VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

12 + 1 rada, jak nebýt dalším nevýrazným blogerem v řadě

Jak se stát úspěšným blogerem

“Vzdej to. Travel blogerů je tisíce a tisíce. Ty se tím chceš dokonce živit? Zapadneš. Budeš jen dalším průměrným blogerem webu, co nikdo kromě kamarádů nebude číst!” Skvělá povzbuzení, když se pro něco rozhodneš a nadchneš. Přesně to chceš slyšet! Nedala jsem na řeči a nemyslím si, že by můj blog zapadl do bahna průměru. Co jsem udělala jinak než druzí? Jak se stát úspěšným blogerem?

OK, nejsem blogerská špička, ale s trochou sebevědomí ani ta spodina. Můj blog mi dává práci – tu aktivní, ale taky polopasivní (i když to slovo je dost zavádějící a strašně zpopularizované v dnešní době).

Čísla sledovanosti se za pouhý rok zvedla víc než 4x, fanoušci neustále přibývají na FB i YT. Na následujícím obrázku je porovnání posledních 30 dnů (modrá linka) s předchozím rokem (oranžová linka). A třeba v příštím článku odhalím, kolik se prodá eBooků, konzultací a získám spoluprací. 🙂

Jak se stát úspěšným blogerem

Porovnání dvou období s odstupem roku v Google Analytics

Ale co víc, mí čtenáři mi píšou a děkují, až jim pomalu nestíhám odpovídat. A o tom to pro mě je. Má vášeň se přetavila v práci, co mi dává smysl. Mám pro tebe 12 + 1 tip, co jsem (ne)udělala, abych nerozšířila řady průměru. Inspiruj se a vyzdvihni svůj blog.

12 tipů, jak se stát úspěšným blogerem

1. Nevzdala jsem se

“No jasně, motivační kecy. To se dalo čekat!” Možná pro tebe, ale pro mě je toto bod číslo #1. Chleba se ve startupech (a obecně firmách) láme po 3. roce. Někdy se uvádí, že máš vytrvat až 5 let. Ale je to samozřejmě individuální, dost záleží na oblasti podnikání.

Na štěstí nevěřím, to je pouze v našich hlavách. Za to sázím na píli, výdrž, dělat věci srdcem a zkoušet, co ve tvém oboru funguje. Nehledě na to, že každý komentář typu “vzdej to” tě spíše popíchne máknout. Hateři byli, jsou a budou. Ono je snazší hledat chyby u druhých, své výmluvy než opakovaně překračovat komfortní zónu a jít s kůží na trh. A to jsem právě dělala. Šla jsem na oči online světa. Nevzdala jsem se s prvními nezdary.

2. Investovala jsem od začátku

I když mi blog ještě nevydělával, zaplatila jsem si šablonu, hosting i doménu. Pokud nechceš dát ani blbých 500 Kč za takový základ, jako je doména bez “wordpress.org” a podobných ohyzd, nepodnikej!

Podnikání je jedna velká investice. Neříkám, že mi to nedělalo ze začátku problém. Jsem děsný šetřílek, jak jsem ostatně ukázala v článku Jak drahý je život podnikatele na cestách. Přesto jsem pochopila, že to, co mi nejde a nebaví, musím delegovat. Zaplatila jsem si například novou grafiku a bude toho do budoucna víc. Co je proti tomu pár stovek za doménu či placenou šablonu webu?!

3. Správná volba tématu

Já jsem si vybrala cestování, protože jím žiju a v textech je to vidět. Vše zkouším na vlastní pěst. Mám napsat článek o couchsurfingu, stopování nebo dobrovolničení? Fajn, tak prvně si to musím zkusit sama, než o tom budu poučovat druhé.

Taky si nestačí říci: “Budu psát o cestování!” Moc široké téma. Je potřeba být specifický. Čím užší zaměření, tím lépe se s tím pracuje. Konkrétně já píšu o práci na cestách a ještě to blíže zaměřuji na copywriterky – prostě cestování copywriterek, které mají rády volnost, čistou přírodu, jsou minimalistky, nepotřebují luxus, ale dají na kvalitu.

V čem je úzké téma tak super? Každý si tě zařadí. Ví, co od tebe očekávat. A hlavně se skvěle navazují spolupráce. Ozkoušeno na vlastní kůži. Oslovím značky, co souzní s mým tématem. Popíšu jim, kdo mě sleduje, jaké mají zájmy, co přesně píšu za články a většinou si kápnem do noty. 🙂

4. Znám svou cílovku

Přiznám se, nebylo to hned – měla jsem tendence psát pro cestovatele, freelancery, lidi, co chtějí žít na Maltě, copywritery, profíky nomády a já nevím koho. Podle toho ty první články na blogu vypadaly. Nejednotné. Žádný komunikační styl. Žádné cílení. Špatně uchopené portfolio produktů. No prostě blééé.

