VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
S eBooky a online kurzy se roztrhl pytel. Alespoň na mě vyskakují ze všech stran další a další. Některé koupím, jiné rychle míjím. Že by každý chtěl být infopodnikatelem, tj. vydělávat prodejem svých online produktů? Na základě vlastních zkušeností ti ukážu, jak a zda vůbec si můžeš na blogu (při)vydělat prodejem infoproduktů. Zaměřím se na prodej eBooků krok za krokem.
V prvním díle seriálu o tom, jak si (při)vydělávat na blogu, jsem popisovala affiliate marketing krok za krokem. Sama jsem zastáncem diverzifikace, tj. mít příjem z vícero zdrojů, proto jdu na blogu cestou i dalších možností výdělku. Jednou z nich je prodej online produktů. A právě o infopodnikání bude dnešní druhý díl. Zaměřím se na prodej eBooků, se kterými mám osobní zkušenost. Článek patří k těm delším, tak si skoč rovnou na tebou hledanou sekci:
Přesnou definici neznám. Zjednodušeně si představ, že je to podnikání na internetu s tvými online produkty. Určitě už jsi někde zahlédl možnost si koupit eBook nebo online kurz. Tak toto jsou souhrnně tzv. infoprodukty. Lidé, kteří je nabízejí, jsou infopodnikatelé. Mezi produkty tohoto typu bych zařadila ještě různé audionahrávky (například meditace), členské sekce a placené webináře.
Bohužel díky některým jedincům si tento druh podnikání nese negativní nádech. Zajímavé povídání o této tematice najdeš na webu 365 tipů. Zacituju jednu pasáž:
Společným prvkem je i to, že podle jejich víry se od nich všechno naučíte a pak už vlastně nebudete muset dělat skoro nic, bude stačit jenom prodat naučené dál a čekat, jak se vám budou sypat peníze. Bez práce.
Fajn, tzv. šmejdi se jistě najdou všude. Internet k tomu vybízí a usnadňuje ke zneužití důvěřivosti dalších lidí. Na druhou stranu, nutí tě někdo si ty eBooku a kurzy kupovat? Je každého svobodné rozhodnutí, za co peníze utratí…
Autor článku dále naráží na medializované spojení “pasivní příjem”, které bývá s prodejem infoproduktů často spojováno. Ano, na první pohled se může zdát, že jednou napíšeš eBook, zadáš vše do chytrých automatizačních nástrojů (budou popsány dále) a penízky se sypou samy. Neříkám, že není příjemné se poslední týdny probouzet a mít sms notifikaci o další objednávce. Ale rozhodně netvrdím, že je to pasivní příjem. Možná tak chytrý (polopasivní) příjem.
Bez práce nejsou koláče. Abys roztočil kolotoč těchto objednávek, musíš mít strategii (opět viz níže), umět pracovat s marketingovými nástroji dnešní doby a to nějaký čas a úsilí stojí. Minimálně nastavení Facebook reklamy zabere čas.
Nemysli si, že napíšeš eBook a on ti vydělá zázračné milióny. Chce to strategii a hlavně promyšlený marketing.
Já se prodeji eBooků věnuju a rozhodně si nemyslím, že chci tahat z lidí peníze. Stavím na několika věcech a tobě to taky doporučuju, pokud chceš touto cestou na blogu jít:
Nenechal ses odradit a myslíš, že máš skvělé téma, které bys rád dal do eBooku? Než začneš psát, projdi si seznam otázek a poctivě zodpověz:
1. Jaké bude téma eBooku? Na co jsi expert, abys dal dobré know-how a nebylo to prázdné plácání?
2. Kdo by měli být čtenáři? Co řeší za problém a ty jim ho eBookem pomůžeš řešit? Pokud máš stále problém s definicí tvé cílovky, mrkni se na video:
3. Budeš si eBook graficky upravovat sám, nebo to zadáš specialistovi?
4. Kolik času máš na psaní? Doporučuju si hned na začátku stanovit den i přesný čas, zapsat do diáře a dodržovat. Jinak to budeš odsouvat, což znám z vlastní zkušenosti.
