VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
V jednom podcastu jsem zaslechla, že je sexy být dneska podnikatelem. Rád by si to zkusil kde kdo pod vidinou peněz, svobody a možnosti se realizovat v něčem svém. Otázka spíš zní, zda je to pro každého? Sama mám zkušenost s podnikáním na volné noze jako copywriterka. Své důvody pro tuto řeholi mám, ale zeptala jsem se i dalších 9 předních českých psavců na to, proč se stát copywriterem.
…byla tak trochu haluz. Když jsem dávala v září 2016 výpověď na Maltě, vůbec jsem nevěděla, co dál se svým životem. Slovo copywriting bych bez cvaknutí propisky zaměnila za copyrighting. Přesto se z nezaměstnané matematičky stala cestovatelka s propiskou v ruce. Co mě zlákalo na dráhu textaře? Proč se stát copywriterem? A ještě na cestách…
OK, já si sice koupila svůj růžový macBook, ale člověk si na začátku vystačí i se starým noťasem, když tam jede aspoň trochu rozumný textový editor. Ještě bych zapomněla, musíš zaplatit 1000 Kč kolek za Živnostenský list. Ale to máš u každé živnosti.
Abys měl představu, jak se ty finance budou měnit s časem, sepsala jsem článek Jak drahý je život podnikatele na cestách. Kromě mého bilancování jsem přidala i čísla čtyř dalších freelancerů.
Teď mě možná staří mazáci copywriteři ukamenují. Osobně si ale myslím, že proti takovému kódění v PHP (věř, že s tímto i dalšími jazyky mám zkušenosti) je psaní snazší. Prostě na rozdíl od takové práce grafika, ajťáka, online markeťáka ti stačí psát, psát a zase psát. Ono to přijde. S každým dalším textem bude tvůj styl vytříbenější. Webcopywriting je řemeslo a má svá pravidla. Pochopit, co se odehrává v hlavách zákazníků, to už je věc jiná.
Většinu začínajících “možná podnikatelů” děsí IT znalosti. “Probůh, jak na ten web?” Pak je copywriting to pravé pro tebe. Otevřít Word a poslat e-mail s výsledným textem zvládne i blonďatá neajťačka.
Jasně, zjednodušuji to, ale (nejen) IT věci můžeš delegovat, až přijde ta správná chvíle na tvůj kariérní růst. Já sama mám diplom z IT (dokonce v mé oblíbené barvě a fialová to není), ale web si nekódím.
Tento bod si zasluhuje spíš první místo. Je to numero číslo 1. Alespoň pro mě. Jsem paní svého času, prostoru, lidí i úkolů. Co pro mě znamená svoboda v práci copywriterky? To ti asi nejlépe osvětlím na příkladu ze života:
Když jsem se vrátila o pár dní dříve z mého stopování do Barcelony, chtěla jsem potěšit přítele. Rozhodla jsem se ho navštívit, i když bylo teprve pět ráno. Jela jsem tramvají a vlakem. Kolem sebe jsem viděla zamračené tváře. Obličeje nešťastných lidí, kteří museli ráno vstát, protože jejich práce jim absolutní svobodu nedává. Já byla vysmátá, neboť to byla má volba, že jsem se v pět ráno někam courala vlakem. Potom jsem zalehla a prospala s klidným svědomím zbytek dne.
Pavel Šenkapoun píše ve své knize Webcopywriting pro samouky: “V roce 1995 jsem nastupoval na střední školu. Internet nebyl ničím významnějším než odtažitou součástí školních osnov. Texty ani obsahovým marketingem se příliš mnoho lidí netrápilo.” A jak se to změnilo za nějakých 20 let. Jemu, mně i dalším copywriterům přistávají v e-mailových schránkách žádosti o nejrůznější texty. Přiznejme si to nahlas, texty se za posledních 20 let staly žádaným zbožím.
Prostor pro trochu sentimentality. Pánové přeskočí. Já prostě nechci být ta uštvaná matka z práce, co žádá pro každou rýmečku o OČR. V podnikání na volné noze vidím skvělou příležitost, jak dám jednou svým dětem to nejcennější – mou lásku, čas a péči. Ano, vím, že jako podnikatelka budu mít prd mateřskou. Ale na státní “jistoty” nějak nesázím. 🙂
Baví tě psaní a rád bys byl pánem svého času? Staň se copywriterem a můžeš jako já psát texty na cestách.
V eBooku se dozvíš:
Ale to jsou jen mé názory a důvody. Zajímal mě pohled i dalších copywriterů. Optala jsem se těch nejpovolanějších (aspoň v mých očích) na českém písečku:
Položila jsem jim dvě nezáludné otázky:
Bloguje pod značkou Nejlepší copywriter a píše ve své firmě Logos
“Hlavní důvod byl, že jsem nad sebou nesnesl žádného šéfa, takže mi vlastně nic jiného nezbývalo. 🙂 No a taky jsem si spočítal, že můj výdělek bude o nějaký ten chloupek vyšší, než když budu zaměstnán (byť na manažerské pozici) v agentuře. V roce 2014, když jsem na volnou nohu odcházel, byl převis poptávky nad nabídkou, pokud šlo o kvalitní copywriting, tak ohromný, že se mi specializace na psaní textů jevila jako sázka na jistotu. A protože ostatně ani nic jiného než psát neumím, skočil jsem do toho rovnýma nohama bez nějakého dlouhého přemítání. Ani s odstupem let bych neměnil.”
Roman pravidelně zvoní příběhy ve své věži
“O tom, že můj život bude spjatý se psaním, se rozhodlo už na porodním sále, kde jsem nepozorné sestře sebral z ruky pero. Od nějaké šesté třídy jsem snil o práci novináře. Později jsem si to ale racionálně zakázal a psaní zůstalo „jen“ mým koníčkem, protože jinou profesní písmenkovou cestu jsem v té době neviděl. Oči mi otevřel až Otto Bohuš ve své audioknize – konečně jsem pochopil, že copywriting není psaní bakalářských prací pro bohaté studenty, a tak jsem se do něj pustil. Dva roky jsem makal v „agentuře“ a v březnu 2017 jsem vykročil na volnou nohu. Proč? Hlavním důvodem je svoboda – dělám kdy chci, kolik chci, kde chci a pro koho chci. Nemusím nikomu hlásit, že dnes budu tvořit až odpoledne, protože mám nemocné dítě. S klienty jednám bez prostředníků, takže nikdo nemůže špatně pochopit zákazníkovo přání, „zapomenout“ poslat hotové texty nebo mi předat klientovu reakci až po 14 dnech. Za kvalitu ručím jen a jen já. A to mi moc vyhovuje.”
Měnil by?
“Vůbec! Prostě to tak mělo být. Možná je výhoda začít dřív, ale já jsem s tímhle postupným vývojem spokojený. Díky němu můžu těžit z mnoha předností, které jsem hned po škole rozhodně neměl. Zastávám názor, že radši budu litovat něčeho, co jsem udělal, než si rvát vlasy kvůli něčemu, co jsem udělat mohl.”
Vždy veselá copywriterka píše nesmutné texty na svém blogu
“Zní to asi směšně, ale moje je cesta ke copywritingu byla, jako by si mě našel on sám. Od mala jsem trávila léto čtením a ve škole piplala každý sloh. Učitelé mi věštili „žurnalistickou“ dráhu. To se mi moc nechtělo. Pak přišla maturita a zároveň doba, kdy tu copy začínalo. Já tu éru chytila. Při studiu práv jsem začala psát pro Mladou frontu a H1.cz. Bavilo mě to. Po státnicích jsme v agentuře jen navýšili úvazek. Hlavním důvodem k přechodu na volnou nohu bylo to, že potřebuji pracovat z domova. Jednak se v kanceláři na psaní nesoustředím a druhak mám problémy s imunitou. V open spacu dám den dva, než lehnu.”
Měnila by?
“Ne, určitě ne. Jsem teď „svou“ paní a mám pocit efektivně využitého času. 3 dny v týdnu jen píšu a nezvednu zadek od práce. To udělám nejvíc a nejlíp se soustředím. Zbylé 2 dny půl dne věnuju lehčí práci, aby si hlava odpočinula. Zbylého půl dne svým koníčkům. Snažím se nemarnit čas, zbytečné schůzky odmítám. Musím myslet na své zdraví, abych mohla odvádět co nejlepší práci.”
Honza srší na blogu svým netypickým humorem
“Nerozhodl. Ono to přišlo. Ani jsem copywriterem být nechtěl. Živil jsem se jako horský průvodce a rychle mi docvaklo, že jenom trajdání po horách a vyprávění vtipů nestačí, že se musím začít starat taky o marketing. Takže jsem se učil Facebook reklamy, PPC, emailing a psát dobrý texty. Po sedmi letech jsem měl lidí plný zuby, a tak jsem začal svoje online dovednosti uplatňovat jako freelance markeťák pro outdoorový značky (kontakty z oboru byly neocenitelný). Až mi z toho časem vypadnul ten copywriting, který mně asi přirostl k srdci nejvíc. Co se stalo, stalo se a někam mě to dovedlo. Na kdyby nehraju, takže teď prostě píšu. A za tři roky budu možná dělat zase úplně něco jiného, protože žijeme v tak krásné svobodné době. ”
Evička je pořád ve světě a o svých zážitcích bloguje
“Copywriting pro mě byl tak nějak přirozený vývoj, protože jsem studovala žurnalistiku, ale nikdy jsem vlastně nechtěla být novinářem. Na copywritingu mě baví především rozmanitost, není to jen o psaní článků, ale také textaci webů, e-mailů, zjišťování, co funguje, abyste zaujali lidi. Hlavním důvodem bylo, že mě práce v kanceláři, kterou jsem si dříve užívala, přestala bavit. Chtěla jsem vypadnout z ČR, zažít něco nového, protože život dokáže být na jednom místě dost stereotypní. Myslela jsem, že budu cestovat 6 měsíců a vrátím se plná energie zpět. Po 3 měsících jsem už věděla, že se vrátit nechci, dala výpověď a začala pracovat kompletně na dálku.”
Měnila by?
“Je to vlastně zatím rok a půl a doposud jsem rozhodně nelitovala. Nebudu tady tvrdit, že si nikdy nepomyslím, jaké by bylo mít skvělý kariérní postup v některé z velkých pražských agentur. Cestování mi však dalo obrovský rozhled, řekla bych, že v určitých směrech doslova mění osobnost. Co přinese budoucnost nevím, ale co vím s jistotou je, že bych tuto životní zkušenost za nic nevyměnila – ať už mi vydrží další rok, pět nebo celý život.”
Kdo by neznal Míšiných 365 copytriků, jako by nežil
“Dříve jsem pracovala v novinách, jezdila do firem, psala reportáže. Byla to super škola, ale dopad byl jen krátkodobý. Není nic staršího než včerejší noviny. S copywritingem je to jiné. Pracuji na textech, které firmám slouží roky – prezentuji celý jejich byznys na webu. A to mě naplňuje, přivedlo ke copy.”
Měnila by?
“Volná noha mi změnila život. Najednou nemusím čekat na víkend, abych šla do lesa, k rybníku nebo nakoupit na trh. Mám mnohem víc volného času a díky tomu mám pak trvale raději i samotnou práci. Na druhou stranu život na volné noze je i dost náročný. Člověk musí spoustu věcí kolem podnikání objevit a nastavit. Od cenotvorby po organizaci úkolů.”
Holka na text zlepšuje české weby i píše čtivý blog
“Asi jsem trochu bizarní příklad, ale na volnou nohu jsem odešla kvůli lásce. Přítel se totiž věnuje potápění a tráví čas v jihovýchodní Asii, takže jsme řešili, jak spolu můžeme být… Počítač k moři přeneseš snadněji než moře k počítači v Praze. 🙂 Volnonožství nahrával i fakt, že jsem tou dobou řešila stagnaci v práci. Nicméně kdyby nebylo přítele, asi bych se jen tak nesbalila.”
Měnila by?
“Mám za sebou teprv dva roky. Ale hned ze mě vypadlo, že nelituju ani náhodou! Myslím, že všechno přišlo úplně na čas – dřívější výpověď by mě skolila a pozdější naopak zdržovala. Jinak ten relativně hladký začátek byl daný tím, že jsem poslední rok šetřila na cestu. Taky mi pomohlo, že jsem si dala první 4 měsíce na rozkoukání. Jako osoba bez výdělečných příjmů jsem platila pouze zdravotní a cestovní pojištění, chystala u toho webovky, odpovídala na různé poptávky, cestovala – a občas mě popadla obrovská panika, co já vlastně budu dělat. Po 4 měsících jsem se stala naplno OSVČ už s nasmlouvanými klienty.”
Optala jsem se i mistra zkratky. Ano, své odpovědi mi dal i…
Blog mistra textů a zkratek snad netřeba představovat. Zn.: silně návykový
“Co bylo hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl být copywriterem? Má odpověď zní jednoznačně “peníze”. Svoboda je zas odpověď na to, proč jít na volnou nohu. Rozhodl bych se jinak? NE!”
Chceš blog nejen o copywritingu, ale i o blogování a tvůrčím psaní? Pak běž na ten Patrikův
“Ke copywritingu jsem se dostal přes blogování. Když vedeš obsahový web, musíš přemýšlet, jak lidi na web dostat, jak je zaujmout přes články a pojistit si, že se ti čtenáři budou vracet. Postupně jsem se tím učil různé textařské techniky a řada z nich mě zavedla na copywriterské weby. Díky tomu jsem se o této práci dozvěděl a zaujala mě tak moc, že jsem se rozhodl v ní zkusit štěstí. Líbilo se mi na ní, že spojuje moje tři zájmy – psaní, zájem o psychologii a obchodní styl přemýšlení.”
Pozor, Patrika jsem na závěr zpovídaných nezařadila jen tak pro nic za nic. Jako jediný z výše zpovídaných pracuje v agentuře Inizio a (zatím) není na volné noze. Zajímal mě jeho názor na práci copywritera skrze agenturu. Já s tím zkušenost nikdy neměla. Měnil by tedy?
“Určitě ne ve výběru práce, ale změnil bych přístup. Mnohem dřív bych se ucházel o místo v agentuře. Teď naplno cítím, jak moc mi pomáhá v rozvoji sedět v kanceláři se zkušenějšími online marketéry. Dřív jsem se vším prokousával sám a ten posun byl ve srovnání s dneškem výrazně pomalejší. Kdybych to zkusil dřív, mohl jsem být dnes se znalostmi už úplně někde jinde. Ale to už se nikdy nedozvím.”
Jsme na konci zpovídání psavců a jejich cestě ke copywritingu. Pokud tě svět písmenek zaujal, pak se do něj ponoř se mnou. Ale chápu, že podnikání není pro každého. Má to i svá ALE. A není jich málo. Však někdy příště mrkneme na otázky, které by si měl každý položit, než se pro tento volnožský skok do neznáma rozhodne.
Inspiroval ses? Tak inspiruj i své okolí a pošli článek dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj úsměv a dík. Proč ty ses vydal na volnou nohu?
Chceš dostávat podobné rady pro práci na cestách?
Zásadně nekecám (všechny pracovní věci zkouším a testuji na sobě) a nespamuji.