VÍTEJ

NA NOMÁDSKÉ STEZCE

copywriterka Hanča Šormová

Zhodnocení blogu po 2 letech: Co se (ne)povedlo?

zhodnocení blogu

V sobotu 9. 2. 2019 to byly přesně dva roky, kdy odstartoval blog Nomádská stezka se svým prvním článkem. Skočila jsem do toho po hlavě, bez velkých znalostí o blogování a navíc i s chybějícím nápadem, o čem tento blog vlastně bude. Toto logicky vedlo k chybám, ale taky zajímavým výsledkům. S odstupem dvou let chci zhodnotit, co se povedlo a kde naopak došlo k šlápnutí vedle. Ty se teď můžeš poučit z řady mých chyb.

Všechno, co na Nomádské stezce vidíš (články, videa, online strategie, affily, automatizace prodeje, e-mailing) jsem si tvořila sama. Za pochodu. Jediné, s čím jsem si nechala poradit, byl grafický redesign a návrh loga. Na grafiku nemám cit a razím heslo, že co nám nejde, bychom měli delegovat na profíky. Neboj se delegovat práci na druhé, uděláš toho ve výsledku více.

Bodová charakteristika blogu po 2 letech:

  • 2 zdarma eBooky a 1 zdarma e-mailový kurz,
  • 4 placené eBooky,
  • na 90 objednávek placených produktů,
  • 0 komerčních článků (nabídky samozřejmě chodí, ale mně tato forma monetizace blogu nesedí),
  • 108 publikovaných článků,
  • 1550+ spokojených fanoušků na Facebooku,
  • 63 doprovodných videí na Youtube kanálu a 450+ jejich odběratelů.

Málo, nebo hodně? To nelze obecně říci a už vůbec nejde měřit úspěšnost blogu nějakými čísly (byť je mám tak ráda). Pro mě jsou cenné dotazy fanoušků, řada vycestovaných „nomádů“ a několik zaučených copywriterek. Z toho usuzuji, že blog není mrtvý a má svůj přínos.

Zhodnocení blogu: Porovnání jednotlivých let mezi sebou

Říká se, že trvá nějakou dobu (měsíce, roky), než se blog tzv. zajede a začnou proudit návštěvníci, přijdou první spolupráce a objednávky. Osobně si myslím, že tato porodní fáze blogu nemusí trvat roky. Všechno je jenom o píli (tvrdé pravidelné práci), vášni (zaujetí pro blogované téma) a autentičnosti osoby blogera. Sázím zejména na to poslední – autor prostě nekecá a píše z vlastních zkušeností. Abych dokreslila předchozí slova fakty, pojďme mrknout na čísla za 1. a 2. rok fungování blogu.

1. rok Nomádské stezky (2017)

Čísla budou lehce zkreslená, neboť jsem nenasadila měření návštěvnosti přes Google Analytics ihned v únoru (ale až po měsíci). Přesto je z grafu patrné, že na blogu bylo cca 37 000 návštěv a 58 660 zobrazení stránek. Od září do ledna byl velký útlum, za což může vytíženost při cestování (Maroko, Kuba a Nový Zéland). Nejsilnějším měsícem byl srpen a nejslabším pak prosinec (byla jsem na Zélandu a blog nepromovala).

zhodnocení blogu

Napsala jsem 57 článků na různá témata, kde převažovala technická i lifestylová rubrika. Z prodejů mých eBooků jsem získala cca 7 600 Kč a z affiliate marketingu asi jen 1 000 Kč. Celkem jsem tak vydělala okolo 9 000 Kč, za mě nic moc.

2. rok Nomádské stezky (2018)

Pro porovnání přikládám opět graf z GA, kde je vidět, jak se všechna čísla krásně zvýšila. Návštěv za tento rok bylo cca 89 000 (víc jak 2x proti předcházejícímu roku). Počet zobrazených stránek se vyšplhal na 270 980 (víc jak 4x proti předcházejícímu roku). Druhé je dáno asi tím, že jedna návštěva prošla průměrně až 3 různé články/stránky webu, tj. neopustila okamžitě web.