Ale na změnu není nikdy pozdě. Já už svou “Anet” znám. Ty víš pro koho píšeš? Se znalostí cílovky souvisí i komunikační styl, jakým se vyznačují tvé texty na blogu. Ujasni si, zda jsi žoviální jako já, nebo razíš formálnější cestu.

Můj tip: Znáš PSY? Nemyslím tu korejskou kapelu, nýbrž počáteční písmena faktorů, které ve tvých čtenářích probudí emoce:

  • P = Personality – Buď v textech osobní. Sám sebou.
  • S = Sound – Pečlivě vybírej slova. Vynech prázdná klišé.
  • Y = You – Mluv (pardon piš) na přímo. Oslov čtenáře a řekni jim, co mají dělat. Ano, to souvisí s CTA (call to action).

5. Neberu život tak vážně

Sdílím vše. Nestydím se ani za slabší chvilky, které jsem zachytila ve stinných stránkách digitálního nomádství. Psala jsem i o své rozbité držtičce. Nebojím se udělat si ze sebe srandu. Jsem taky jen člověk a mí čtenáři to z textů mohou pocítit.

Na druhou stranu, někdy je třeba dát ego stranou. Píšeme přece jen pro čtenáře, ne pro nás samotné. Poprask kolem našeho života se hodí, ale odsud posud. Článek má mít nějaký přínos. Proto v posledních článcích sdílím i jeden tip, co mohou čtenáři udělat ještě dnes, snadno a rychle.

6. Vzdělávám se

Někdy bych se označila za multipotenciálního jedince. Inu, mám zájem znát vše. Nestačí mi jen copywriting. Sleduji trendy v online světě, platím si kurzy, čtu knihy i zahraniční blogy. Taky vše okamžitě aplikuji. K tomu je blog super věc. Hraješ si na svém písečku a žádný klient ti za nezdar nevynadá. Maximálně ty sám sobě, že jsi ztratil hromadu času. Ale je to tak? Každá chyba tě obohatí a posune zase dál.

7. Spolupracuji

“Neee, svůj nápad neřeknu. Ještě mi ho někdo ukradne!” Jak typická věta! Přitom tak chybná. Nevím, čím to je, jestli jsem tak vlezlá, ale za pouhý rok jsem poznala řadu profi digitálních nomádů a nejlepších copywriterů v ČR. Kromě příležitostných zakázek, které si dohodíme, si píšeme i guest posty.

Nemám problém sdílet na své Fanpage články z jiných webů, odkazovat se z mých článků na cizí blogy. Prostě moje konkurence jsou mí kámoši.

Můj tip: Nechceš, aby ti někdo jiný psal články na blog? Chápu, taky jedu one woman show. Ale ostatním dávám prostor v článcích typu 15 blogerů prozradilo své strašáky, když začínali blogovat. Mimochodem, tyto články skvěle fungují na lidské ego. Díky němu ti článek některý ze zpovídaných nasdílí i na jeho sítích. Hned máš propagaci. Organickou!

Abys neřekl, že zneužívám altruismu a propaguji se skrze druhé, tak ti dám menší upozornění. Tyto články zaberou fakt mrtě času – než všechny oslovíš, získáš odpovědi, zpracuješ, naformátuješ a zase rozešleš. To možná někdo jiný radši dá svou investici do placené reklamy.

Jen tak na okraj. Pokud chceš se mnou navázat spolupráci, ozvi se, třeba se domluvíme. 🙂 Aktuálně nabízím možnost guestpostů do sekce Cestování po Evropě.

8. Sbírám e-maily do databáze

Dělám to prakticky od samého začátku existence Nomádské stezky a nestydím se za to. Ostatně většina ze 14 podnikatelů-nomádů, kterých jsem se ptala na jejich největší chybu na začátcích podnikání, zmínila právě pozdní sběr e-mailů. Nestačí? Tak si ještě dovolím zacitovat úspěšného slovenského blogera Rolanda Vojkovského:

Ja chápem, že sa môžete cítiť nepríjemne, keď sa snažite dostať od ľudí ich email. Ale bez emailov váš blog neprežije.

