VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

nomádka Hanka Šormová

Souboj dvou copywriterů: Kdo s koho? Zvítězil kohoutek, nebo pornomagnát?

školení copywritingu

Upletla jsem si na sebe bič anebo snad pomlázku, když byly ty Velikonoce?! Zúčastnila jsem se školení dvou nejznámějších českých copywriterů a slíbila sepsat porovnání se zpětnou vazbou. Kdo z nich drží v rukou mečbol? A kdo dostane ránu z milosti? Kde se jako copywriter, bloger a vůbec každý, kdo občas něco musí napsat, má jít (při)vzdělat? Na školení copywritingu.

Proč jsem se ocitla na dvou copy školeních

Oba kluky, Ottu Bohuše i Pavla Šenkapouna, znám z online světa poměrně dlouho, párkrát jsem s nimi vyměnila nějakého toho poštovního holuba a samozřejmě sleduju jejich blogy. Proto jsem neváhala, když Pavel vypsal své historicky první workshopy, a na to březnové školení copywritingu v Praze jsem se přihlásila.

Krátce po přihlášení mi vychytralý Facebook přihrál na timelinu sponzorovanou reklamu Pište jako pornomagnát. Cena kapku vyšší, ale i Ottu jsem konečně chtěla vidět naživo. Dost možná mi v hlavě bzučelo, jak souvisí porno s dobrým copy. Taky toto školení proběhlo v březnu, jen o pár dnů dříve než to Pavlovo.

Sliby se mají plnit, nejenom o Vánocích, a výsledek právě čteš – má osobní zpětná vazba na školení dvou copywriterských es. Právě pocit, že já jsem proti nim jen copy zelenáč a mám hodnotit lidi v oboru s víc než desetiletou praxí, mě brzdil a způsobil publikační mezeru na mém blogu. Nakonec svůj vnitřní rozkol vyřeším šalamounsky. Použiju sílu upřimnosti a prostě napíšu své pocity po školeních.

Pište jako pornomagnát

Přicházím do brněnského studia NEST s fakt luxusním výhledem na Špilas. Do očí mě praští snídaně nachystaná pro 19 účastníků. Srdce vegetariána zaplesalo. Oběd byl v podobně luxusním duchu, kdy se zdravě a chutně najedl masožravec jako vegetarián. Slečna Silva se činila. Tak dost, nepřišla jsem na školení čučet z okna ani žrát, ale naučit se psát jako pornomagnátka.

„Na začátku ze sebe musíte udělat nulu. Nikoho nezajímáte, dokud nezačnete řešit nějaký problém čtenářů. Prostě zahoďte své ego. Jste nikdo.”

To je celkem silná myšlenka, zejména na naše podnikatelské ego. Vždyť ten náš produkt je přece nejlepší, proč se nepochválit?! Jenže v tom je zakopaný pes. Tvé zákazníky vůbec nezajímá, kdo jsi. Když na web přijde nový návštěvník, hlavou mu běží jediné: „Co z toho produktu/služby budu mít já?“

Nic nového pro tebe? Myslím, že opakování je matka moudrosti a tato myšlenka zazněla z mnoha úst zúčastněných jako stěžejní, když jsme na konci školení měli říci, co nám nejvíce otevřelo oči.

Zdaleka to nebyla jediná pointa osmihodinového školení, které Otto rozdělil do 6 bloků s přestávkami na rozdýchání návalu informací. Všechno bylo navíc proloženo praktickými cvičeními v připravených pracovních sešitech. Nechci tady prozrazovat, o čem všem byla řeč, od toho jděte na Ottovo školení, ale dotkli jsme se například tohoto:

  • Inspirovat se pornem v běžných seriózních textech jde a přináší překvapivé výsledky. Ostatně, zisky v pornu jsou 15 miliard USD ročně a porno tvoří 12 % obsahu internetu. To už něco znamená, ne?
  • Existují tzv. emocionální a racionální slova – tak schválně, co spíše použiješ do článku: Viděl jsem příležitost, jak… Nebo Viděl jsem šanci, jak…
  • Jak použít pravidlo 10 + 30, abys za 40 minut měl napsaný koncept pro nový článek na blog.
  • Co je to USP (onlyness, oneliner) a jak ti to pomůže k většímu prodeji. 

Krok za krokem k práci copywritera

Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.

V chystaném eBooku se dozvíš:

  • Možné specializace copywritingu, ve kterých se uplatníš.
  • Dílčí kroky práce copíka (od navázání spolupráce s klientem přes definici cílovky, komunikačního tónu až po propagaci) a každý krok rozebereme včetně praktických příkladů.
  • Analýzu klíčových slov krok za krokem (videonávod).
  • Jak napsat článek z draftu po čtivý text s následnou propagací.
  • Jak si stanovit cenu za práci a kde vůbec najít nové zakázky.
  • Tipy na tvůrčí blok a podporu kreativity včetně toho, jak si práci organizovat, ať nevyhoříš.
  • Online nástroje, které tvou práci urychlí a zefektivní.

Aby ses stal copywriterem (na cestách) nepotřebuješ počáteční investice a dnešní doba přímo lační po dobrých/originálních textech. Poptávka roste, sama další nabídky na spolupráci povětšinou odmítám. Nemusíš číst stovky knížek a chodit na drahá školení copywritingu, stačí si přečíst eBook Krok za krokem k práci copywritera.

Školení nejlepšího copywritera

Pavel je z Čáslavi, já z Brna a školení se konalo v menších prostorách v Praze. I tady bylo občerstvení v podobě sladkých koláčků. Žel jako částečný alergik na lepek jsem je neokusila.

