VÍTEJ
NA NOMÁDSKÉ STEZCE
copywriterka Hanča Šormová
V sobotu 9. 2. 2019 to byly přesně dva roky, kdy odstartoval blog Nomádská stezka se svým prvním článkem. Skočila jsem do toho po hlavě, bez velkých znalostí o blogování a navíc i s chybějícím nápadem, o čem tento blog vlastně bude. Toto logicky vedlo k chybám, ale taky zajímavým výsledkům. S odstupem dvou let chci zhodnotit, co se povedlo a kde naopak došlo k šlápnutí vedle. Ty se teď můžeš poučit z řady mých chyb.
Všechno, co na Nomádské stezce vidíš (články, videa, online strategie, affily, automatizace prodeje, e-mailing) jsem si tvořila sama. Za pochodu. Jediné, s čím jsem si nechala poradit, byl grafický redesign a návrh loga. Na grafiku nemám cit a razím heslo, že co nám nejde, bychom měli delegovat na profíky. Neboj se delegovat práci na druhé, uděláš toho ve výsledku více.
Bodová charakteristika blogu po 2 letech:
Málo, nebo hodně? To nelze obecně říci a už vůbec nejde měřit úspěšnost blogu nějakými čísly (byť je mám tak ráda). Pro mě jsou cenné dotazy fanoušků, řada vycestovaných „nomádů“ a několik zaučených copywriterek. Z toho usuzuji, že blog není mrtvý a má svůj přínos.
Říká se, že trvá nějakou dobu (měsíce, roky), než se blog tzv. zajede a začnou proudit návštěvníci, přijdou první spolupráce a objednávky. Osobně si myslím, že tato porodní fáze blogu nemusí trvat roky. Všechno je jenom o píli (tvrdé pravidelné práci), vášni (zaujetí pro blogované téma) a autentičnosti osoby blogera. Sázím zejména na to poslední – autor prostě nekecá a píše z vlastních zkušeností. Abych dokreslila předchozí slova fakty, pojďme mrknout na čísla za 1. a 2. rok fungování blogu.
Čísla budou lehce zkreslená, neboť jsem nenasadila měření návštěvnosti přes Google Analytics ihned v únoru (ale až po měsíci). Přesto je z grafu patrné, že na blogu bylo cca 37 000 návštěv a 58 660 zobrazení stránek. Od září do ledna byl velký útlum, za což může vytíženost při cestování (Maroko, Kuba a Nový Zéland). Nejsilnějším měsícem byl srpen a nejslabším pak prosinec (byla jsem na Zélandu a blog nepromovala).
Napsala jsem 57 článků na různá témata, kde převažovala technická i lifestylová rubrika. Z prodejů mých eBooků jsem získala cca 7 600 Kč a z affiliate marketingu asi jen 1 000 Kč. Celkem jsem tak vydělala okolo 9 000 Kč, za mě nic moc.
Pro porovnání přikládám opět graf z GA, kde je vidět, jak se všechna čísla krásně zvýšila. Návštěv za tento rok bylo cca 89 000 (víc jak 2x proti předcházejícímu roku). Počet zobrazených stránek se vyšplhal na 270 980 (víc jak 4x proti předcházejícímu roku). Druhé je dáno asi tím, že jedna návštěva prošla průměrně až 3 různé články/stránky webu, tj. neopustila okamžitě web.
Nejsilnějším měsícem byl letošní leden, nejslabším naopak loňský březen. Stagnace je patrná po dobu mého prvního trimestru těhotenství (září až listopad 2018), kdy jsem nepsala ani nepromovala. O to více mě těší, že organika webu (cca 6 000 návštěv měsíčně) funguje nějakým způsobem i bez mého dlouhodobějšího zásahu.
Napsala jsem “pouze” 51 článků na předem promyšlená témata, která zapadala do mého konceptu. Práce s online strategiemi a nastavení vize pravděpodobně přineslo i vyšší výdělky. Prodejem eBooků jsem vydělala cca 55 000 Kč a affiliate marketing přinesl něco okolo 15 000 Kč. Celkem to činí cca 70 000 Kč, což už je pro mě pěkný přivýdělek.
Nepodívala jsem se po roce na svá čísla a nezvolala “Abrakadabra”, aby se konečně začalo něco dít. Ani jsem nesklonila hlavu k zemi s tím, že to vzdám, že to za tu námahu nestojí. Zkusím stručně charakterizovat, v čem se jednotlivé roky lišily.
Na své cestě k profesnímu blogování jsem udělala hodně chyb a další ještě jistě udělám. Pokus se vyvarovat alespoň těch, co už dokážu pojmenovat. Za ty největší považuji následující:
Probrali jsme čísla návštěvností a prodejů, ale pro mě je rovněž důležité vědět, co mé čtenáře zajímá, tj. co u mě hledají a čtou. Mám 5 hlavních rubrik na webu, které se točí okolo práce na dálku (= digitálního nomádství), copywritingu, blogování a cestování. Co tedy mělo úspěch?
Dalších 15 článků má čtennost nad 6 000. Logicky se jedná především o starší články (rok a více). Z letošních “úspěšných” bych jmenovala 12 tipů, jak si vydělávat na cestách (cca 7 200 čtení za 9 měsíců), Jak drahé je pracovat na cestách (cca 5 600 čtení za 9 měsíců) a 6 tipů, jak komfortně ušetřit na cestách (cca 5 500 čtení za 7 měsíců).
Největší úspěchy tedy mají články o cestování a pak také pozadí o práci na cestách. Hodně dobře si vedly mé “bulváry” (couchsurfing, stopování, stinné stránky nomáda), ale to přikládám šíleným diskuzím ve Facebook cestovatelských skupinách.
Těžce se hodnotí, co je to nepovedený článek – málo čtení, žádné komentáře? Například u článků z posledních 4 měsíců se nemohlo ještě promítnout SEO (tj. organická návštěvnost). Taky se výrazně proměnil Facebook algoritmus a organický dosah příspěvku s článkem mezi fanoušky. Faktem ale zůstává, že všeobecně se nedaří rozhovorům s nomádkami.
Z průvodců byl propadákem Nový Zéland, ačkoliv jsem se u něho tolik nadřela s množstvím videí. Usuzuji, že o NZ píše tolik blogerů, že už další informace nikoho nezajímají a zhoršuje se organická návštěvnost. Proto asi vedou tajemné a nepříliš popsané Azory. Doporučuji travel blogerům jezdit na méně profláknutá místa (klidně po ČR) a psát o nich.
V neposlední řadě mě mrzí neúspěch článku o trvale udržitelném cestování. Osobně si myslím, že je to důležité téma v dnešní době, kdy nastal takový rozmach v cestování. Chyba bude asi na mé straně, že jsem jej nenapsala dostatečně poutavě a málo jej propagovala.
A co dál? Každý bloger by si měl dávat plány a vize pro další roky. Samozřejmě bych ráda zase znásobila návštěvnost i výdělek z blogu. Ale uvidím, jak půjde skloubit nomádě a blogování… Z toho se odvíjí i nové zaměření blogu na (nejenom budoucí) maminky. Rubriky zůstanou stejné, ale chtěla bych víc psát o cestování s dětmi, práci na dálku s dítětem, proč je copywriting vhodný pro maminky na rodičovské dovolené, aj. S tím souvisí i nový zdarma eBook Copymaminka, který dopisuji a měl by být hlavně inspirativní četbou.
Na základě předchozího hodnocení článků určitě ubudou rozhovory a omezím hostované články o Evropě. Průvodce bych ráda ponechala, ale budu pečlivě vybírat země a místa, která nejsou příliš profláknutá. Přidám asi témata okolo cestování po ČR s dětmi.
Vrátím se k článkům o Maltě a práce tam. Byl o ně zájem, ale já měla jakousi skrytou zášť vůči této zemi, která už zeslábla. Možná se tam i letos na podzim podívám. Nápadů na články mám plné Trello, ale není v mých silách toho tolik napsat, když chci nadále dodržet jejich kvalitu (podrobné s akčními kroky a přidanými bonusy k dalšímu studiu).
V neposlední řadě bych ráda natočila svůj první online kurz, který by se měl věnovat copywritingu. Tak uvidíme, co se nakonec povede a jaké další chyby na blogu napáchám. Drž mi palce!
Chceš zase nakopnout své blogování? Už jsi provedl zhodnocení blogu? Ne? Pak si zodpověz poctivě následující otázky. Klidně se o nich poraď se mnou.
Já mám zrekapitulováno. Teď jsem zvědavá na tebe a tvůj blog. Jak si vedeš? Co se daří a kde naopak válčíš? Napiš mi do komentáře, ráda omrknu a třeba poradím.
I já mám zrekapitulováno a cíl je jasný, rozšířit blog víc mezi lidi. Protože cestování dělá lidi šťastné. 🙂
Ani, máš k tomu článek? Nebo zatím v hlavě? A plán, jak to dostat mezi lidi? Bude e-mailing, nebo jen sociální sítě? Jaké? Držím palečky, ať se zadaří a máme tu řadu šťastných lidí. 🙂 Nikdy jich není dost.
Hani, to je super článek 🙂 já zrekapitulovano mám, ale pouze v mé hlavě. Web je stále v začátcích, takže je stále co zlepšovat.
Přeji, ať se tvému webu daří i nadále 🙂
Děkuji Marti za pochvalu článku i podporu mého webu. 😀 Uvidíme, kam to všechno nasměřuji. Tvůj blog po očku sleduji a vidím tam jasné téma, super grafiku i hezky píšeš. Je super, žes provedla rekapitulaci, byť jen v hlavě. Vypadlo z toho něco zajímavého? Na co se chceš soustředit v letošním roce? Propagace, monetizace, nebo zcela něco jiného? Ať se taky daří.
Hani, jak se ti zvedla návštěvnost v souvislosti s točením videí na YouTube? Btw na Maltu určitě zajeď nebudeš se stačit divit:) Ať se daří v životě i na blogu – Držím palce
Julčo, to je celkem zajímavá otázka 😀 Popravdě, na YT mám pro blogové odkazy UTM parametry, abych to mohla měřit. Ze začátku jsem to i dělala v Data studio (teď mi zlobítko nechce jet) a YT dělal asi jen 2 % návštěvnosti. FB 35 % a organika rovněž 25 %, takže jsem ten Youtube přestala sledovat. Spíš vím, že to přineslo pár prodejů a že by o to zájem byl, ale je to strašně náročné na čas, takže to byla první věc, kterou jsem prozatím odložila 😀 Maltu bych ráda v říjnu, kdy nomádě bude mít ty 4 měsíce, ale bojím se, že mě tam chlap a rodiče nepustí, že jsem švihlá takto brzy lítat. Navíc bych ráda bez kočáru, jen v nosítku/šátku. Takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Děkuji 🙂
Hani, ráda si nechám poradit 🙂 Můj blog na http://www.3pod30.cz je zatím jen v plenkách, ale ráda bych se od začátku ubírala správným směrem. Zatím tam mám hodně různých témat, kterým se chci věnovat, ale možná se později ukáží některá jako nefunkční. Budu moc ráda za zpětnou vazbu 🙂
Zuzka
Ahoj Zuzi, tak mi klidně do messengeru či na mail napiš, kam se chceš ubírat, kdo je tvá cílovka, záměr blogu a když mé mimi dovolí, tak můžeme probrat. 🙂
Hani sice mě bavilo i původní zaměření blogu, ale vzhledem k tomu, že jsem máma 5 měsíčního sviště, novým zaměřením mi kápneš do noty :).