VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
“Vaše praxe v oboru?” Jedna z magických formulek, které slýcháváme na pohovorech do zaměstnání. V případě freelancerů zní formulka mírně odlišně: “Můžete mi, prosím, zaslat vaše reference a předchozí zkušenosti?” Pokud jsi mazák v tom, co děláš, pak vše zašleš a pracuješ. Ale co má dělat absolvent ze školy nebo začínající freelancer. Dají se vůbec získat zakázky bez referencí?
V článku se zaměřím především na začínající freelancery, kteří hledají své první zakázky a narážejí na problém “MÁLO ZKUŠENOSTÍ A PRAXE”. Ne při každé vysoké škole je snadné najít juniorskou stáž či pozici, získat tak “náskok” a po absolvování vysoké “skočit na volné nohy” s kupou referencí.
Nedostatek nebo žádná praxe je jeden z častých strachů při práci na volné noze. Často to bývá hlavní blokace pro to vůbec začít pracovat jako freelancer sám na sebe. Alespoň tak to vyznělo v naší Facebook skupině Nomádky na cestách. Chci holkám (ale i dalším čtenářům) tyto strachy a bloky rozehnat. Mám své tipy, jak lehce získat zakázky bez referencí.
Než popíšu slibované tipy, začnu dvěma předpoklady pro tento článek:
Vzhledem k tomu, že jsem studovala dvě vysoké školy zcela jiného zaměření (matematika, informatika s ekonomií), tak mi kromě “textařské” praxe (tu jsem měla pětiletou z IT firem) chyběl i ten papír ze žurnalistiky. O referencích a zkušenostech z copywritingu ani nemluvě.
Přiznám se, že jsem si tehdy nepřipouštěla, že mám málo zkušeností a že by to mohl být problém u budoucích klientů. Má neznalost o světě podnikání mi paradoxně pomohla, neboť jsem se tím netrápila a při dojednávání zakázek o své nezkušenosti nemluvila. Sama sebe jsem tak neshazovala, což někdy začínající freelanceři dělají. Poučení pro tebe? Sám od sebe neupozorňuj klienta, že teprve začínáš a je to tvá první zkušenost. Ale ani se nevychvaluj. Prostě o tom nemluv! Jednej, jakoby to byla tvá sto padesátá zakázka.
Během pár dnů svých začátků jsem si vytvořila jednoduchý profesní web, upravila texty na profesní síti LinkedIn a začala se poptávat známých, zda nechtějí za referenci s něčím pomoci. Nebo zda by mě nedoporučili dále někomu, kdo hledá pomoc s texty.
Už v prvním měsíci jsem měla reference i placené zakázky. Díky tomu, že první nabídky byly přes známé, nikdo nechtěl vidět reference. Nikdo se mě neptal na zkušenosti. V e-mailech s nabídkou jsem navíc v podpisu uváděla svůj web, což mnohým postačilo. Nebyla jsem no name osoba.
O čtyři měsíce později jsem si založila druhý web. Ano, Nomádskou stezku. Na ní už jsem zkoušela marketingové triky (FB pixel, remarketing, e-mailing, affiliate marketing), piplala SEO a nastavovala monetizaci. Zároveň web dodnes slouží jako sbírka referencí a ukázka, jak se neustále vyvíjím.
Toto byl ve zkratce můj příběh ze začátků freelancingu na volné noze. Celý si ho můžeš přečíst v eBooku zdarma. Třeba tě namotivuje, že začít můžeš opravdu kdykoliv.
Jdi si za svobodou pracovní i cestovatelskou
Varování! Tento příběh, který se skutečně stal, ti může způsobit závislost na cestování. Přečti si pohádku za života, kterak nezaměstnaná matematička k cestování na full time job přišla.
Povídání je doplněné řadou odkazů, tipů a inspirativních myšlenek.
Značka: Psáno vlastním životem.
Vezmi si tužku, papír a piš si poznámky, nebo ještě lépe jednotlivé tipy rovnou uváděj v praxi. Jen tak se věci dají do pohybu a ty brzy získáš první zakázky (a tím rovněž praxi s referencemi).
I když se najde řada freelancerů, kteří mi budou oponovat, já si myslím, že mít jednoduchý web anebo profil na nějaké profesní síti (například LinkedIn) je základ. Resp. pomůže ti to uspíšit proces zakázek. Ano, jde to i bez webu a řada freelancerů to tak má. Otázka je, kdy a za jakých podmínek začínali?
Web nemusí být nijak košatý a složitý, žádný gigant typu Nomádská stezka. Však se podívej na mé staré profesní stránky. Udělala jsem je za dva dny ze zdarma šablony, kterou jsem si lehce upravila. Stačila mi k tomu chabá znalost HTML/CSS. Rozhodně nejsou dokonalé, o SEO ani nemluvím. Ale svému účelu posloužily. Dneska bych ti spíše doporučila web na redakčním systému WordPress a k tomu hezká grafická šablona. Na webu stačí menu se záložkami: Kdo jsi, Co nabízíš, Reference a Kontakt.
Já jsem si vystačila s textem od klienta, jeho fotkou a odkazem na firmu, pro kterou jsem plnila zakázku. Ovšem klienti se rádi vrtají do již vytvořených děl a ty pak můžeš odkazovat na něco, co jsi ty ani nedělal (anebo by ses pod to nepodepsal). Jednou z možností, jak tomuto problému předejít, je ukládat si screenshoty své odevzdané práce. Za vzor vždycky dávám copywriterku Barču a její portfolio na webu.
Nečekej, že web je samospásný a začnou se ti hrnout zakázky. Snad jedině, že by sis svůj profil založil na portále Na volné noze, který sdružuje české profesionály ze všech oborů. Registrace není nejlevnější, ale snad právě proto do tamních katalogů klienti rádi zabrousí. Odsud mi přitekly nejlépe placené zakázky.
S prací je to jako se vztahy. Seděním v koutě se partnera pravděpodobně nedočkáš. Musíš sám vyhledávat, nabízet se a být proaktivní. Ale tady pozor – nemůžeš jen tak psát e-maily do firem, které vyloženě někoho nehledají (nemají vystavenou pracovní nabídku na webu s odesílacím formulářem). Ať nerozesíláš nevyžádanou poštu! Správný postup spočívá v zatelefonování si (osobní návštěvě) a domluvení schůzky/dalšího postupu (už třeba i toho e-mailu).
Uznávám, že toto je pracné, proto jsem vždy raději volila cestu komentáře v diskuzi pod nějakým příspěvkem firmy na soc. sítích. Například se firma ptala na radu ohledně webu, svého sloganu, apod. Na to už se skvěle reaguje a jen navíc připojíš, že se tím živíš a zda nechtějí pomoci.
Začít můžeš i u kamarádů, jako jsem to dělala já. Za sebe doporučuji se ptát kamarádů, kteří podnikají anebo mají firmu. Tam spíše uspěješ. Pokud oni sami nic nepotřebují, často tě předají dál. Takto to bylo u mě, že kamarád kamaráda něco potřeboval.
Tento tip je pro členky uzavřené FB skupiny Nomádky na cestách. S adminkami pravidelně vyvěšujeme příspěvek Spolupráce. Ten slouží ke dvěma účelům:
Jedná se o win-win situaci. Ty první dokončí práci, kterou potřebovaly delegovat. Ty druhé zase získají zpětnou vazbu a referenci do začátku. Pokud jsi dívka, co chce podnikat/podniká (nemusíš nutně být digitální nomádka), pak se přidej do naší komunity a najdi víc než jenom spolupráci.
A teď nemyslím proto, že to dobře vypadá v životopise. I když proč ne?! 🙂 V řadě neziskových organizacích chybí pomocné ruce a rozhodně se tady nebudou ptát na tvé dřívější zkušenosti. Jsou rádi za každého, kdo souzní s jejich vizí a je ochotný jakkoliv přiložit ruku k dílu.
Sama tu a tam vypomůžu české neziskovce fungující v Indonésii – green-books.org. Pomáhala jsem čistě ze zájmu, ani tu referenci nemám. Nedávno jsem viděla inzeráty, kde hledala pomoc organizace Člověk v tísni. Tak se mrkni! Najdeš jistě další ve svém okolí – různé zvířecí útulky, školičky, mateřská centra a další.
K bodům 2 a 4 jsem dostala reakci od freelancerky Kristýny Makové, zakladatelky Copyakademie. Myslím si, že je dobré mít slova Kristy na paměti, proto je tu s dovolením zacituji:
Z vlastních zkušeností bych s prací zadarmo pro kamarády a pro neziskovky byla trochu opatrná. Především ve smyslu dobrého nastavení si hranic, aby se ti nestalo, že děláš od nevidím do nevidím a nemáš čas hledat i tu placenou práci.
Například přes portál UmSemUmTam. Tady se propojují neziskovky s profesionály z byznysu. Tento tip mi dala výše zmiňovaná Kristy. Má s nabídkou na portálu dobré zkušenosti. Teď to zkus ty!
Na trhu je nespočet obsahových a marketingových agentur, které mohou být tvým odrazovým můstkem. Ano, jsi sice zaměstnaný a nejsi hned pánem svého času, ale své výhody to má. O řadě z nich jsem mluvila v rozhovoru s copywriterkou Zuzkou Veselou. Ještě při studiu práv začínala v agentuře H1 a teprve po čase odešla na volnou nohu. Získala potřebné znalosti, zpětnou vazbu od kolegů a taky počáteční kontakty na klienty.
Při práci v agentuře můžeš mít vedlejší živnost a pomalu si shánět své budoucí klienty.Pokud to není v rozporu s pracovní smlouvou. Přečti si ji zavčas! Máš jistoty a buduješ si základy pro tvé budoucí podnikání. A někomu se třeba v agenturách zalíbí, že tam zůstane i nadále. Jako tomu bylo v případě Patrika Gajdoše, kterého jsem spolu s dalšími 8 textaři zpovídala, proč chtěli být copywritery.
Dále existují agentury, které uznávají moderní trend – práci na dálku. Tím je například agentura Včeliště, která tu a tam hledá obsahové specialisty. Je jím jedno, zda budeš pracovat u sebe doma nebo odletíš na Bali.
V neposlední řadě na to můžeš jít jako Ingrid Dach. Pracuje sama na sebe jako textařka a překladatelka. Avšak mezi jejími zákazníky jsou taky agentury, pro které dělá externě. Tj. není jejich zaměstnankyní, ale dostává od nich zpětnou vazbu včetně referencí. Taky od Ingrid jsem získala krásnou citaci pro začínající freelancery:
Myslím, že hlavní je mít silnou motivaci do začátku a prostě nějak začít. 🙂 Pak po povzbuzení prvním úspěchem člověk přežije i to, že první měsíce tráví několik hodin denně hledáním zakázek. A pak už se to začne nabalovat samo na sebe.
Mimochodem, Ingrid je jedna z prvních čtenářek mého copywriterského eBooku. Poté jsem jí dohodila několik zakázek a sama se rozjela jedna radost. Dneska píše více jak já. Jsem moc ráda, že jsem mohla stát u jejího textařského zrodu.
Samozřejmě ne do novin. I když zkusit to můžeš. Vyhledej si Facebook skupiny podle tvého zaměření a neboj se do nich napsat svůj “inzerát”. Zmiň, že jsi začátečník freelancer, že by ses rád zapojil do reálné projektu, získal praxi a reference. Krok za krokem tuto metodu popsal Pavel Szabo v článku Jak začít s prací na volné noze. V jeho textu oceňuji, že si vybral tři modelové situace budoucích freelancerů a podle jejich profesního zaměření ukazuje, jak a kam takový inzerát napsat.
Pokud jsi zaměřením textař, pak jsem všechny dobré oborové skupiny na Facebooku shrnula v eBooku Krok za krokem k práci copywritera. Právě z nich pochází největší skupina mých klientů.
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V eBooku se dozvíš:
Sám jsi začátečník, tak ideálem bude zkusit štěstí ve firmách, které také začínají. Někdy se tyto firmy označují jako start-upy. Tyto firmy vypisují pozice rovněž pro juniory a absolventy vysokých škol. Zdaleka nehledají pouze ostřílené seniory a rády si své zaměstnance zaučí.
Znáš portál StartupJobs? Právě tady zalov a najdi svou první (placenou) stáž, která ti dá zkušenosti, zpětnou vazbu včetně referencí. Hodně pracovních nabídek je na full-time, ale můžeš postupovat jako v bodě 5. Necháš se zaměstnat a na vedlejší živnosti si rozjedeš něco svého.
Také start-upy své poptávky inzerují v oborových Facebook skupinách, o kterých už tady byla řeč. Další důvod, proč by ses do nich měl přidat a pečlivě sledovat dění (alespoň na začátku kariéry).
Všech sedm tipů je za námi, doufám, že sis vybral a věř, že možností je daleko více. Pokud ještě studuješ, podívej se na tvou školou vypisované stáže (řada VŠ má spolupráce s firmami). Nebo vyjeď do zahraničí a zkus nějaký projekt na tamní škole. V neposlední řadě si můžeš založit vlastní projekt, kde si všechno natrénuješ. Má to jednu výhodu – nikdo ti do tvého písečku nekecá. Takto jsem to měla (a mám) s Nomádskou stezkou.
Takže nevěš hlavu! Už víš, jak získat zakázky bez referencí, stačí se jen OZÝVAT A BÝT VIDĚT.
Vyber si jeden ze 7 zmíněných tipů a začni ho plnit ještě dnes. Aby to mělo dostatečný efekt, tak mi o svém výběru napiš (dolů do komentářů, na Facebook či pošli e-mail) a já tě dotlačím až do cílové pásky.
Máš svou metodu, jak získat zakázky bez referencí a prvních zkušeností? Nenechávej si ji pro sebe a poděl se o ni s ostatními. Napiš nám ji do komentářů. Za to ti patří dík nejenom ode mě, ale i dalších začínajících freelancerů.
Proč mě nenapadly ty screenshoty? Vypadá to dobře!
Kájo, to nevadí, že nenapadlo. Teď už se do toho můžeš pustit 😀