Malapropismy, pravidlo 4U pro psaní headlinů, obrácená pyramida, aliterace, triadický princip, 7K pro skvělý titulek na blog, styleguide, tone of voice…

Děsí tě množství cizích slov vypsaných výše? Ano, sedmihodinové školení s půl hodinou na oběd je vskutku nabité informacemi. Prozradím například, že malapropismy souvisí s následujícím cvičením. Schválně si ho udělej a na konci článku najdeš řešení.

Gramatické cvičení:

Máš zadanou větu: Copywriteři, kteří používají přechodníky, často chybují.

  1. Nahraď VV přívlastkovou přechodníkovou konstrukcí.
  2. Převeď do rodu ženského jednotného čísla a nahraď VV přívlastkovou přechodníkovou konstrukcí.
  3. Převeď do rodu mužského živ. jednotného čísla a nahraď VV přívlastkovou přechodníkovou kons.

Pavel se nejprve pustil do zamyšlení, odkud se vzal copywriting, jak se proměnilo v letech a jaké kompetence by měl mít dobrý copywriter.

„Copywriter může být i dyslektikem, když má za zády dobrého korektora. Než znalosti široké slovní zásoby, měl by umět zaujmout a naslouchat svým čtenářům.”

Pavlův tip, pod který se podepíšu: „Copywriting je široký pojem, tak se netrap žánry, které ti nesedí. Najdi si svou specializaci, co ti sedne a tu piš.”

Školení copywritingu pak pokračovalo v rychlém, ale opravdu rychlém tempu, kdy jsme projeli stylistiku, copynešvary i kompletní anatomii webového obsahu. Mimochodem, psavci, myslíte i na meta tagy, když píšete online články pro klienty?

A je tu finále. Kdo s koho? Které školení copywritingu volím?

Uff, tak jo, prozradím ti to. Za mě má vítězný mečbol na raketě textůmagnát Otto Bohuš.

Až koukneš na následující video z Ottova dřívějšího školení, zjistíš, proč jsem si vypůjčila tenisovou terminologii.

Proč? Proč? Proč Otto?

Ačkoliv Ottovo školení copywritingu na mě působilo nablýskaně (certifikát s přípitkem na konci) až trochu uměle (všechno šlapalo až nějak moc na 1*), dalo mi celou řadu AHA momentů. U Pavla jsem měla pocit, že značně vychází z jeho knížky Webcopywriting pro samouky. V popisu školení sliboval, že workshop je rozšířením této knížky, leč mi to tak nepřišlo. Navíc, Pavlův blog mám pročtený opravdu shora dolů, takže jeho myšlenky a znalosti o textu znám. Na školení jsem si je tak opět zopakovala.

Nicméně, knížku mohu doporučit všemi deseti. Jediná copy kniha, kterou jsem kdy dočetla.

Na druhou stranu, Pavel mi sedl lidsky. Až z něho opadla počáteční nervozita (a možná panika z opravdu malých prostor přednáškovky), rozmluvil se. Pavel je bývalý středoškolský učitel bohemistiky, takže mluvit opravdu umí. Jen zase jinak než Bohuš – pohrává si se slůvky a libuje v pojmech. Na školení taky panoval větší brainstorming a networking. Otto po školení pořádal sedánek u pivka, ale nikdo se tam nehrnul. Alespoň na našem školení.

Až Pavel rozdělí své školení na začátečnické a pro pokročilé, provzdušní hutné povídání přestávkami, ráda půjdu na ten LevelUp, i když vítězem pro tentokrát se pro mě stal Otto. Ráda navštívím i jeho další školení, protože jeho názory a myšlenkové pochody mi značně rozšiřují textařské obzory. A to i za cenu plačící peněženky.

Co hovoří pro Ottovo školení:

  • Uslyšíš myšlenky, kde převážná většina z nich na jeho webu není.
  • Vhodné i pro podnikatele, kteří řeší obsahovou strategii firmy, tj. není pouze pro copíky a psavce z povolání.
  • Dobré jídlo a skvěle zvolené prostory.
  • Řada praktických cvičení.
  • Zkušený řečník.

Na školení se můžeš přihlásit TADY.

Copywriting školení od Otty

Ottovo školení skončilo dokonce přípitkem

Co hovoří pro Pavlovo školení:

  • Vhodné pro začátečníky, nejlépe nečtenáře jeho knížky.
  • Lidská komunikace se zálibou ve slůvkách.
  • Výrazně nižší cena (Otto: 6510 Kč bez DPH, Pavel: 3700 Kč bez DPH).

Na školení se můžeš přihlásit TADY.

Podle Paretova pravidla 80/20 a pravidla Obrácené pyramidy bych to důležité měla vychrlit na začátku článku. Ale já dám slíbené řešení gramatického cvičení na konec. Ať ho mají za odměnu ti z vás, kdo můj copy souboj dočetli až do finále.

Řešení gramatického cvičení:

  1. Copywriteři používajíce přechodníky často chybují.
  2. Copywriterka používajíc přechodníky často chybuje.
  3. Copywriter používaje přechodníky často chybuje.

Přiznej se, měl jsi to dobře? Budeš ještě používat malapropismy ve svých textech?

Tak to je ze souboje kohoutka s pornomagnátem všechno. Pokud sám chodíš na živá školení copywritingu, poděl se o vlastní zkušenosti. Koho bys doporučil? Ráda se přiučím a navštívím někoho dalšího.

Copywriting školení od Pavla Šenkapouna

Koláčky na školení Pavla Šenkapouna

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře
  1. michala napsal:

    Prosím opravte si gramatickou chybu „nabytý informacemi“.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *