VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
“Už zase datluješ do počítače? No jo no, ty jsi teď ta blogerka!” Jako bych slyšela ty hlásy, kdykoliv zasednu k počítači. Ano, gró práce blogerky leží v psaní zajímavých a přínosných článků na blog, ale zdaleka to není jediná činnost v souvislosti s blogováním. Co všechno tedy od blogování očekávat?
Začnu malým předpokladem. Můj dnešní čtenáři, už nejsi bloger-začátečník a nestavíš teprve svůj web. Blog taky nezeje prázdnotou a spíš tě zajímá, co všechno (ne)dělat, aby ses posunul z blogerské šedi průměrnosti. Anebo jsi jen zvědavý, co takoví blogeři dělají, když “neblogují” (rozuměj, nepíšou nový článek).
Souhlasí? Fajn, tak společně omrkneme několik činností, které dělám tak nějak skrytě, ale bez nich by mé blogování nebylo ono. Nebyla by Nomádská stezka.
Stručnost na mém osobním blogu mi asi není dána. Aby ses v delším článku rychleji zorientoval, tady máš rozcestník:
Ačkoliv mám zatím pouze 3 sociální sítě, nechci ani vyčíslit, kolik hodin strávím zodpovídáním dotazů. Jasně, má chyba, že jsem si jasně nevytyčila pravidla – například dotazovací čas od-do. Abych eliminovala zával zpráv, řeším jen několik typů dotazů:
Zbytek tazatelů přesměruji na příslušné články a sekce mého webu. Zejména pak ty, co chtějí vyhledat levné letenky.
Přesto stále považuji za slušnost odpovídat, a to i na komentáře pod videi nebo u vysdílených článcích různě po Facebooku. Sama totiž nemám ráda rozházené články po netu, nové fotky na IG a nulové odpovědi pod nimi. Připadá mi to, jako bych šla do kamenné prodejny, ptala se prodavače a ten na mě pouze čuměl a mlčel.
Blogování se vyvíjí neskutečným tempem – od stylu, jak oslovit publikum, přes technické vysázení článku až po navozování spoluprací. Pokud chci být v něčem dobrá, musím se nepřetržitě vzdělávat a sledovat trendy.
Kde a jak se vzdělávat?
Tento bod úzce souvisí s předchozím. V rámci vzdělávání a networkování sleduju českou scénu travel a online marketing blogerů. Proč konkurence v uvozovkách? Protože dobří blogeři mezi sebou nekonkurují. Každý má svůj autentický styl vyjadřování a rozumí problémům své cílovky. Nemusí se tak bát, že bude vyšoupnut z kola ven.
Fuj, to zní asi děsivě pro neznalé. Zjednodušeně se dá říci, že hledám možnosti, kde psát hostované články (cizím slovem guestposty). Podob těchto článků může být celá řada (rozhovory, recenze služby, reportážní článek, case study), ale jedno mají společné – vede z nich odkaz zpět na tvůj web. Odborně řečeno je v něm zabudován zpětný odkaz. Linkbuilding totiž není nic jiného, než budování zpětných odkazů.
Nestíháš psát vlastní články a teď tu mluvím o psaní článků k někomu cizímu, k čemu je to dobré? Buduješ si značku odborníka na nějakou oblast, přivádíš nové čtenáře na web, pomůžeš druhému blogerovi, zlepšuješ SEO… Stačí? 😀
Leckdo by si chtěl dneska přivydělat na internetu, třeba právě na vlastním blogu. Ale každé spolupráci (placené i barterové) musí předcházet její domluva a především získání této spolupráce. A to zabere nemálo času.
Povětšinou už nic nevyhledávám, neboť blog mám tak nějak zavedený, píšu dost článků, takže se mi tu a tam ozve někdo sám. To by nebylo, kdybych k tomu neměla vytvořenou speciální stránku na blogerské spolupráce a nachystaný médiakit ke stažení. Nezapomeň u nabídnutých spoluprací zvážit, zda dávají smysl tvé vizi na blogu. Nemusíš přece brát vše za každou cenu!
Mimochodem, affiliate marketing (jeho domlouvání, registrace i umísťování na web) řadím do této blogerské činnosti. Pokud jsi o affiliate marketingu ještě neslyšel, doporučuju ti přečíst si první díl seriálu o vydělávání na blogu.
Kdepak, konzultace není pouze o Skype hovoru či osobním setkáním, kdy do dotyčného chrlím svá moudra. Předchází tomu průzkum blogu zájemce, vypisování si poznámek, domlouvání schůzky, samotná konzultace a závěrečné rady (případně online vedení). Proto taky v hodinové sazbě musí být tato práce obsažena.
Placených i neplacených. Je to vlastně třetí a poslední část činností, která mě na blogu živí. Napsat a hlavně zpropagovat eBook dá docela práci. A to nemluvím o technickém nastavení, fakturaci a případném e-mailingu. Toto všechno je na pozadí a pro neznalé to není vidět. Psaní eBooku je tak 50 % celé práce blogerky. Proto si vážím každého kvalitního blogu (online kurzu), který si koupím.
Staň se blogerem z povolání
Poznej tajemství úspěšných blogerů, které jejich psaní živí na plný úvazek. V eBooku objevíš:
Ačkoliv hodně píšu o copywritingu a blogování, pořád prezentuju Nomádskou stezku jako cestovatelský blog. To je má vášeň a psaní je prostředek, který mi ji umožňuje. Navíc si zakládám na tom, že při cestování nepíšu o ničem, co si sama nevyzkouším. Proto uvádím cestování jako součást práce blogerky. Ale chápu, že to tak většina blogerů mít nebude.
Jsem stará škola blogerů a navzdory různým názorům, e-mailing (rozesílání e-mailů na posbírané kontakty v databázi) doporučuju.
Řadu důvodů najdeš výše ve videu, ale pro mě tím zásadním je ten, že až mi bloknou/ukradnou všechny účty na sociálních sítích, stále mám vazbu (kontakt) na své čtenáře. Pravdou je, že sama nesnáším přecpaný mailbox, a proto těch newsletterů moc nerozesílám. Aktuálně jsem najela na jeden e-mail za 2 týdny, kde shrnu všechny novinky. Tj. nedělám to, co všude radí – v 1 článku mít prokliky pouze na 1 věc. Paradoxní je, že přesto mám otevíratelnost přes 30 % (a prokliky z otevřených e-mailů na web pak taky přes 30 %).
Myslím si, že mi hodně pomáhá segmentace a odesílání newsletterů na specifickou skupinu čtenářů. Takže žádné práááásk na co nejvíce lidí a hlavně často, ať probůh někdo honem něco koupí…
A že jich je… Zdaleka nemám na mysli pouze publikační plán [VIDEO], o jehož tvorbě jsem už také mluvila. Aby to všechno předchozí do sebe pěkně zapadalo, bez plánu se prostě neobejdu.
Odpočinek jako práce blogerky? Nevím jak ty, ale na nejvíc nápadů/vylepšováků přijdu s čistou hlavou – při sportu, procházce nebo ve vaně. Asi jsem jak ten Archimédes. 😀
Na druhou stranu mám pocit, že moc relaxovat neumím a musím si volné chvíle dávat taky do plánu. Ve volných minutkách pak vznikají tato reportážní videa:
Pokud tě neodradilo, co všechno práce blogerky obnáší a chceš své blogování posunout dál, začni následujícím:
Dozvěděl ses v článku něco nového o blogování? Pak si to nenechávej pro sebe, třeba i tvou kamarádku zajímá práce blogerky. Pošli článek dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!
Jo plánovací aplikace … já mám na to papír 🙂 jsem nenapravitelně analogová 🙂
Deníček blogerky
Ahojky Andrejko, náhodou to je super. Já zase obdivuju všechny, co rádi používají papírový diář. Já s tím po měsíci vždy seknu, tak váhám, zda si teď pořídit deník Tam a zpět. 😀 Je to na pět let :DDDD