VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

5 možností, jak si (při)vydělávat blogováním

Vylézám z bazénu a ulehám se slunit na lehátko. Trávím tak volnou chvíli do tříchodové večeře, kterou mi naservíruje číšník jako všem ostatním hostům. Ale já tu nejsem host. Bydlím a jím v hotelu uprostřed Maroka zadarmo.

Cvak. Přesun v čase i místa. Jiná událost.

Sedím v 5* hotelu v Bukurešti. Po přednáškách youtuberů, influencerů a travel blogerů následuje velký raut. Ještě s plnými bříšky se přesouváme na připravený program – projížďka na kolech po památkách či celodenní výlet za Drákulou. Opět máme hrazený pobyt i jídlo.

Jakto? Jednoduše: Práce blogera/youtubera/influencera je jako každá jiná práce a zaslouží si náležitou odměnu. Někdy plat, jindy sponzorovaná cesta. V prvním případě jsem natáčela video pro majitele hotelu. Podruhé jsem spolu s dalšími blogery pomáhali zvednout povědomí o krásách Bukurešti mezi turisty.

Sraz blogerů v Bukurešti

Blogem se dá vydělávat

Ačkoliv se živím spíše copywritingem, během posledních měsíců jsem přičuchla i k dalším možnostem, jak zpeněžit svou práci na blogu. Znáš to:

Píšeš stovky hodin, ohryžeš nesčetně propisek, smažeš desítky řádků, abys další stovky napsal. Pak upravuješ fotky, videa a následně sdílíš. Čekáš pochvalu a ony přijdou hajty. Přesto to nevzdáváš, neboť tě blogovat baví.

Ale přemýšlel jsi někdy o tom, zda ty tisíce normostran přeci jen nezpeněžit?

“Joooo. Ale jak? Copak to jde?”

JASNĚ! Mrkni třeba na slovenskou blogerku Janku, tu její blog živí. Nebo u nás v Čechách bloguje Verča a též se tím živí. Dávám ti příklady z mého prostředí – z oblasti cestování. Ale teď už odhalím i mé tipy, jak si (při)vydělat blogováním. Skoro ve všech případech vycházím z vlastních zkušeností. Příklady si převeď do tvé oblasti blogování. Platí to totiž obecně, nejenom u cestování.

Psaní na přání klientů

Teď nemyslím klasický copywriting nebo psaní na blogy zákazníků. Ale například spolupracuješ s cestovkami a pozvou na sponzorovanou cestu do zahraničí. Po návratu napíšeš článek u sebe na blogu, kde popíšeš, proč jet tam a tam, co je tam dobré vidět… Nebo tě pozve nějaká restaurace na koštování, zaplatí jídlo a ty pak napíšeš recenzi na svém blogu s odkazem na daný podnik.

Jak na to:

  • vytvoř si základnu čtenářů i followerů na soc. sítích – musíš mít pravidelnou návštěvnost na blogu (předpokládám, že si ji monitoruješ a používáš Google Analytics se Search Console, jak jsem psala v článku)
  • připrav si média kit a úvodní email/dopis pro potenciální klienty (letecké společnosti, hotely, cestovní agentury)
  • vytvoř si na blogu stránku, kde popíšeš co nabízíš a očekáváš – inspirovat se můžeš u mě
  • sám aktivně hledej klienty a obrň se proti stovkám NE
  • dál trénuj psaní a uč se novým věcem – fotky, videa

Můj tip:

Mě takto inspiruje manželský pár, který si přezdívá Planet D. Cestují po světě jako travel blogeři a zdaleka nejsou jediní.

Můj výsledek? Byla jsem na srazu blogerů, hostili mě v Maroku a aktuálně spolupracuji s jednou cestovkou. 

Pohoda z Maroka v hotelu, kde jsme pomáhali s propagací

Affiliate marketing/partnerství

I když se o něm už tolik nemluví jako rok dva dozadu, stále je to jedna z možností, jak si tvořit tzv. “smart passive income.” A rozhodně neupadá, jak by ti řekl český expert na affiliate Mário Rožeňský (doporučuji ho sledovat).

Vysvětlím na příkladu, o co se jedná.

Na blogu popíšeš produkt/službu, kterou jsi měl/chceš recenzovat a uvedeš proklik na stránku, kde se dá popisované zakoupit. Samozřejmě odkaz obsahuje tvoje speciální ID, tj. proklik je jedinečný. Když čtenáři přes tento odkaz nakoupí, ty získáš provizi z prodeje. Ta se liší podle smluvních podmínek.

Výhoda affiliatu spočívá především v tom, že článek s proklikem napíšeš jednou a čtenáři přes něj mohou nakoupit i v budoucnosti. Dokonce ve chvílích, kdy ty spíš, užíváš si dovolenku, apod. Vyděláváš a přitom nepracuješ. Proto smart passive income. Samozřejmě musí stále existovat stránka, kam vede proklik.

Jak na to:

  • najít si affiliate partnery – buď přímo na webech, které se na AM specializují, nebo oslov značky, co tě zajímají/máš s nimi zkušenosti), za mě je vždycky lepší doporučovat to, co znáš, jde to ze srdce) – buď jim napiš nebo projdi jejich web – obvykle v patičce nebo menu uvidíš, zda nabízí affiliate partnerství
  • registruj se do affiliate partnerství, vygeneruj si speciální linky a umísti je do článku
  • k vyplácení provizí obvykle nepotřebuješ živnost, ale přečti si affiliate podmínky (měly by být na stránce hned vedle registrace do affiliate programů)

Můj tip:

Já nejčastěji recenzuji knížky, které mi dávají smysl a pomohly mi, například Digitálního nomáda nebo Travel Bibli. Ale líbila se mi i online aplikace Psaní Hravě, nebo teď zkoumám EasyLingo, což je efektivní výuka angličtiny ve 30 hodinách.

AM se nevěnuji dlouho, dva tři měsíce a vůbec tyto články nepromuji. Přesto už jsem nějakou tu tisícovku tím vydělala.

Bloguj o svém brandu

Máš svůj vlastní produkt/značku? Pak není nic lepšího než psát články na podporu tvého byznysu. Informovat své čtenáře o tom, co děláš, co umíš, nabízíš a do článků sem tam umístit něco k prodeji. Můžeš jim nabízet například eBooky, online kurzy nebo konzultace.

Řadím sem i členské sekce pro čtenáře s články, které jsou přístupné jen pro registrované čtenáře po zaplacení poplatku.

Jak na to:

  • mít produkt/službu – nejlépe prodejní stránku, nebo aspoň kontaktní formulář
  • vytvářet hodnotné články a umísťovat do nich odkazy na to, co nabízíš
  • posílat články emailingem na databázi (doufám, že neděláš jednu ze začátečnických chyb, jak se svěřili TOP podnikatelé-nomádi, a sbíráš své kontakty)

Můj tip:

Ve svých článcích střídám, co zrovna nabídnu. Někdy je to eBook Z necestovatelky digitální nomádkou, kde popisuji svoji cestu k práci blogerky na cestách. Jindy nabídnu můj online zdarma kurz Digi nomád, nebo jen možnost zasílat cestovatelské průvodce ze zemí, kam jezdím.

Můj tip 2:

Zapoj do všeho i videa. Aktuálně si vyrábím trička, odznáčky, samolepky, které budu mít i ve svých videích. Pak je mít fanouškům nabídnu k prodeji.

Přidat reklamu na blog

Přiznám se, že blikající reklamy na blogu nevidím ráda. Mám jen bannery na průvodce od Lonely Planet a to spadá do kategorie affiliate partnerství. Ale i toto je cesta k výdělkům, pokud máš dostatečnou návštěvnost na webu.

Toto nabízí Google

Blogeři ale v zásadě využívají 2 možnosti:

  • reklamu na Skliku od Seznamu – stačí ti pouze živnostenský list, reklamu pak vložíš do HTML, případně WordPress šablony na to mají vyhrazené místo, nebo zapátrej mezi WP pluginy
  • reklama Adsense na Google – tady musíš být osobou identifikovanou k DPH a ještě řešíš kvartální výkazy, reklama je ale zase efektivnější než Sklik (prý o 30 %, ale to jsem jen vyčetla)

Výhodou těchto reklam oproti AM spočívá v tom, že vyděláváš každým klikem, ne až prodejem. Ale nečekej horentní sumy, pokud nemáš velkou návštěvnost. Taky záleží na zaměření tvého webu. Holt některá témata frčí víc než jiná. Průměrně za klik čekej 0,3 až 5 Kč, ale můžeš být i šťastlivec s 20 Kč za klik.

Jak na to:

  • založit si ŽL nebo se identifikovat k DPH
  • registrovat se na Sklik či Adsense
  • vložit reklamu na blog – nejlépe přes nějaký plugin nebo HTML kód

Můj tip:

Žádný :). Já touto cestou nejdu.

Podpora od čtenářů

Ani toto zatím na webu nemám, ale nepřijde mi na tom nic špatného. Někteří blogeři mají na webu platební bránu nebo číslo účtu, kam jim mohou návštěvníci poslat příspěvek na podporu tvorby hodnotného blogu.

Jak na to:

  • v prvním případě piš hodnotné články, ať mají čtenáři chuť ti přispět
  • otevři si účet u Paypal, GoPay, nebo založ bitcoin peněženku, nebo si vytvoř stránku s číslem účtu, kam ti mohou příspěvky chodit

Můj tip:

Jak říkám, zatím jsem si platební bránu nevytvořila, ale pokud chceš podpořit mou xyz hodinovu práci na dlouhých informačně nabitých článcích, pak mi napiš a domluvíme se. 🙂

 

Jak monetizuješ svůj web ty? Napiš mi do komentů pod článek, ráda se přiučím další možnosti a rozšířím obzory. Třeba i zkusím a napíšu vlastní zkušenost.

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. sarushef napsal:

    Super tipy, sama se o tohle téma v poslední době hodně zajímám 🙂
    Sarushef blog

    • Hanka Šormová napsal:

      Jeee, tak to mám radost, že pomohlo. Klidně nahoď, co jsi sama našla. Ráda se přiučím.

  2. Tomáš napsal:

    Bloggeři, youtubeři, influenceři … Asi už nepochopím tyhle typy lidí. Samý pisálek, exhibicionista, radič :-/ . A stáda ovcí, followerů, co se třepou na každý cool výpotek svého hrdiny 😀 . Říkám si, kam ten svět spěje?

    • Hanka Šormová napsal:

      Děkuji za názor, Tomáši! Každý na to má jiný názor. Já třeba řadu zahraničních i pár českých influencerů považuji za lepší médium než noviny s televizí. Pokud člověk má selský rozum, umí si z článků/videí vytahat informace, učit se. Je to jen jiná forma vzdělávání než sedět ve školních lavicích a drilovat se. Spíše úplně nepochopím ty, co se jim to nelíbí, tak proč to čtou. 😀 To je jak kdybych já sledovala TV, kterou nemusím – tudíž ji nepoužívám, abych se nerozčilovala. Ale zase v dnešní době zatím máme každý (alespoň omezený) právo sdělovat své myšlenky a názory. A kam svět spěje? No když sleduji lidi kolem sebe, devastování přírody, vymývání mozků, apod., tak na to raději nepomýšlet. Ale přemýšlivý člověk si dokáže udělat úsudek, třídit informace a vyhodnocovat je pro sebe. Přeji pěkný den a raději na ty blogy nechoďte. 🙂

  3. Pavel napsal:

    Hanko, klobouk dolů za články, reakce, nápady. Jeden z TOP webů, který jsem objevil. A to nejsem cestovatel jako moji kamarádi, kteří 3-4 x ročně jsou v Evropě nebo zámoří, podle toho, kolik stojí letenky 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Jej, Pavle, to jsi mě hodně potěšil a povzbudil psát dále. Jinak snažím se cílit na všechny své cílovky blogu, tj. ne jen na ty cestovatele. Ale rovněž ty, kdo hledají práci, co jim dá svobodu a chtějí posunout třeba svůj blog dále. Mrknu se ráda i na tvůj. Pěkný den, Hanča

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.