VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

4 textařky prozrazují své příběhy, jak objevily svět copywritingu

Jak se stát copywriterkou

“Já měla sen, to přísahám, moc odlišný od bídy zdejší.” Fantina z Bídníků nejsem, ale snů v životě jsem měla až až. Toužila jsem například neomezeně cestovat a mít svou vnitřní svobodu. Má stezka k těmto snům nebyla, jak už to tak bývá, vůbec snadná. Ale nějak se to stalo a já jsem cestovatelkou s propiskou v ruce. Jak se mi to povedlo? Jak se stát copywriterkou na volné noze?

Strachy, bloky, neduhy aneb Proč to nejde…

Nemám papír z vysoké psací. Nikdy jsem nepodnikala. Jak seženu zákazníky bez referencí?! Co je to vlastně ten copywriting?

Ehm, nějak se v předchozím odstavci poznávám. Když jsem v září 2016 dávala výpověď na Maltě, neznala jsem pojem copywriting ani digitální nomádství. Měla jsem jen po krk dosavadního života v IT firmách. Už jsem nechtěla sedět v rychlíku života, který neřídím já. Můj příběh, kterak se z nezaměstnané matematičky stala cestovatelka s propiskou v ruce, už znáš. Znovu ho psát nebudu, zato ti naservíruji 4 jiné příběhy.

Na svých toulkách světem i Internetem jsem poznala další děvčata, která snila o cestování, psaní, svobodě, seberealizaci a sužovaly je stejné otázky a pochybnosti jako mě (a možná i tebe). Vzdaly se jako 95 % zbytku světa? NE. A proto se i s tebou můžu podělit o příběhy plné inspirace, rad a tipů, jak se stát copywriterkou na volné noze.

Jak se stát copywriterkou očima 4 statečných…

Barbora Polách: Od kastrovaných koček ke copy kariéře

Psaním na volné noze se živím necelý rok a půl. Začátky nebyly jednoduché, dřina se však vyplatila. Svou první zakázku jsem tenkrát našla na dnes už neexistujícím Easytasku. Jednalo se o sepsání 5 různých článků na téma kastrování koček. Kočku nemám, dokonce mě nesnášejí, ale jestli mi měly redaktořina a copywriting platit nájem a chleba, nemohla jsem si moc vybírat.

Jenže jak určit cenu? O cenotvorbě jsem v tu dobu neměla ani páru, a tak jsem navrhla něco lehce nad 1 500 Kč, abych ostatním zájemcům mohla konkurovat aspoň cenou, když už ne praxí ani dovednostmi. A zakázka byla moje. Protože zadavatel potřeboval články, které měly ve čtenáři vyvolat uvědomění a lítost nad všemi zabitými koťaty, praštila jsem lopatou pár nechtěných roztomilých klubíček hned v prvním odstavci. Hnus, co?! Ale zadavatel byl nadšený, takže good job.

Jakmile jsem se přestala plácat po ramenou, došlo mi, že takhle to ale nepůjde. Nad články jsem strávila věčnost a jestli se nechci upracovat do bezvědomí, potřebuji:

  • zdroj zakázek a ideálně několik stálých klientů,
  • nastavit cenu tak, abych kromě zaplacení nákladů i něco ušetřila,
  • vytěsnit si čas na sebevzdělávání,
  • stanovit hranice, kdy se pracuje a kdy odpočívá,
  • naučit se říkat NE.

Tak jsem se po nocích učila od úspěšných volnonožců, četla blogy těch, kteří v branži něco znamenají, šprtala knihy, pročítala práce kolegů, sledovala konference a online kurzy a trápila kalkulačku výpočty ideální hodinovky.  V prvním čtvrt roce se mi podařilo z několika jednorázovek vytvořit pravidelné zakázky, díky kterým mám o nájem, jídlo, cestování a zábavu postaráno, otextovat své první weby, poprat se s obrovskou a levnější konkurencí a také si pěkně natlouct hubu. Víc o Barče na jejím webu.

Můj tip: Pokud se i ty chceš vzdělávat od předních copywriterů, přečti si mých 16 + 4 zdrojů, kde čmuchám ke copywritingu já. Kalkulátor na hodinovku ti mohu doporučit ten od Magdy Čevelové.

Eliška Reznerová: Copywritingem jsem si splnila cestovatelské sny

Má cesta ke copywritingu nebyla nijak pohádková ani filmově romantická, přesto z ní mám příjemný pocit. Když si lidé vybírají střední školu, většinou vůbec neví, co by chtěli dělat. Já to tak měla až do druháku na výšce. Teprve tam jsem zjistila, že mě baví marketing. Při volbě specializace jsem tak měla jasno. Ačkoliv jsem měla základy ze školy, přes to jsem přišla ke copywritingu jako slepý k houslím.