Nejsilnějším měsícem byl letošní leden, nejslabším naopak loňský březen. Stagnace je patrná po dobu mého prvního trimestru těhotenství (září až listopad 2018), kdy jsem nepsala ani nepromovala. O to více mě těší, že organika webu (cca 6 000 návštěv měsíčně) funguje nějakým způsobem i bez mého dlouhodobějšího zásahu.

zhodnocení blogu

Napsala jsem “pouze” 51 článků na předem promyšlená témata, která zapadala do mého konceptu. Práce s online strategiemi a nastavení vize pravděpodobně přineslo i vyšší výdělky. Prodejem eBooků jsem vydělala cca 55 000 Kč a affiliate marketing přinesl něco okolo 15 000 Kč. Celkem to činí cca 70 000 Kč, což už je pro mě pěkný přivýdělek.

Tip z Nomádské stezky: Pokud jsi bloger, měl bys alespoň rámcově sledovat statistiky blogu. K tomu doporučuji zdarma nástroj Google Analytics (a případně Search Consoli). Já jsem se prvotní nastavování včetně těch pokročilejších (konverze stanovených cílů) učila pomocí online kurzu GA pro začátečníky Peti Vymětalové. Zadáš-li kód GA10HS2018, získáš 10% slevu z kurzovného.

Jak si vysvětluji navýšení čísel?

Nepodívala jsem se po roce na svá čísla a nezvolala “Abrakadabra”, aby se konečně začalo něco dít. Ani jsem nesklonila hlavu k zemi s tím, že to vzdám, že to za tu námahu nestojí. Zkusím stručně charakterizovat, v čem se jednotlivé roky lišily.

1. rok (2017)

  • Procházím kurzy/knížky/blogy a zkouším, co existuje za možnosti v online marketingu. Neumím pracovat se sociálními sítěmi a zaměřuji se pouze na Facebook.
  • Stavím web s nedokonalou grafikou a učím se automatizaci prodeje. Se špatně zvolenými nástroji!
  • Mám pouze jeden magnet (zdarma eBook), ale zato 3 placené eBooky, které moc nepromuji a nemají jednotnou cílovku. Ani nezapadají do původního konceptu blogu.
  • Hodně cestuji (asi 17 zemí), abych psala autentické články k sobě na web i do jiných magazínů.
  • Poprvé v životě podnikám na volné noze (v copywritingu). Veškerý čas přes den spolkne práce pro klienty. Po nocích se pak věnuji blogu.
zhodnocení blogu

Na screenu je patrné navýšení návštěvnosti i dalších metrik v průběhu dvou let fungování blogu

2. rok (2018)

  • Začínám chápat, jak se buduje důvěra a značka (brand) v online světě.
  • Přidávám další magnety zdarma a vydávám úspěšný eBook Krok za krokem k práci copywritera.
  • Pravidelně publikuji přesně v dané dny (s výjimkou výpadku v 1. trimestru těhotenství). Mám publikační plán.
  • Spolupracuji s dalšími blogery, už se nebráním hostovaným článkům ani jiným spolupracím.
  • Proběhl nutný redesign webu a tím se stanovila grafická podoba všeho okolo Nomádské stezky. Zjednodušila jsem menu pro větší přehlednost nově příchozím návštěvníkům.
  • Došlo k zavedení pravidel podle GDPR. Opruz, co zabral týden práce.
  • Změnila jsem automatizační nástroje, abych zlevnila náklady webu.
  • Přibyly další sociální sítě včetně pravidelných videí na Youtube kanálu. Vznikl video tutoriál “Bloguj, má to smysl”, kde sdílím své blogovací strategie s dalšími (nejen začínajícími) blogery.
  • Společně s Nikčou jsme založily FB skupinu Nomádky na cestách, kde pomáháme dalším dívkám s prací na dálku.
  • S kamarádkami jsme rozjely projekt Muchlinka: Dětská hračka s příběhem, kde objevujeme svět prodeje fyzického produktu a jak se hledají sponzoři. Navíc konečně píšu i beletrii, o čemž jsem vždycky snila.
  • Začala jsem se propagovat i v televizi, nejenom v online rozhovorech.