5. Máš dořešené všechny právní náležitosti spojené s prodejem eBooků? Například živnost? O této problematice se zmiňuji v článku 9 otázek okolo blogování.
S psaním ani cílovkou ti asi nepomůžu, ale dám ti tipy, jak na grafickou úpravu eBooku.
Dopsal jsi? Ráda bych řekla, máš vyhráno, ale teď začíná ta mašinérie s nastavováním. Tvým cílem je celý proces prodeje zautomatizovat. To znamená, že chceš, aby se eBook prodával bez tvého přičinění. Někdo vyplní objednávkový formulář, pošle se mu zálohovka, pak zaplatí, platba se sama spáruje na bankovním účtu a zájemci se odešle faktura s eBookem a všemi bonusy.
K tomu potřebuješ dva nástroje. Jeden na hromadění objednávek, tvorbu faktury a objednávkového formuláře, bezpečnostní ochranu eBooku. Na to používám český nástroj SimpleShop. Druhý nástroj (tzv. e-mailing) máš pak na rozesílání dalších doprovodných e-mailů. Tady používám zahraniční SendinBlue.
Začínala jsem s jinými nástroji – FAPI a Smart Emailing. Ale z jistých důvodů jsem je po roce změnila. Doporučuju, aby ses zamyslel jaké nástroje použiješ, než začneš eBook prodávat. Jejich náhrada za jiné pak stojí hromadu času, jak jsem popsala v článku Výběr software pro automatizaci prodeje je klíčový.
Před samotný prodejem budeš muset už mít nastavenou cenu tvého eBooku. Toto bývá obvykle problém. Dlouho jsem si myslela, že čím levněji něco dám, tím víc se toho prodá. Co se týče kvantity, tak to byla pravda, ale výdělek nic moc. Dneska už se řídím metodou “přínosu pro druhé”, kterou jsem spolu s další metodou popsala v článku o cenotvorbě.
Na rovinu přiznám, že se v této oblasti moc neangažuju pro nedostatek času. Proto ty prodeje dřív vypadaly tak nemile. 😀 Přesto ti dám pár mnou ozkoušených tipů.
Sepiš tematické zkrácené know-how do eBooku zdarma nebo ho nahraj jako video. Na konci pak zmíníš odkazy na své placené produkty tak, jak to mám ve svém zdarma eBooku Jak se z nezaměstnané matematičky stala cestovatelka s propiskou v ruce. Navíc za magnety získáš ceněné kontakty, které dále využiješ v e-mailingu a k dalšímu prodeji.
Pokud jsou ti pojmy magnet a e-mailing cizí, mrkni se na 13. díl z video tutoriálu “Bloguj, má to smysl”. Ve 14. díle pak mluvím o e-mailingu včetně praktické ukázky.
Měl bys budovat důvěryhodnost a ukázat, že svému oboru opravdu rozumíš. K tomu ti nejlépe poslouží web s blogem, kde sbíráš i reference.
V rámci článků pak zařazuj ty, kde propaguješ svůj eBook. Možností je celá řada:
Jistě vymyslíš i něco dalšího. Dej si to za úkol a naplánuj další články do publikačního plánu tvého blogu.
Sama používám pouze reklamu na Facebooku, výjimečně ji pošlu i na Instagram. Ale už se chystám i na PPC.
Co se týče Facebook, tak ti doporučuju si nastavit tzv. FB pixel a následně dynamický remarketing. Vzpomínáš si, jak jsi nedávno vlezl na nějaký e-shop a pak tě produkty této značky “pronásledovaly” po všech webech? Tak to je zjednodušeně onen remarketing a není těžké si ho nastavit. Velice výkonnou reklamou na FB je i metoda Napalm. Navíc jde o levnou reklamu za pár korun.
Něco málo o Facebook pixelu a jak se věnovat této sociální síti najdeš v mém článku Buď vidět, nebo zemři. Pokud bys rád víc pronikl do tajemství FB a reklamy, zkus Davidův online kurz Videotéka. Mimochodem, David je přední český specialista na Facebook, který už několikátým rokem podniká z Bali. Jeden z mých nomádských vzorů.
Zařaď e-mailing do své propagace. Nemusíš nutně psát prodejní e-maily. Ale jen díky tomu, že sbíráš kontakty do databáze, můžeš dát o svém novém eBooku vědět, nabídnout příjemnou slevu nebo poslat článek, který eBook propaguje.
Aktuálně k srpnu 2018 prodávám 4 eBooky pro 4 rozdílné cílovky a pátý o blogování je na cestě. Osobně si myslím, že ta nevyhraněnost a neujasnění si, jaké téma bude mé klíčové, způsobila nesnáze v počátečním prodeji.
Konkrétní čísla budou v blogovacím eBooku, tady uvedu jen souhrnná. A to pouze za rok 2018, kdy používám SimpleShop. Loňské výsledky ve FAPI byly slabší a už je nemám rychle dostupné.
Za 8 měsíců mi eBooky přinesly cca 24 000 Kč, to máme asi 3 000 Kč jako přivýdělek na jeden měsíc. Zatím nejlepším měsícem byl srpen. Sice se nejvíce prodával cestovatelský eBook s appkami a hacky, ale největší zisky přinesl copywriterský eBook. Ten se za pouhý měsíc prodal hned 11x. Zajímavé je, že letos se prodaly hned 3 eBooky o Maltě, ačkoliv ho vůbec nepromuji. eBook o digitálním nomádství frčel hlavně loni, kdy jsem ho promovala a dávala do narozeninové akce.
Pokud porovnám čas strávený jejich psaním a dosavadním výdělkem, kromě copywriterského eBooku a toho o Maltě se mi časová investice už vrátila. Cestovatelský eBook jsem psala necelých 14 dní po večerech, takže jeho nižší cena je pro mě ok. Maltě už se nevěnuji a byla to má první zkušenost s infopodnikáním. Ke copywriterskému eBooku chystám řadu akcí, bonusů, takže věřím, že se mi brzy cenově vrátí. Pracovala jsem na něm přes půl rok, ale zdaleka ne aktivně.
Myslím si, že prodejem infoproduktů jenom získáš (nové poznatky, zlepšíš si pracovní morálku, vyděláš finance, získáš kontakty a rozhled v dalším odvětví podnikání), ačkoliv to značně žere čas. Je to pěkný přivýdělek, pokud se tomu nevěnuješ na fulltime. To je můj případ. Znám ale celou řadu lidí, co si takto vydělávají nemalé peníze. Za sebe mohu doporučit sledovat Stáňu a její Podnikání z pláže.
Na závěr jen zopakuji: “Nečekej, že napíšeš například něco o cestování a to se samo začne nějak prodávat.” Toto bývá mylná představa hodně blogerů. V představách mají, že prostě udělají ten eBook a to jim vydělá… 150 eBooků o různých koutek světa, když máme dnes Google a Wikipedii, nikoho jen tak nezaujme.
Stáhni si PDFko s checklistem, kde máš připomenuté všechno důležité, abys mohl dobře prodat eBook. Neboj se, žádný e-mail za to od tebe nechcu.
Naučil ses v článku něco nového a chceš prodávat eBook či jiný produkt? Pak si ho nenechávej pro sebe a pošli ho dál do světa. Za jeho sdílení ti patří můj úsměv i dík!
Super články, pro mě velká inspirace!
Zdeni, to jsem ráda, že se ti to líbí. 🙂 Kdyby ti něco chybělo, tak napiš a třeba zpracuji další článek.