VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Teď jsem možná někoho vyděsila, ale čím déle se točím ve světě “onlinu”, tím víc pociťuji sílu těchto slov. Ano, je krásné se setkávat FYZICKY s kamarády, zahodit online svět a žít offline. Proto taky cestuju a poznávám doslova všemi smysly. Ale pro byznys, zejména toho “volnonožce” je online svět nevyhnutelný pomocník.
Já se online marketingem zabývám, nicméně na Facebooku jsem byla aktivní už roky předtím. Ale dnes už trochu jinak aktivní. Už dávno ne nějaké vykecávání,ale pěkně dřina – zajímavé příspěvky, kampaně, sbírání kontaktů, tagování produktů k příspěvku, křížové pozvánky a další. Posunula jsem se k dalším sociálním sítím, ale o těch zase jindy, tento článek je jen o Facebooku.
Jdeme na to, vždyť “ksicht kniha” frčí.
Někteří hlásají, že Facebook by měl být pro zábavu. Ale ruku na srdce, pokud si hraješ s příspěvky, denně sdílíš, vymýšlíš grafiku a mnoho dalšího (nemluvě o jiných sítích), tak bys měl přemýšlet nad tím, aby se ti to vrátilo. Aby se ti úsilí na Facebooku zaplatilo.
O prodeji budu mluvit na konci článku, tady chci jen poznamenat, že očekávaný zisk přijde až s dostatečnou základnou fanoušků. Bohužel 100 lajků to fakt není, no ani těch 500 (ani já na tom ještě nejsem slavně :)), ale budu). Říká se, že takové startovní číslo je 1000.
Dej si jasný cíl, dokdy k sobě na fanpage přivedeš svých prvních 1000 fanoušků a pracuj na tom. Nutno podotknout, že na mysli mám “pravé fanoušky”, ne uprosení či dokonce zaplacení nějakých pseudo lajků.
Jak chceš něco vytvářet, někoho lákat, když ani nevíš, kam míříš. Kolik myslíš, že by toho ulovil lovec, který by bezcílně chodil lesem a občas někam vystřelil. A to jen proto, aby se neřeklo, že málo střílí (rozuměj: málo přispívá na své fanpage).
Tvým úkolem je tedy si sednout a promyslet, jak vypadá tvůj avatar (tvá cílovka, marktingová persona). Pojmenuj si ji, napiš si, co ji trápí, jak a kde teď žije, po čem touží. Ostatně to potřebuješ i k byznysu. Víc se cílovkou zabývám ve svém eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.
Já mám svoji personu. Prozradím, že ji říkám Anet a je mi nápadně podobná. 🙂
Myslíš-li to s FB vážně, musíš přispívat pravidelně. Naučit si tak svého avatara, kdy mu něco ukážeš, pomůžeš vyřešit problém nebo pobavíš.
Aby přispívání mělo smysl, nestačí vážně jeden post za týden. Na druhou stranu přispívat několika příspěvky denně může být taky kontraproduktivní. Nicméně jsou firmy, kde jim to frčí za den ve velkém a líbí se. Chce to vysledovat, co mají tví avataři rádi. I o tom bude řeč, že se to nedělá a to je chyba.
Tvým úkolem je tedy přispívat (alespoň ob den), ukázat, kdo jsi (jaká osobnost), budovat důvěru s fanoušky – toto je hodně důležité. Pokud víš, že nebudeš mít možnost být denně na Facebooku, není problém si připravit příspěvky dopředu a v nějakém plánovači je pak nechat vysdílet. Já používám například buffer.com. Ale můžeš i přímo ve správě Facebook fanpage (taky někdy využívám).
Jinak bych taky mohla říci, že vedeš jednostrannou komunikaci. Ty nesmíš hovořit k mase (avatarům). Ty chceš řešit jejich problémy, proto s nimi musíš vést dialog – ptát se jich a komunikovat. Tj.navázat vztah.
Toto je trošku těžší úkol. Trvá najít ty správné příspěvky, na které lidi reagují a nejsou to roztomilé spící koťátka (tady ti jsou lajky vážně na nic). Nicméně můžeš si pomoct:
A jsme opět u toho. Ano, Facebook je zábava, ale někdo ti ji musí zaplatit. Pokud navíc spravuješ FB klientům, pak už je reklama úplnou nezbytností. Neboj se, existují i možnosti, jak ji udělat nevtíravou – tichý prodej, nebo jen tagovat své produkty. Ještě ti to ukážu.
Úzce souvisí s druhou chybou. Když znáš svoji základnu fanoušků, tak jim nepředkládej něco, co je nezajímá. Už vůbec ne proto, že chceš sbírat lajky (ego se dá honit na osobním profilu :)).
Například já sdílím příspěvky o cestování, nomádství, články z blogu, zeměpisné otázky, videa z cest. A ověřuji si, zda byl zájem. Co tím myslím, ti osvětlí následující chyba.
Já vím, že se říká: “Statistika nuda je.” Ale pozor, ono to pokračuje: “Má však cenné údaje.” A ty mají i Facebookové přehledy. Sledovat je můžeš například na Facebook Analytics nebo přímo na fanpage.
Jdi do Přehledy, sjeď níž na Vaše nejnovější příspěvky a tady klikni na šipku v menu (vpravo). Uvidíš teď přehled všech příspěvků. V menu si opět vyber Míru projeveného zájmu (Engagement). Teď si prohlédni pořádně objevená procenta.
Nejedná se o standardní chybu, proto není osmá, ale chci na ni záměrně upozornit. Ať zbytečně neplatíš pokuty.
Ať už chystáš na FB jakoukoliv soutěž, nikdy nedávej do podmínek, aby ji lidé sdíleli dál. Je to porušení FB pravidel.
Dám ti čtyři tipy, které sama nějak střídám a mixuju.
Asi nejsnazší možnost, která je navíc zdarma. Najdi si na FB skupiny, které se věnují tvému tématu (analogie k linkbuldingu a relevantních portálech). Pak tam nasdílej tvůj blogový článek nebo zajímavý příspěvek z fanpage. Pokud je to zajímavé, lidi to k tobě přiláká. Přečti si ale dřív pravidla skupiny, než tam něco nasdílíš.
Domluv se s někým, že si vzájemně pošlete přátele na své fanpage (do kříže). Vaše témata nemusí být stejná, ale zjisti si, jakou cílovku (avatary) očekává tvůj kamarád. Ať mu vybereš ty přátele, kteří ten lajk s největší pravděpodobností dají. Protože je to téma zajímá.
Podobně jako u sdílení příspěvků i tady záleží, ve kterém čase pozvánky rozešleš. Nejlepší den na FB se říká, že je středa. Hluchá je naopak sobota. Časy záleží na cílovce – obecně funguje ranní hodina (lidi se nudí v MHD), a pak časy jako za pět celá (doba těsně před firemními meetingy, lidi sahají po telefonech využít chvilku času). Hodně vyčteš z grafů ve statistikách.
To asi netřeba rozebírat. Tady už je ale opravdu dobré vědět, kam cílíš, jaký typ reklamy chceš zvolit. To by ale vydalo na samostatný článek.
Můžu doporučit zkusit tzv. Lead Ads reklamu, o které jsem už psala.
Máš-li dobré SEO, přijdou k tobě lidi na web i díky prohlížeči (tj. ne jen z FB). Měj svoji FB fanpage na webu dobře uvedenou. Nezapomeň ke každému článku přidat tlačítka na lajk a sdílení. Samozřejmě k tomu své čtenáři vyzvi (call to action).
Spíše naopak, v byznysu je to to hlavní. Nezapomeň mezi další příspěvky přidat nějaké ty prodejní s odkazem na tvůj produkt. A příslušně je podpoř FB reklamou. Odborníci doporučují pravidlo 8:2 nebo 9:1. Tj. 8 běžných postů a 2 prodejní v rámci 10 příspěvků. Analogicky pro 9:1.
Pokud se ti nelíbí klasické podbízivé reklamní posty, zkus na to jít chytřeji. Dám ti dva tipy:
Toto sice už není úplná FB novinka, ale stále to mnoho lidí nevyužívá. Aktivuj si na své fanpage možnost obchodu nebo služby. Pak si přidej své produkty i s obrázky na stránku. Až budeš následně tvořit prodejní příspěvek, jednoduše ho otaguješ o daný produkt, který jím prodáváš. Fanoušci primárně vidí zajímavý příspěvek, ale dole pod ním visí i produkt. Navíc s proklikem do nákupního košíku (objednávkového formuláře, prodejní stránky) na webu.
Závěrem bych tě chtěla odkázat na videa od Martina Mažára, který se věnuje Facebook světu a má řadu zajímavých kurzů. Vždycky je třeba se učit od nejlepších v oboru. A já si to pak ráda zkouším na svém písečku.
Článek vznikl jako další z průvodců pro (budoucí) digitální nomády, kteří chtějí mít kvalitní obsah na webu, láká je pracovat v oblasti SEO, copywritingu, linkbuilding, online marketingu, nebo se chtějí vzdělávat v techničtějších oblastech.
Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Jestli ses stále nerozhoupal k tomu, zda začít měnit svůj život a víc cestovat, pracovat na cestách, pak si přečti eBook Z necestovatelky digitální nomádkou.
Ano sociální sítě mají v novodobém světě vážně vliv a je potřeba je vést správně… Přemyslím, že to nechám na nějaké firmě, třeba tato poptávka mě docela zaujala:https://www.mediaunit.cz/socialni-site
Ahoj Dany, podle čeho sis vybíral firmu? A které všechny sítě plánuješ? Nebaví tě jejich vedení, že to chceš přenechat někomu jinému?