VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Někdy jen 4 hodiny, ale jindy třeba i celý den. O čem je řeč? O sepsaní a publikování jednoho článku na blogu. “Cože, tak dlouho?” Pokud chci (a to já chci, proto taky vznikl video tutoriál “Bloguj, má to smysl”), aby článek měl informační přínos pro mé čtenáře, tak si s ním hraju. Práce blogera začíná prázdnou stránkou a končí vypuštěním optimalizovaného textu do éteru. Připravila jsem ti seznam kroků, které dělám před a po publikování článku.
Že blogování je pouze o tom napsat článek? Hm, kéž by! Nikdy jsem si to neměřila, ale mám pocit, že psaní textu by bylo max 50 % času z celkové doby, kterou věnuju jednomu článku.
Bill Gates prohlásil: ”Content is king.” Ale už nejsme v roce 1996. Za těch 22 let se v online světě událo tolik věcí, že kromě textů je dobré mít pošéfované SEO, propagaci i ty obrázky v textu. Protože je toho tolik, co zahrnuje práce blogera na jediném článku, a má paměťová kapacita mozku je (bohužel) omezená, vytvořila jsem si checklist “PŘED A PO PUBLIKOVÁNÍ ČLÁNKU”.
Nejvíc upsaná fáze v celém procesu. Jak překonávám blok(g)? Od školení Otto Bohuše používám jeho techniku 10 + 30 a po 40 minutách mám základní koncept článku bez stylování. Techniku rozebírám v eBooku Krok za krokem k práci copywritera. Zahrnu ji taky v mém video seriálu.
Nechce se mi, ale snažím se číst nahlas. Na odchycení hrubek je prý super číst článek od konce. Samozřejmě ne po písmenkách, ale slovech. Pravda, toto z lenosti nedělám, a proto mi ty chybky někdy uniknou. Že bych si konečně najala korektora? Pomáhá dát článek k ledu na pár dní a později si ho znovu přečíst.
Až je text finální, pak teprve si hraji s fonty nadpisů, tučněním či naházením odkazů. V mém draftu se to jen hemží hláškami typu “TODO – přidej odkaz”, “TODO – toto bude odrážkový seznam”. Prostě nechci přerušit proud myšlenek v Ottově technice 10 + 30.
Titulek je to, co čtenáře donutí prokliknout a možná si přečíst tvůj článek. Princip obrácené pyramidy a pravidlo 4U pro chytlavé titulky asi znáš, že? Podle Pavla Šenkapouna bys měl věnovat větší část své práce vymýšlení nadpisu před psaním zbylého textu. Snad až 80 % času z celkové doby.
Kdy vymýšlet nadpis? Jak vidíš, já to dělám po dopsání článku a ujasnění si všech souvislostí. Někdo jiný zase preferuje začít nadpisem na prázdné stránce. A co ty?
U mě se jedná o Wordpress. V této fázi jen upravuji 3 úrovně nadpisů, přičemž z hlediska SEO je vhodné mít pouze jeden nadpis úrovně H1. Taky přidávám linky na jiné články a ztučním část textu. Doporučuje se maximálně 20 až 30 % tučného textu na jeden článek.
= obrázků + videí
V této fázi je taky fajn si pohlídat kvalitu nahrávaných obrázků (koukej na tzv. DPI a ne jen rozměry). Kvůli SEO rozhodně nenech obrázky pojmenované IMG_XYZW.png. Nezapomeň smazat obrázky, které nepoužíváš. O obrázcích píše skvělé články Peťa na Brouzdališti.
Na konec svých článků přidávám tzv. tip, co můžeš udělat ještě dnes a souvisí si to s blogovým tématem. I ten je potřeba nastylovat, případně dané PDFko napsat. Taky musím nastylovat bannery (na školení, kurzy a eBooky). To dělám přímo v šabloně miowebu, kterou mám nad WordPressem.
Někdo jiný analýzou klíčových slov začíná a já s ní končím. :))) Proč? Protože primárně píšu pro čtenáře, ne pro roboty prohlížečů. Navíc v prvním roce blogování se člověk rozkoukává a se SEO začíná ve chvíli, kdy to myslí vážně a chce mít větší organickou návštěvnost.
Jak ve zkratce dělám SEO já?
Doteď jsem si hrála s linkami na staré články v tom právě vytvářeném. Ale je vcelku fajn projít starší články a přidat i tam link na ten nový. Zejména pokud recykluješ (znovu sdílíš) staré články. Udržíš si tak delší návštěvnost čtenáře na webu a ještě je krásně naviguješ po webu.
Přiznávám, taky se mi do ní často nechce. Ale ta hanba potom, když něco nejede. Navíc je škoda přijít o čtenáře jen proto, že jsi nezkontroloval funkční linky. Na detekci rozbitých linků mám v Chrome nainstalované rozšíření LinkMiner a ve WordPressu plugin Broken Link Checker (posílá upozorňovací e-maily).
Před samotným publikováním si zodpovím ještě 10 otázek (vyčetla jsem v nějakém chytrém zahraničním placeném eBooku):
Staň se blogerem z povolání
Poznej tajemství úspěšných blogerů, které jejich psaní živí na plný úvazek. V eBooku objevíš:
Fajn, dopsáno, nastylovaná a publikováno. Má práce blogera pro dnešek končí. Omyl! Teprve začíná. Vždyť do propagace bys měl investovat stejně času jako do samotného psaní, jak jsem už zmiňovala v článku Kde a jak propagovat blog. Co tedy dělám po publikování?
Týká se zejména FB a IG stories. Dávám tak vědět, že vyšel nový článek. Veškerou grafiku si připravuji v online nástroji Canva, případně použiju Gimp. Pro presety feedů na IG používám zdarma appku Snapseed.
Na Facebooku v tematických skupinách, nejenom v těch blogovacích. Každý článek doplním textem. Nehrozí, abych jen nahodila link. Nuda! Na IG sdílím v instastories a v některých příspěvcích – chytře zakomponuji do textu. Článek vysdílím na G+. To dělám spíše pro roboty vyhledávače Google. Nově taky dávám články pod videa na mém YT kanále. Samozřejmě tam, kde se to tematicky hodí.
Znáš tento nástroj od Google? Po vysdílení článku sem vložím klíčové slovo a vidím, ve kterých článcích se objevilo. Pokud má článek možnost vkládání komentářů, někdy cizí článek okomentuji a vložím sem odkaz na ten můj nový. Je to dobré na zvýšení návštěvnosti webu a případnou komunikaci (spolupráci) s dalšími blogery.
O tom, že sbírání e-mailů je základem pro smysluplném blogováním, jsem mluvila už ve videu 10 nezbytností na blogu. Já své kontakty v databázi selektuju, takže posílám článek jen těm, co si fakt myslím, že mají zájem ho číst. Díky tomu mám otevíratelnost okolo 30 % (proklikne asi dalších 30 % z těch, co si otevřeli e-mail).
Pravidelně přispívám na své fanpage, takže do plánu dám i nový článek. Nově jsem taky zavedla připnutý příspěvek nahoře na zdi, kde je vidět, co nového jsem vyplodila za minulý týden na Nomádské stezce. Takto to vypadá:
Chceš mít psaní článků pod palcem a na nic nezapomenout? Pak si stáhni PDF checklist „Co dělat před a po publikování článku“. Neboj, e-mail po tobě nechci.
Práce blogera je rozmanitá, že? Pomohl ti článek si všechno ujasnit? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál. Třeba tvůj kamarád bloger hledá, co by mu pomohlo k lepším článkům na blogu. Za sdílení článku ti patří můj úsměv i dík!
Hmm, ten připnutý příspěvek na FB zní dobře… Že bych se nechala inspirovat? O:-)
AHoj Kájo, jistě, můžeš, budu ráda, že mé nápady někam vedou :)) zdraví Hanča
Skvělý článek. Čtení nahlas je naprosto skvělá zbraň, jak objevit i ty nejzapeklitější chyby – dělám to tak při betování a korekturách. Pozpátku mě to ale ještě nenapadlo. A moc se mi líbí připnutý příspěvek na FB. :3
Ahojky Ichi, jsem ráda, že se líbilo. Jinak nejsi první, koho zaujal připnutý příspěvek na FB. Koukám, že se to teď bude šířit jako nový online trend. :)) Ne, dělám si srandu. Uvidíme, co z toho bude. Taky záleží, kdo je tvoje cílovka a jak na tyto věci reaguje. A k těm chybkám, jsou to malí prevítci :)) a občas uniknou, i kdybychom to četli ve stojce na hlavě. Pokud je ale obsah přínosný, tak to určitě nevadí, toho bych se nebála. Zdraví nomádka Hanča
Ty jo Google Alert znám, ale vůbec mě nenapadlo použít ho tímto způsobem – super tip, hned zkouším. Na FB mě skvěle funguje změnit si z každým novým článkem foto – header – k němu pak do komentu i do popisku přidám odkaz na článek.
Vidíš, to jsi na tom lépe než možná 80 % ostatních. Už si o něm slyšela a teď ho jen začít aktivně využívat. Takže vytváříš vlastní obrázek a odkaz na článek dáváš pouze jako URL? Lidé to spíše prokliknou než samostatný článek? Děkuji za informaci. Zdraví Hanča
Dobry den, pekny clanek, ale troufam si tvrdit, ze co se seo tyce, tak tam jsou dve chyby, za prve, url nemusi mit klicove slovo, frazi, to neni vubec podstatne, yoast to sice bere jako nedostatek, ale urcite to nema vyrazny vliv,spise zadny,jakozto je i s domenou. H1 muze byt na strance vicekrat pokud to dava smysl, to one pravidlo, platilo drive nejspíše,nyni urcite ne. Co se gdpr tyce,urad listu cookie nevyzaduje,ale urcite to prijde,jen toho maji moc,tak jeste nevyresili jak presne to bude.Ale pokud pres cookies sbirate data na remarketing apod. tak tu listu mit musite se domnivam. Lista neni potrebna paklize se jedna o bezne cookies,ktere maji na starosti co nejlepsi zobrazeni webu apod., pripadne analytics.
Dobrý den, Ondro, děkuji za poznámky, ale pořád si myslím, že kvůli výstižnosti a jasnému členění textu je jeden nadpis H1 ažaž. U té URL se to doporučuje zejména v případě, kdy nemáte klíčové slovo v SEO title. Co si budeme povídat, Google algoritmus se stále vyvíjí a ono přesně není známo, jak se rank počítá. Doporučení jsou proměnlivá. Já nemám ráda klíčové slovo na každém rohu, ale těch pár pravidel dodržuju, když to není nic proti ničemu a není to umělé. Celkově musím říci, že mně se takto vyplácí optimalizovat články pro long-tail klíčová slova. Ano, s tím GDPR souhlasím. V nějakém dalším článku jsem napravovala tu tehdy chybně zmíněnou zmínku ve videu GDPR. Ta lišta podle posledního vyjádření ÚOOÚ není potřeba, pokud se jedna o sběr dat pro GA. Nicméně já sbírám data i pro rematkering (FB pixel), i když jsem ho využila snad pouze jednou. 😀 Takže já tam tu lištu radši mám. Osobně si myslím, že GDPR neřešilo velké množství lidí, co tak sleduji jiné weby. Dokonce i někteří velcí hráči v online marketingu mě nemile překvapili, ale já to nijak neřeším. Uvidíme, jak se GDPR bude vyvíjet dál. Děkuji ještě jednou za zhodnocení článku a váš čas. Pěkný den, Hanča