VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Práce blogerky: Joooo, tak to není pouze psaní!

práce blogerky - patří k ní i odpočinek

“Už zase datluješ do počítače? No jo no, ty jsi teď ta blogerka!” Jako bych slyšela ty hlásy, kdykoliv zasednu k počítači. Ano, gró práce blogerky leží v psaní zajímavých a přínosných článků na blog, ale zdaleka to není jediná činnost v souvislosti s blogováním. Co všechno tedy od blogování očekávat?

Není bloger jako bloger

Začnu malým předpokladem. Můj dnešní čtenáři, už nejsi bloger-začátečník a nestavíš teprve svůj web. Blog taky nezeje prázdnotou a spíš tě zajímá, co všechno (ne)dělat, aby ses posunul z blogerské šedi průměrnosti. Anebo jsi jen zvědavý, co takoví blogeři dělají, když “neblogují” (rozuměj, nepíšou nový článek).

Souhlasí? Fajn, tak společně omrkneme několik činností, které dělám tak nějak skrytě, ale bez nich by mé blogování nebylo ono. Nebyla by Nomádská stezka.

11 “nepsacích” činností, které jsou součástí práce blogerky

Stručnost na mém osobním blogu mi asi není dána. Aby ses v delším článku rychleji zorientoval, tady máš rozcestník:

1) Komunikace s fanoušky

Ačkoliv mám zatím pouze 3 sociální sítě, nechci ani vyčíslit, kolik hodin strávím zodpovídáním dotazů. Jasně, má chyba, že jsem si jasně nevytyčila pravidla – například dotazovací čas od-do. Abych eliminovala zával zpráv, řeším jen několik typů dotazů:

  • Feedback na nějaký článek od tázajícího – najdu si čas, pročtu a odpovím.
  • Pomoc se stanovením cílovky na webu – ráda si vyslechnu téma i návrh a dám zpětnou vazbu.
  • Jak na propagaci – občas něco cizího zasdílím, pokud se mi to líbí a dává to smysl.

Zbytek tazatelů přesměruji na příslušné články a sekce mého webu. Zejména pak ty, co chtějí vyhledat levné letenky.

Přesto stále považuji za slušnost odpovídat, a to i na komentáře pod videi nebo u vysdílených článcích různě po Facebooku. Sama totiž nemám ráda rozházené články po netu, nové fotky na IG a nulové odpovědi pod nimi. Připadá mi to, jako bych šla do kamenné prodejny, ptala se prodavače a ten na mě pouze čuměl a mlčel.

2) Vzdělávání se a networkování

Blogování se vyvíjí neskutečným tempem – od stylu, jak oslovit publikum, přes technické vysázení článku až po navozování spoluprací. Pokud chci být v něčem dobrá, musím se nepřetržitě vzdělávat a sledovat trendy.

Kde a jak se vzdělávat?

  • Od zkušenějších blogerů. Za sebe mám ráda zahraniční blogy Helene in Between a Deanovo Backlinko. Z československé scény pak Rolanda Vojkovského. Škoda, že teď tolik nepíše. Pokud chceš nakopnout víc affiliate marketing, pak zamiř na blog Affilák od Michala. Poslední dobou u něj přibývá i řada blogerských témat.
  • Z knížek. Tištěnou jsem četla jen jednu, ale mohu jedině doporučit. Mrkni se po Blog za milion od Natashy Courtenay-Smithové.
  • Z online kurzů. Blogerským jsem zatím žádným neprošla, ale aktuálně se věnuju Tvůrčímu psaní od Reného Nekudy.
  • Ze školení a konferencí. Přímo o blogerském workshopu nevím, ale těch o psaní (zejména o copywritingu) je celá řada. Dále jsem měla možnost navštívit světový sraz travel blogerů v Bukurešti a skvěle mě to obohatilo. Minimálně o ty kontakty. V ČR se konal letos první sraz blogerů, který jsem kvůli nomádění na Kypru promeškala. Ale zkus sledovat FB stránku BlogerFestu a třeba brzy nějaké setkání bude.
  • Z festivalů. V říjnu 2018 se chystá Nomádský festival v Brně, kde dokonce přednáším. Pokud do objednávky zadáš voucher FDN_nomadskastezka, získáš 10% slevu na vstupném.