Proč tomu tak je? Čtenáři objeví nějak tvůj článek, možná prokliknou, pár z nich i dočte. Všichni odchází. Co dál? Nic. Nezachytil jsi je. Pokud ani nezaujal, asi už sami nepřijdou…

Co s tím tedy? Nabídněte čtenářům něco hodnotného, zajímavého či vtipného výměnou za jejich e-mail. Jak? Třeba takto:

Jdi si za svobodou pracovní i cestovatelskou

Varování! Tento příběh, který se skutečně stal, ti může způsobit závislost na cestování. Přečti si pohádku za života, kterak nezaměstnaná matematička k cestování na full time job přišla.

Povídání je doplněné řadou odkazů, tipů a inspirativních myšlenek.

Značka: Psáno vlastním životem.

9. Komunikuji

Ačkoliv kromě FB mám ještě IG a YT, tak všem odpovídám. Ano, denně tak strávím hodiny na sociálních sítích, kdy jen odpovídám a radím. Často i pročtu články a navrhnu možná zlepšení. Jen tak, nic za to neočekávám. I když dík potěší.

Cítila bych se blbě, kdybych sdílela video s dotazy, článek s CTA, mí fanoušci odpověděli a já nereagovala. To se jich pak nemusím ptát, ne?! Ano, stojí mě to čas, jdu pak pozdě spát, ale znáš to: “Když to miluješ, není co řešit.” Mě tato práce včetně komunikace s fanoušky baví.

10. Využívám chytré nástroje

Proč si neulehčit práci, když to jde. Mám staženou celou řadu pluginů ve WordPressu i v prohlížeči Chrome. Proč bych měla ručně hledat rozbité linky na webu, pamatovat si milion hesel, kazit si oči vysokým jasem monitoru v noci, zkoumat zpětné odkazy, které vedou na můj web, když na to už existují nástroje? Navíc zdarma.

Chystám se brzy natočit video a sepsat článek, které blogerské/copywriterské nástroje využívám. Zatím si můžeš přečíst aspoň ty z nich, které mi pomáhají v práci na volné noze.

11. Monetizuji neprudícím směrem

Aspoň si to myslím. 🙂 Ano, na webu mám nějaké affil linky, vystavuji své produkty. Beru to jako odměnu za hodiny sezení nad blogem (grafika, videa, články). Za mě to je práce jako každá jiná. Jen je full time blogování pro hodně lidí stále nový “job”. Proto se asi najdou lidé, co to nechápou a někdy naši práci odsuzují. Ale na začátku 20. století jsme taky nečekali takový příliv pozic v IT. :)) Časy se mění, pracovní pozice se vyvíjí…

Zpět k monetizaci (aneb jak si vydělávat blogováním). Nemám ráda bannery, tak je na webu nemám. Taky nepromuji produkty, co neznám, nesouvisí s mým tématem a nedávají mi smysl. Na druhou stranu, co se mi líbí, tam domluvím spolupráci a pro své čtenáře připravím speciální akci ve VIP sekci plné slev.

Můj tip: Blog se specifickým tématem, znalostí cílovky a plánem se dá monetizovat. Sepsala jsem ti 5 možností, jak si i ty můžeš blogem (při)vydělávat.

12. Nesvazuje mě SEO

Naštěstí jsou ty tam doby, kdy se texty na blog psaly podle SEO pravidel. Rozuměj: klíčové slovo bylo, kam ses jenom podíval. Anebo nepodíval?!

Neříkám, že nedělám analýzu klíčových slov. Ale nehrotím to. Mám stažený plugin Yoast SEO pro WordPress. Většinou na analýzu sednu až po napsání článku a jen upravím title, perex, alt atributy obrázků a description. Nechci psát články pro roboty vyhledávačů, ale pro své čtenáře. Možná proto je má organická návštěvnost z Google pouhých 20 %. (No jo no, sleduju statistiky na GA.)

Ostatně, co přesně dělám PŘED a PO publikování článku na blogu, jsem sepsala ve svém 15krokovém checklistu. Můžeš si ho i zdarma stáhnout.

Poslední 13. rada, proč mi blog šlape nadprůměr?

Dělám si to po svém.

To jsem ti teď poradila. Chci pouze říci, že existuje hromada pravidel:

  • jak vymýšlet clickbait titulky – pravidlo 4U
  • jak servírovat čtivé články – pravidlo obrácené pyramidy
  • jak a kde promovat své články
  • jak dělat pořádně analýzu klíčových slov
  • jak vyhodnocovat statistiky úspěšnosti
  • atd.

Jenže někdy je fajn všechno porušit. Neřídit se tím. Vždyť od toho jsou pravidla, aby se tu a tam porušovala. To dělám i já, když cítím, že mi diktát onlinu nesedí. Holt, dávám radši na pocity než na fakta. 🙂

Jaký je akční krok tohoto článku, který můžeš udělat ještě dnes a posuneš tak své blogování o level dál? Jak se stát úspěšným blogerem?

Video tutoriál "Bloguj, má to smysl"

Přihlas se k odběru Youtube playlistu o blogování a žádné triky a tipy pro lepší blog už ti neuniknou.

Pomohl ti článek? Pak si ho nenechávej pro sebe, vždyť blogovat chce kde kdo. Třeba i tvůj kamarád hledá, jak si blogem vydělávat. Pošli článek dál do světa. Za sdílení ti patří můj dík!

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Niva napsal:

    Už jsem těším až budu mít po zkouškovým a budu moct pořádně projet všechny tvoje články, protože jsou nejenom super čtivé, ale taky nápomocné! 🙂

    Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo věří tomu, že i bez SEO narvaného všude se dá obejít.

    http://www.vevlnach.blogspot.cz

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Niva, wow, to jsem netušila, že i technickými články někoho zaujmu. Kdysi mi bylo vyčítáno, že je píšu moc dlouhé. Ale jak píšu v bodě 13, občas je dobré dělat něco proti pravidlům a mě se délka osvědčuje. Chci jít do hloubky, ať to má člověk na jednom místě. Kdyžtak se pak přidej do Fanpage, ať můžeme vše diskutovat, dotazy a tak… A co vlastně studuješ? 🙂 Měj se, zdraví nomádka Hanča

  2. Patrik Gajdoš napsal:

    Podle mě nejvíc dělá osobnost autora. Zajistíš, aby se vůči tobě nějak lidé vymezili – přes názory, postoje, emoce. Zbytek udělá dostatečná přidaná hodnota a propagace tam, kde je tvoje cílovka. Pak je řada drobností, ale ty samy o sobě dají za mě jen malý vliv. 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Patriku, tak ta osobnost se u mě promítá právě do komunikačního stylu, tématu, kterému se věnuji. Myslím si, že i kdybych byla královna a plácala páté přes deváté, tak to budou číst lidé jen proto, že jsem ta královna. To bych zase nechtěla. Já chci být sdílná a nápomocná své komunitě, životu, který miluju a baví mě. Podle mě se obtížně charakterizuje,co vše na to má vliv. Otázka sama o sobě je i, co je to úspěch? :)) Nemyslím jen blogerský. Každý ho má pojatý jinde, že… Já jen sepsala, co dělám tak nějak po svém a funguje mi (aspoň podle čísel a zvyšujících se dotazů, zájmu a prodejů). Ale dík za komentář. Zamyslím se, zda mám v sobě nějakou osobitost jako blogerka. Zdravím, Hanča

  3. Andrea V. napsal:

    K té doméně …On zrovna ten WordPress.org jsou střeva pro správu webu, která ti za doménou žádný přídavek nenechají. WordPress.com ano, ale to už je komplet jiná služba 🙂 . Jinak souhlasím; jsem na webu už deset let, a když jsem viděla, jak služba, kam jsem sedm let zpátky začala nahrávat fotky, jde do kytek a chátrá, celkem rychle jsem pořídila vlastní doménu 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Počkej Andrejko, a kde teda máš teď web? Myslela jsem, že používáš též wordpress.org? To jsem ráda, že jsi investovala do své domény, však tvůj blog dýchá profesionalitou. Na rozdíl od hromady dalších… Pěkný den přeje nomádka Hanča

      • Andrea V. napsal:

        Jejda, děkuju za pochvalu 🙂 Reagovala jsem na tvůj článek – vybrala sis zrovna wordpress.org , který za název domény nic nepřidává, tak jsem psala, že ses zrovna „trefila“ vedle 🙂 . Web mám pořád Vysvobozena.cz , a jsem moc ráda, že jej vidíš tak dobře 🙂

        • Hanka Šormová napsal:

          Ahojky Andi, asi se musím kouknout na historii, o čem jsme si psaly. 😀 Teď jsu zmatená a tady v administraci komentářů vidím jen tento poslední.Tak i wodpress přidá, pokud nemáš koupenou vlastní doménu, což ty máš. Tak jsem to nějak myslela. Ale tvůj se mi líbí a chodím si tu a tam počíst.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.