Tip z Nomádské stezky: Jaké si z toho vzít ponaučení?

Na své cestě k profesnímu blogování jsem udělala hodně chyb a další ještě jistě udělám. Pokus se vyvarovat alespoň těch, co už dokážu pojmenovat. Za ty největší považuji následující:

  1. Chybějící téma blogu. Nemusí nutně být jedno jediné, taky ho nemám. Ale nestřílej od boku různé pokusy!
  2. Vágně nebo vůbec nadefinovaná cílovka. Čím detailnější budeš, tím lépe. Pokud nevíš, jak definovat cílovku, podívej se na video Kdo tě bude číst.
  3. Špatná volba platformy a nástrojů na tvorbu webu. Za sebe doporučuji WordPress + graf. šablona + SimpleShop (fakturace)+ SendinBlue (e-mailing). Já se šablonou Miowebu nejsem příliš spokojená (pomalé, drahé), hledej určitě jinačí, než mám já.
  4. Slabý networking. Nechodila jsem moc mezi blogery ani volnonožce. Pamatuj na to, že kontakty a známosti vládnou 21. století. V ČR existuje řada meetingů, stand-upů a blogerských srazů.
  5. Na samých začátcích jsem travel blogery vnímala jako svou konkurenci. Neboj se s druhými spolupracovat – buduj linkbuilding a piš hostované články. Nemáš tušení, co se skrývá za linkbuildingem? Pak si přečti článek o 3 strategiích, jak na strašáka jménem linkbuilding.
  6. Nepíšu články do zásoby, pak mě skolí výpadky jako cestování a těhotenství.

Jak si vedly články na Nomádské stezce?

Probrali jsme čísla návštěvností a prodejů, ale pro mě je rovněž důležité vědět, co mé čtenáře zajímá, tj. co u mě hledají a čtou. Mám 5 hlavních rubrik na webu, které se točí okolo práce na dálku (= digitálního nomádství), copywritingu, blogování a cestování. Co tedy mělo úspěch?

Nejúspěšnější články

  • 1. místo: Průvodce po Azorách – cca 21 100 čtení za rok a půl. Tento článek vyhazuje Google na prvním místě. Přišla mi pak řada nabídek na napsání placeného článku o Azorách.
  • 2. místo: Krok za krokem analýzou klíčových slov – cca 12 300 čtení za rok a osm měsíců.
  • 3. místo: Průvodce po Kubě – cca 10 800 čtení za rok a čtvrt. Tento průvodce i s videem rozpoutal velkou debatu a různorodé názory pod článkem/videem.
  • 4. místo: Průvodce po Maltě – cca 9 700 čtení za rok a pět měsíců.

Dalších 15 článků má čtennost nad 6 000. Logicky se jedná především o starší články (rok a více). Z letošních “úspěšných” bych jmenovala 12 tipů, jak si vydělávat na cestách (cca 7 200 čtení za 9 měsíců), Jak drahé je pracovat na cestách (cca 5 600 čtení za 9 měsíců) a 6 tipů, jak komfortně ušetřit na cestách (cca 5 500 čtení za 7 měsíců).

Největší úspěchy tedy mají články o cestování a pak také pozadí o práci na cestách. Hodně dobře si vedly mé “bulváry” (couchsurfing, stopování, stinné stránky nomáda), ale to přikládám šíleným diskuzím ve Facebook cestovatelských skupinách.

Články, co se naopak „nepovedly“

Těžce se hodnotí, co je to nepovedený článek – málo čtení, žádné komentáře? Například u článků z posledních 4 měsíců se nemohlo ještě promítnout SEO (tj. organická návštěvnost). Taky se výrazně proměnil Facebook algoritmus a organický dosah příspěvku s článkem mezi fanoušky. Faktem ale zůstává, že všeobecně se nedaří rozhovorům s nomádkami.

Z průvodců byl propadákem Nový Zéland, ačkoliv jsem se u něho tolik nadřela s množstvím videí. Usuzuji, že o NZ píše tolik blogerů, že už další informace nikoho nezajímají a zhoršuje se organická návštěvnost. Proto asi vedou tajemné a nepříliš popsané Azory. Doporučuji travel blogerům jezdit na méně profláknutá místa (klidně po ČR) a psát o nich.

V neposlední řadě mě mrzí neúspěch článku o trvale udržitelném cestování. Osobně si myslím, že je to důležité téma v dnešní době, kdy nastal takový rozmach v cestování. Chyba bude asi na mé straně, že jsem jej nenapsala dostatečně poutavě a málo jej propagovala.

Tip z Nomádské stezky: Sleduj statistiky, jak si vedou tvé články. Pokud nemáš aktivovaný žádný plugin na WordPressu, používej Google Analytics (záložka Chování). Z vlastní zkušenosti ti doporučuji se občas zeptat fanoušků na sociálních sítích, co by rádi četli, které rubriky na webu je nejvíce zajímají a co naopak číst nechtějí.

Kam kráčíš, Nomádská stezko?

A co dál? Každý bloger by si měl dávat plány a vize pro další roky. Samozřejmě bych ráda zase znásobila návštěvnost i výdělek z blogu. Ale uvidím, jak půjde skloubit nomádě a blogování… Z toho se odvíjí i nové zaměření blogu na (nejenom budoucí) maminky. Rubriky zůstanou stejné, ale chtěla bych víc psát o cestování s dětmi, práci na dálku s dítětem, proč je copywriting vhodný pro maminky na rodičovské dovolené, aj. S tím souvisí i nový zdarma eBook Copymaminka, který dopisuji a měl by být hlavně inspirativní četbou.

Na základě předchozího hodnocení článků určitě ubudou rozhovory a omezím hostované články o Evropě. Průvodce bych ráda ponechala, ale budu pečlivě vybírat země a místa, která nejsou příliš profláknutá. Přidám asi témata okolo cestování po ČR s dětmi.

Vrátím se k článkům o Maltě a práce tam. Byl o ně zájem, ale já měla jakousi skrytou zášť vůči této zemi, která už zeslábla. Možná se tam i letos na podzim podívám. Nápadů na články mám plné Trello, ale není v mých silách toho tolik napsat, když chci nadále dodržet jejich kvalitu (podrobné s akčními kroky a přidanými bonusy k dalšímu studiu).

V neposlední řadě bych ráda natočila svůj první online kurz, který by se měl věnovat copywritingu. Tak uvidíme, co se nakonec povede a jaké další chyby na blogu napáchám. Drž mi palce!

Snadný tip, co udělej ještě dnes

Chceš zase nakopnout své blogování? Už jsi provedl zhodnocení blogu? Ne? Pak si zodpověz poctivě následující otázky. Klidně se o nich poraď se mnou.

  • Znáš svá blogovací témata? A držíš se jich?
  • Víš, pro koho píšeš? Jaké problémy řeší tvá cílovka? Řešíš je svými články?
  • Sepsal sis publikační plán pro rok 2019?
  • Jaká je tvá blogerská vize pro letošní rok? Kam to chceš dotáhnout? Co zlepšit?
  • Bonus: Zrekapituloval sis loňský rok? Co z něho vyplynulo?

Já mám zrekapitulováno. Teď jsem zvědavá na tebe a tvůj blog. Jak si vedeš? Co se daří a kde naopak válčíš? Napiš mi do komentáře, ráda omrknu a třeba poradím.

Hanka Šormová
Mezi mé 2 vášně patří psaní a cestování. Dneska ukazují svým klientům, jak pomocí toho prvního dosáhnout toho druhého. Ale především inspiruji lidi k tomu, aby nečekali na nějaké AŽ a své sny si plnili okamžitě. A nemusí se zdaleka jednat jen o cestovatelské sny.

Jsem autorkou eBooku 5 + 1 kroků, které tě zvednou z gauče do světa. Díky němu se začnou plnit tvé sny a sám se rozpohybuješ. Pro vášnivé cestovatele jsem sepsala na 80 vychytávek a tipů v eBooku Cestuj na pohodu a bez nervů, aby si šetřili čas i korunky na další cesty. A pro všechny nadšence do práce na cestách, kde už nemusí čekat na souhlas šéfa o dovolenou, mám krok za krokem návod v eBooku Z necestovatelky digitální nomádkou.

Můj příběh si můžeš přečíst tady.
Komentáře
  1. Anna napsal:

    I já mám zrekapitulováno a cíl je jasný, rozšířit blog víc mezi lidi. Protože cestování dělá lidi šťastné. 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Ani, máš k tomu článek? Nebo zatím v hlavě? A plán, jak to dostat mezi lidi? Bude e-mailing, nebo jen sociální sítě? Jaké? Držím palečky, ať se zadaří a máme tu řadu šťastných lidí. 🙂 Nikdy jich není dost.

  2. Martina napsal:

    Hani, to je super článek 🙂 já zrekapitulovano mám, ale pouze v mé hlavě. Web je stále v začátcích, takže je stále co zlepšovat.
    Přeji, ať se tvému webu daří i nadále 🙂

    • Hanka Šormová napsal:

      Děkuji Marti za pochvalu článku i podporu mého webu. 😀 Uvidíme, kam to všechno nasměřuji. Tvůj blog po očku sleduji a vidím tam jasné téma, super grafiku i hezky píšeš. Je super, žes provedla rekapitulaci, byť jen v hlavě. Vypadlo z toho něco zajímavého? Na co se chceš soustředit v letošním roce? Propagace, monetizace, nebo zcela něco jiného? Ať se taky daří.

  3. Julie napsal:

    Hani, jak se ti zvedla návštěvnost v souvislosti s točením videí na YouTube? Btw na Maltu určitě zajeď nebudeš se stačit divit:) Ať se daří v životě i na blogu – Držím palce

    • Hanka Šormová napsal:

      Julčo, to je celkem zajímavá otázka 😀 Popravdě, na YT mám pro blogové odkazy UTM parametry, abych to mohla měřit. Ze začátku jsem to i dělala v Data studio (teď mi zlobítko nechce jet) a YT dělal asi jen 2 % návštěvnosti. FB 35 % a organika rovněž 25 %, takže jsem ten Youtube přestala sledovat. Spíš vím, že to přineslo pár prodejů a že by o to zájem byl, ale je to strašně náročné na čas, takže to byla první věc, kterou jsem prozatím odložila 😀 Maltu bych ráda v říjnu, kdy nomádě bude mít ty 4 měsíce, ale bojím se, že mě tam chlap a rodiče nepustí, že jsem švihlá takto brzy lítat. Navíc bych ráda bez kočáru, jen v nosítku/šátku. Takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Děkuji 🙂

  4. Zuzana napsal:

    Hani, ráda si nechám poradit 🙂 Můj blog na http://www.3pod30.cz je zatím jen v plenkách, ale ráda bych se od začátku ubírala správným směrem. Zatím tam mám hodně různých témat, kterým se chci věnovat, ale možná se později ukáží některá jako nefunkční. Budu moc ráda za zpětnou vazbu 🙂
    Zuzka

    • Hanka Šormová napsal:

      Ahoj Zuzi, tak mi klidně do messengeru či na mail napiš, kam se chceš ubírat, kdo je tvá cílovka, záměr blogu a když mé mimi dovolí, tak můžeme probrat. 🙂

  5. Blanka napsal:

    Hani sice mě bavilo i původní zaměření blogu, ale vzhledem k tomu, že jsem máma 5 měsíčního sviště, novým zaměřením mi kápneš do noty :).

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů