VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
S blogy o cestování se poslední dobou roztrhl pytel. Někdy mám pocit, že každý z nás, kdo jen trochu cestuje, chce světu předat své myšlenky, rady a pocity. To je super, ale na druhou stranu jsme zahlceni. Nemáme potřebu blogy vyhledávat, natož je číst. Prorazit tak s blogem se stává čím dál obtížnější. Přesto existují možnosti, jak se v onlinu propagovat jako travel bloger. Mám jich pro tebe hned osm.
Motivací, proč být vidět, je celá řada. Načrtnu nějaké z mých:
Z článku Co jako blogerka dělám PŘED a PO publikování článku je patrné, že propagace webu je nedílnou součástí práce blogera a měl bys jí věnovat stejně času jako samotnému psaní. Jak se ale propagovat, když blogů (kór těch cestovatelský) je jak hub po dešti? Začínala jsem klasicky sdílením článků na Facebooku, ale to je obehraná písnička. Přidám ti dalších 7 možností, které mám ozkoušené.
Právě jsi podle tebe dopsal špičkový cestovatelský článek, tak kam s ním? Jak o něm dát vědět?Aby sis našel jen to své, tak tu máš mini rozcestník:
Existují speciální cestovatelské portály, kde můžeš sdílet nejen své tipy, ale především odkazy na už napsané články na blogu. Jedním z nich je Countrypics od Honzy Herzána a druhým pak Cestolet od Honzy Macháčka.
Větší zkušenost mám hlavně s Countrypics, kde za základní registraci neplatíš. Po vyplnění profilu, můžeš začít přidávat své články. Stačí vyplnit název článku, titulní obrázek a v následujících 400 znacích napíšeš základní popisek s odkazem na článek tvého blogu. Po uložení se tyto příspěvky řadí na homepage a čtenář v textu vidí proklik na celý článek u tebe na blogu. Nebo si tady můžeš vytvářet články zcela nový.
V neposlední řadě v záložce Settings najdeš tzv. propojení. Tj. nastavíš své sociální sítě a blog, zatrhneš políčko pro propojení a po chvíli se každý tvůj nový článek, video budou zobrazovat na hlavní straně Countrypics. Toto považuju za velké plus této cestovatelské platformy. Aby sis to mohl nastavit, musíš mít placený Premium účet (ale to je pár kaček na měsíc).
Dva stejné obsahy bys neměl mít na dvou různých doménách. Za to jsi od robotů vyhledávačů penalizován. Ale toho se na Countrypics nemusíš bát. Vývojáři na to myslí a nejedná se o duplikaci textu. Takže směle sdílej vše přínosné.
Hostované články (tzv. guestposty) píšeš pro cizí weby. Proč bys to měl dělat? Jednak si zlepšuješ SEO (buduješ tzv. linkbuilding = vytváříš zpětné odkazy z jiných portálů k tobě na web), zadruhé získáš nové návštěvníky (ty z toho cizího portálu). V neposlední řadě pomůžeš jinému blogerovi z užitečným článkem. Někdy získáš za napsaný článek i honorář.
Zní to dobře? Jistě, ale všechno má svá ale. Aby článek nesl své plody, musíš si dobře vybrat portál, kam budeš psát. Měl by být relevantní k tématu článku/tvému blogu a mít rozumnou návštěvnost. Doporučuju ti vypracovat si tzv. linkbuilding research. Pokud nevíš, o čem tady píšu, pak si přečti 3 jednoduché strategie na linkbuilding.
Prozradím ti, kam jako travel blogerka občas přispívám:
Já sázím na spolupráci. Nepovažuju další blogery a cestovatelské projekty za svou konkurenci. Díky spolupráci s jinými portály, můžeš získat řadu “zviditelňujících” výhod (a tedy i vyšší návštěvnost), jako například:
Pro ukázku se podívej na již zmiňovaný web Cestopisce, kde mám spolupartnerství a tedy i logo v zápatí. Podobných spoluprací mám více, ale různého charakteru – od affilu po promo vstupy. Jak se ale dostat k takovým nabídkám? Ze začátku musíš být proaktivní a tedy sám psát projektům, co tě zaujmou. Časem se ti budou firmy ozývat samy. Musí ale vědět, že o spolupráce máš zájem. Proto to jasně vyznač na webu, například:
Už se dostávám k tolik zbožňovanému Facebooku. Ano, i já tady sdílím a celkem dost. Kromě své vlastní Fanpage využívám i sílu skupin. Ale POZOR, neber to jako útok na tyto skupiny. Tj. nezaplavuj je svými příspěvky bez rozmyslu a hlavně bez přečtení pravidel skupiny. Mohl by ses dočkat dočasnému zablokování skupiny, nebo hůře rovnou vyhazovu.
Jak to dělám já?
Na závěr ti připojím několik “obecných” cestovatelských skupin, kde můžeš zkusit své štěstí:
G+ se často stává opomíjenou sociální sítí, což je škoda. Sdílet tady své články ti nezabere víc jak minutku (když pominu založení si účtu u Gmailu) a přitom to tolik pomůže SEO webu.
Doporučuju ti poptat se známých (třeba i blogerů), zda nejsou na G+ a nedají ti sledování, případně tu a tam palec. Klidně napiš i mně, jsem tam také. Taky si nainstaluj plugin (do WordPressu či jiného redakčního systému), abys měl u článku na blogu sdílecí tlačítka.
Staň se blogerem z povolání
Poznej tajemství úspěšných blogerů, které jejich psaní živí na plný úvazek. V eBooku objevíš:
Článek asi těžko vysdílíš přímo na Instagramu, ale mám své triky, jak to “obejít” a dát o článku vědět. Link na aktuální článek se snažím umísťovat do svého insta bio (profilu). Následně na nový článek upozorním v Insta stories. Také si připravuji post (fotku + popisek s linkem) do feedu, která odpovídá publikovanému článku.
Máš málo followerů a bojíš se, že tvůj nový post (ve kterém je i odkaz na článek) uvidí jen málo lidí? Zkus techniku s Insta podem. Díky ní získáš větší engagement (zapojenost = srdíčka a komentáře) u příspěvků, a to ti přivede nové followery.
Insta pod je skupinový chat na Instagramu. Jsi v něm spolu s dalšími pozvanými kamarády, nejlépe travel blogery. Vždy, když vysdílíš nový příspěvek, dáš jim do chatu vědět, že se tak stalo. Oni tak mohou hned komentovat a lajkovat nový post. Tím se příspěvek v IG algoritmu stává zajímavým. Pokud nemáš Insta pod kamaráda, napiš mi.
Travel Bible je komunita (a zároveň portál), který kolem sebe sdružuje cestovatele i nomády. Pravidelně vydávají i své podcasty. Právě v nich můžeš být i ty, stačí se ozvat a mít zajímavý příběh (samozřejmě cestovatelský). Musíš být proaktivní a napsat Matoušovi z Travel Bible. Zdaleka si hosty nevybírá sám. Například podcast o cyklistice z Kanady do Patagonie vznikl na ozvání se samotných protagonistů Luby a Toma.
Jako správný bloger, který nechce být dalším průměrným v řadě, jistě sbíráš e-maily do databáze. Posílání newsletteru s odkazem na nový článek je skvělou možností propagace. Připomínáš se těm, co už jednou o tebe projevili zájem, takže je reálná šance, že si přečtou i další článek.
Své kontakty segmentuj do jednotlivých listů a e-maily neposílej na celou svou databázi. Pokud nevíš, jak získat lidi do databáze, co je to ta segmentace a onen e-mailing, mrkni se na následující video:
Teď už víš, jak se propagovat jako travel bloger v onlinu. Začni uplatňovat jednotlivé kroky, ale vždy měj na paměti: „Kvalitní obsah je základem úspěšného a čtenného blogu.“
Založ si účet na Google+ a začni sdílet své články. Poté si najdi parťáky pro Insta pod (zkus mě, nebo kamarády z blogovacích FB skupin). Na závěr si přečti pokročilejší článek Kde a jak se propagovat, ať načerpáš další tipy.
Naučil ses v článku něco nového? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík a úsměv!