VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Už je to nějaký ten pátek, co jsem založila svůj blog Na nomádské stezce. Postupně jsem od žertovných historek z mého cestování (neboj, kopačky jsem jim ještě nedala) přešla i na techničtější stránku života digitálního nomáda – například obávané SEO, TOP nástroje online profesionála a další. Avšak nedávno jsem si s hrůzou uvědomila, že v rubrice Technické okénko digi nomáda chybí článek o copywritingu. Celé je to paradoxní tím, že zrovna ten mě nejvíc živí a často vyhání do světa.
Můj první článek vyšel v ekologickém časopise Veronica, když mi bylo nějakých 9 let (předzvěst mého budoucího povolání?!). Naprosto neplánované, prostě se redakci líbil. Nicméně má “kariérní” dráha pak šla naprosto jinou cestou. Takže nemám vystudovanou žurnalistiku ani jsem neplánovala psát pro redakce. Ovšem jeden míní, život mění a já teď publikuji články pro celou řadu portálů, blogů i časopisů.
Neboj, nebudu tě nudit historií mého (ne)psaní. Chtěla jsem jen povzbudit ty čtenáře, kteří se bojí se svými písmenky vkročit do internetových vod. I TY můžeš psát a oslovit svůj okruh čtenářů. Díky digitální době to máme jednodušší – jak se psaním, korekcí chybek, hledáním obrázků, tak i s oslovováním médií a následnou propagací (děkuji ti Facebooku :)).
Na druhou stranu to má i svá negativa (ostatně jako vše včetně stinných stránek digitálního nomádství). Články se netem šíří rychle (není, co by je zastavilo) a nikdo ti nic neodpustí. Přijdou negativní reakce (tzv. hajty). I když některé z nich jsou konstruktivní a je dobré se z nich poučit. Například v dubnu jsem na článek Copywriterka na Rhodosu dostala feedback, který by mě dříve složil.
Ano, dělám chyby (jsem přece jen člověk), ale pracuji na nápravě. A právě o malých detailech a mých postřezích je i dnešní článek o copywritingu. Mimochodem, na konci článku je “můj psací recept” alias bodový seznam, jak to dělám já.
Abys to měl do začátku jednodušší, sepsala jsem ti tento rozepsaný copy návod do PDF, který si můžeš stáhnout.
Pravidelný čtenář si možná všiml, že občas píšu: “Cestuju, pracuju, maluju, inu…” Je to lehce nespisovné, ale copak nahlas mluvíme spisovnou češtinou? Důležitá je čtivost. Vždyť v online světě máme sotva 10 sekund na to, abychom zaujali. “Nuda, nuda, nuda. Jdu jinam,” klik, cvak a příchozí návštěvník je pryč.
Rada první: Nepiš nudně.
To se lehce řekne, ale hůře píše, že? Takže jak na to?
Dovolím si zacitovat slova Pavla Šenkapouna:
„Klient by si měl platit copywritera proto, aby díky jeho textům prodal více produktů. Ne proto, aby obdržel Pulitzerovu cenu.“
Ty sice nemusíš být copywriter, ale nač šperkovat texty drobnými nuancemi, které ve výsledku sklouznou ke klišé? Z vlastní zkušenosti vím, že největší čtenost mají články, které jdou k jádru věci. Obsahují krátké věty (mluvíš snad v souvětích?), nejsou příliš dlouhé a mají obrázky. Inu, kdo chce dneska tolik číst?! Proto taky natáčím svá YouTube videa Cestuj na pohodu a bez nervů.
Rada druhá: Stanov si cíl článku a směřuj k němu. Hlavně krátce a výstižně.
Nedávno jsem se snažila spočítat, kolik NS (1800 znaků včetně mezer = normostrana) vyprodukuji za den. Hm, skončila jsem s počty někde u desítky. Dál jsem byla líná počítat. Právě toto “vypsání” pomáhá. Věř, že na začátku jsem psala kostrbatě, škrobeně a já nevím co ještě. Avšak pozitivních ohlasů přibývá a já se držím osvědčeného receptu, který ti teď ve zkratce napíšu:
Předposlední dvě odrážky si zaslouží kapičku rozvést.
V případě titulků mám zkušenost, že lidé milují bulvár :(. Proč asi?! Potvrdilo se mi to, když jsem psala žertovný článek (téměř bez informační hodnoty) o Izraeli. Ten jsem nazvala Jak jsem nedala na zbytečné strachy a „vyváděla“ v Izraeli (původní název: Jak mně vojáci se samopaly a odpadky zpestřili dovolenku v Izraeli). Asi tušíš, že jeho čtenost šla rychle nahoru.
Naopak druhá část o Azorách byl kompletní průvodce pro dovolenku ve zdejším ráji, se kterým jsem se přímo mazlila. Ovšem asi jeho vágní titulek Azory Druhá část: Kompletní průvodce po Azorách způsobil, že se čteností stále nejsem spokojená. Takže tento článek bych na základě postřehů měla nejspíš nazvat XYZ rad na dobrý článek, který by četl i Chuck Norris. Ehm, akorát já ten bulvár moc nemusím. Hlavně si myslím, že titulek má vypovídat o tom, co v článku bude (i když možná by Chuck Norris ty naše články četl, kdo ví?!). O titulcích jsem natočila celé video:
Rada třetí: Hraj si s titulkem článku. Bulvár nese ovoce, ale dobře s ním nakládej.
Co s tím SEO? To je běh na dlouhou trať. Pokud používáš wordpress, doporučuji plugin Yoast SEO (více ho zmiňuji v článku Krok za krokem klíčovou analýzou). Nutí tě hlídat si klíčové slovo v celém článku, napsat meta-description, SEO title a další užitečné atributy. Všimni si, že na jiné články odkazuji celým souslovím (o tzv. co-citation jsem psala v článku 3 jednoduché strategie na strašáka jménem linkbuilding), tedy nechci vidět žádné: “Článek si přečtěte TADY.” S odkazem na slově TADY.
JE.
Bez mučení přiznávám, že každému článku na svém blogu věnuji více než 5 hodin. Porušuji pravidlo délky (prý lidé čtou tak 1,5 NS) i to zkracování. Tady se držím svého vzoru Briana Deaneho z webu http://backlinko.com/. Píše dlouhé články, téměř manuály, přesto jsou čtené a hodně. Jsou totiž doslova informačně nabyté – vše na jednom místě. Za mě má palec hore.
Rovnou kvůli rýpalům podotýkám, že celá blogové práce Na nomádské stezce je neplacená, až na pár afilliate odkazů. Přesto to má smysl, baví mě předávat zkušenosti a taky se stále vypisuji.
Dočetl jsi až sem? Gratuluji. Vidíš, že lidé číst budou. Jen se nelekej, že ti psaní nepůjde hned od ruky. Dej tomu čas a piš pro radost. V momentě, kdy z tebe tryská nadšení, okolí ti to řekne. Dokonce jsem dostala feedback, že mé články nakopávají ostatní dělat jejich byznys. No tak teď už fakt nemůžu přece přestat?! 🙂 Pokud psaní nejde, nelámej to přes kolena a začni natáčet videa jako já.
Abys to měl do začátku jednodušší, sepsala jsem ti i podrobnější copy návod do PDF, který si můžeš stáhnout.
Pokud ti článek pomohl a líbil se, sdílej ho se světem. Patří ti za to mé dík. Copywriting tě láká a rád by ses mu věnoval naplno? Pracoval jako copywriter na cestách a vlastně odkudkoliv? Pak eBook Krok za krokem jak se stát copywriterem je jak pro tebe dělaný.
Skvělý článek, je vidět, že ho píše odborník 🙂 Sama se v psaní více méně jen motám. Na blog píšu pro radost, takže spíše fejetony, sem tam něco jiného. Jako copywriter mám jen brigádu. Tedy, pokud se vůbec mohu za copywritera považovat, protože píšu poradenské články ohledně výběru různých produktů. Do budoucna bych se chtěla psaní věnovat aspoň částečně, jelikož se obávám, že budoucnost u pásu nebo za pokladnou, cože je teď nejčastější inzerát u nás v kraji, mě nebude úplně stimulovat.
Ale musím říct, že z toho mám upřímně obavy, jelikož nemám moc sebevědomí, takže se bojím ozvat na nabídky („Proboha, copak si myslí, že na to má?!“). Přijde mi, že dostat se mezi copywritery je dost složité a nevím, zda pro to mám ty správné předpoklady.
Páni, jsem se nějak rozepsala. No, čas ukáže! Ještě jednou díky za článek 🙂
Ahojky Mafaldo, heleď, mohla bych ti povědět svůj příběh, abys zjistila, že se nemáš čeho bát. Ale do začátku ti doporučím si stáhnout ten copy recept, pokud jsi to neudělala. Zrovna připravuji sérii článků pro ty, co zadali email. V nich postupně dávám další rady. Pak bych ti doporučila můj zdarma online kurz, kde jsou i typy na psaní pro redakce. A když tak se klidně ozvi, mám i online Skype konzultace, kde už jsem několika ženám domluvila jejich další online práci z domu. Další krok je pouze na tobě. Bude se ale těšit, jak se ti něco zadaří. Klidně se pochlub a napiš mi na FB 🙂 Zdraví nomádka
Ahojky, mám pro tebe něco, co tě asi potěší. Chystám eBook, kde přesně krok za krokem shrnu, jak jsem před rokem postupovala já a co mi umožnilo cestovat každý měsíc po světě, protože si na to psaním vydělám.
eBook a videa k němu chystám, ale jestli nechceš, aby ti uniklo jeho vydání, tak se můžeš přihlásit tady http://nanomadskestezce.cz/ebook-cestovat-jako-copywriterka/. Je to jen přihláška, nic závazného. Neboj a hodně zdaru.
Dobrý den, chci se zeptat, psaní mě bavilo už ve škole a čeština mi šla vždy velmi dobře. Asi nadání po mém otci. Je bývalý učitel češtiny a psaním článků se živí už spoustu let. Ale můj dotaz zní, potřebuji ke copywriteru nějaký ŽL nebo nepotřebuji nic? Já jsem tedy zatím na MD. Ale když bych pracovala pro nějakou firmu, tak už by pak dle výše výdělku firma musela za mě platit soc. a zdrav. pojištění a samozřejmě daně. Je to tak? Nebo vy to máte jeko copywriterka jinak? Jak to děláte ohledně těchto záležitostí? Děkuji za odpověď
Dobrý den, já jsem copywriterka na volné noze, tj. podnikám a mám svůj živnostenský list a odvádím sociální a zdravotní. Jednou za rok dávám daňové přiznání. Nicméně, pokud jste na MD,tak máte možnost si taky udělat ŽL a první rok žádné sociální a zdravotní odvádět nebudete (platí to za vás stát). Pak byste odváděla třeba menší částky, záleží, jakých výšek by dosahoval váš roční zisk.Proto všem maminkám, co je copywriting láká, doporučuji začít právě na MD – nic neriskují, neboť po tom roce mohou živnost ukončit, když zjistí, že to není pro ně. Pokud nechcete podnikat sama na sebe, pak se můžete nechat zaměstnat klasicky v nějaké agentuře a oni za vás vše odvedou. Ale už tam nemáte tu svobodu a volbu, o čem budete psát. Problematice podnikání a celkově vašim otázkám se věnuji v eBooku. A teď dokončuji zdarma eBook Copymaminka, který se přesně věnuje vaší situaci – maminka na MD s láskou ke psaní. Myslím, že příští týden už bych ho mohla mít umístěný tady na webu. Záleží, jak mé malé miminko bude spát. 😀 Jinak, pokud mě budete sledovat na Facebooku, tak tam určitě zveřejním informaci, že eBook Copymaminka je venku k přečtení. Doufám, že jsem vám takto odpověděla a přeji pěkný den.