš, nejsem odbornice, ale co jsem pochopila, tak v rámci biohackingu různými metodami “hackuješ tělo”. Dělí se na tzv. vnitřní a vnější metody biohackingu. Zkoušíš na sobě, co je ti příjemné, co ti funguje a zabírá.

Mezi ty nejčastější metody patří meditace, spánek, kvalitní stravování (a tím podpora tvého mikrobiomu), pobyt v přírodě, dechové metody, vystavování těla chladu, nekoukání se do modrého světla v noci, atd. Někteří biohackeři využívají i supplementů či moderních technologií (já si ty čipy v těle ale nějak neumím představit).

Jak jsem se dostala k biohackingu

Přes mého klienta. Jak už to tak u profesere copywritingu bývá, dostáváš se k zajímavým lidem a tématům. Můj copy klient Juraj je sice realitní investor, ale díky jeho dramatickému osobnímu příběhu jsem poprvé slyšela o biohackingu. On sám konkrétně psal hodně o chladu (miluje koupání v zimní Vltavě).

Nikdy jsem nekouřila, nebývám nemocná (chřipka je slovo, co mi nic neříká), ale miluji saunování. Teda milovala jsem tu “horkou část”. Ochlazování jsem moc nemusela. Ovšem po poznání Juraje se u mě udála velká změna – začala jsem se nejvíce těšit na to ledové ochlazovací jezírko po sauně. 😀 Čím blíže mělo k nule, tím radostněji jsem tam chodila. Je to jak droga!

Nezůstalo jen u ochlazování po sauně, doma si po ránu dávám studenou sprchu. I když za to může spíš můj prcek, kdy po roce nespaní jsem se potřebovala rychle a účinně nastartovat (kávu nepiju). Ke koupání v ledu a Wim Hofově dechovým metodám jsem se teda ještě nepropracovala. Ale třeba až navštívím Island a vlezu do oceánu, změním názor.

biohacking

Kdyby nebylo otužování, tak bych určitě v únoru do Jadranu nelezla (měl asi 12 °C) a neplavala

Takže u mě to byl chlad, který mě přivedl k biohackingu. Pak už jsem přirozeným způsobem čerpala informace od předních českých biohackerů (odkazy níže) a něco aplikovala do svého života. Chtěla bych podotknout, že jsem děsná konzerva, takže dokopat se k něčemu novému dávalo zabrat.

Ale i o tom je biohacking, najít si svou cestičku a zkoušet pomalu. Nemusíš do toho vlítnout po hlavě, začít hned všechno zároveň aplikovat, a pak se zhroutit, že na tebe to nefunguje, že tě to nebaví… Přirovnala bych to k hubnutí. Pokud si někdo hned zakáže jíst vše, co do té doby jedl, je striktní, nepojme zdravé stravování jako nový životní styl (vnímá ho jako něco, co se musí), pak dlouho u hubnutí nezůstane. Vzdá to!

Už jsem našla své lepší já? Aneb má další cesta

Nechci se dále rozepisovat s každým hackem (česky bych asi řekla vylepšovákem), který jsem zkusila. Tak to pouze bodově shrnu.

Co mi jde:

  • otužování,
  • pobyt v přírodě – inu s kočárkem se nachodím denně ažaž,
  • půsty. Toto bych asi blíže vysvětlila. Pokud nejsem těhotná, nesnídám (nemám tu potřebu). Takže s klidem vydržím od večeře do oběda následujícího dne (cca 16 hodin bez jídla). Jestli jsou to ty správné biohackerské půsty ale nevím. To si raději sám nastuduj.
  • Nejíst sladké a tučné. Resp. to omezit. Úplně cukrfree teda nejsem. Zatím! Doufám, že mi jednou můj mikrobiom poděkuje. 😀

Pod mikrobiomem si představ mikrobiální osídlení tvého těla, tj. všechny bakterie, kvasinky, houby, viry, prvoky. Je ti asi jasné, že to jak jíš, tento mikrobiom vyživuje a tvé tělo pak dle toho vypadá/jedná. Například ženy trpící na mykózy (kvasinky) by měly omezit sladké, protože sladké prostředí v těle podporuje kvasinky v růstu. Atd.

biohacking - procházky v přírodě

V přírodě jsme s malým denně a je pravda, že to dost uklidňuje rozbouřenou mysl

Co mi nejde:

  • omezit modré světlo – do mobilu/pc čumím prakticky, dokud nejdu spát (výjimečně si čtu knihu). Možná proto tak blbě usínám. Naopak biohackeři doporučují se ráno vystavit celým nahým tělem přirozenému světlu (sluníčku). Počítá se tam, že nezatahuji žaluzie a ráno mi svítí do postele? 😀
  • Dostatečně spát – OK, toto svedu na mého prcka. Pravdou je, že ale i jako bezdětná jsem spávala max 6 hodin. Měla jsem pocit, že nemůžu svůj drahocenný čas ztrácet spánkem. No teď bych už i spala :D, ale zase nemůžu. Doporučuje se spát alespoň 8 hodin nepřerušovaně (i když optimální délka spánku se odvíjí od věku dotyčného). Jinak ohledně spánkové tématiky doporučuji super knížku Proč spíme.
  • Meditace – hm, ta duševní hygiena mi nikdy nešla. Resp. tady mám asi nějaký psychický blog, že mi meditace přijde už moc ezo, prostě jí nevěřím, a proto se k ní nedokopu.

Co nezkouším:

  • suplementy – nikdy jsem nenašla vztah k pilulkám, neberu ani chemické léčivo. Tím je ale nezavrhuji, jen je to tak složitá problematika, že bych se bez porady s odborníkem do toho nepustila (zejména při kojení či v těhotenství).

Co chci zkusit:

  • esenciální a aroma olejíčky – tady si teda nejsem zcela jistá, zda je to běžná biohacking metoda, ale dle mě pěkná vůně navozuje klid a tříbí myšlenky. Osobně mám zkušenost jen s olejíčky na obličej od Tilia Nobilis, ale chci zkusit i nějaké ty aroma oleje do domácnosti.

Aktuálně by mě nejvíc zajímala témata biohacking + kojení nebo biohacking + těhotenství. Moc tipů z těchto životních etap žen nikde nevidím.

Zaujal tě biohacking? Tak kam dál…

Pokud bys i ty rád našel “to lepší já”, vnitřní klid, naplnil svůj potenciál a cítil se zdravějším, pak tě ráda odkážu za většími biohackerskými profíky:

  • Brain we are: Kryštof a Vojta patří mezi ty nejznámější biohackery u nás. Navíc oba se věnují studium mozku na univerzitách, takže tomu fakt rozumí. Jejich web je plný zajímavých podcastů, že ti jejich poslech zabere notnou dávku času.
  • Code of Life: Další nadupadný magazín o všemožných vylepšovákách našich životů. Btw. dva ze zakladatelů jsou kluci z Brain we are.
  • Hoř pomalu: Je projekt a stejnojmenná kniha od experimentátorky Verči Jelínkové, další spoluzakladatelky Code of Life. Verča se specializuje na dechové techniky, chlad a spánek.

Jaká je tvá dosavadní zkušenost s biohackingem? Zkoušíš nějaké metody? Jaké? Poděl se s námi o své tipy dolů do komentářů. Dík!

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Změnit si život (víc cestovat, práce co baví) může každý. Přečti si příběh s notnou dávkou inspirace. ebook zdarma Stáhnout eBook
  • KLIKNI si pro ní na obrázek

  • Rubriky
  •  

    KLIKNI na obrázek pro info

  • Následuj mě
    Facebooklinkedinyoutube
  • Sleduj IG


    This error message is only visible to WordPress admins

    Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

    There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

    Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

    There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

    Error: No posts found.

    Make sure this account has posts available on instagram.com.

    Click here to troubleshoot

  • Průvodce z cest
    Italy průvodce Lonely Planet
     
    Malta a Gozo průvodce Lonely Planet
     
    Romania & Bulgaria průvodce Lonely Planet
     
    Jižní Španělsko průvodce Lonely Planet
     
    Kuba průvodce Lonely Planet