3) Sledování “konkurence”

Tento bod úzce souvisí s předchozím. V rámci vzdělávání a networkování sleduju českou scénu travel a online marketing blogerů. Proč konkurence v uvozovkách? Protože dobří blogeři mezi sebou nekonkurují. Každý má svůj autentický styl vyjadřování a rozumí problémům své cílovky. Nemusí se tak bát, že bude vyšoupnut z kola ven.

Můj tip: Nemusíš sledovat pouze blogy, ale “konkurenci” jde pozorovat i na sociálních sítích. Já například využívám na své FB fanpage ve statistikách možnost sledovat úspěšnost konkurenčních facebook stránek. Víc o tom hovořím ve video tutoriálu Jak na úspěšný Facebook.

4) Linkbuildingování

Fuj, to zní asi děsivě pro neznalé. Zjednodušeně se dá říci, že hledám možnosti, kde psát hostované články (cizím slovem guestposty). Podob těchto článků může být celá řada (rozhovory, recenze služby, reportážní článek, case study), ale jedno mají společné – vede z nich odkaz zpět na tvůj web. Odborně řečeno je v něm zabudován zpětný odkaz. Linkbuilding totiž není nic jiného, než budování zpětných odkazů.

Nestíháš psát vlastní články a teď tu mluvím o psaní článků k někomu cizímu, k čemu je to dobré? Buduješ si značku odborníka na nějakou oblast, přivádíš nové čtenáře na web, pomůžeš druhému blogerovi, zlepšuješ SEO… Stačí? 😀

Jak na linkbuilding?

  • Začni linkbuilding reseach, kde si zjistíš, kam vůbec má smysl psát hostovaný článek.
  • Napiš žádost o hostovaný článek se zdůvodněním, proč právě ty.
  • Přečti si mé 3 strategie, jak na strašáka jménem linkbuilding.
  • Sleduj Slovenku Gabku Koščovou, která se linkbuildingem profesionálně živí. Mimochodem, je to taky digitální nomádka.

5) Domlouvání spoluprací

Leckdo by si chtěl dneska přivydělat na internetu, třeba právě na vlastním blogu. Ale každé spolupráci (placené i barterové) musí předcházet její domluva a především získání této spolupráce. A to zabere nemálo času.

Povětšinou už nic nevyhledávám, neboť blog mám tak nějak zavedený, píšu dost článků, takže se mi tu a tam ozve někdo sám. To by nebylo, kdybych k tomu neměla vytvořenou speciální stránku na blogerské spolupráce a nachystaný médiakit ke stažení. Nezapomeň u nabídnutých spoluprací zvážit, zda dávají smysl tvé vizi na blogu. Nemusíš přece brát vše za každou cenu!

Můj tip: Připrav si médiakit například v online nástroji Canva, kde nemusíš být profesionálním grafikem. Základem je uvést stručné informace, kdo jsi, o čem je tvůj blog a jakou máš fanouškovskou základnu pro jednotlivé sociální sítě. Pokud můžeš uvést zkušenosti, jen lépe pro tebe.

Mimochodem, affiliate marketing (jeho domlouvání, registrace i umísťování na web) řadím do této blogerské činnosti. Pokud jsi o affiliate marketingu ještě neslyšel, doporučuju ti přečíst si první díl seriálu o vydělávání na blogu.

6) Blogerské konzultace od A do Z

Kdepak, konzultace není pouze o Skype hovoru či osobním setkáním, kdy do dotyčného chrlím svá moudra. Předchází tomu průzkum blogu zájemce, vypisování si poznámek, domlouvání schůzky, samotná konzultace a závěrečné rady (případně online vedení). Proto taky v hodinové sazbě musí být tato práce obsažena.

7) Příprava produktů

Placených i neplacených. Je to vlastně třetí a poslední část činností, která mě na blogu živí. Napsat a hlavně zpropagovat eBook dá docela práci. A to nemluvím o technickém nastavení, fakturaci a případném e-mailingu. Toto všechno je na pozadí a pro neznalé to není vidět. Psaní eBooku je tak 50 % celé práce blogerky. Proto si vážím každého kvalitního blogu (online kurzu), který si koupím.