Před pár lety jsem na jednom ze známých pracovních portálů našla inzerát (tehdy ještě malé) ostravské agentury AdVisio, která hledala brigádníka na psaní textů. Řekla jsem si, že proč to nezkusit?! Přihlásila jsem se a než jsem se nadála, byla jsem tam. O online marketingu jsem nevěděla vůbec nic, jen, že ten pojem existuje. Po krátkém představení online světa jsem byla posazena za počítač, byl mi předán první klient a měla jsem se pustit do psaní. Bože, jak já byla nervózní!

Po několika týdnech jsem na to ale přišla. Přišla jsem na to, že to je přesně ten směr, kterým se chci ubírat. A tak jsem psala, psala a psala. Po dvou letech brigádničení jsem nastoupila do agentury na hlavní pracovní poměr a další dva roky ještě pracovala jako senior copywriter. Průběžně přibývali do agentury další copíci, které jsem zaškolovala a postupem času jim i zadávala práci a kontrolovala je.

Jak čas letěl, zjistila jsem, že se chci ale podívat dál. Chci si zkusit osahat copywriting z volné nohy, mít možnost cestovat a psát odkudkoli. Tak jsem se na začátku roku dohodla na ukončení spolupráce a v květnu začala pracovat na sebe jako E-liška (případně na chystaném webu). Cílem je cestovat po světě a u toho psát, ať už doma, nebo na cestách. A díky mému akčnímu, organizačně nadanému příteli se mi to i daří. Byli jsme na skok v Norsku, Dánsku, Švédsku, Slovensku, Polsku a Portugalsku.

Můj tip: Eliška zmiňuje jako důvod odchodu na volnou nohu svobodu a cestování. Vyzpovídala jsem dalších 9 předních českých copywriterů, co bylo tím jejich důvodem k řemeslu copywritera.

Lenka Gazdová: Jak jsem se během pár měsíců stala copywriterkou a digitální nomádkou v Asii

V červnu 2017 jsem si koupila jednosměrnou letenku do Singapuru s plánem dát si šestiměsíční trip po JV Asii. Celé léto jsem točila pivo ve stánku, makala jak barevná a šetřila peníze na svou cestu, která měla začít na konci října. Sháněla jsem informace, pročítala blogy i facebookové skupiny. Zhruba někdy v té době jsem narazila na pojem digitální nomádství. Při každém dalším článku, který jsem si přečetla, jsem propadala do hlubšího a hlubšího zoufalství. Přesně takhle bych chtěla žít! Jenže…neumím nic, co bych mohla v online světě zpeněžit.

Už po prvním měsíci v JV Asii se moje plány zhroutily jak domeček z karet. Za dva měsíce po Silvestru stráveném s jednou thajskou rodinkou u národního parku Khao Sok mi začínalo docházet, že odsud nechci za pár měsíců odjet. Vytyčených 6 měsíců se rychle blížilo. Bylo mi jasné, že jen dobrovolničením se tu dlouhodobě neudržím. Začala jsem znovu studovat blogy, které už jsem tak důvěrně znala. Seznámila jsem se blíž s Hankou a Lenkou, které mi dodaly inspiraci, motivaci a sebedůvěru. Studiem jsem si ujasnila, že se chci pohybovat v oblasti copywritingu. Ale kde začít?

První články napsané zdarma pro web Cestopisec a pro Lonely planet. Pár dalších článků napsaných za směšnou částku. Peníze ale nejsou všechno. Pro mě byl hlavní přínos v motivaci. První pochvaly za dobře odvedenou práci mi dodaly potřebnou sebedůvěru a sílu pokračovat. Na základě blogu jsem dostala nabídku na spolupráci na nově vznikajícím cestovatelském magazínu. To bylo pro mne trochu jako zjevení. Někomu se líbí moje psaní a sám mě osloví?! Nečekala bych to ani ve snu. Začala jsem aktivně reagovat na poptávky i inzeráty. Občas to nevyšlo, ale už jsem věděla, že nabídek a možností je spousta.

Po třech měsících už mám stabilní spolupráce za odměny lepší než v začátcích. Nakonec to vůbec nebylo tak hrozné, jak jsem si myslela a já mám během pár měsíců to, po čem jsem dlouhá léta toužila – absolutní svobodu a svůj život ve svých rukou. Sleduj Lenčinu cestu za sny na webu.

Můj tip: Celý Lenčin příběh o copywritingu si můžeš přečíst na jejím blogu. V článku najdeš i celou řadu tipů a rad.
Můj tip č. 2: Mimochodem, pokud chceš psát pro Cestopisec či Lonely planet (nebo napsat hostovaný článek ke mně na web), stačí se mi ozvat a já to zařídím.

Tereza Cviklová: Textařka na volné noze s hlavou v oblacích, ale rukama stále na klávesnici

Jak bych popsala své textařské začátky? Postupné, nenápadné a přitom dokonalé. Já psát nechtěla – sice se mi líbila představa, že bych se živila texty, to ano. Ale neuměla jsem si představit, že bych sama něco vytvořila. Vždy, když jsem seděla před prázdnou stránkou, nevěděla jsem, jak na to a kde začít. A o tom to bylo – překonat první prázdnou stránku, nebát se a prostě „něco“ napsat.

Pak to přišlo skoro samo. Kamarádovi vypadla copywriterka. Rychle potřeboval někoho, kdo otextuje web. Já v té době neměla do čeho píchnout, tak jsem si řekla, že to zkusím a uvidíme. Při nejhorším to nevyjde – při nejlepším mu vytáhnu trn z paty. Zbavila jsem se tak stresu a i přes vražednější deadline jsem vytvořila texty, ze kterých jsem sama měla radost.

A víš, co bylo nejlepší? Neskutečně mě to bavilo. Popravdě, koho by nebavilo se během deštivého pražského listopadu v myšlenkách přesunout na pláže Dominikánské republiky. Od té doby nemůžu přestat. Píšu a užívám si to. Ať už je to o cestování nebo rychlostním náboji s vnitřním řazením. Jestli se chceš podívat, jak ta moje první textařská zakázka dopadla, mrkni do malého ráje Dominiky na internetu.

Rady (nejen) pro copy začátečníky

Namotivovaní do psaní? Honem, honem se stát mistry psaného slova. Tak než si nabiješ pero, vypiješ litry kávy, tak mám pár rad pro tebe. Poskládala jsem je dohromady s děvčaty. Díky jim za to.

  1. Čím nižší cenu si stanovíš, tím menší profesionál v očích klienta budeš. A rozhodně kašli na to, že nemáš ještě zkušenosti. 
  2. Čím víc peněz za tvou práci klient zaplatí, tím cennější pro něj tvé rady budou. Bude si tě vážit.
  3. Nepracuj zdarma v domnění, že se ti to jednou vrátí. To si nech pro svůj srdcový projekt. Ale i ten musíš mít zaplacený prací jinde, že?!
  4. Sbírej reference na svou práci. Jen tak si klient uvědomí, co v tobě má.
  5. Poptej se kámošů, zda něco nepotřebují za referenci.
  6. Na poptávkové servery moc nechoď, jsou značně podhodnocené a soupeří se tam jen cenou. 
  7. Čti, dále se vypisuj a vzdělávej. Tady doporučuji vlastní blog. Založit si ho je otázkou chvilky. Jak psát úspěšný blog ti radím ve video tutoriálu.
  8. Buď v těch správných FB skupinách, kde to frčí – inspirací i zakázkami na copy.
  9. Nikdy se nevzdávej. Ber příležitosti za pačesy. Nikdy nevíš, co z toho může být.
  10. Najdi si svého mentora (a nemusí o tom vůbec vědět), sleduj ho a zkoušej jeho tipy realizovat v praxi. Třeba na svém webu.

Mohla bych pokračovat do rána. Těch rad, ponaučení, životních lekcí, jak se stát copywriterkou, je tolik. Shrnula jsem je proto do jednoho eBooku společně s konzultací a návodným videem.

Krok za krokem k práci copywritera

Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.

V eBooku se dozvíš:

  • Dílčí kroky práce copíka (od navázání spolupráce s klientem přes definici cílovky až po propagaci) a každý krok rozebereme včetně příkladů
  • Analýzu klíčových slov krok za krokem (videonávod)
  • Jak napsat článek z draftu po čtivý text s následnou propagací
  • Jak si stanovit cenu za práci a kde vůbec najít nové zakázky
  • Tipy na tvůrčí blok a podporu kreativity, ať nevyhoříš
  • Online nástroje, které tvou práci urychlí a zefektivní
Snadný tip, co můžeš udělat ještě dnes

Mluvila jsem o FB skupinách, kde to frčí. Jednou z nich jsou Nomádky na cestách. Je pro všechny (i začátečnice), které láká práce v onlinu (tedy i copywriting). Přidej se k nám ještě dnes!

Namotivoval tě článek ke copywritingu? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Co když i tvoje kamarádka chce podnikat jako textařka?! Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů