VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
Jakmile jednou přejdeš na volnou nohu či začneš pracovat externě pro klienty, klidně i na DPP/DPČ, nevyhneš se tomu. A je jedno, zda jsi copywriter, grafik nebo třeba popelář s vlastním kuka vozem. O čem mluvím? Přece o tom, jak si stanovit cenu za vlastní práci – o cenotvorbě. Mám na myslí stanovení rozumné ceny, kdy zbude nejen na chleba, ale i třebas na cestu po Novém Zélandu.
Možná teď čekáš, že začnu psát o cenách za normostranu textu nebo jak si dobře stanovit hodinovku. Hodně lidí tě pravděpodobně v tuto chvíli odbude větou: “Spočti si své měsíční náklady a poděl 160 hodinami v měsíci.”
Pokud jsi navíc na začátcích svého podnikání, někteří do tebe budou hučet: “Ber každou zakázku, i za málo peněz. Hlavně, ať něco máš. ” Tak to je za mě cesta do pekel, resp. bludného kolečka:
Potřebuju zakázku -> Vezmu cokoliv (i podhodnoceného) -> Musím psát moc, aby se to po korunách nastřádalo -> Nezbývá čas (na web, hledání lepších zakázek, vzdělávání se) -> Potřebuje nutně zakázku -> …
Neříkám, že jsem sama v tomto kolečku na chvíli neuvízla. Asi tak na měsíc, než jsem málem vyhořela, a řekla si A DOST. Ostatně svůj příběh i postup, jak psát za rozumné peníze jsem sdílela dříve. Mysli na to, že tebou stanovená cena vypovídá o tom, jak si věříš a jak dobrý jsi. Takže když jsi levný, jak asi působíš na klienta?
Samozřejmě, že i nadále pro některé klienty píšu za normostrany, ale primárně usiluju o hodinovou sazbu. Ono u takových popisků v e-shopu to jaksi jinak nejde. Ale nechci ti vypisovat, jak si zažádat o hodinovku, co všechno zahrnout do hodinovky a proč je vlastně lepší než normostrany. To najdeš v rozsáhlé kapitole eBooku Krok za krokem k práci copywritera. V tomto článku ti chci dát na cenotvorbu zcela jiný pohled, který uplatňuju aktuálně…
Obě s výhodou užiješ v jakékoliv podnikatelské profesi. Není to zdaleka pouze pro copywriting, i když na něm ti uvedu konkrétní příklady. Holt ten mě šatí, krmí i posílá do světa.
Poslední pilíř rozvedu víc do hloubky. Polož si otázku: “Proč kupujeme balenou vodu Rajec, když v České republice teče voda z kohoutku “relativně zdarma”?” Vsadíme na jistotu – nezávadnou vodu od Rajce. Že ty to neděláš? Pak mám pro tebe druhou otázku: “Před sebou máš dvě obálky. V jedné je na 98 % schováno 100 Kč. V druhé máš 10% pravděpodobnost, že tam najdeš 10 000 Kč. Kterou si vybereš?” Asi tu téměř se 100% jistotu, že sis právě vydělal 100 Kč.
Jak souvisí jistota u klienta s cenotvorbou? Úzce. Nesmíš zlevnit, ale zbavit ho pochybností. Pokud tě nechce za tvou cenu, asi nabízíš něco, čemu zcela nevěří. Úplně nejlepší je rozmělnit pochybnosti dříve, než vůbec u klienta vyvstanou a sám na ně upozorní. Hned ti to ukážu na příkladu:
“Souhlasím, že jsem dražší než konkurence, ale já vám navíc nabízím…”
Tj. přiznáš, že jsi si vědom vyšší ceny a hned nabídneš jistoty a zdůvodnění tvých kvalit a užitku pro klienta. Co jako copywriter můžeš nabídnout víc? Já například říkám:
V neposlední řadě klientům ukážu reference na svém webu a sociálních sítích. Opět se vracím k obehrané písničce – musíš mít web a sítě. Kam jinam bys pak sbíral reference?
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V eBooku se dozvíš:
Tady jdu proti standardu, že cena tvých služeb/produktů musí odrážet tvé vynaložené náklady. Když tedy tvořím eBook, pak bych měla sečíst čas nad ním stráveným, abych zjistila své časové náklady, a získám jeho prodejní cenu? To asi nebude pravé ořechové…
Já se naopak ptám: “Co má služba/produkt změní v životě klienta? Jaký užitek to pro něj má?”
V případě eBooku Krok za krokem k práci copywritera je odpověď jednoduchá: “Naučím ho být svým pánem, získá svobodu a zakázky tak, že se v pohodě profesí uživí.” To je celkem velký přínos a tudíž jeho cena nemůže být “pouze” 350 Kč, což je obvyklá prodejní cena knih v knihkupectví.
OK, zní to rozumně, ale co když člověk nabízí konzultace? Sama je k blogování/nomádství a copywritingu poskytuju. Nově jsem u nich přešla na cenotvorbu podle užitku. Jak ho ale zjistit? Nech to na školeném. Řekni mu, že tvá hodinová sazba je XYZ, ale udělejte dohodu: “Dám vám školení a vy sám mi zaplatíte za každou další hodinu podle vnitřního pocitu, jak jsem vám pomohl. Od 1 Kč neomezeně nahoru…”
Předpokládám, že nabízíš kvalitní služby/produkty/konzultace, takže se nemusíš obávat, že by klient odcházel nespokojený a zaplatil jen tu korunu navíc. Nebo si nevěříš? Pak je něco špatně a měl bys své strachy překonat, nebo se jako copywriter dovzdělat z více než 16 mnou ozkoušených tipů.
Pomohl ti článek s tím, jak si stanovit cenu, abys mohl s klidem podnikat? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!
“Proč kupujeme balenou vodu Rajec, když v České republice teče voda z kohoutku “relativně zdarma”?”
– Protože někdy holt potřebujeme lahvičku, ze které se napijeme. Kohoutek nemáš celý den při ruce.
Jasně, je spousta lidí, kteří balené vody kupují na doma. Ale těch je v Česku myslím minimum 🙂
Dík za názor a odpověď. Ale spíš šlo o ukázku principu, než to vtahovat do detailu. 😀 Každopádně budu specialistka, já si naberu vodu z domu :), nechci kupovat další petku za každou cenu. A když jsem pracovala v kanclu, tak jsem měla vodu i tam, nebo si dočepovala na cestu domů (a to jsem i běhala). Teď to mám asi snazší, když pracuju z domu. Pěkný večer, Hanča