VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
“Psala jsi už předtím? Psaní mě láká, ale moc si nevěřím, asi za to může syndrom ze školních let. Slohovky!” Nedávno mi přišla tato zpráva od jedné dívky, která hledá práci na volné noze. Říkejme jí třeba Klárka. Napsala jsem jí odpověď, která ji prý uklidnila. A vlastně je to skvělý námět na další článek – strachy z podnikání má téměř každý.
…píšu. Nevím, zda skvěle, ale mí klienti si nestěžují a zakázek jsem měla vždycky dost. Ale zpět k otázce Klárky. Odpověděla jsem něco ve stylu:
“Vystudovala jsem dva technické obory – matiku a informatiku. Pět let jsem dělala testerku v IT firmách. Naposled jsem psala snad maturitní slohovku, když nepočítám své odborné diplomky plné vzorečků a grafů. Žurnalistiku nemám a žádným kurzem tvůrčího psaní jsem na začátku své copy dráhy neprošla. Dokonce si myslím, že dobrý copywriter na volné noze by neměl být přespříliš kreativní a potřebuje i další schopnosti, než umět dobře psát.”
Vtip je v tom, že mě nikdy ani pořádný strach, že copywriting není dobrým nápadem, nepřepadl. Proč? Skočila jsem do toho bezhlavě a rozmyslu. Slovo copywriting jsem si dokonce musela vygooglit. O nějakém digitálním nomádství jsem tehdy neměla šajnu. Možná právě fakt, že jsem se nechtěla za každou cenu něčemu, nebo snad někomu přiblížit, mi dost pomohl. Nebyla jsem sevřená strachy “coby kdyby”.
Samozřejmě nějaké pochybnosti přišly později. U mě se týkaly spíše byrokracie, že něco svou neznalostí opomenu a nakluše finančák, nebo mě rovnou zavřou. 😀 Nekecám, toto mě tu a tam přepadalo, neboť právničinu jsem též nestudovala. Sice mám za sebou ekonomické předměty na VŠ, ale copak tam se učí něco praktického o podnikání?! To mi dala až osobní zkušenost… Tu ale nezískáš, dokud to nezkusíš.
Aby sis mě nevyložil nějak mylně. Rozhodně nezatracuju žádné humanitní obory zaměřené na bohemistiku, online marketing, média či jakékoliv psaní. Sama jsem uvažovala, že bych si něco dostudovala, ale jsem už líná si sednou do lavic. Chci jen říci, že to šlo i bez nich.
Pavel Šenkapoun, u kterého jsem byla dokonce na školení v Praze, vystudoval filozofii a bohemistiku. Dnes má copywriterskou agenturu a bloguje pod značkou Nejlepší copywriter. Jeho knížku Webcopywriting pro samouky vřele doporučuju.
Podle mě nepotřebuješ vystudovat “psací vysokou”, ale vzdělávat by ses rozhodně měl, pokud chceš být úspěšný na volné noze. Za rok 2017 jsem investovala víc jak 50 000 Kč jen do různých online kurzů, letos zase dávám přednost živým workshopům a školením. Neděs se toho čísla. Jak budeš vydělávat, prostě si vyhraď část výdělku na sebevzdělávání. Nehledě na to, že řada českých copywriterů sdílí své tipy (a částečně i know-how) na blozích. Stačí jen číst.
Znovu zacituju svou odpověď výše: “Dokonce si myslím, že dobrý copywriter na volné noze by neměl být přespříliš kreativní a potřebuje i další schopnosti, než umět dobře psát.”
Copywriting má svá pravidla, jak psát různé typy textů – PR články, prodejní stránky, blogové příspěvky, e-mailing… Mnohem víc než kreativita se tu hodí znát jednotlivé styly, rozumět psychologii zákazníka, umět brnkat na emoce kupujících a mnoho dalšího.
Psaní se naučíš cvikem a neustálým vypisováním se. Co se ale budeš muset nadrtit, je spíš:
To ale stále k práci copywritera na volné noze nestačí. Abys uspěl v jakémkoliv podnikání, musíš mít selský rozum (tj. rozumně uvažovat) a být kapku drzý. S oblibou říkávám: “Vyhodí mě dveřmi, vlezu tam oknem.” To se hodí pro získávání zakázek, ale i kontaktů. Networkovala jsem taky bezhlavě, o čemž svědčí e-mail přednímu českému copywriterovi Otto Bohušovi. Pobav se. 🙂
“Ahojky Otto,
tak a teď lehce znervózněle doufám, že mé zatykání a familiárnější oslovení nepošle tuto zprávičku obloukem do koše.
Ale teď už vážněji. Dělám v IT už nějaký ten čtvrtek, ale spíše testerku a moc mě to nechytá, naopak do šuplíku jsem si psávala prý už jako osmiletá. Teď se chýlí má doba práce v zahraničí a já se zamyslela, kam se vrtnout v ČR, ať tu práci po roce zase neměním… a z čista jasna blesk z bezmračného nebe (zde na Maltě jedině) mi seslal kamarádku a s ní nápad copywritingu. Ale co si budeme povídat, zkušeností co by se za nehet vešlo, tudíž tetka Wiki se strejdou Googlem mi museli vydat svá tajemství. A při jednom divočejším surfování na vlnách copy jsem narazila na chvalozpěv Tvého umění.
Ani nevím, proč jsem se rozhodla Ti napsat, takový zelenáč vedle profíka, ale říkám si, že kdo neriskuje, nevyhrává…“
Stále v tobě hlodají pochybnosti a zrníčka strachu? Je to pochopitelné, vykračuješ z komfortní zóny do neznámých vod. Proto se taky ve 3. kapitole eBooku věnuji technikám a metodikám, jak překonat svůj počáteční strach. Jednu z nich ti představím tady, zbylé tři si přečti sám.
Pokud nezkusíš a nezariskuješ, nic nezískáš. Všechny limity jsou pouze a jen ve tvé hlavě. Strachy se dají zahnat.
Technika Přiznání si strachu spočívá v tom, že si své bubáky vypíšeš na papír viditelně před sebe a následně je logickými argumenty zaženeš. Připrav si tedy papír s tužkou (nebo otevři Word) a jdeme na to.
Napiš si:
Mám strach, že…………………
Mám strach, že…………………
Mám strach, že…………………
Teď si ke každé předchozí větě dopiš důsledek tvého strachu:
Protože pak…………………….
Protože pak…………………….
Protože pak…………………….
Nakonec se zamysli, co ti vadí na důsledku tvého strachu a jak mu můžeš tedy předejít:
Ale to můžu vyřešit tak, že……………………..
Ale to můžu vyřešit tak, že……………………..
Ale to můžu vyřešit tak, že……………………..
Můj ukázkový příklad by mohl vypadat následovně:
Mám strach, že moje texty budou amatérské. Protože pak o mě nebudou mít zájem klienti a já nebudu vydělávat. Budu bez peněz. Ale to můžu vyřešit tak, že se budu neustále vzdělávat, chodit na kurzy, hodně číst a neustále něco psát. Mé texty pak už nebudou amatérské.
Síla techniky spočívá především v tom, že si své strašáky viditelně napíšeš a pojmenuješ je. Pak jim jde lépe předcházet. Uvidíš, že na každý problém existuje elixír. Tedy pokud nechceš pouze hledat výmluvy, proč něco nedělat…
Pokud už nechceš čekat na žádné AŽ a rovnou začít psát, pak si přečti průvodce Krok za krokem k práci copywritera. Je zaměřen na začátky podnikání – cenotvorbu, kde hledat zakázky, jak efektivně pracovat a jak psát kvalitní články.
Jestli tě článek zbavil strachu a inspiroval ke psaní, nenechávej si ho pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík a úsměv!
Ahojda Hani, můžu se zeptat, kolik jsi si tak cca vydělala za první rok copywritingu?
Ahoj, jistě 🙂 Nijak se tím netajím. 😀 Jen tu nemám pc s přesnými čísly, takže z hlavy vím, že to bylo okolo 300 tisíc a začínala jsem až v půlce března s podnikáním.Snad to nějak pomůže.