VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Upletla jsem si na sebe bič anebo snad pomlázku, když byly ty Velikonoce?! Zúčastnila jsem se školení dvou nejznámějších českých copywriterů a slíbila sepsat porovnání se zpětnou vazbou. Kdo z nich drží v rukou mečbol? A kdo dostane ránu z milosti? Kde se jako copywriter, bloger a vůbec každý, kdo občas něco musí napsat, má jít (při)vzdělat? Na školení copywritingu.
Oba kluky, Ottu Bohuše i Pavla Šenkapouna, znám z online světa poměrně dlouho, párkrát jsem s nimi vyměnila nějakého toho poštovního holuba a samozřejmě sleduju jejich blogy. Proto jsem neváhala, když Pavel vypsal své historicky první workshopy, a na to březnové školení copywritingu v Praze jsem se přihlásila.
Krátce po přihlášení mi vychytralý Facebook přihrál na timelinu sponzorovanou reklamu Pište jako pornomagnát. Cena kapku vyšší, ale i Ottu jsem konečně chtěla vidět naživo. Dost možná mi v hlavě bzučelo, jak souvisí porno s dobrým copy. Taky toto školení proběhlo v březnu, jen o pár dnů dříve než to Pavlovo.
Sliby se mají plnit, nejenom o Vánocích, a výsledek právě čteš – má osobní zpětná vazba na školení dvou copywriterských es. Právě pocit, že já jsem proti nim jen copy zelenáč a mám hodnotit lidi v oboru s víc než desetiletou praxí, mě brzdil a způsobil publikační mezeru na mém blogu. Nakonec svůj vnitřní rozkol vyřeším šalamounsky. Použiju sílu upřimnosti a prostě napíšu své pocity po školeních.
Přicházím do brněnského studia NEST s fakt luxusním výhledem na Špilas. Do očí mě praští snídaně nachystaná pro 19 účastníků. Srdce vegetariána zaplesalo. Oběd byl v podobně luxusním duchu, kdy se zdravě a chutně najedl masožravec jako vegetarián. Slečna Silva se činila. Tak dost, nepřišla jsem na školení čučet z okna ani žrát, ale naučit se psát jako pornomagnátka.
„Na začátku ze sebe musíte udělat nulu. Nikoho nezajímáte, dokud nezačnete řešit nějaký problém čtenářů. Prostě zahoďte své ego. Jste nikdo.”
To je celkem silná myšlenka, zejména na naše podnikatelské ego. Vždyť ten náš produkt je přece nejlepší, proč se nepochválit?! Jenže v tom je zakopaný pes. Tvé zákazníky vůbec nezajímá, kdo jsi. Když na web přijde nový návštěvník, hlavou mu běží jediné: „Co z toho produktu/služby budu mít já?“
Nic nového pro tebe? Myslím, že opakování je matka moudrosti a tato myšlenka zazněla z mnoha úst zúčastněných jako stěžejní, když jsme na konci školení měli říci, co nám nejvíce otevřelo oči.
Zdaleka to nebyla jediná pointa osmihodinového školení, které Otto rozdělil do 6 bloků s přestávkami na rozdýchání návalu informací. Všechno bylo navíc proloženo praktickými cvičeními v připravených pracovních sešitech. Nechci tady prozrazovat, o čem všem byla řeč, od toho jděte na Ottovo školení, ale dotkli jsme se například tohoto:
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V chystaném eBooku se dozvíš:
Aby ses stal copywriterem (na cestách) nepotřebuješ počáteční investice a dnešní doba přímo lační po dobrých/originálních textech. Poptávka roste, sama další nabídky na spolupráci povětšinou odmítám. Nemusíš číst stovky knížek a chodit na drahá školení copywritingu, stačí si přečíst eBook Krok za krokem k práci copywritera.
Pavel je z Čáslavi, já z Brna a školení se konalo v menších prostorách v Praze. I tady bylo občerstvení v podobě sladkých koláčků. Žel jako částečný alergik na lepek jsem je neokusila.
Malapropismy, pravidlo 4U pro psaní headlinů, obrácená pyramida, aliterace, triadický princip, 7K pro skvělý titulek na blog, styleguide, tone of voice…
Děsí tě množství cizích slov vypsaných výše? Ano, sedmihodinové školení s půl hodinou na oběd je vskutku nabité informacemi. Prozradím například, že malapropismy souvisí s následujícím cvičením. Schválně si ho udělej a na konci článku najdeš řešení.
