VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Podobně jako copywriterka Zuzka i já jsem hledala cestu, jak být paní svého času, moci víc cestovat a dělat něco, co mě naplňuje. Náhoda, anebo snad životní osud tomu chtěl, že jsem se stala též copywriterkou na volné noze. Ovšem s vytouženou svobodou zákonitě přišla řada překážek a pádů. Vždyť o podnikání ani copywritingu jsem nevěděla téměř nic. Jak to měla Zuzka v začátcích? Kde hledala zakázky?
Nevzdala jsem se a pečlivě se od samého začátku vzdělávala v oblasti copy. Právě při toulkách internetem a obdivování zkušenějších profíků v oboru jsem objevila Zuzku Veselkou alias Veselou copywriterku. Protože její cesta ke psaní byla odlišná od té mé a píše rozhodně déle jak já, rozhodla jsem se jí kapku vyzpovídat. Už jednou jsem Zuzce a dalším 8 textařům kladla zvídavou otázku: “Proč se rozhodli stát copywritery na volné noze?”
V dnešním delším rozhovoru se Zuzkou se například dozvíš:
Zdravím, Zuzi, ty se psaním živíš několik let. Tvá cesta ke psaní na rozdíl od mé zahrnuje rovněž práci v agentuře. Později jsi šla (znovu) na volnou nohu. Řekni mi, šla bys s odstupem let stejnou cestou?
Ahoj Hani, moc děkuji za rozhovor. Zní to hrozně, ale copywritingem se živím už skoro 13 let. Tedy začala jsem s ním někdy v 19 při škole. Hned mě ale neživil. Psaní mě vždycky bavilo a pak jsem náhodně našla možnost psát za pár korun pro už nefungující web kuchyne.cz. Dalo mi to první zkušenosti a zpětnou vazbu. Díky těm článkům přišla další nabídka na kuchyňské téma. Ta už byla za trochu lepší peníze a já začala věřit, že se můžu psaním živit.
Ale pořád to nebylo dost práce na slušný výdělek. Tak jsem poslala CV do agentury H1.cz. Na pohovoru jsem sotva věděla, co je to SEO. Nastoupila jsem poslední rok při studiu práv a vydržela tam přes 3 roky. Co se týče poslední otázky, tak určitě ano. I s odstupem let bych šla stejnou cestou. Byla to super zkušenost.
Doporučila bys začínajícím copywriterům práci v agentuře?
To záleží, jaký jsi typ člověka. Někdo – jako ty – je dříč a dokáže se všechno naučit sám. Taková já nejsem. Spokojím se s málem, když to funguje. To byly přesně mé začátky v těch 19 – klienti články chválili, já se nevzdělávala, nikam neposouvala. Psala jsem s nulovým povědomím o SEO, že jsou nějaká PPC nebo UX (grafika) jsem jen tušila.
V agentuře jsem na online marketing získala ucelený pohled a možnost kdykoli se na cokoli zeptat těch nejlepších. Takže tuhle cestu bych určitě doporučila. A to i přesto, že jsem extrémní introvert a od začátku jsem chtěla spíš psát doma. Pokud máš přání psát víc z domu, chce to vybrat agenturu, kde ti vyjdou vstříc. Dneska už to není problém. Docházíte jen na schůzky nebo školení.
Další výhodou jsou samozřejmě získané kontakty. Pořád se mi někdo ozývá a to jsem už skoro 3 roky pryč. Když se snažíš, v agentuře si uděláš dobré jméno. Já s kolegyní vedla několik workshopů na konferencích, vydali jsme „Copyslovník do capsy“ jako dárek pro klienty atd.
Jaké byly tvé “psací začátky”? Bylo něco, z čeho jsi měla strach a s čím jsi bojovala?
Každý má strach, to je jasné. Já bojovala s přehnanou precizností a obavou, že se psaním neuživím. Nad jedním článkem za 40 Kč (a zpětnou vazbu) jsem byla schopná strávit 2 dny. To nejde. Musíš se naučit pracovat efektivitě, najít si v tom nějaký systém.
Tomu naprosto rozumím. Sama jsem si tvořila systém hodně dlouho. Ale zpět k tobě. Spolu s kolegy z agentury jste vydali tištěnou knížku Copywriting, pište texty, které prodávají. Myslíš, že je vhodnou učebnicí pro začínající? Co se v ní dozvědí?
To by bylo smutné, vypustit do světa něco, o čem člověk není přesvědčený, že pomůže. ☺ Kolegyně Anička tehdy školila v Albatrosu a dostala nabídku přepsat starší knížku o základech copywritingu, protože se tenhle obor rychle vyvíjí. Přizvala k tomu celý náš tým, za což jsem jí moc vděčná.
Osnova tím pádem byla v podstatě daná – ta původní. Knížka představuje hlavní disciplíny copy – textování webů, blogování, PR články, e-mailing, PPC, tiskovky. Je tam kapitola věnovaná jen e-shopům, obsahové strategii, základnímu vyhodnocování. Naťukli jsme i související obory: SEO nebo sociální sítě.
Já osobně jsem zpracovávala SEO, protože na to jsem se v “Hájedničce“ zaměřovala, navíc ještě sekci webcopy včetně mikrotextů.
Je tedy knížka spíše zaměřená na to, jak dobře dělat copywriterské řemeslo? Nebo se v ní čtenář dozví, i jak se stát copywriterem z povolání?
Spíše to první. Hlavně získá představu o tom, co obnáší být copywriterem a dostaneš návod na první krůčky. Taky je tam spousta praktických ukázek, jak to (ne)dělat. Jak se stát copywriterem z povolání zmiňujeme v úvodní kapitole, ale není to gró knížky.
Já se v první části eBooku Krok za krokem k práci copywritera zaměřila právě na ty otázky začínajících copywriterů (kde najít zakázky, jak si stanovit cenu a obhájit ji). Knížku právě čteš. Dozvěděla ses jako ostřílená copywriterka něco nového?
Už jsem ji dočetla. ☺ Čte se skvěle. Přelouskáno za dvě parné letní noci. Ale zpět k tvé otázce. Určitě, dozvěděla jsem se hlavně to, jak pracují jiní (ty), což je pro mě hodně cenné. Pár věcí si z toho vezmu. Například to, že si konečně musím založit Trello a ne mít 3 bloky a jeden diář na plánování úkolů. Oceňuji taky tvé metody, jak odbourat počáteční strachy. Nebo praktické cvičení „ukotvujeme si proč“, to se mi líbilo hodně.
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V eBooku se dozvíš:
Ke knížce jsem natočila i video s mou analýzou klíčových slov. Děláš ji pro klienty? Jaké nástroje používáš ty?
Ne, to bych si netroufla. Tedy ne v podobě výstupu pro klienta. Už jen proto, že Excel zrovna nepatří mezi mé přátele. Ale pro sebe si jednoduchou analýzu dělám ke každému klientovi, kde není hotová lepší klíčovka přímo k zakázce.
K analýze klíčových slov používám základní nástroje – Sklik, kouknu do Google Analytics, pokud má klient Collabim nebo Marketing Miner, tak i tam. A nesmím zapomenout našeptávače vyhledávačů, Google Trendy nebo Ubersuggest. Záleží, o jak velký projekt jde, jak moc do hloubky jdoucí data potřebuji.
Je něco s čím i po letech jako copywriterka bojuješ při své práci?
Ano. Naučit se říkat NE. Aktuálně mám třeba velké problémy s krční páteří a i tak neumím odmítat zakázky. To je docela velký nešvar. Všichni mi taky říkají, že se trvale podhodnocuji. Taky podle kalkulačky hodinové sazby Madly Čevelové bych si měla říkat víc, než je moje aktuální hodinovka.
Přesto jsi radši na volné noze než jako zaměstnanec? Proč?
Můj sen už od gymplu je být paní svého času. Proto jsem taky pověsila na hřebík studia medicíny – tam to vůbec nešlo. Práva jsem dostudovala, ale tam zase trvá roky, než pracuješ sama na sebe. A není lehké se uchytit. Navíc v té době už jsem měla dost copy zakázek, tak byla má další cesta jasná. Neměnila bych. Zaměstnanecký poměr pro mě prostě není.
Sama ve svých kurzech i knize zmiňuji, že je to právě svoboda a možnost jednou tu být pro rodinu (mít na ně čas), což vedlo mě k podnikání. Osobně mi k “chytrému polopasivnímu” příjmu i novým zakázkám pomáhá právě web s blogem. Máš to podobně?
To je další z mých slabin, se kterou bojuji. Nemám čas ani na svůj web a blog o copy, aspoň změnit šablonu na modernější… Prostě pořád radši píšu pro klienty, chci jim vyhovět. To je z dlouhodobého hlediska cesta do pekel a musím na tom něco změnit. V tom mě taky hodně inspiruješ. Vyhradit si třeba dva dny v týdnu na práci pro sebe na nějaký vlastní projekt je jeden z mých cílů.
Mít svůj projekt je krom pasivního příjmu dobré i jako reference. Přesně, jak to děláš ty. Protože po mně, když někdo chce ukázku textace, tak je to problém, protože na málokterém webu píšu vše. Nebo si to pak klient různě pozmění… A to už není ze 100 % moje práce, takže bych se na to neodkazovala jako referenci.
Kde tedy sháníš zakázky ty, když k tomu nevyužíváš sílu vlastního webu?
Od začátku jsem měla štěstí, ťuk ťuk. Měla jsem hned po přechodu na volnou nohu domluveného velkého klienta, který na mě čekal. Druhý se pak přidal. Nové už najímám jen, když se ozve někdo hodně zajímavý, nebo mám chuť na změnu. Naopak teď budu muset kvůli té páteři asi trochu ubrat plyn.
Co bys na závěr chtěla vzkázat všem těm, co by se rádi stali copywritery na volné noze? Nějakou svou zkušenost, AHA moment…
Nebát se toho a neposlouchat řeči typu: „A tím se dá jako uživit?“ Ano, dá. Klienti ti sami dají zpětnou vazbu. Když jsi dobrý, zakázky si tě najdou samy. Když ne, tak ti klient řekne „díky“, v lepším případě zaplatí, v horším ani to ne, a už se ti neozve. Na druhou stranu, taky jsem udělala už spoustu chyb a měla i nespokojenou paní. To se stane. Úspěch nehodnoť podle jedné chyby, ale pouč se z ní. Já se třeba té paní dostatečně nevyptala na její představy. Dvě odpoledne ztraceného času mě naučily si dávat pro příště pozor…
Takže piš, zkoušej, buď trochu drzý. Já si třeba v životě moc nevěřím, ale v copy ano a to je důležité. Základ je být sama spokojená s výstupem, který posíláš. Ladím ho prostě tak dlouho, než ten pocit přijde.
Pokud tě láká život copywritera (na volné noze), tak následuj 3 jednoduché kroky a začni si měnit svůj život:
Zaujal tě článek a láká tě pracovat jako copywriter/ka? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!