Staň se blogerem z povolání

Poznej tajemství úspěšných blogerů, které jejich psaní živí na plný úvazek. V eBooku objevíš:

  • 6denní výzva, díky které najdeš výdělečné téma, postavíš blog, nastartuješ růst fanoušků i napíšeš virální článek,
  • bonusová kapitola o všech monetizačních možnostech blogu (= jak jím vydělávat),
  • bonusová kapitola o blogerském mindsetu, abys s blogováním brzy neseknul.
Chci vědět víc

8) Cestování

Ačkoliv hodně píšu o copywritingu a blogování, pořád prezentuju Nomádskou stezku jako cestovatelský blog. To je má vášeň a psaní je prostředek, který mi ji umožňuje. Navíc si zakládám na tom, že při cestování nepíšu o ničem, co si sama nevyzkouším. Proto uvádím cestování jako součást práce blogerky. Ale chápu, že to tak většina blogerů mít nebude.

9) E-mailing

Jsem stará škola blogerů a navzdory různým názorům, e-mailing (rozesílání e-mailů na posbírané kontakty v databázi) doporučuju.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Řadu důvodů najdeš výše ve videu, ale pro mě tím zásadním je ten, že až mi bloknou/ukradnou všechny účty na sociálních sítích, stále mám vazbu (kontakt) na své čtenáře. Pravdou je, že sama nesnáším přecpaný mailbox, a proto těch newsletterů moc nerozesílám. Aktuálně jsem najela na jeden e-mail za 2 týdny, kde shrnu všechny novinky. Tj. nedělám to, co všude radí – v 1 článku mít prokliky pouze na 1 věc. Paradoxní je, že přesto mám otevíratelnost přes 30 % (a prokliky z otevřených e-mailů na web pak taky přes 30 %).

Myslím si, že mi hodně pomáhá segmentace a odesílání newsletterů na specifickou skupinu čtenářů. Takže žádné práááásk na co nejvíce lidí a hlavně často, ať probůh někdo honem něco koupí…

10) Tvorba plánů

A že jich je… Zdaleka nemám na mysli pouze publikační plán [VIDEO], o jehož tvorbě jsem už také mluvila. Aby to všechno předchozí do sebe pěkně zapadalo, bez plánu se prostě neobejdu.

Co všechno plánuju?

  • Celou strategii blogu – o čem bude, pro koho píšu, kam směřuji, s kým chci spolupracovat.
  • Marketingové strategie pro mé placené produkty.
  • Sociální sítě – co dám na Facebook, jako fotku do feedu Instagramu a jaký bude další vlog na Youtube? Kdy mě lidé sledují? Jaké příspěvky je baví?
  • Cestování – ano, i své nomádské (výjimečně dovolenkové) cesty musí být v nějakém plánu. Minimálně, kdy mi letí letadlo… Na plánování mám svých 11 cestovatelských portálů.
Můj tip: Můžeš si dělat plány v hlavě, ale to bych si já nedokázala zapamatovat. Proto používám nástroj Trello na dlouhodobé plánování, Wunderlist na týdenní a EverNote na zaznamenávání nápadů. Plán Facebooku mám přímo na fanpage, ale jde použít i nástroj Buffer. Pro fotky na IG využívám nástroje Later s appkami Snapseed (na presety fotek) a Focalmark (na vyhledávání hashtagů).

11) Relax

Odpočinek jako práce blogerky? Nevím jak ty, ale na nejvíc nápadů/vylepšováků přijdu s čistou hlavou – při sportu, procházce nebo ve vaně. Asi jsem jak ten Archimédes. 😀

Na druhou stranu mám pocit, že moc relaxovat neumím a musím si volné chvíle dávat taky do plánu. Ve volných minutkách pak vznikají tato reportážní videa:

Snadný tip, co udělej ještě dnes

Pokud tě neodradilo, co všechno práce blogerky obnáší a chceš své blogování posunout dál, začni následujícím:

  1. Přečti si začátečnické otázky blogerů, ať se vyhneš problémům.
  2. Stáhni si checklist činností, co dělat před a po publikování článku. (Je to úplně na konci!)
  3. Začni plánovat – socky, blog i další strategie. Inspiruj se mými online nástroji.

Dozvěděl ses v článku něco nového o blogování? Pak si to nenechávej pro sebe, třeba i tvou kamarádku zajímá práce blogerky. Pošli článek dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Andrea V. napsal:

    Jo plánovací aplikace … já mám na to papír 🙂 jsem nenapravitelně analogová 🙂

    Deníček blogerky

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky Andrejko, náhodou to je super. Já zase obdivuju všechny, co rádi používají papírový diář. Já s tím po měsíci vždy seknu, tak váhám, zda si teď pořídit deník Tam a zpět. 😀 Je to na pět let :DDDD

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.