Máš zadanou větu: Copywriteři, kteří používají přechodníky, často chybují.
Pavel se nejprve pustil do zamyšlení, odkud se vzal copywriting, jak se proměnilo v letech a jaké kompetence by měl mít dobrý copywriter.
„Copywriter může být i dyslektikem, když má za zády dobrého korektora. Než znalosti široké slovní zásoby, měl by umět zaujmout a naslouchat svým čtenářům.”
Pavlův tip, pod který se podepíšu: „Copywriting je široký pojem, tak se netrap žánry, které ti nesedí. Najdi si svou specializaci, co ti sedne a tu piš.”
Školení copywritingu pak pokračovalo v rychlém, ale opravdu rychlém tempu, kdy jsme projeli stylistiku, copynešvary i kompletní anatomii webového obsahu. Mimochodem, psavci, myslíte i na meta tagy, když píšete online články pro klienty?
Uff, tak jo, prozradím ti to. Za mě má vítězný mečbol na raketě textůmagnát Otto Bohuš.
Až koukneš na následující video z Ottova dřívějšího školení, zjistíš, proč jsem si vypůjčila tenisovou terminologii.
Proč? Proč? Proč Otto?
Ačkoliv Ottovo školení copywritingu na mě působilo nablýskaně (certifikát s přípitkem na konci) až trochu uměle (všechno šlapalo až nějak moc na 1*), dalo mi celou řadu AHA momentů. U Pavla jsem měla pocit, že značně vychází z jeho knížky Webcopywriting pro samouky. V popisu školení sliboval, že workshop je rozšířením této knížky, leč mi to tak nepřišlo. Navíc, Pavlův blog mám pročtený opravdu shora dolů, takže jeho myšlenky a znalosti o textu znám. Na školení jsem si je tak opět zopakovala.
Nicméně, knížku mohu doporučit všemi deseti. Jediná copy kniha, kterou jsem kdy dočetla.
Na druhou stranu, Pavel mi sedl lidsky. Až z něho opadla počáteční nervozita (a možná panika z opravdu malých prostor přednáškovky), rozmluvil se. Pavel je bývalý středoškolský učitel bohemistiky, takže mluvit opravdu umí. Jen zase jinak než Bohuš – pohrává si se slůvky a libuje v pojmech. Na školení taky panoval větší brainstorming a networking. Otto po školení pořádal sedánek u pivka, ale nikdo se tam nehrnul. Alespoň na našem školení.
Až Pavel rozdělí své školení na začátečnické a pro pokročilé, provzdušní hutné povídání přestávkami, ráda půjdu na ten LevelUp, i když vítězem pro tentokrát se pro mě stal Otto. Ráda navštívím i jeho další školení, protože jeho názory a myšlenkové pochody mi značně rozšiřují textařské obzory. A to i za cenu plačící peněženky.
Co hovoří pro Ottovo školení:
Na školení se můžeš přihlásit TADY.
Co hovoří pro Pavlovo školení:
Na školení se můžeš přihlásit TADY.
Podle Paretova pravidla 80/20 a pravidla Obrácené pyramidy bych to důležité měla vychrlit na začátku článku. Ale já dám slíbené řešení gramatického cvičení na konec. Ať ho mají za odměnu ti z vás, kdo můj copy souboj dočetli až do finále.
Přiznej se, měl jsi to dobře? Budeš ještě používat malapropismy ve svých textech?
Tak to je ze souboje kohoutka s pornomagnátem všechno. Pokud sám chodíš na živá školení copywritingu, poděl se o vlastní zkušenosti. Koho bys doporučil? Ráda se přiučím a navštívím někoho dalšího.
Prosím opravte si gramatickou chybu „nabytý informacemi“.
Děkuji Míšo, už na upozornění dalších opravuji. Holt jsem to brala, že jsem je získala právě na školení. Ale to mohu získat jen to duševní vlastnictví, což neodpovídá tomuto případu. http://www.rozhlas.cz/cesky/jakspravne/_zprava/nabity-nebo-nabyty-vedomostmi–1574282
Opravdu nejlepší copywriter na svých školeních učí, jak používat přechodníky? Gramatický jev, který byl v češtině aktuální před cca 500 lety? Tak to je úlet. I když ho copywriter napíše dobře, většině čtenářů z něj naskočí pupínky. A obávám se, že neprodá.
Tak bylo to cvičení 🙂 On Pavel je prostě lingvista a studovaný bohemista. Hádám, že v textech pro klienty se umí přizpůsobit.