VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Krok za krokem, jak začít psát za peníze

psát za peníze

Baví tě psaní, psával sis vlastní příběhy do sešitů, nebo se myšlenka psaní nenápadně vplížila do tvé hlavy? Chceš se živit psaním. Jenže ouha, všude slyšíš, jak tě sedřou, že dostaneš 30 Kč za normostranu textu (1800 znaků včetně mezer) a psavců jsou tuny, takže na jednu zakázku čekají zástupy textařů. Jak tedy začít psát za peníze a především se uživit jako copywriter?

Pokud je pravda, že kopíků jsou davy, text stránky se píše za cenu půlky másla, tak co dělám ten cca rok a půl na volné noze?! Živořím? Kdo mi sponzoroval cesty na Nový Zéland, Kubu a já nevím kam v roce 2017? Ruku na srdce, nějakému sponzorovi bych se určitě nebránila, ale fakt ho nemám, a proto se musím uživit psaním. Povím ti svůj postup s klíčovými momenty, jak jsem začala psát za ROZUMNÉ peníze.

Základem je dlouhodobá strategie

Půl roku jsem žila a pracovala na Maltě. Ale pak mi došla trpělivost z celé řady důvodů a já jsem dala výpověď. Ze dne na den bez žádného záložního plánu. Neměla jsem absolutně potuchy, co chci dál dělat. Pouze jsem tušila, že zpět do IT mé kroky nepovedou. Peníze jsem sice měla, ale nějak neumím pouze sedět na prdeli a utrácet. Chtělo to urychleně něco vymyslet.

Pár dní po výpovědi mi napsala kamarádka: “Hani, vždyť tebe baví psaní. Bloguješ o Maltě, tak buď copywriterkou!” Cože? Co to mám dělat? Musela jsem si vzít na pomoc Google, abych vůbec zjistila, co je to ten copywriting.

Co přesně budu jako kopík dělat jsem ještě pořádně nevěděla, ale bylo mi vcelku jasné, že si musím začít hledat zakázky. A to pokud možno ihned. Tak nějak přirozeně vedly mé první kroky na portály typu Webtrh, Copywriteři, atd. Ale když jsem uviděla ty ceny, tak jsem si jen pomyslela: “WTF, tudy asi má cesta k podnikatelské svobodě nepovede!”

Vážně jsem nechtěla skončit v bludném kruhu mikro zakázek za malé peníze, které mi seberou všechen čas a už žádný nezbude pro hledání velkých ryb. Chtělo to strategii, která bude dlouhodobá a hlavně bonitní. Naštěstí jsem měla šťastný nápad se inspirovat od zkušenějších v oboru. Našla jsem si své virtuální mentory a sledovala jejich cestu. Tobě doporučuji to stejné.

Můj tip: Pokud chceš psát zadarmo, tak samozřejmě můžeš, ale smysl to má v jednom jediném případě. A to tehdy, pokud se ti tato free práce v budoucnu vrátí jako super reference. Uznej, copak bys do práce chodil za 0 Kč/h? Navíc tvá cena vypovídá o tom, jak si věříš a jakou asi nabízíš kvalitu. Nenech se časově zasekat podhodnocenou zakázkou pro budoucí lepší. O tom všem píšu v článku, jak si stanovit svou cenu za práci.

Ale zpět ke strategii…

Šla jsem na to jinak. Žádné poptávkové portály. Obepsala jsem známé (samozřejmě ty podnikající), napsala neziskovkám a začala budovat vlastní web. Ještě nešlo o Nomádskou stezku, ale základní jednoduchý freelance web copywriterky.

Práce pro neziskovky jsou skvělým startem, jak poznat kvalitní projekty, zaučit se a získat na oplátku pro tebe důležitou referenci. Já vypomáhám s texty například organizaci Green Books, která skrze vzdělávání dětí pomáhá šířit povědomí o ochraně přírody v Indonésii.

Ve stejnou dobu, kdy jsem budovala první web, jsem si uvědomila, že nejsem ochotná (schopná asi jo) psát o všem. Vymýšlet články o pneumatikách, když nemám ani řidičák, nebo popisovat CNC obráběcí stroje prostě nebylo to pravé ořechové. Hledala jsem své niche. A našla: “Budu psát o cestování a hlavně blogové příspěvky. To mi sedí, baví a znám to. Nechci psát o něčem, co si nevyzkouším ani neosahám.”

Konkurence se v cestovatelském odvětví nebojím, naopak raději spolupracuji. Vymýšlíme společné projekty, vzájemně si píšeme hostované články a sdílíme příspěvky na sociálních sítích. Tu a tam i přehodíme zakázku.

Můj tip: Taky nechceš psát o všem? Najdi si svoje niche. Díky němu můžeš objevit své podnikatelské téma. Z vlastní zkušenosti ti mohu doporučit knížku Najdi svůj Online Grál od Petra Nováka.

Jen tak na okraj, zamysli se na začátku psací kariéry, kam se chceš profilovat. Já nejraději píšu na blogy. Mám k tomu nejblíže, hodně nastudované a sedí mi to. Někdo jiný se specializuje na textaci webu, další zase na popisky v e-shopech. Online svět se tak rozvíjí, že specializace na mikro témata jsou něčím naprosto běžným. Věděl jsi například, že dneska už nemáš experta na Facebook, ale specialistu na Facebook se zaměřením na sport? Tvým úkolem je najít si psací téma a tvé zaměření.

Má “kuchařka” na to, jak psát za peníze

Jak pokračovala má cesta k dlouhodobému psaní za rozumné peníze?

1. Vytvářela jsem ukázky a budovala jméno

Musíš vzbudit důvěru a ukázat svou styl psaní. Jak? Přece skrze blog. Pokud se chceš živit jako copywriter, piš články o psaní, o tom jak pracuješ, jaké zakázky si přivedl na svět, AHA momenty. Tvůj web = tvá vizitka freelancera. Dej vědět, že jsi copywriter na volné noze s volnou kapacitou. Už napsané články pak můžeš posílat jako ukázky, když oslovuješ nového klienta.

2. Vypisovala jsem se

Cvičení dělá mistra. K dobrému psaní se propíšeš. Prý i k červenému vínu se dá propít. Zatím se mi to nepovedlo, ale u toho psaní cítím já i mé okolí zřejmý pokrok.

Osobně doporučuji propojit bod 1 s bodem 2, takže opět apeluji na založení blogu a vypisování se na vlastním. Případně zkus Povídkáře od Reného Nekudy.

3. Hlásila se do skupin

Poptávkové portály jsem až na jeden (o něm píšu v níže zmiňovaném eBooku) zavrhla. Od začátku jsem sázela na tematické FB skupiny. Několik zakázek a spoluprací jsem nalezla například v Holkách z marketingu (sorry kluci, sem se nedostanete) a skupině Copywriteři a další psavci. Další skupiny jsou v eBooku.

Krok za krokem k práci copywritera

Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.

V eBooku se dozvíš:

  • Dílčí kroky práce copíka (od navázání spolupráce s klientem přes definici cílovky až po propagaci) a každý krok rozebereme včetně příkladů
  • Analýzu klíčových slov krok za krokem (videonávod)
  • Jak napsat článek z draftu po čtivý text s následnou propagací
  • Jak si stanovit cenu za práci a kde vůbec najít nové zakázky
  • Tipy na tvůrčí blok a podporu kreativity, ať nevyhoříš
  • Online nástroje, které tvou práci urychlí a zefektivní

4. Sama se ozývala

V podnikání je třeba být proaktivní. Z nebe nic samo nepadá, ačkoliv dost věřím na zákon přitažlivosti. Když na internetu najdu zajímavý projekt, sama jim napíšu, zda nechtějí spolupráci. Často jsem rovnou přihodila, co bych změnila a proč. To zapůsobí.

Navíc nepíšu jen e-maily (což by vlastně byla nevyžádaná pošta, tak tě k tomu nenabádám), ale oslovím firmu třeba přes jejich sociální sítě. Prostě tam, kde mě něčím zaujali. Dneska už se ozývají spíše firmy mně. Pro tento účel je dobré mít na webu (vracím se k bodu 1 a 2) kontaktní formulář a stránku Spolupráce.

“Vyhodí mě dveřmi, vlezu tam oknem.”

5. Sbírala reference

Splníš zakázku a klient je spokojený? Ihned požádej o referenci a dávej si ji na web. Reference můžeš mít i na sociálních sítí. Pokud je to jen možné, přidávej fotku člověka i s jeho pozicí. Je to důvěryhodnější a to do začátku potřebuješ. Proto jsem začínala s prací pro známé a neziskovky.

Po čase ti spokojení zákazníci dohodí další zakázky od jejich známých. A kolečko se pomalu rozjíždí… Kromě finanční výhody to má ještě jednu, dostáváš se k projektům tzv. srdcařů. To jsou lidé, kterým na jejich projektu záleží a většinou to nebudou neplatiči. O tom, jak bojovat s věčnými neplatiči, jsem psala ve zmiňovaném eBooku.

psát za peníze

Referencí není nikdo dost

6. Neustále se vzdělávala

V podstatě první rok, co jsem začala pracovat jako copywriterka, jsem všechny peníze zpět investovala do sebevzdělávání a cestování. Proč? Do cestování proto, že jsem o svém zvoleném niche chtěla psát na základě vlastní zkušeností (šla jsem tak stopovat, dobrovolničit, couchsurfovat). Do sebevzdělání investuju proto, že online svět jde hrozně rychle dál a já se chci pořád zlepšovat. Kde se vzdělávat jako copywriter (často i zadarmo) jsem popsala v dřívějším článku.

Díky novým znalostem jsem po čase získala zakázku i ze správy sociálních sítí, stříhání videí nebo tvorby workshopů. Takže nikdy nevíš, kam tě tvé znalosti zavedou a nikde není psáno, že musíš být copywriterem jednou provždy. Více znalostí ti dá větší možnosti výběru a lepší nabídku služeb pro klienta. Vytvoříš pak balíčky, co všechno jsi schopen jednomu klientovi poskytnout. To samozřejmě nese víc financí.

7. Zapojila do hry sociální sítě

Toto lehce souvisí s bodem 1. Musíš být vidět, mít svůj brand a budovat si důvěryhodnost. K webu tak po čase přidáš (někdo jimi ale začíná) sociální sítě. Ale nepřežeň to. Nezakládej si víc účtů, než kolik jich reálně zvládneš obsluhovat, ať zbytečně nezejí prázdnotou. Doporučuji začít s jednou sociální sítí, obvykle s Facebookem. Přidej k němu pouze vytuněný LinkedIn profil. Na ten freelanceři často zapomínají a je to škoda. I tady se pohybuje řada firem, které hledají externisty.

Kroky k vyšším výdělkům pro pokročilce

Pokud rozjedeš první část mé strategie, budeš mít zakázky a možná i víc, než bys rád. Taky jsem se dostala do stavu, kdy jsem zapomněla říkat NE a byla zahlcená prací. V tuto chvíli je dobré:

  • Naučit se říkat NE. Pravda, to stále moc neumím.
  • Zvýšit svou hodinovku. Zakázky se přirozeně vytříbí.
  • Začít myslet na chytrý příjem. Někteří ho nazývají polopasivní, ale to slovo nemám moc ráda.

Diverzifikuj svůj příjem

Tento bod navazuje na 3. odrážku, zbytek asi zvládneš vyřešit sám. Osobně nevydělávám pouze psaním pro klienty. To bych ani nevydržela, musím mít různorodé činnosti, abych zůstala kreativní. Příjmy mám tak z vícero činností – psaní na zakázku, rozvíjení osobních projektů, konzultace a z monetizace blogu.

Jak vydělávat blogem jsem začala sepisovat v seriálu na pokračování. První díl se věnuje tzv. affiliate marketingu. Další z možností je například prodej vlastních kurzů a eBooků. Ale je jich přirozeně víc a postupně je zpracovávám.

Snadný úkol, co udělej ještě dnes

Jak vidíš, stále dokola opakuji, že základem je mít web s blogem. Já ti ho doporučuju založit nad redakčním systémem WordPress. Začni tím, že si přečteš, jak rychle a jednoduše založit blog. Poté si pusť video s ukázkou, jak ten tajemný WordPress vevnitř vlastně vypadá:

 

Dozvěděl ses v článku, jak začít konečně psát za peníze? Pak si to nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Markéta napsal:

    Docela mě mrzí, že jsem tvůj blog neobjevila dřív. Cestu jsem si prokousávala podobně jako ty, ale zdaleka si ještě nevydělám na cestování po světě. Na to jak jsem stará to začíná být smutné. Ale co jsem přečetla Na volné noze a víc se vzdělávám kromě psaní právě i v cenotvorbě tak doufám, že se to na výdělcích začne podepisovat. Navíc svůj profi web rozjíždím tenhle měsíc. Propojím ho asi se svým osobním blogem, kterej nejde příliš propagovat, protože tam píšu prostě o věcech, které mám ráda a moc je nepropojuje něco jednotného, na čem bych tu reklamu rozjela.
    Profi web budu mít jako vizitku a současně na něm budu mít i články právě o copywritingu. Tvé články jsou fakt super inspirace, i přestože už se cítím v tématech rozjezdu webu a blogu po letech pokusů a omylů celkem zběhlá, sem tam tu i já objevím něco, na co zásadně zapomínám. A třeba některé z tvých oblíbených copíků jsem taky neznala. 🙂
    Každpoádně určitě tě budu doporučovat všem, kdo se chtějí na volné noze a hlavně ve psaní trochu rozjet. 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahojky, nikdy nic neobjevíš pozdě. Já říkám, že to tak mělo být. Prostě sis měla cestičku prošlapat sama a podařilo se ti to. Věřím, že i blog s webem se povede, já si právě myslím,že to bylo jedno ze stěžejních věcí, proč mě copy hned živilo a dařilo se šetřit na cesty. Měla jsem jasné portfólio a sběr referencí. Určitě nejsi stará, já už právě taky nejsem nejmladší a se vším jsem začala jako skoro 30ka. 🙁 Ale mělo to tak být… Zase bych neměla úspory a byt, což taky pomůže v nomádění. Můžeš veškerý výdělek rvát do sebevzdělání, kurzů a toho cestování. Za doporučení budu moc a moc ráda. Kde jsi na mě vlastně narazila. Měj se, Hanča

  2. Moc hodnotný článek. Pokud mohu, ráda sesdílím článek, kde jsou přesně tipy na platformy, kde si začínající copik může přijít k prvním zakázkám anebo prodat své suplikove články.
    https://www.iprivydelek.cz/index.php/psani-clanku/

    • Hanka Šormová napsal:

      Děkuji za přidání tipů, kde se přijít k zakázkám. Většinu kvalitních portálů a především FB skupin mám uvedených v eBooku. Osobně jsem vyzkoušela řadu portálů v ČR (alespoň z povzdálí) a většinou nedoporučuji. Řada z nich nutí pracovat kopíky pod cenou a to freelancer nemá zapotřebí. Jeho vzdělání a podnikatelské činnosti ho stojí časové i finanční úsilí, které by se mu takto nevrátilo. Ono není psaní jako psaní, že. 😀 Ale nechám na každém ze čtenářů, zda chce jít cestou pár desítek korun, anebo chce být podnikatel na volné noze.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.