VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Mí čtenáři se mě tu a tam ptají, co všechno potřebují k tomu, aby se stali copywritery z povolání. Tento článek ale vezmu z opačného konce. Napíšu ti, co jako úspěšný kopík nepotřebuješ. Do seznamu jsem zahrnula 8 věcí, které lze považovat za překážky k tomu, aby ses stal profesionálním copywriterem.
Díky následujícímu výčtu možná zjistíš, že řada věcí jsou jen bloky a strachy uměle vytvořené ve tvé hlavě a představách. Člověk často hledá výmluvy, aby nemusel vystoupit ze své komfortní zóny. A podnikání sám na sebe je pořádně velký krok ven z bezpečné zóny známých věcí. Ale můžu tě uklidnit, i já zažila strachy začínající copywriterky, a proto jsem ti sepsala článek, jak se jich zbavit.
Za sebe (ale věřím, že mluvím i za řadu dalších kolegů copywriterů) mohu říci, že bez obav můžeš pracovat jako copywriter a při tom nemít:
Nepotřebuješ žádnou “vysokou školu psaní”. Ostatně copywriting jako takový se nikde nevyučuje (nebo o tom nevím). Sama mám vystudované dvě vysoké školy technického zaměření a nikomu z klientů to nevadilo. Spíše naopak, pokud máš přesah do jiného (vědního) oboru, můžeš to nabízet jako výhodu. Tj. můžeš být copywriter se specifickým zaměřením, například já preferuji cestovatelská témata. Tvé znalosti se tak stanou tvou konkurenční výhodou, tzv. USP, oneliner (poznámka: tyto pojmy podrobně vysvětluji v eBooku Krok za krokem k práci copywritera).
Dalším příkladem copywriterů, kteří vystudovali zcela jiný obor a dneska ho s výhodou využívají v profesionálním psaní, jsou manželé Dachovi. Zaměřují se na zakázky s technickým zaměřením a tím se odlišují od široké konkurence.
Je fajn cítit v zádech podporu nejbližšího okolí, ale věř, že se bez ní obejdeš. Na změnu mé kariéry se doma moc dobře netvářili, přesto jsem si šla dál za svým. Poplácej se po rameni sám, vždyť kdo jiný by tě měl pochválit?!
Copywriting je bohužel často považován za něco podřadného, neboť psát umí přece každý. Hodně lidí ani nechápe, co to vlastně děláš. Pro řadu z nich jsi jen pisálek reklam a zbytečných textů na internetu, jak jsem naznačila v humornějším článku Co je to copywriting.
Hledej porozumění mezi stejně laděnými lidmi, klidně kolegy copywritery. Většina z nich ti odpoví na zprávu. Teda alespoň se mnou komunikovali, a tak jsem je později oslovila s otázkou Proč ses stal profesionálním copywriterem? Jsou to jenom lidé a dost možná je i jejich okolí nechápe. 😀
Najdi si ve svém okolí coworkingová centra, networkingové události (mrkni například na ty od portálu Na volné noze). Případně se přidej na Facebooku do tematických copy skupin. V neposlední řadě můžeš zkusit naši uzavřenou FB skupinu Nomádky na cestách, kde je řada děvčat, jež se živí psaním. Nezapomeň ale vyplnit vstupní otázky.
Psát pro klienty můžeš prakticky odkudkoliv – z domu, na cestách, z kaváren anebo coworkingů (sdílených pracovišť). Je jenom na tobě, kterou variantu zvolíš. V začátcích doporučuji psát doma, ušetříš tak podstatnou část nákladů.
Ne každému ale vyhovuje psát z domova a po čase začne prokrastinovat. I tady mám radu z vlastní zkušenosti. Pořiď si dítě, pak si začneš vážit každé chvilky a pilně pracuješ (poznámka autorky: větu ber s nadhledem). “Antiprokrastinační triky a tipy” jsem dala dohromady s dalšími freelancerkami, které pracují na cestách jako já.
Začít s copywritingem během mateřské/rodičovské dovolené rozhodně není vtip z mé strany. Řada děvčat, které jsem “zaučovala”, začínala právě na této “dovolené”. Má to celou řadu výhod, především těch byrokratických (nižší či na začátku žádné odvody sociálního a zdravotního, atd.). Rozhodně se ale nedá říci, že by maminky oplývaly nadbytkem volného času. Spíše naopak. Přesto začaly… Takže problém začít psát asi nebude v nedostatku času.
Prozradím ti kouzelnou věc. Nikdy nebudeš mít dostatek času, aby ses:
Prostě NIKDY. Všechno je ale o tvých prioritách. Platí však jedno životní moudro:
“Když něco opravdu chceš a je to tvým skutečným cílem, tak si na to čas najdeš.”
Psaní textů na zakázku je řemeslo, ba až rutina. Mysli na to, že nepíšeš žádnou beletrii, kde musíš hýřit vtipem. Naopak, v copywritingu by přílišná originalita mohla být na škodu. Čtenáři by v záplavě originálních slov nemuseli pochopit, co jim chceš textem sdělit, a to by byl problém!
Musíš umět pravopis, znát psychologii prodeje, rozumět potřebám zákazníků tvého klienta. Hodí se rozumět SEO, vyznat se v redakčních systémech (například ve WordPressu), umět vytvořit jednoduchou grafiku, zpracovat analýzu klíčových slov, ale přílišnou kreativitu raději zahoď. Anebo lépe, nech si ji pro tvůj blog.
Máš tendenci do nekonečna po sobě kontrolovat text, než ho odešleš klientovi? Blíží se deadline odevzdání práce a ty už píšeš desátou verzi? Přílišný perfekcionismus bývá na škodu. Text nemusí být perfektní, ale měl by být “dobrý”, technicky správně a splňovat požadavky klienta. Nezapomeň si před odevzdáním zkontrolovat chyby, pokud nevyužíváš služeb korektora.
Postup, jak krok za krokem sepsat dobrý článek, a metody kontroly hrubek jsem popsala v několika kapitolách copywriterského eBooku (této problematice se věnuje druhá polovina knížky):
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V eBooku se dozvíš:
K zamyšlení: Víš, proč je tolik “špatných textů” od rádoby copywriterů? Protože:
Opravdu ho nepotřebuješ. Znám řadu copywriterů, co začínali jejich textařskou dráhu bez něj, například již zmiňovaní manželé Dachovi. Přesto měli řadu zakázek, že je museli dokonce odmítat.
Na začátku postačí být proaktivní na sociálních sítích (dávat rady ostatním, odpovídat na inzeráty a sám nějaké umístit). Určitě si zřiď profil na profesní síti LinkedIn a přidávej si tam reference. Zakázky můžeš získat i na networkingových setkáních, kde někoho zaujmeš (pořiď si vizitky).
Na druhou stranu ti web může generovat další zakázky. Dobře se na něm shromažďují a prezentují reference (nejlépe screenshoty textů). A pokud si navíc založíš blog, máš prostor, kde předvést svůj um a tzv. se vypsat (tj. natrénovat psaní).
Když to shrnu: Vlastní web na začátku copy dráhy nepotřebuješ, jde to i bez něj, ale rozhodně ho nezatracuj. Nemusíš ho mít bůh ví jak promakaný – postačí jednoduchá stránka s informacemi kdo jsi, co nabízíš, za kolik a tvé zkušenosti. Sama jsem takto za dva dny vytvořila profesní copy web.
Možná ses v předchozím bodě zalekl slova reference. Začínáš, tak kde bys je hned měl vzít? Bojíš se, že bez nich to nepůjde… Reference se samozřejmě hodí, ale můžu tě uklidnit, že každý copywriter nějak začínal a taky je neměl. Zvládneš to i ty! Jak získat zakázky bez referencí (nejenom v copywritingu) si přečti v dřívějším článku.
Dneska to bude jednoduché – prostě ZAČNI. Buď si založ LinkedIn profil, nebo se registruj Na volné noze či se přidej do tematických copy skupin na Facebooku. Napiš inzerát s tvou nabídkou a buď proaktivní. Postupuj krok za krokem podle návodu Jak začít psát za peníze.
Pokud to se psaním myslíš vážně a upřednostňuješ individuální přístup, kup si můj eBook a já už tě dál povedu sama.
Jaký strašák ti brání se stát profesionálním copywriterem? Nějaký z výše vyjmenovaných? Prozraď mi to dolů do komentáře.