VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Přišla první zakázka na psaní. A co dál?

Koukáš na e-mail a nevěříš vlastním očím? Žádná účtenka o nezaplacení energií, ale konečně dorazila odpověď na tvou pracovní žádost. A je pozitivní! První zakázka na psaní leží před tebou. Část boje jsi vyhrál, ale teprve po bitvě je každý generálem. Jak si to nepokazit?

Pokud jsi postupoval podle článku Jak začít psát za peníze, jednou to přijít muselo – kývnutí na tvou copywriterskou nabídku. Jak jsem ale předeslala, vyhráno ještě nemáš. Tvým úkolem je teď poptávku přetavit ve spokojeného klienta a nejlépe v dlouhodobou spolupráci. Jednorázové psací úkoly ti na chleba ani cestování nevydělají. Provedu tě úskalím pěti fází, aby tvá první (ale klidně i pátá) práce na textech byla tip top.

1) Fáze dojednávání

Než začneš zběsile dělat průzkum trhu (alias research) a něco psát, dej si rozhovor s klientem. Když ne rovnou telefonický (stačí i jen Skype), aspoň si napište. Nepřeskakuj tuto fázi, nebo se v budoucnu dočkáš:

  • Neplacených víceprací,
  • nepochopení zadání a následný přepis práce,
  • finanční podhodnocení zakázky (v nejhorším dokonce neproplacení stávající práce),
  • dalších telefonátů a výměn e-mailů,
  • špatné nastavení procesů práce,
  • a mnoho dalšího.

V rozhovoru (e-mailech) by sis měl s klientem ujasnit nejenom zadání (s ním související cílovku, rozsah práce, typ textu, atd.), ale především:

  • Jakým způsobem bude spolupráce probíhat (DPP/DPČ, nebo fakturace na IČO)?
  • V jakém formátu a kam své texty odevzdávat?
  • Jaké jsou deadliny?
  • S kým vším máš spolupracovat (grafik, social manager, pouze klient…)?
  • Jak budeš ohodnocen? Zda si můžeš cenu stanovit sám?

Je toho samozřejmě mnohem více, na co všechno na začátku myslet. Víc najdeš v 5. kapitole eBooku Krok za krokem k práci copywritera. V rámci praktického cvičení k této kapitole si připravíš draft pro volání s klienty tak, abys na nic důležitého už nezapomněl.

Jak na cenotvorbu?

Cenu za tvou práci bys měl řešit už na začátku, tedy ne až po napsání prvního testovacího článku. Měj na paměti, že slušní klienti ti nabídnou proplacení ukázkového článku. Umí totiž ocenit kvalitní práci. Článek ale musí za to stát. Dej si záležet!

Měl bys usilovat o to, abys to byl ty, kdo rozhoduje o cenotvorbě. Pravdou je, že například redakce mají stanovené honoráře a nejde s tím příliš hýbat. U klientů ale můžeš vyjednávat.

Hodinovka, nebo platba za normostranu textu? Řešíš toto dilema? Jednoduchá odpověď neexistuje, ale obecně je lepší hodinová sazba. Existují ale i jiné přístupy, jak si stanovit svou cenou a nejít klasickou cestou výpočtu nákladů. Dvě z “nestandardních” metod jsem popsala v článku O cenotvorbě.

Můj tip: Tato první fáze je taky časem, kdy bys měl řešit podpis všech smluv, pokud tedy nějaké s klientem uzavíráš. Typicky se jedná o případy, kdy pracuješ na DPČ/DPP, anebo podepisuješ Smlouvu o mlčenlivosti (tzv. NDA). Pozor, nelekni se výše pokut za vyzrazení důležitých částí spolupráce. Půl milionu korun není ničím neobvyklým. Podepsat smlouvu po klientovi můžeš chtít i ty. Zejména pokud chceš mít na papíře domluvenou vaši spolupráci – zejména ceny a co je obsahem tvé práce. Abys pak nedělal vícepráce zadarmo…

2) Fáze nastavení procesů

Říká se, že pořádek je pro blbce, inteligent potřebuje chaos. Nevím, jak to máš v životě, ale pro práci (a zejména na volné noze) bych ti chaos nedoporučovala. Já sama si vše plánuju v projektovém nástroji Trello, kde mám pro každého klienta založený sloupec. V rámci toho sloupečku pak mám jednotlivé štítky na úkoly – blog článek, připravit Facebook plán, nachystat PR článek, atd. Denní úkoly si pak na týden dopředu zapisuju v nástroji Wunderlist.

Online nástrojů pro práci používám samozřejmě víc, ale záleží, co dále požaduje klient. Někteří tě přidají do jejich interních (firemních) plánovacích nástrojů, jiní používají zmiňované Trello. Mám ale zkušenosti i s nástroji Slack a Asana. Taky na toto se zeptej v rámci první fáze dojednávání.

V této fázi taky mysli na nastavení fakturace a celkově vedení svých finančních přehledů (sledování cashflow), ať za rok při přiznávání příjmů nevaříš z vody a výpisů z účtu. Pokud sis ještě nezaložil podnikatelský účet, teď s první zakázkou je ten nejvyšší čas. Postačí ti i běžný účet, nejlépe oddělený od tvých osobních příjmů. Doporučuju účet u FIO banky.

Co si všechno značit? (vhodné pro ty, kteří fakturují)

  • Čísla jednotlivých faktur, pro koho byly vystavené, za jakou práci a na jakou částku,
  • datum splatnosti a datum, kdy ti reálně došly peníze na účet,
  • fakturační údaje tvých klientů (ty mám v rámci faktur).

Snáze pak zjistíš měsíční (roční) příjmy a vidíš, kdo ti ještě nezaplatil. Jako bonus k eBooku Krok za krokem k práci copywritera jsem ti připravila šablonu faktury a Excel tabulku, kam zapíšeš výše zmíněné údaje. V eBooku taky dále rozebírám, co jsi povinen dělat jako podnikatel na volné noze.

Můj tip: Pozor na neplatiče. Čím víc budeš mít zakázek, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že narazíš na neplatící klienty. Řešit to jde vícero způsoby. Já jsem začala používat zálohové faktury.

3) Fáze psaní

Konečně se dostávám ke gró tvé práce – k samotnému copywritingu. O tom, jak psát čtivé a kvalitní články, jsem už toho dříve napsala a řekla ažaž. Mrkni se například do článku Recept na snadné psaní článků.

Každopádně tvé činnosti budou přibližně takovéto:

  • Určení cílovky a komunikačního tónu (tone of voice),
  • analýza klíčových slov pro dané téma (včetně research k problematice),
  • psaní draftu (například pomocí techniky 10 + 30),
  • vymýšlení titulku, perexu a ladění finálního textu,
  • propagace textu (především pro blog a PR články).

4) Fáze ohromení zákazníka

Jak už bylo výše zmíněno, tvou snahou je si zákazníka udržet, tj. navázat dlouhodobou spolupráci. To znamená, že tvůj první text musí být WOW. Jak toho docílit? Musíš dát ze sebe něco navíc (ne jen zadanou práci), jak pořád dokola zdůrazňuji.

Co to může například být?

  • Odevzdání textu před deadlinem (i když toto považuju za standard).
  • Vytvoření počáteční analýzy webu a klíčových frází na základě zaměření klienta.
  • Nastavení obsahové (content) strategie pro zákazníka, tj. nejenom jaké texty psát, ale taky jaké použít komunikační kanály a další média na propagaci práce klienta.
  • Nabídnutí vlastních fotek, případně jednodušší grafiky k postům na sociální sítě.
  • Navržení dalších témat na blog klienta.

Jistě vymyslíš i něco dalšího sám. Zkus se zamyslet nad tím, kde je tvoje doména, co ti opravdu jde a baví v rámci copywritingu. Tam se dále vzdělávej a občas to přihoď do zákaznického balíčku jako bonus pro klienta.

5) Fáze zpětné vazby

A jsme na konci. Text je hotový a právě ho odesíláš klientovi. Tím by ale pro tebe tvá první zakázka  na psaní neměla skončit. Obzvlášť pokud je opravdu ta PRVNÍ. Očekávej (a chtěj) konstruktivní kritiku od klienta. Máš něco zlepšit? Všechno vyhovuje? Dosahují texty dopředu definovaného cíle?

Obvykle to bývá tak, že klient se ozve, pokud není spokojený. Zpětná slova chvály nebývají tak častá, a proto si o ně požádej. Jsi-li se svým výkonem spokojený, chtěj referenci na web. Copywriterka Lucie Koubek napsala pěkný článek, jak si o takovou referenci požádat.

V této fázi neusni na vavřínech. Nečekej pouze na zpětnou vazbu a referenci, nadále buduj svůj web, piš vlastní články na blog (aby ses vypsal a ukázal své dovednosti) a hledej nové zakázky. V neposlední řadě se vzdělávej od zkušenějších. Čtení copywriterských blogů je zadarmo a hodně se přiučíš.

Snadný tip, co udělej ještě dnes

Vrať se do fáze 2 a zapracuj na svých procesech. V nástroji Trello si založ nástěnku pro svou copy práci. Taky si připrav složky pro klienty a všechno, co potřebuješ k fakturaci (šablonu faktury, Excel tabulku příjmů a bankovní účet). V rámci fáze 4 se zamysli, co by mohlo být tvým wow bonusem pro klienty.

Dozvěděl ses v článku něco nového ohledně práce na první psací zakázce? Pak si to nenechávej pro sebe a pošli článek dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj dík i úsměv!

Hanka Šormová
Mými 2 vášněmi jsou písmenkování a cestování. Dnes učím své klienty, jak pomocí toho prvního dosáhnout druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnily okamžitě. Nejenom ty cestovatelské.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny, rozpohybuješ se. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj celý příběh si přečtěte zde.
Komentáře
  1. Lucie napsal:

    Ahojky, ráda bych aby jsi mě odkázala na nějaký dobrý zdroj, ze kterého načerpám více informací o tebou zmiňované analýze klíčových slov pro dané téma (včetně research k problematice)? Kde se odzvím více o fázy psaní, kterou tu v článku zminuješ. Psaní mě baví a ráda sdílím indormace s druhými avšak potřebuju se dozvedet více o tom jak psát tak, aby z toho vytěžila více i po této stránce. Díky

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahoj Luci, já se tyto věci učila za pochodu z různých kurzů – od Otto Bohuše (8000 Kč), Pavla Šenkapouna (cca 3000 Kč), teď jedu na copycamp (cca 2000 Kč). Pak jsem četla ty knížky o copywritingu, které zmiňuju v článku, ale tam ta analýza přímo není. Pokud tě to nenaštve, nejvíc bych ti na toto všechno doporučila svůj eBook, neboť analýza klíč.slov je v bonusech jako 35minutové video, kde ukazuji nástroje, tabulku, atd. Půlka eBooku je věnována podnikání (zakázky, fakturace, ceny) a druhá půlka je po kapitolách rozdělená na to psaní od draftu až po propagaci včetně technik, které jsem posbírala ze školení a v knihách třeba nejsou. Tak zvaž, zda to není právě to, co teď hledáš. 🙂 A v psaní držím moc a moc palečky. Zdraví Hanča

  2. Hanka Šormová napsal:

    Njn, Luci. Je to stále zlomek toho, co jsem do vzdělání nasázela já. Jen ten Copycamp zítra v Praze je dražší než celý eBook 😀

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů