VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Jak si stanovit cenu (nejenom) za copywriting

jak si stanovit cenu

Jakmile jednou přejdeš na volnou nohu či začneš pracovat externě pro klienty, klidně i na DPP/DPČ, nevyhneš se tomu. A je jedno, zda jsi copywriter, grafik nebo třeba popelář s vlastním kuka vozem. O čem mluvím? Přece o tom, jak si stanovit cenu za vlastní práci – o cenotvorbě. Mám na myslí stanovení rozumné ceny, kdy zbude nejen na chleba, ale i třebas na cestu po Novém Zélandu.

Možná teď čekáš, že začnu psát o cenách za normostranu textu nebo jak si dobře stanovit hodinovku. Hodně lidí tě pravděpodobně v tuto chvíli odbude větou: “Spočti si své měsíční náklady a poděl 160 hodinami v měsíci.”

Pokud jsi navíc na začátcích svého podnikání, někteří do tebe budou hučet: “Ber každou zakázku, i za málo peněz. Hlavně, ať něco máš. ” Tak to je za mě cesta do pekel, resp. bludného kolečka:

Potřebuju zakázku -> Vezmu cokoliv (i podhodnoceného) -> Musím psát moc, aby se to po korunách nastřádalo -> Nezbývá čas (na web, hledání lepších zakázek, vzdělávání se) -> Potřebuje nutně zakázku -> …

Neříkám, že jsem sama v tomto kolečku na chvíli neuvízla. Asi tak na měsíc, než jsem málem vyhořela, a řekla si A DOST. Ostatně svůj příběh i postup, jak psát za rozumné peníze jsem sdílela dříve. Mysli na to, že tebou stanovená cena vypovídá o tom, jak si věříš a jak dobrý jsi. Takže když jsi levný, jak asi působíš na klienta?

Samozřejmě, že i nadále pro některé klienty píšu za normostrany, ale primárně usiluju o hodinovou sazbu. Ono u takových popisků v e-shopu to jaksi jinak nejde. Ale nechci ti vypisovat, jak si zažádat o hodinovku, co všechno zahrnout do hodinovky a proč je vlastně lepší než normostrany. To najdeš v rozsáhlé kapitole eBooku Krok za krokem k práci copywritera. V tomto článku ti chci dát na cenotvorbu zcela jiný pohled, který uplatňuju aktuálně…

Dvě myšlenky, jak si stanovit cenu “tak trochu jinak”

Obě s výhodou užiješ v jakékoliv podnikatelské profesi. Není to zdaleka pouze pro copywriting, i když na něm ti uvedu konkrétní příklady. Holt ten mě šatí, krmí i posílá do světa.

1) Chrám úspěšného prodeje stojí na 3 pilířích

  • Popularitě: “Lidé dnes kupují známé, ne dobré.” Krásným příkladem je mekáč. Většina lidí tam zamíří spíš než, aby s koupila květák. Znáš snad super reklamu na květák, co by jej proslavila?Proto tě pořád nutím, abys měl vlastní web s blogem a vytvářel si kolem sebe komunitu. Být pisálkem s profilem pouze na WebTrhu ti moc slávy nedá. A zakázek ještě méně…
  • Zájmu: “Láska má moc zažehnout i zničit.” Teď nemyslím jen mezilidské vztahy. Díky své péči o klienty si tě prostě zamilují a bude o tebe zájem (kladné reference se roznesou). Je snazší si udržet stávající zákazníky, než stále hledat nové. Údajně hned pětkrát jednodušší. Ostatně o fázi CARE (ponákupní péče) mluvím i v následujícím videu:

Úkol pro tebe: Zamysli se, jak jako copywriter můžeš pečovat o stávající klienty? Co například zdarma zkontrolovat texty na sociálních sítí klienta? Dost možná je potom získáš na starost i placeně.
  • Jistotě: “Při prodeji nejde o cenu, ale o jistotu klienta v tebe samého.”

Poslední pilíř rozvedu víc do hloubky. Polož si otázku: “Proč kupujeme balenou vodu Rajec, když v České republice teče voda z kohoutku “relativně zdarma”?” Vsadíme na jistotu – nezávadnou vodu od Rajce. Že ty to neděláš? Pak mám pro tebe druhou otázku: “Před sebou máš dvě obálky. V jedné je na 98 % schováno 100 Kč. V druhé máš 10% pravděpodobnost, že tam najdeš 10 000 Kč. Kterou si vybereš?” Asi tu téměř se 100% jistotu, že sis právě vydělal 100 Kč.

Jak souvisí jistota u klienta s cenotvorbou? Úzce. Nesmíš zlevnit, ale zbavit ho pochybností. Pokud tě nechce za tvou cenu, asi nabízíš něco, čemu zcela nevěří. Úplně nejlepší je rozmělnit pochybnosti dříve, než vůbec u klienta vyvstanou a sám na ně upozorní. Hned ti to ukážu na příkladu:

“Souhlasím, že jsem dražší než konkurence, ale já vám navíc nabízím…”

Tj. přiznáš, že jsi si vědom vyšší ceny a hned nabídneš jistoty a zdůvodnění tvých kvalit a užitku pro klienta. Co jako copywriter můžeš nabídnout víc? Já například říkám:

  • Rozumím SEO, takže si klíčovku udělám sama a vím, jak nešroubovaně její výsledek zapracovat do textu.
  • Jsem jediná česká copywriterka, co píše o tom, co skutečně zažila. (Toto používám pro klienty, kterým píšu o cestování. Skutečně jsem si stopování, couchsurfing, dobrovolničení vyzkoušela před napsáním článků.)

V neposlední řadě klientům ukážu reference na svém webu a sociálních sítích. Opět se vracím k obehrané písničce – musíš mít web a sítě. Kam jinam bys pak sbíral reference?

Úkol pro tebe: Co umíš navíc oproti “psaní”? Zamysli se, co můžeš klientovi nabídnout, aby cítil u tebe jistotu kvality a většího užitku pro něj samotného. Děláš třeba vlastní grafiku? Absolvoval jsi copy školení? Nějakou inspiraci, co kopík může nabízet, jsem shrnula v již zmiňovaném eBooku.

Krok za krokem k práci copywritera

Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.

V eBooku se dozvíš:

  • Dílčí kroky práce copíka (od navázání spolupráce s klientem přes definici cílovky až po propagaci) a každý krok rozebereme včetně příkladů
  • Analýzu klíčových slov krok za krokem (videonávod)
  • Jak napsat článek z draftu po čtivý text s následnou propagací
  • Jak si stanovit cenu za práci a kde vůbec najít nové zakázky
  • Tipy na tvůrčí blok a podporu kreativity, ať nevyhoříš
  • Online nástroje, které tvou práci urychlí a zefektivní

2) Cena se odvíjí od užitku, který přinese klientovi

Tady jdu proti standardu, že cena tvých služeb/produktů musí odrážet tvé vynaložené náklady. Když tedy tvořím eBook, pak bych měla sečíst čas nad ním stráveným, abych zjistila své časové náklady, a získám jeho prodejní cenu? To asi nebude pravé ořechové…

Já se naopak ptám: “Co má služba/produkt změní v životě klienta? Jaký užitek to pro něj má?”

V případě eBooku Krok za krokem k práci copywritera je odpověď jednoduchá: “Naučím ho být svým pánem, získá svobodu a zakázky tak, že se v pohodě profesí uživí.” To je celkem velký přínos a tudíž jeho cena nemůže být “pouze” 350 Kč, což je obvyklá prodejní cena knih v knihkupectví.

OK, zní to rozumně, ale co když člověk nabízí konzultace? Sama je k blogování/nomádství a copywritingu poskytuju. Nově jsem u nich přešla na cenotvorbu podle užitku. Jak ho ale zjistit? Nech to na školeném. Řekni mu, že tvá hodinová sazba je XYZ, ale udělejte dohodu: “Dám vám školení a vy sám mi zaplatíte za každou další hodinu podle vnitřního pocitu, jak jsem vám pomohl. Od 1 Kč neomezeně nahoru…”

Předpokládám, že nabízíš kvalitní služby/produkty/konzultace, takže se nemusíš obávat, že by klient odcházel nespokojený a zaplatil jen tu korunu navíc. Nebo si nevěříš? Pak je něco špatně a měl bys své strachy překonat, nebo se jako copywriter dovzdělat z více než 16 mnou ozkoušených tipů.

Snadný úkol, co udělej ještě dnes

  1. Stále v tobě hlodají nějaká ALE? Bojíš se, že pro copywriting musíš mít nějaké zázemí, úspory a já nevím co ještě? Pak si přečti motivační článek, kde jsem vyzpovídala 4 copywriterky, jak se staly textařkami na volné noze.
  2. Zamakej na svém webu s blogem, pokud chceš úspěšně podnikat. Musíš být vidět, mít popularitu a sbírat reference. Ve vlastních videích tě provedu krok za krokem světem blogování. Stačí poslouchat. I ty přepisy jsem vytvořila za tebe.

Pomohl ti článek s tím, jak si stanovit cenu, abys mohl s klidem podnikat? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře
  1. Deve napsal:

    “Proč kupujeme balenou vodu Rajec, když v České republice teče voda z kohoutku “relativně zdarma”?”

    – Protože někdy holt potřebujeme lahvičku, ze které se napijeme. Kohoutek nemáš celý den při ruce.

    Jasně, je spousta lidí, kteří balené vody kupují na doma. Ale těch je v Česku myslím minimum 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Dík za názor a odpověď. Ale spíš šlo o ukázku principu, než to vtahovat do detailu. 😀 Každopádně budu specialistka, já si naberu vodu z domu :), nechci kupovat další petku za každou cenu. A když jsem pracovala v kanclu, tak jsem měla vodu i tam, nebo si dočepovala na cestu domů (a to jsem i běhala). Teď to mám asi snazší, když pracuju z domu. Pěkný večer, Hanča

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů